Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe f750 belastar 1 fas över 20 amp  (läst 717 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Hopplöst

  • Gäst
Hopplöst
Nibe f750 belastar 1 fas över 20 amp
« skrivet: 26 april 2024, 18:48:05 »
Hej

Ska försöka förklara mitt problem,

Nibe f750 med tillsats sam 40 belastar fas 1 med över
20 A när ( jag misstänker att kompressorn går)
Det får till följd att det blir omöjligt att ladda min el bil som laddar på 3 faser och kräver minst 6 A för att ladda

Har last balansering på laddaren, på pannan är inte strömkännarna instalerade, så jag tänkte att det skulle lösa mitt problem om en elektriker installerade det på värmepannan, nu har jag fått höra att det kan bli problem om man har 2 lastbalanserare inkopplade, är det nån här som vet om det innebär problem eller är det en ren gissning?

Borde inte en elektriker bara kunna styra om strömmen till en annan fas som kommer från kompressorn?

Ser man på kopplingsschemat så går ju det första värmeelementet i pannan på L1 och kompressorn ska gå på L2 nu verkar det som sagt att båda går på L1

Är det nån som vet hur jag ska kunna förklara för en elektriker vad som behöver göras? Har varit i kontakt med Nibe,elektriker men ingen verkar kunna ge ett rakt svar!

Har lagt åtskilliga timmar för att försöka få ett svar

Rörigt första inlägg

Med vänlig hälsning, JB

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1741
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe f750 belastar 1 fas över 20 amp
« Svar #1 skrivet: 26 april 2024, 18:59:13 »
Hej

Ska försöka förklara mitt problem,

Nibe f750 med tillsats sam 40 belastar fas 1 med över
20 A när ( jag misstänker att kompressorn går)
Det får till följd att det blir omöjligt att ladda min el bil som laddar på 3 faser och kräver minst 6 A för att ladda

Har last balansering på laddaren, på pannan är inte strömkännarna instalerade, så jag tänkte att det skulle lösa mitt problem om en elektriker installerade det på värmepannan, nu har jag fått höra att det kan bli problem om man har 2 lastbalanserare inkopplade, är det nån här som vet om det innebär problem eller är det en ren gissning?

Borde inte en elektriker bara kunna styra om strömmen till en annan fas som kommer från kompressorn?

Ser man på kopplingsschemat så går ju det första värmeelementet i pannan på L1 och kompressorn ska gå på L2 nu verkar det som sagt att båda går på L1

Är det nån som vet hur jag ska kunna förklara för en elektriker vad som behöver göras? Har varit i kontakt med Nibe,elektriker men ingen verkar kunna ge ett rakt svar!

Har lagt åtskilliga timmar för att försöka få ett svar

Rörigt första inlägg

Med vänlig hälsning, JB

Hej!

Hur vet du att den drar 20A (var ser/mäter du det?)

Hopplöst

  • Gäst
Hopplöst
SV: Nibe f750 belastar 1 fas över 20 amp
« Svar #2 skrivet: 26 april 2024, 19:22:55 »
Jag ser det via tibber appen, problemet är ju att det sker på natten, och det är ju då jag vill ladda bilen pga billiga elpriser, men eftersom L1 belastas så hårt så går ju tibbers ladtbanaserare in och bryter laddningen, härom natten fick jag i 29 kwh på 6 timmar pga av avbrott

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9669
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f750 belastar 1 fas över 20 amp
« Svar #3 skrivet: 26 april 2024, 19:29:42 »
Vilket år är din F750 tillverkad? Skiljer lite mellan årsmodellerna. Så din el-bilsladdare är strikt 3-fas, dvs den måste ha symmetrisk 3-fas med lika belastning på alla faser för att kunna ladda något? Var i landet bor du förresten och hur stort? Måste du verkligen maxa el-patronen i F750?

