Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Väntar på offert från en av de större installatörer.. några frågor under tiden  (läst 10238 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Får hit en annan installatör i morgon, han ska titta och så får jag höra vad han anser vad/hur man ska göra.
Han är inte knuten till något märkesspecifikt, men har installerat Thermia tidigare och jag har fått tipset av grannar att han är riktigt bra.
Jag får väl försöka ställa bra frågor eller om han kommer med bra svar själv...
Tyvärr så kan jag inte se antalet start /stopp, inte vad jag vet i alla fall.
« Senast ändrad: 08 juli 2019, 21:51:23 av Justjoking »
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stående timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har nu haft besök av installatör, han kommer att lämna offert på två olika pumpar.
Men om han hade varit jag så hade han installerat en Inverter.
Han tyckte att det inte behövs någon tank, och dåligt med plats är det med.
Men en inomhusgivare kunde vara till hjälp, problemet är var vi skulle placera den.
Mina termostater går det inte att justera flödet på.

Vi har 14 st element. Varav endast 5 st står öppna för fullt, övriga strypta till typ hälften. Och så har det varit sedan vi köpte huset för 6 år sedan. Vi har endast justerat en termostat.
Hade jag vetat det jag vet idag så hade jag ändrat....

Har mätt elementen vet inte om det har någon betydelse, hoppas jag tänker rätt.
E: enkelmantlade (heter det så?)då det är ”halva” elementet mot bilden jag bifogade.
« Senast ändrad: 09 juli 2019, 20:47:29 av Justjoking »
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stående timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
De flesta radiatorerna kan grovjusteras på en justering antingen under termostaten (om du plockar bort den) eller på kopplet nere vid golvet (sexkantskruv under lock).
De flesta verkar inte ha några flödesproblem med sina invertrar, så trots att flödet varierar rätt kraftigt så fungerar det bevisligen helt OK.
Med tanke på det stora antalet (Relativt stora i storlek) radiatorer så borde du inte behöva ha några större problem att få ett helt OK flöde förutsatt att vi talar om tvårörs system.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
De flesta radiatorerna kan grovjusteras på en justering antingen under termostaten (om du plockar bort den) eller på kopplet nere vid golvet (sexkantskruv under lock).
De flesta verkar inte ha några flödesproblem med sina invertrar, så trots att flödet varierar rätt kraftigt så fungerar det bevisligen helt OK.
Med tanke på det stora antalet (Relativt stora i storlek) radiatorer så borde du inte behöva ha några större problem att få ett helt OK flöde förutsatt att vi talar om tvårörs system.
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stående timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Luka 3

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
De flesta har haft sina inverters i några år. Så snabbt kraschar de kanske inte.  TS maskin funkade nog också bra i hans tycke innan den kraschade 40000 timmar för tidigt.

Den gick givetvis dåligt med för hög hysteres, men den gick.

Samma med invertern, den tar bort effekten och stryper flödet,   vilket hus fungerar med så lågt flöde som 0,04lps ?  Som Daikin drar ned sitt flöde i , hur mkt flöde de vill ha är det ingen som vet. Men vad händer när vi dubblar flödet,, jo det stannar inte i radiatorerna i de cirka 5 min vi räknat fram och kommer tillbaka oavkylt och maskinen blir nöjd, vi får höja  kurvan lite så vi får värme, eller så dånar det i raddarna.

Hur är detta acceptabelt av maskiner som anpassar sig perfekt efter alla hus ? dontknow

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Var du fått 0.04 l/s vet jag inte, men de flesta tillverkarna accepterar ju avsevärt mycket lägre DeltaT på värmebäraren vid låga effekter än vid höga just för att flödet inte skall variera så mycket.
I Daikins manual framgår att larm för lågt flöde på värmebäraren kommer vid 0.1 l/s, så det ter sig omöjligt mör mig att de skulle dra ned flödet till 0.04 l/s så det samtidigt innebär att maskinen skulle larma och stanna.
Citat från manual:
Citera
"Nedan finner ni det minsta flödet som krävs för att värmepumpen skall fungera.
Om flödet är lägre än i tabellen nedan så visas felkod 7H
i kontrollpanelen och systemet stannar.
Minsta flöde (l/min)
värmebärarkrets
Kompressordrift: 6 l/min eller 0.1 l/s

Kan ditt påstående helt enkelt bottna i rent förtal?

