Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥ligt med innedel i taket vid värmedrift!  (läst 7519 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tordnado

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
Dåligt med innedel i taket vid värmedrift!
« skrivet: 04 augusti 2010, 09:34:58 »
Hej

Anledningen till att många tillverkare designar sina innedelar till att sitta i taket måste bero på att de ursprungligen byggde dem för kyla. Vid värmedrift MÅSTE det vara bättre att placera dem lågt. Då jobbar du med fysikens lagar och inte mot dem.

Dvs vid golvmontage sprutar du ut värme uppåt/utåt i rummet värmen går längs taket och når långt innan den kyls ner och sjunker och sugs tillbaka till värmepumpen. Pumpen suger då in kallast möjliga luft vilket ger bäst verkningsgrad samtidigt har vi fått bäst värmespridning.

Vid takmontering är sprutas luften rakt fram, går längs taket och faller ner när den blir svalare. Dock får pumpen "suga" hårdare för att få upp den svala luften och måste då jobba mot fysikens lagar. Istället kommer den att använda mkt av den varmare luften runtomkring sig vilket sänker verkningsgraden.

Vid kyldrift är förhållandena omvända och då är takmontering optimalt men i Sverige är ju oftast värmedriften viktigare än kyldriften!

Sen kan det ju finnas utrymmesskäl att sätta den i taket men jag tror att mest att tillverkarna kör på gammal vana, dvs kyldrift.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dåligt med innedel i taket vid värmedrift!
« Svar #1 skrivet: 04 augusti 2010, 10:15:34 »
När jag planerade renoveringen av mitt kök så såg jag en innedel som placeras under skåpen. Nu kommer jag inte alls ihåg vilket fabrikat det var och jag hittar inget vid en snabb googling...
Men, det är väl inte en helt dum ide.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tordnado

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Dåligt med innedel i taket vid värmedrift!
« Svar #2 skrivet: 04 augusti 2010, 11:45:18 »
Jag har tittat på hur Panasonic (NE9JKE) suger in luft och det gör den ju i toppen så ytterligare ett bevis på att den i grunden är designad för kyldrift. Finns det någon "takmodell" som suger in luft i botten och sprutar ut den i toppen, dvs är optimerad för värmedrift.

Finns det någon som har kommit på varför golvmodellerna har lägre COP, är det för att det satsas mindre på dem eller är det inget att hänga upp sig på?

Mvh

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Dåligt med innedel i taket vid värmedrift!
« Svar #3 skrivet: 07 augusti 2010, 13:53:47 »
Håller med fullständigt Tornado.
Golvplacering är mkt bättre.

Enda nackdelarna är att:
trägolv riskerar att torkas ut lokalt framför pumpen.
Större risk att mer saker stoppar luftflödet.
Kyldrift blir sämre.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Dåligt med innedel i taket vid värmedrift!
« Svar #4 skrivet: 08 augusti 2010, 00:06:59 »
visst är det bättre om den sitter lågt, MEN oftast är det svårt att hitta en bra plats där den inte kommer att bli ivägen, eller snarare där något annat inte kommer ivägen för luftflödet... sen så blir kastlängden bättre om den sitter halvvägs upp på väggen, dvs strax under huvudhöjd, det tror jag är den optimala höjden ur värmespridningssynpunkt om man samtidigt ställer vinkeln på vingen ca 10grader mot golvet, men problemet där är att man får blåsandet mot sig, kan ju kännas obehagligt, speciellt i kyldrift.
en pump man ska undvika om man sätter den lågt är nocria, här får apan lite medhåll... :) resultatet skulle nog bli att golvet framför pumpen tar eld...

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Dåligt med innedel i taket vid värmedrift!
« Svar #5 skrivet: 08 augusti 2010, 22:21:23 »
Hej

Angående låg och hög placering kan jag nämna att jag sett COP-siffror på låg respektive hög placering på samma maskin. Ju lägre placering, desto högre COP. Det rör sig om några tiondelar. Tyvärr minns jag inte var, kan ha varit Promotelec.

Jag övervägde att placera min innerdel upp-och-nervänd och lågt placerad, men då skulle kondensvattnet rinna ut på golvet vid AC-drift. Till slut satte jag den rättvänd ca 35 cm ovanför golvet.

Förutom högre COP så får man dessutom ut högre effekt med en låg placering. Innerdelen jobbar med svalare luft.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad RavenLord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sandviken
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Flugfiske de e livet det
    • http://www.hockeysnack.com
SV: Dåligt med innedel i taket vid värmedrift!
« Svar #6 skrivet: 19 september 2010, 12:28:52 »
Jag har min i trappen så den sitter mellan våningarna så där kommer den svalare luften uppirfån övervåningen längsmed väggen ner i insuget på ovansidan av innerdelen och skjuts ut på nedervåningen varm och skön.

En golvmodell bör bli skitigare men har funderingar på en någongång i framtiden på övervåningen där de få bra placeringsställena är lågt i knähöjd
Sandviken Byggnadsår 1983 2 Plan 117m2+garage och bastu Torpargrund,Grundmur-betongsten,Fasad-Trä,Stomme-Trä,3-glasfönster,Ventilation-Mekanisk , Uppvärmining en Panasonic NE12GKE installerad efter inflytt och om det behövs oljeradiatorer.
2 Vuxna och 2 barn födda 05 och 09

Årsförbrukning 2009-03-01 till 2010-03-01 blev 14020 kwh

Utloggad Jarne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Dåligt med innedel i taket vid värmedrift!
« Svar #7 skrivet: 10 december 2010, 12:51:26 »
Resonemanget att en fläkt gör bättre nytta lågt placerad än högt stämmer inte. Fläkten skickar ut varm luft snett nedåt, och om den då sitter lågt kommer luften att bromsas upp av golvet och tappa sin rörelseenergi snabbare än den skulle gjort om den satt högre upp. Man vill ju att luften ska distribueras så fritt som möjligt, dvs inte hindras av vare sig golv eller vägg. Om man bara stirrar sig blind på det faktum att varm luft stiger uppåt missar man en väsenlig detalj, nämligen friktionen.


Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Dåligt med innedel i taket vid värmedrift!
« Svar #8 skrivet: 10 december 2010, 13:39:07 »
Resonemanget att en fläkt gör bättre nytta lågt placerad än högt stämmer inte. Fläkten skickar ut varm luft snett nedåt, och om den då sitter lågt kommer luften att bromsas upp av golvet och tappa sin rörelseenergi snabbare än den skulle gjort om den satt högre upp. Man vill ju att luften ska distribueras så fritt som möjligt, dvs inte hindras av vare sig golv eller vägg. Om man bara stirrar sig blind på det faktum att varm luft stiger uppåt missar man en väsenlig detalj, nämligen friktionen.



Om man sätter innerdelen lågt så får man kallare luft in till luftintaget. Det är det som är den stora skillnaden mellan hög och låg placering.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!