Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Arbetstank ?  (läst 2106 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lasse33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Arbetstank ?
« skrivet: 24 juni 2016, 13:35:57 »
Har nu bergvärme installerad och det är en Nibe 1245-10kw
Har kopplat på 2 st fläktkonvektorer på separat slinga för att enbart ha att värma upp några grader i källaren på sommaren, men det fungerar inte så bra, antar att jag behöver en arbetstank?
Hur stor tank behöver jag för att få en jämn temperatur hela tiden?
Om man inte frågar får man inget veta

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Arbetstank ?
« Svar #1 skrivet: 24 juni 2016, 13:52:43 »
Det räcker säkert med 100 liter för att få vettig drift men välj helst en större på tex 300 liter eller en beg 500 liters acktank.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad micke e

  • försöker iallafall
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: karlskoga
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • bergvärmepump
SV: Arbetstank ?
« Svar #2 skrivet: 30 juni 2016, 23:22:55 »
liknande som jag har då,när jag installerade min tank sjönk antalet start/stopp en hel del, men har inte utvärderat resultatet fullt ut än då den blev installerad i våras.
ang din fråga..som jag uppfattar det så vill du att pumpen skall hålla "jämn" temp över konvektorerna? det tror jag blir svårt att uppnå med gradminut reglering, hur som helst är nog en större tank att föredra i det driftfallet för att hålla nere start o stopp.
hur som helst är det rätt väg att gå med arbetstank!!
hus i Karlskoga byggt -33  boyta ca 110 m2 tilläggs isolerad  45 mm med nya 3 glas fönster värms till ca 22 gr med 7 st skapliga sektionradiatorer radiatorer. ny installerad golvvärme i källaren ca 40 m2, urgrävt med 80 mm s 300 skivor under ( dubbla 40 mm).värmer till 18-20 gr.
värmer även ett hyggligt isolerat garage till ca 10 gr 150 mm s 80 skivor under. all golvvärme är 20 mm slang tot ca 300 m slang.
som värmekälla har jag en nibe 1245-10 500l arbetstank 210 m borrhål, all golvvärme är installerad som ett system via kulvert till garaget med egen cp (ej styrd av bvp) samt en blandningsventil för att hålla nere tempen till golvvärmen.

Utloggad lasse33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Arbetstank ?
« Svar #3 skrivet: 04 juli 2016, 20:33:10 »
Tack för svaren, jag undrar om man kan ha samma storlek på expansionskärlet, eller måste man ha större? tänkte mig en 200L tank Nibe UKV-200
Om man inte frågar får man inget veta

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Arbetstank ?
« Svar #4 skrivet: 04 juli 2016, 21:18:11 »
Beror nog på hur stort det är i dag har för mig att det rekommenderas 5% av volymen vid öppet kärl och 10% vid slutet kärl men det beror även till viss del på hur hög framledningen är vid dut.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Arbetstank ?
« Svar #5 skrivet: 05 juli 2016, 06:46:33 »
5 respektive 7% är vad jag sett, och då är det dimensionerat för vedeldning, det kan alltså i princip nå strax under kokning utan att det skall tryckas ut vatten.
Med värmepump (som fungerar) räcker det med mindre, men å andra sidan får man bättre livslängd om man har ett större kärl, på ett mindre kärl så brukar gummibälgen fortare ge upp då det belastas mer med varje temperaturförändring i systemet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!