Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme ingjuten pÃ¥ träbjälklag?  (läst 11713 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Golvvärme ingjuten på träbjälklag?
« skrivet: 09 april 2015, 13:49:14 »
Har en nöt att knäcka;
I mitt tillbygge så är allt bjälklag lagt i samma nivå. Jag har endast tänkt ha gv i badrummet.
Det blir meckit med gv-plåt o glespanel, och det bygger ju en hel massa mer med golvgips på det.
Numera finns det ju tunn 10mm gv-slang som dessutom är mjuk o fin att jobba med, skulle det gå att gjuta in sådan + armering i en kaka på säg 20mm?
Enligt nya regler ska man ju dessutom alltid ha en kaka (hur tjock?) under kakel i våtrum numera så det är kanske så man gör?
I samma kaka kan man ju samtidgt bygga fall, så det blir kanske inte så mkt mer än 30-35 + kaklet som värst, som det bygger.
Behäver man förstärka bjälklaget (195 mm, cc-60 på 2,10 m spännvidd)?
Tänkte lägga vanligt golvspån på bjälklaget till att börja med.
« Senast ändrad: 09 april 2015, 17:08:59 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme ingjuten på träbjälklag?
« Svar #1 skrivet: 09 april 2015, 18:33:29 »
Du kan göra på två sätt:
Alternativ 1) Du behöver inte förstärka, men om du gör det så blir det lättare. Så gör bjälklaget så stabilt du kan, med kortlingar. Särskilt vid golvbrunnen krävs det lite eftertanke så att den sitter helt stabilt. Ett tips är att man kan göra fallet åtminstone till en del redan i spånskivan. Sedan armerat fiberspackel. Det är hållfastheten vid golvbrunnen som dimensionerar, dvs avgör tjockleken.

Alternativ 2) Lägg ner slangen i glespanel infällt i bjälklaget och spånskiva och golvgips. Det alternativet bygger mindre.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Golvvärme ingjuten på träbjälklag?
« Svar #2 skrivet: 09 april 2015, 18:34:55 »
Uponor Minitec verkar vara en lösning som skulle kunna funka i ditt fall.
Kolla bilden längs ner på sidan.

https://www.uponor.se/vvs/system/golvvarme/forlaggning/minitec.aspx
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Golvvärme ingjuten på träbjälklag?
« Svar #3 skrivet: 09 april 2015, 21:49:28 »
Du kan göra på två sätt:
Alternativ 1) Du behöver inte förstärka, men om du gör det så blir det lättare. Så gör bjälklaget så stabilt du kan, med kortlingar. Särskilt vid golvbrunnen krävs det lite eftertanke så att den sitter helt stabilt. Ett tips är att man kan göra fallet åtminstone till en del redan i spånskivan. Sedan armerat fiberspackel. Det är hållfastheten vid golvbrunnen som dimensionerar, dvs avgör tjockleken.

Alternativ 2) Lägg ner slangen i glespanel infällt i bjälklaget och spånskiva och golvgips. Det alternativet bygger mindre.

OK, några kortlingar kan jag allt sätta dit, särskilt vi golvbrunnen. Fallet i bjälklaget då alltså, ja, det känns vettigt att köra av någon cm på bjälklaget närmast golvbrunnen och gradvis mindre längre ut.
Och så 22mm golvspån på det.
Minitec som CarlN tipsar om, den verkar fin!
Dock tycker jag det verkar märkligt att de säger man kan spika den direkt på t.ex spånskiva, då jag sett på annat håll att man måste ha golvgips (dött material) under ett klinkergolv.
Stämmer inte det, eller är det de nya ideerna om en tjockare kaka av fiberförstärkt fiberspackel/avjämingsmassa som ger att man kan skippa golvgipsen?

Bygghöjd utöver 22mm golvspån:
1) Jag fÃ¥r det till 10 Minitec + 15 (kaka+ klinker) = total 25  med Minitecsystemet Om det nu inte behävs nÃ¥got gips i konstruktionen.
2) Fast glespanel infällt inte bygger ngt sÃ¥ blir det ju ändÃ¥ 13 mm golvgips + min 15mm kaka + klinker10  = 38mm ? Dessutom hamnar värmen under golvspÃ¥net.

