Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med kalla, luftade radiatorer, cirkpumpen orkar inte?  (läst 2911 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fhsp4m

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Har lite problem med 3 st radiatorer som endast blir varma vid inkommande vatten och en väldigt liten del av radiatorn. 2 st enkelpaneler, 60 x 140 resp. 30 x 280, samt en dubbelpanel 30 x 280. Vid samma utetemperatur förra året, 0-gradigt, var 60 x 140-radiatorn jämnvarm men är nu som sagt endast varm vid inkommande vatten, kanske totalt 10% av ytan. De är luftade och tillräckligt tryck finns i systemet, ca 1,5 bar. Tänkte montera av termostaten för att se om ventilen är som den ska. Vet dock inte riktigt hur jag ska skruva av termostaten.

En annan tanke jag hade var att cirkpumpen inte orkar med. Har kopplat in 3 st nya Korado typ 22, 60 x 120 på (sannolikt) samma stam som de radiatorer jag har problem. Allt ligger i en tillbyggnad av huset från 1975, två våningar, ett gammalt källargarage (nu ombyggt om till sällskapsyta) 40 kvm, boyta ovanför denna på 40 kvm där de tre nämnda radiatorerna finns. Korado-radiatorerna i källaren är jämnvarma. I källargaraget satt förut 2 stycken ganska klena radiatorer. Cirkpumpen står på högsta hastighet. Låter som att den går, hör ett litet buzzande men jag vet inte om det brukar låta mycket?

Det är 2-rörssystem, TROR jag. Sitter blå tejp radiatorerna. I gamla huset är det 2-rörssystem. Sektionsradiatorerna i det gamla huset från 1933 funkar som de ska.

För tillfället har jag en CTC elpanna från 2001. Om några veckor installeras en Nibe 1255-16.
« Senast ändrad: 10 oktober 2015, 13:28:51 av fhsp4m »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med kalla, luftade radiatorer, cirkpumpen orkar inte?
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2015, 13:42:46 »
Termostaterna kan du gänga av på muttern som sitter där.
Men troligen har din installation av nya radiatorer förändrat flödesbalansen i systemet.
Om du börjar strypa in grundflödet på de nya radiatorerna så kommer ett delflöde tvingas till de andra radiatorerna, det gäller att hitta ett läge där ingen radiator är jämnvarm utan lite kallare nertill än upptill.
En helt jämnvarm radiator kortsluter flödet så de andra får för lite flöde.
« Senast ändrad: 10 oktober 2015, 13:45:15 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad fhsp4m

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med kalla, luftade radiatorer, cirkpumpen orkar inte?
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2015, 14:01:11 »
Termostaterna kan du gänga av på muttern som sitter där.
Men troligen har din installation av nya radiatorer förändrat flödesbalansen i systemet.
Om du börjar strypa in grundflödet på de nya radiatorerna så kommer ett delflöde tvingas till de andra radiatorerna, det gäller att hitta ett läge där ingen radiator är jämnvarm utan lite kallare nertill än upptill.
En helt jämnvarm radiator kortsluter flödet så de andra får för lite flöde.

Jag skulle nog skrivit det att när jag skruvade av den kromade muttern där så läckte det ut vatten. Det finns en mutter innanför den också men den rörde inte på sig.

Om jag vill ha alla radiatorer varma i tillbyggnaden då (just nu är det 2 grader kallare i tillbyggnaden jämfört med gamla huset)...? Då får jag höja framledningstemperaturen samtidigt som jag stryper flödet i gamla huset för att inte få för varmt där?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med kalla, luftade radiatorer, cirkpumpen orkar inte?
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2015, 14:17:29 »
Det kan räcka med att justera in flödena i radiatorerna, för att få till det.
Börja där och blir det lite för kallt sen i hela huset så öka kurvan lite.

Sen är ventilen under termostaten inte tät, man kan köpa nya insatser till ventiler, eller så byter man ut dom till nya, de är inte så jättedyra.
Jag föredrar danfoss då de är relativt enkla att justera.
http://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-vinkelventil-10r/
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad fhsp4m

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med kalla, luftade radiatorer, cirkpumpen orkar inte?
« Svar #4 skrivet: 11 oktober 2015, 08:59:05 »
Det kan räcka med att justera in flödena i radiatorerna, för att få till det.
Börja där och blir det lite för kallt sen i hela huset så öka kurvan lite.