Edit: Tittar man på F750 från 2016 så drar den max 11,1 A på L1, 16,3 A på L2 och 15,7 A på L3. Kompressorn drar max 12 A av angiven ström i L2. Mer än så kan den inte dra och det borde bara inträffa när det är extremt kallt ute. Vad som är L1, L2 och L3 kanske inte alls stämmer med hur det ser ut vid elmätaren eftersom faserna kan ha blandats ihop i t.ex. husets el-central eller vid anslutningsplinten på F750.
« Senast ändrad: 26 april 2024, 20:37:22 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Hopplöst

  • Gäst
Hopplöst
SV: Nibe f750 belastar 1 fas över 20 amp
« Svar #4 skrivet: 26 april 2024, 20:38:05 »
Nybyggd villa 2020 , 143 kvm , Linköping

AlltsÃ¥ om jag fattat rätt enligt nibes instruktionsbok sidan 24 ( om du orkar läsa) sÃ¥ kan ju fas 1 belastas upp till typ 12 A  fas 2 typ 4 A och fas 3 ca 11 A
Sen när kompressorn går på för att vad jag fattat det som förebygga isbildning typ redan när det är lite minus ute så behöver kompressorn 12 A som skall läggas på fas 2
Problemet är ju att kompressorn lägger sig på fas 1 som redan belastas eller utabv värmeelemen 1 på fas 1
Och man kommer upp i för hög total A på fas 1
Bilen slutar då att ladda för det finns inte utrymme att ta nått mer från fas 1
Tror inte laddaren till bilen behöver exakt lika från varje fas men den måste ha 3 fas har jag fattat som och när det inte finns nått att ta utav från fas 1 så säger Tibbers lastbalanserare ifrån!
Som jag skrev så finns det ju strömkännare i värmepannan som skall balansera upp pannan! Men alla ger olika svar om det går att ha 2 lastbalanserare ( dels i pannan och dels laddaren) vilken prioriteras först?
Är det nån som VET om jag skulle koppla strömkännare( lastbalanserare i värmepannan kan då kompressorn som lägger sig på fas 1 då plötsligt hoppa till fas 2 och problemet är löst? Som sagt blir bara rörigare och rörigare ju mer jag läser och försöker hitta svar

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9669
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f750 belastar 1 fas över 20 amp
« Svar #5 skrivet: 26 april 2024, 21:03:50 »
Ok. Tittar man i installationsmanualen till F750 från 2020 sidan 22 så kan dess el-patron dra max 3,8 A på L1, 16,2 A på L2 och 11,8 A på L3. Kompressorn drar dessutom max 13 A ytterligare på L1, dvs totalt max 16,8 A. Mer än så kan den inte dra och det borde som sagt bara inträffa när det är extremt kallt ute. Din rubrik stämmer alltså dåligt och du måste leta efter fler saker i huset som drar ström för att komma upp i 20 A på någon fas.

Jag tror inte på att ha dubbla effektvakter. Borde bli problem med vilken som ska reglera ner och det kommer att bli ping-pong av lastbalanseringen. Eftersom du bor i Linköping och har ett nytt välisolerat hus borde inte det dra mer än ca 3,5 kW i värme om det är nollgradigt under natten. Med värmepump så borde inte värmepumpen dra mer än 1,5 kW el i snitt för att tillverka 3,5 kW värme. Kompressorn är helt varvtalsstyrd och kan köra med låg effekt när det räcker. Det är något annat i ditt hus som får billaddaren att klaga och inte ladda.

Edit: Det låter ju också som du bara har 16 A mätarsäkringar i ditt hus?!? Det är i så fall fruktansvärt lite om man har el-bil.
« Senast ändrad: 26 april 2024, 21:17:22 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Hopplöst

  • Gäst
Hopplöst
SV: Nibe f750 belastar 1 fas över 20 amp
« Svar #6 skrivet: 26 april 2024, 21:35:43 »
Okok, ja då får jag väl börja leta nån annanstans, märkligt bara att det sker enbart på natten när inget annat kan belasta fas 1 och jag kommer upp i över 20 A

Är för övrigt inget problem att ladda när det inte är några minus ute, men ser inte fram emot nästa vinter när det är så här mkt problem i mars/april

Du verkar kunnig, man kan inte på nått sätt förväxla faserna vid en instalation?
För att jag får såpass högt som över 20 kan ju bara bero på att pannan drar det, sen om det beror på nån inställning eller nått annat kan jag inte svara på, men inga andra maskiner går ju på natten iaf

Hopplöst

  • Gäst
Hopplöst
SV: Nibe f750 belastar 1 fas över 20 amp
« Svar #7 skrivet: 26 april 2024, 21:40:59 »
Vart hittar du infon om att fas 1 belastas med 4 A
Själv hittar jag bara 11A

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9669
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f750 belastar 1 fas över 20 amp
« Svar #8 skrivet: 26 april 2024, 21:42:36 »
Här är installatörsmanualen till F750 som gällde år 2020: https://assetstore.nibe.se/hcms/v2.4/entity/document/27373/storage/MDI3MzczLzAvbWFzdGVy

Men faserna behöver inte stämma överens med hur de är kopplade vid el-mätaren. Faserna kan ha blandats ihop både i el-centralen och på anslutningsplinten i F750.