Att flödet sedan ökar "och maskinen blir nöjd" innebär ju inte att den stannar, bara att den inte fortsätter att öka effekten.
Det finns inget självändamål att låta vattnet stanna i radiatorn i en viss tid, så länge flödet inte blir för högt så ter det sig för mig som att systemverkningsgraden blir högre ju högre flöde och kortare "stilleståndstider" vi har i radiatorerna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Luka 3

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
0,04 har jag fått från Daikin .  Jag ringde dem och frågade om flödet för jag har 2 kund som är intresserad av den maskinen.

Dem kunde inte svara på vilka flöden maskinen ville ha, men teknikern sa att han hade uppgifter om att MIN flöde var 0,04 lps.  Detta har jag redan skrivit, synd att du inte tror på uppgifter man vidarebefordrar  dontknow

Om de sedan ändrat eller teknikern haft fel  det vet jag inte.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag kan ju ha hittat en gammal manual på nätet också, så var det troligen.  dontknow
Men hörsägen är alltid hörsägen, jag har sökt i senaste manualen, och där framgår i samma stycke som tidigare numera att det inte finns något lägsta flöde.
Jag drar slutsatsen att de inte längre har någon flödesvakt installerad.
Enda kravet idag verkar vara en minsta vattenvolym som garanteras kunna flöda oavsett om alla automatventiler/termostater stängt. (20 liter)

Jag undrar om det ens går komma ned till så låga flöden som 0.04 l/s med en cirkpump ens på lägsta hastighet, det är ju bara 2.4 liter/minut!

Tyvärr hittar jag inga uppgifter om cirkpumpens kapacitet och minflöde.
Lite märkligt, man jag kanske inte hittat rätt manual.   Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Luka 3

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag är helt för att inte ha flödesvakt.   Viessmann har det och den larmar ibland trots att maskinen bara pumpar in i en 500l tank via 1m  32 rör och tillbaka  help

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kan jag justera flödet på mina element! Eller inte?
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stående timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Luka 3

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nej det kan du inte,  du kan höja det lite grand men inte 3 dubbla som värmepumpar oftast gör för att få ut effekten.  Du har säkert kört för mkt flöde med din gamla maskin och därför kraschade den  :)

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Hur troligt är det att värmepumpen gått sönder på grund av för högt flöde  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Luka 3

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Troligt   det kommer tillbaka varmt,   men är ändå för lite flöde för var VP vill ha.   TS stod nog inte ut med 3ggr så mkt flöde utan sänkte så han blev nöjd,  VP var inte nöjd utan det blir  högre kurvor o hysteres o ja   du vet.   Allt sånt som vi förklarat för sig under en 7 års period  :)

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Nej hänger inte med menar du att han hade för lågt flöde trots att du tror den gick sönder på grund av för högt flöde  Sc:,h Nu är det egentligen inte mig du behöver förklara för men skriver man ett sånt påstående som att den gått sönder på grund av för högt flöde tycker jag man kan förklara tydligt för TS så han har en möjlighet att hänga med hur du tänker sen är även jag nyfiken hur vp kan gått sönder på grund av för högt flöde jag tror dom oftare går med lite för lågt flöde.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Luka 3

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om en maskin vill ha ett givet flöde och i de flesta fall så är systemen byggde för 1/3 av det flödet så händer detta .

Returen blir varmare än den borde och maskinen tycker den är nöjd, då blir det kallt och man får höja kurvan onödigt högt.  Dessutom tillverkar man allt som oftast runt 10 grader för varmt pga att flödet över kondensorn fortfarande är för lågt vilket sliter på kompressorn och starterna blir onödigt många.

Bara för att man kör för högt flöde över raddarna betyder det inte att det är för högt över kondensorn. 

Vilken teori har du ?  Bara för att du inte förstår så betyder inte det att TS inte gör det  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!