Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: försäkringsbolag och deras avskrivningar  (läst 11189 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
försäkringsbolag och deras avskrivningar
« skrivet: 14 april 2017, 09:20:10 »
Har en pågående diskussion med IF om deras formulering vad gäller värdeminskning på en värmepump.
Det står i deras villkor att värmepumpens värdeminskning är 10% om året, alltså i min värld innebär det att en värmepump som är värd 100.000 kr skrivs av med 10.000 kr år ett, värdet på värmepumpen är alltså efter avskrivning 90.000 kr.
År två skrivs värmepumpen av med ytterligare 10%, alltså 9.000kr = värde 81.000 kr, efterföljande år 8.100 kr osv.

De menar att värmepumpens värdeminskning är 10.000 kr per år och att värmepumpsvärdet är noll efter 10 år, det hade jag köpt om formuleringen i villkoren hade varit att "värmepumpen skrivs av på 10 år" men nu står det inte så.
Tänker jag fel?
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: försäkringsbolag och deras avskrivningar
« Svar #1 skrivet: 14 april 2017, 09:32:24 »
Nej, du tänker inte fel. Men du har säkert fel!

När jag fick åsknedslag i min VP för några år sedan så att jag fick byta all elektronik efter 10 år och någon månad blev ersättningen exakt 0 kr från mitt försäkringsbolag. Länsförsäkringar har jag för mig att det var.

Rättelse kl 12:40: tipo874 här nedan har förstås rätt! Minnet svek mig! Mitt åsknedslag kom 12 år och några få månader efter installationen i april 2002. Kontentan blir dock detsamma, 0 kr i ersättning.
« Senast ändrad: 14 april 2017, 12:42:23 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: försäkringsbolag och deras avskrivningar
« Svar #2 skrivet: 14 april 2017, 09:38:13 »
Med den enkla formuleringen så blir det som du säger. Efter 10 år borde värdet vara ca 35% av ursprungliga värdet.
Dock är det ju inte sÃ¥ dom har tänkt...  Det är inga matematiker som skriver villkoren, men det kanske borde vara det.
Antagligen är det där den förenklade texten man visar upp för kunderna, så leta rätt på den 'riktiga' texten med villkoren som är skriven för att hålla i rätten istället för att vara lätt att förstå och kolla vad det står där.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: försäkringsbolag och deras avskrivningar
« Svar #3 skrivet: 14 april 2017, 10:46:43 »
Länsförsäkringar har två år utan avdrag, sedan 10% per år, dvs efter 12 år är värdet 0.

Kompressorn i vår Stiebel pajade på det 11:e året, vi fick 1172:- från villahemförsäkringen, resten gick på VP-försäkringen, som vi hade förlängt.

De drog av 90% av kostnaden plus 1500 i självrisk.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: försäkringsbolag och deras avskrivningar
« Svar #4 skrivet: 14 april 2017, 10:56:46 »
Har haft samma sak med ett F-bolag , satta upp en spec med avskrivning , år 1 år 2 o.s.v. enligt edra villkor ,
dom svalde det , men läs villkoren för maskiner ,som f-n läser bibeln mellan raderna , det brukar stå X% per år , det är kryptiskt
men enligt den text som brukar finnas i villkoren sÃ¥ försöker dom komma undan , det finns s.k. överklagandeinformation , med andra ord , om du inte är nöjd med deras beslut kan du överklaga  , nu gäller det konsument och konsumentens tolkning gäller  tills annat är bevisat ,  ( det gÃ¥r inte att för dom säga :: sÃ¥ har inte vi tänkt oss ) tror du kan gÃ¥ in pÃ¥ konsumentverket och se hur tolkning ska ske   

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: försäkringsbolag och deras avskrivningar
« Svar #5 skrivet: 14 april 2017, 11:39:17 »
Om det stod att 10% av ursprungliga priset skulle dras av varje år, så...
annars ska du ha 31381 kr
Men att få rätt mot ett försäkringsbolag är som att spela på lotto
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: försäkringsbolag och deras avskrivningar
« Svar #6 skrivet: 14 april 2017, 13:49:10 »
var inne pÃ¥ IF  det stÃ¥r 10% avdrag för varje Ã¥r , men det framkommer inte om det 10% om Ã¥ret eller i totalen , det viss skillnad
per år eller beräkning av restvärde

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 499
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: försäkringsbolag och deras avskrivningar
« Svar #7 skrivet: 15 april 2017, 07:09:07 »
Det står inte restvärdes avskrivning vilket du läste in. Det står värdeminskning då räknar man på ursprungliga beloppet.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: försäkringsbolag och deras avskrivningar
« Svar #8 skrivet: 15 april 2017, 09:36:55 »
Det står inte restvärdes avskrivning vilket du läste in. Det står värdeminskning då räknar man på ursprungliga beloppet.
Ja men hur ska det tolkas , lite kryptiskt , för min del stod det detsamma i villkoren , efter spec från mig svalde dom det