Sen är ventilen under termostaten inte tät, man kan köpa nya insatser till ventiler, eller så byter man ut dom till nya, de är inte så jättedyra.
Jag föredrar danfoss då de är relativt enkla att justera.
http://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-vinkelventil-10r/

Tack! Det har blivit lite bättre, jag ska justera ytterligare. En sak jag tänkte på var dock att jag har läst väldigt många ggr här och på byggahus att man ska ha termostaterna helt öppna och reglera via VPn istället, men det är fel enligt dig?

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Problem med kalla, luftade radiatorer, cirkpumpen orkar inte?
« Svar #5 skrivet: 11 oktober 2015, 10:10:32 »
Termostaterna skall vara helt öppna

Det som Carl_N menar är att det är lätt att justera in grundflödet med danfoss ventilhus/koppel (vilket sedan måste ha en termostat av samma fabrikat).
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med kalla, luftade radiatorer, cirkpumpen orkar inte?
« Svar #6 skrivet: 11 oktober 2015, 11:02:28 »
Termostaterna skall vara helt öppna

Det som Carl_N menar är att det är lätt att justera in grundflödet med danfoss ventilhus/koppel (vilket sedan måste ha en termostat av samma fabrikat).

Precis, och nån termostat behöver man inte heller köpa om man inte vill.
Ofta är denna dyrare än själva ventilen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad fhsp4m

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med kalla, luftade radiatorer, cirkpumpen orkar inte?
« Svar #7 skrivet: 11 oktober 2015, 12:15:58 »
Precis, och nån termostat behöver man inte heller köpa om man inte vill.
Ofta är denna dyrare än själva ventilen.

Aha. Tack för förtydligandet! Hur ställer jag in grundflödet då? Jag har Danfoss radiatorkoppel på alla tre nya Korado och två av dem har jag termostater på och den tredje enbart den där röda ratthatten.

http://products.danfoss.se/productdetail/documents/heatingsolutions/radiatortermostater/radiatorventiler/radiatorkoppel-och-bottenkopplade-ventiler/2-rors-radiatorkoppel/013g6604/

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Problem med kalla, luftade radiatorer, cirkpumpen orkar inte?
« Svar #8 skrivet: 11 oktober 2015, 13:06:12 »
Knäpp loss (eller skruva av) termostaten
Innanför termostaten sitter ventilen
Runt ventilen sitter en kromad ring graderad 1-7 samt N samt ett streck i ventilhuset så man vet va den står på.

denna ring drar man ut och vrider på för att ställa grundflödet
Vanligtvis tror jag den står på N vilket är MAX öppet

Börja med att ställa ner den till 7 så du får lite strypning
Räcker inte detta ställ ner lite till
När det blir kallare kan man kontrollera att man har ca 7°C mellan inlopp och retur på radiatorn och justera efter detta.
I följande PDF på sidan 2 längst ner kan du se inställningsringen
http://se.varme.danfoss.com/PCMPDF/RA_N_RA_U_keym_VDTDH307.pdf
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad fhsp4m

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med kalla, luftade radiatorer, cirkpumpen orkar inte?
« Svar #9 skrivet: 11 oktober 2015, 14:10:30 »
Knäpp loss (eller skruva av) termostaten
Innanför termostaten sitter ventilen
Runt ventilen sitter en kromad ring graderad 1-7 samt N samt ett streck i ventilhuset så man vet va den står på.

denna ring drar man ut och vrider på för att ställa grundflödet
Vanligtvis tror jag den står på N vilket är MAX öppet

Börja med att ställa ner den till 7 så du får lite strypning
Räcker inte detta ställ ner lite till
När det blir kallare kan man kontrollera att man har ca 7°C mellan inlopp och retur på radiatorn och justera efter detta.
I följande PDF på sidan 2 längst ner kan du se inställningsringen
http://se.varme.danfoss.com/PCMPDF/RA_N_RA_U_keym_VDTDH307.pdf

Så tacksam! Tack. Nu har jag ställt in på 7:an och inväntar spänt utvecklingen. Antar att, eftersom Carl N tipsade om radiatorventiler, det inte går att reglera flödet på 70-talsradiatorerna utan att byta något?

Hur mäter jag temperaturen på inlopp och retur?

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Problem med kalla, luftade radiatorer, cirkpumpen orkar inte?
« Svar #10 skrivet: 11 oktober 2015, 18:28:34 »
70 tals radiatorerna är från AGA thermopanel tillverkade i Helsingborg och mycket riktigt går det inte att ställa in något på radiatorn vad jag har kommit fram till.
För att mäta differensen mellan tillopp och retur på de ny radiatorerna så är en ir termometer ett ypperligt hjälpmedel.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!