1) Verkar bäst och kräver minst jobb tror jag.
« Senast ändrad: 09 april 2015, 21:51:21 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Golvvärme ingjuten på träbjälklag?
« Svar #4 skrivet: 09 april 2015, 23:16:15 »
Det finns lite tips att hämta här tror jag:
https://www.gvk.se/branschregler/golv
Använd spånskivor som ska vara bättre lämpade för våtrum, V313-P5.
Sen tror jag Minitec inte ska spikas utan endast limmas.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme ingjuten på träbjälklag?
« Svar #5 skrivet: 10 april 2015, 09:12:01 »
Jag har inte erfarenhet av minitec men om jag förstÃ¥r det rätt sÃ¥ är det ett slags superdyrt sätt att hÃ¥lla fast slangen de minuterna man gjuter eller lägger golvspackel  :). Hur som helst, jag kan ha fel, men minitec bygger 1 cm och klinker brukar ligga där ocksÃ¥ med bruk, vilket innebär att det knappt blir nÃ¥got kvar till det som ska klara hÃ¥llfastheten.
De dyra golvspånskivorna skulle jag ha använt om de hade kostat lika mycket som vanliga, men har man gott om pengar så tycker jag att det är bättre att lägga de tusenlapparna på tätskiktet istället. Om inte det är tätt så står man ändå inför stora problem och ombyggnad, det hjälper inte med V313-P5 då.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Golvvärme ingjuten på träbjälklag?
« Svar #6 skrivet: 10 april 2015, 09:34:32 »
Jag har redan golvspånet så det är inte aktuellt att släpa hem nya.
Hmm, tja, med tunn slang tycker man ju att man borde kunna spika/skruva fast slangen pÃ¥ nÃ¥gra ställen  istället, den ska ju ändÃ¥ gjutas in.
Hmm, helst skulle man ju vilja ha lite isolering underst, även om detta är en övervåning med uppvärmt rum under (annat badrum/tvättstuga).
Kanske det är bättre med de där spårade frigolitskivorna, de bygger ju också 10 mm inkl plåtar, och sen 10-15 mm massa+ klinker på dem?
Frigolit anses väl som "dött" dessutom?
« Senast ändrad: 10 april 2015, 09:49:11 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Golvvärme ingjuten på träbjälklag?
« Svar #7 skrivet: 10 april 2015, 10:00:43 »
Går det inte fräsa ett spår på kanske 20mm bred och 10mm djup i spånskivan och lägga slangen i mitten och sen flytspackla min 15 mm (tror jag) då borde värmen fördelas via spacklet och golvet bli stumt. Annars finns det ju alltid alternativet med matta jag skulle inte välja kakel om jag gjorde nytt i dag vilket jag gjorde för ca 8 år sen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Golvvärme ingjuten på träbjälklag?
« Svar #8 skrivet: 10 april 2015, 10:30:53 »
Mycket jobb att fräsa + att såna spår lär väl försvaga skivorna rätt mycket?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme ingjuten på träbjälklag?
« Svar #9 skrivet: 10 april 2015, 10:47:32 »
helst skulle man ju vilja ha lite isolering underst, även om detta är en övervåning med uppvärmt rum under (annat badrum/tvättstuga).
Bjälklaget mÃ¥ste  friläggas och rensas pÃ¥ gammalt skräp, förstärkas och sedan fyllas noggrant med stenullsisolering, och sedan golvspÃ¥nskiva som limmas och skruvas.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Golvvärme ingjuten på träbjälklag?
« Svar #10 skrivet: 10 april 2015, 10:57:47 »
Det är nytt bjälklag, ligger readn stenull i det, återstår då kortlingar, fräsa ned en del för fall kring brunnen och skruvlimma golvspånet. OK?
Men är det helt enkelt bäst med spårad frigolit med inbyggda plåtar på detta då?
Eller åker man på golvgips ett lager då iaf?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Golvvärme ingjuten på träbjälklag?
« Svar #11 skrivet: 10 april 2015, 11:07:44 »
Mycket jobb att fräsa + att såna spår lär väl försvaga skivorna rätt mycket?
Vanliga spårade skivor är ju frästa nästan igenom skivan och håller bra men jobb är det men går nog rätt fort med en överhands fräs. Har för mig att man kan lägga spårade golvspån med plåtar och tex 16 mm slang sen lägger man dubbel plastfolie på det och spacklar en kaka ovanpå. Annars bör det ju gå bra att lägga slang och enbart spackla lite mera lär inte märkas om golvet i badrummet blir lite högre. Jag skulle nog valt en lösning som klarar sig med ungefär samma framledning som resten av huset och Jag skulle nog inte välja 10 mm slang till ett nybygge.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Golvvärme ingjuten på träbjälklag?
« Svar #12 skrivet: 10 april 2015, 11:13:38 »
Hmm, rummet är ca 12 m2 totalt.
Inga pushprylar eller annat trams här!  ^-^ Ska gÃ¥ pÃ¥ vanliga systemet (parallellt) som kommer att fÃ¥ radiatorer pÃ¥ öv och har gv pÃ¥ botenvÃ¥ning.
Grejen med 10-12mm slang är väl att den funkar lika bra som 17 eller 20, men cc-måste minskas från 300 till 200 mm. Så i större rum blir det ju dyrt och mkt långa eller många slingor.
Men har läst att det tom kan bli bättre värmeavgivning?
« Senast ändrad: 10 april 2015, 11:16:15 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme ingjuten på träbjälklag?
« Svar #13 skrivet: 10 april 2015, 11:47:44 »
Det är nytt bjälklag, ligger readn stenull i det, återstår då kortlingar, fräsa ned en del för fall kring brunnen och skruvlimma golvspånet. OK?
Bra, och när förstärkningen är gjord så fyll ända upp, även om det bara är med 20 mm.

Men är det helt enkelt bäst med spårad frigolit med inbyggda plåtar på detta då?
Eller åker man på golvgips ett lager då iaf?
Om du har isolerat bjälklaget gör inte cellplasten någon nytta. Du har två huvudvägar att välja mellan, de jag beskrev innan, dvs den ena där man gjuter, den andra där man utnyttjar skivverkan mellan olika lager.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Golvvärme ingjuten på träbjälklag?
« Svar #14 skrivet: 10 april 2015, 11:53:42 »
Hmm, rummet är ca 12 m2 totalt.
Inga pushprylar eller annat trams här!  ^-^ Ska gÃ¥ pÃ¥ vanliga systemet (parallellt) som kommer att fÃ¥ radiatorer pÃ¥ öv och har gv pÃ¥ botenvÃ¥ning.
Grejen med 10-12mm slang är väl att den funkar lika bra som 17 eller 20, men cc-måste minskas från 300 till 200 mm. Så i större rum blir det ju dyrt och mkt långa eller många slingor.
Men har läst att det tom kan bli bättre värmeavgivning?
Hur är golvvärmen lagd i resten av huset ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!