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: försäkringsbolag och deras avskrivningar
« Svar #9 skrivet: 15 april 2017, 10:09:51 »
Jag skickade frågan till min gamla revisor,, han svarade:
" när man pratar värdeminskning på egendom rent bokföringsmässigt måste man räkna som du gör, du kan ju inte skriva av tex. ett verktyg mot ett värde det inte uppbär i bokföringen. Hur försäkringsbolagen räknar har troligtvis mer förankring i deras egen profit än logisk procenträkning.
Om du orkar, stå på dig, du kommer antagligen aldrig att få rätt mot dom :-)"

Det här ligger ju på kunden så jag behöver inte strida mot försäkringsbolaget, men i princip så räknar dom vad jag förstår fel med flit för att tjäna några tusenlappar per år.

På hemsidan står det en uppställning att år tre dras 10% av, år fyra dras 20% av osv men det står inget om det i försäkringsavtalet som skickas ut med försäkringen, där står bara att den skrivs av med 10% per år (efter 2 år)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: försäkringsbolag och deras avskrivningar
« Svar #10 skrivet: 15 april 2017, 10:48:22 »
Jag skickade frågan till min gamla revisor,, han svarade:
" när man pratar värdeminskning på egendom rent bokföringsmässigt måste man räkna som du gör, du kan ju inte skriva av tex. ett verktyg mot ett värde det inte uppbär i bokföringen. Hur försäkringsbolagen räknar har troligtvis mer förankring i deras egen profit än logisk procenträkning.
Om du orkar, stå på dig, du kommer antagligen aldrig att få rätt mot dom :-)"

Det här ligger ju på kunden så jag behöver inte strida mot försäkringsbolaget, men i princip så räknar dom vad jag förstår fel med flit för att tjäna några tusenlappar per år.

På hemsidan står det en uppställning att år tre dras 10% av, år fyra dras 20% av osv men det står inget om det i försäkringsavtalet som skickas ut med försäkringen, där står bara att den skrivs av med 10% per år (efter 2 år)
Det är väl aldrig fel att pÃ¥peka din stÃ¥ndpunkt ,  sÃ¥ jag tycker du ska skriva ned som jag gjorde , och skicka in
 ta kopia pÃ¥ det , sÃ¥ du vet vad du sänt .
Ex ::ingÃ¥ngsvärde  100kkr : Ã¥r 3 - 10%= 10kkr = rest 90kkr Ã¥r 4 -10% = 9kkr = rest 81kkr o.s.v. sÃ¥ fÃ¥r du se vad dom säger
men troligtvis är svaret att sÃ¥ räknar inte vi , men dÃ¥ kan svaret frÃ¥n dig bli , ::  men det är avskrivning det handlar om , och enligt dom regler som finns för bokföring och skattemässigt sÃ¥ ska det räknas pÃ¥ restvärde , nu är det sÃ¥ att kundtjänst i all ära men har inte mandat att säga nÃ¥got , utan gÃ¥r efter det dom läser och har blivit lärda att säga till kund .
Prova att stå på dig , kostar inget

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2963
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: försäkringsbolag och deras avskrivningar
« Svar #11 skrivet: 15 april 2017, 17:47:58 »
Bokföringsmässigt kan du göra en linjär avskrivning på 10 år. Dvs samma värde alla år.

Annars har väl försäkringsbolag aldrig kunnat räkna %. T.ex min trafikförsäkring på bilen har jag 70%, 13% i "koncentreringsrabatt, och 3% för betalning i en rat. Totalt 86%. Men så räknar ju inte de...
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: försäkringsbolag och deras avskrivningar
« Svar #12 skrivet: 15 april 2017, 18:04:18 »
Om man vid bokföring räknar avskrivning på föregående års restvärde så blir ju saker aldrig helt avskrivna?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: försäkringsbolag och deras avskrivningar
« Svar #13 skrivet: 15 april 2017, 19:40:34 »
Om man vid bokföring räknar avskrivning på föregående års restvärde så blir ju saker aldrig helt avskrivna?
Jag är inte på något sätt duktig på bokföring men man skriver väl av en inventarie tills den har ett bokföringsvärde på ett halvt prisbaslopp, då är den avskriven.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: försäkringsbolag och deras avskrivningar
« Svar #14 skrivet: 15 april 2017, 22:18:14 »
Ja, i sÃ¥ fall funkar det.  Jag trodde man skulle ner pÃ¥ noll. Företagsekonomi var inte mitt starka ämne i skolan...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!