Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ftx system inkoppling pÃ¥ befintliga kanaler i skorstensstock.  (läst 2065 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
Hej! Är det nÃ¥gon som kan svara pÃ¥ följande frÃ¥geställning. Jag har helt nyligen blivit klar med inkopplingen av ett nytt FTX-system. Jag har ett ganska stort hus i ett och halvt plan, med en sekundär huskropp i ett plan med källare. Nu till problemet. PÃ¥ grund av en hög markradonhalt sÃ¥ vill jag fÃ¥ hela huset ventilerat. Dvs. även källaren i sekundärbyggnaden, där det finns bastu dusch och gästrum samt hall och (pannrum) numera apparatrum. Problemet är att det är mycket svÃ¥r att nÃ¥ dit med spirorör utan att göra stora fula ingrepp i byggnaden. Därför har jag en ide om att använda mig av en befintlig  prefabricerad  skorstensstock  gjuten i block med imkanaler i, och där rökröret till pannan är borttaget, eftersom jag installerat bergvärme.

Min ide är att knacka mig in i två av imkanalerna och gjuta in ett par skarvnipplar för spirorör samt gjuta igen kanalen ovanför in sticken. Jag vore tacksam om jag kunde få några synpunkter på ett sådant förfarande. Om det är någon som ser något problem med att göra på så vis.
« Senast ändrad: 04 december 2008, 01:14:28 av Jarlen »
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad JesseJames

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +1/-0
Borde vara helt ok.
63kvm + 63kvm källare under utbyggnad till 130+140kvm. IVT HT+ E11 med 300/160 beredare och 100l arbetstank. 205m aktivt hål, granit. Dalmas i exil i Stockholm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!