Det är inte så att du även har ett garage som värms av 1-fas el-radiatorer eller liknande?
« Senast ändrad: 26 april 2024, 21:45:47 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Hopplöst

  • Gäst
Hopplöst
SV: Nibe f750 belastar 1 fas över 20 amp
« Svar #9 skrivet: 26 april 2024, 22:10:40 »
En luftvärmepump i garaget inställd på 8 grader som belastar fas 3 ( har kollat det i tibber appen) ska ju sägas att det är ju väldigt korta perioder fas 1 går upp och toppar, men tillräckligt för att tibbers lastbalanserare går in och bryter laddningen, sen tar det ett tag innan den kör igång efter ett avbrott

Ok får väl försöka tjata ut elektrikern så får han kolla om han lyckats blanda ihop faserna och lagt kompressorn på på 2 fasen som kanske heter 1 i mitt skåp då

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9669
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f750 belastar 1 fas över 20 amp
« Svar #10 skrivet: 26 april 2024, 22:21:19 »
Om du är händig så grejar du mycket av jobbet själv. Skruva ur en mätarsäkring i taget och kontrollera om luftvärmepumpen i garaget slocknar liksom F750. Då är det inte bra alls. De ska ligga på olika faser.

Hur lång tid tar det för tibber innan billaddningen återupptas efter att den brutit för överlast på någon fas men konstaterar att det något senare finns minst 6 A per fas lediga?
« Senast ändrad: 26 april 2024, 22:27:12 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Hopplöst

  • Gäst
Hopplöst
SV: Nibe f750 belastar 1 fas över 20 amp
« Svar #11 skrivet: 26 april 2024, 22:43:35 »
Jag är snickare men ström rör jag inte😃
Alltid fas 1 som bryter laddningen, tar kanske 10 minuter innan tibber känner att det är grönt att släppa på laddning efter avbrott, fick som sagt i 29 kwh i bilen på 6 timmar häromnatten då bröt den 10 gånger

Man ser ju att fas 1 blir överbelastad nätter då jag inte laddar oxå men det är bara under 1 minut typ så då gör det ju inte så mycket , problemet är ju när jag vill ladda

Verkar inte gå att lägga in bild här

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2966
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Nibe f750 belastar 1 fas över 20 amp
« Svar #12 skrivet: 27 april 2024, 07:30:40 »
Registrera dig så fungerar det att lägga in bilder.

Har du värmare i ventilationsmaskinen?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1741
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe f750 belastar 1 fas över 20 amp
« Svar #13 skrivet: 27 april 2024, 07:50:20 »
Jag är snickare men ström rör jag inte😃
Alltid fas 1 som bryter laddningen, tar kanske 10 minuter innan tibber känner att det är grönt att släppa på laddning efter avbrott, fick som sagt i 29 kwh i bilen på 6 timmar häromnatten då bröt den 10 gånger

Man ser ju att fas 1 blir överbelastad nätter då jag inte laddar oxå men det är bara under 1 minut typ så då gör det ju inte så mycket , problemet är ju när jag vill ladda

Verkar inte gå att lägga in bild här

Har du smart-price-adaptation aktiverat på F750:n ?

Hur är de andra faserna belastade när den visar 20ish A på 1:an?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1741
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe f750 belastar 1 fas över 20 amp
« Svar #14 skrivet: 27 april 2024, 07:54:44 »
Jag är snickare men ström rör jag inte😃
Alltid fas 1 som bryter laddningen, tar kanske 10 minuter innan tibber känner att det är grönt att släppa på laddning efter avbrott, fick som sagt i 29 kwh i bilen på 6 timmar häromnatten då bröt den 10 gånger

Man ser ju att fas 1 blir överbelastad nätter då jag inte laddar oxå men det är bara under 1 minut typ så då gör det ju inte så mycket , problemet är ju när jag vill ladda

Verkar inte gå att lägga in bild här

29 kWh på 6h är 20.9 A.i snitt, är det inte så att laddaren är felinställd då? =)

20.9A på värmepumpen skulle ge bastu inomhus i ett nytt hus med F750 om det pågick i längre perioder....

Vad har du för laddare? Och elbil(ar) ?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!