Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kombination mark/berg-värme och solfÃ¥ngare - OFFICIELL TRÃ…D!  (läst 20290 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
solen ligger parallellt med hålet ,antingen går bara solen mot hålet eller om kompressorn går
blandar solen med hålet,när solen går mot VV eller RAD så går den mot en växlare.
Provar att lägga med en princip skiss.
Präcis som jag hadde tänkt, jag skulle dock välja at koppla solen in på andra sidan VP:n..
Vilken växlare är det som sköter kall-sidan? jag har hört att det kann vara problem med kondens....
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad eddie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag Ã¥ker hellre hiss
ingen växlare mellan solen och kalla sidan, gykol i hela systemet och en back ventil så att
det inte bara går runt runt i solfångaren
Villa i ett plan byggd-88 150m2 + garage 100m2 i uppland,värms av en Evi heat split sun7  med 8.6m2 solfÃ¥ngare och 140 m hÃ¥l

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
ingen växlare mellan solen och kalla sidan, gykol i hela systemet och en back ventil så att
det inte bara går runt runt i solfångaren
FörlÃ¥t, jag som skrev fel (dum Dansk  :D), jag menade trevägsventilen VXS.....
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad eddie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag Ã¥ker hellre hiss
solen ligger hela tiden mot hålet och VXS drar bara när solen går mot VV eller RAD
det blir en viss skälv cirkulation i solfångaren när kb pumpen går så solen höjer tempen på kb
även om solen ej skiner.
Om solen låg efter kompressorn skulle man inte få mer kondens/ frost i solfångaren och nu kan
man ju fÃ¥ en temp pÃ¥ +20 in i förÃ¥ngaren  Sc:,h
Har ej haft problem med kondens fast det gäller att isolera rören till solfångaren(går inne på vinden)
Villa i ett plan byggd-88 150m2 + garage 100m2 i uppland,värms av en Evi heat split sun7  med 8.6m2 solfÃ¥ngare och 140 m hÃ¥l

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
solen ligger hela tiden mot hålet och VXS drar bara när solen går mot VV eller RAD
det blir en viss skälv cirkulation i solfångaren när kb pumpen går så solen höjer tempen på kb
även om solen ej skiner.
Om solen låg efter kompressorn skulle man inte få mer kondens/ frost i solfångaren och nu kan
man ju fÃ¥ en temp pÃ¥ +20 in i förÃ¥ngaren  Sc:,h
Har ej haft problem med kondens fast det gäller att isolera rören till solfångaren(går inne på vinden)
Tror att det var Carl N som sa att pumpen inte mår bra av för hög KB-in.....
I alla fall tänkte jag att marken skulle funka som kylning när det är som värmast, och förhoppningsvis lagra lite av värmen.
Hur ser din KB ut i dessa dar?
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad eddie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag Ã¥ker hellre hiss
idag skitväder regn och 3 ºC ute 11 ºC i solfångaren kb in 4 ºC
en solig söndag hade jag när solen gick 6.5 ºC in :)
det finns en begränsning i styren som stänger solen vid 23 ºC (går att justera)
och skiner solen ordentligt behöver ju inte kompressorn starta.
Villa i ett plan byggd-88 150m2 + garage 100m2 i uppland,värms av en Evi heat split sun7  med 8.6m2 solfÃ¥ngare och 140 m hÃ¥l

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
idag skitväder regn och 3 ºC ute 11 ºC i solfångaren kb in 4 ºC
en solig söndag hade jag när solen gick 6.5 ºC in :)
det finns en begränsning i styren som stänger solen vid 23 ºC (går att justera)
och skiner solen ordentligt behöver ju inte kompressorn starta.
LÃ¥ter som en graj jag mÃ¥ste ha  8)
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad koreanen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vill ha lÃ¥g energikostnad
Skall bli kul att följa verkningsgraden av att köra solen i kombination med mark/bergvärme.
Själv har jag sol i kombination med L/V och det börjar nu ge effekt i form av mindre drifttid på VP samtidigt som VP levererar varmare vatten vid drift.
Kan hålla med om att det kan ta tid att tjäna in installationen som komplement till befintlig VP men för de som funderar på nyinstallation tycker jag man skall ha med solen i sina kalkyler.
En tank som är förberedd med slingor blev i alla fall bara nån tueslapp dyrare för mig och solpaneler och laddpaket är faktiskt ingen dyrdom.
Sedan är det ju nyfikenhet som driver en att prova...... ;)
Har en fighter 2005/8 till en 500L focus ackman-tank.
Radsystem underhålls med en manuell bivalent shunt.
Total årsförbrukning 2006 = 15900 kWh
2007 = 15200 kWh

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
Har planer på att sätta upp 8m2 plana solfångare som för närvarande står i garaget.
Har tänkt köra dessa via vvx till bef ack.tank med inbyggd vvb.för att förvärma tappvattnet innan det går via vp till förbr. Bef.vvb.har blandningsventil så det kommer aldrig att gå varmare vatten än 55 ºC till vp. Detta körsätt borde ge bra verkningsgrad då man tar tillvara även lågtemp i accen till förvärmning.Har två 500L
accktankar,varav den ena med vvb.
Tar tacksamt emot tips på var jag kan köpa vvx samt övrig kringutrustning till solfångarna för att få ihop ett fungerande system. Helst bra grejor till "RÄTT" pris
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad eddie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag Ã¥ker hellre hiss
Går det inte att få med radiator slingan också?
Läste ett inlägg om en liknande ide för ett tag sen.
Leta lite här på forumet! Thumbsup
Villa i ett plan byggd-88 150m2 + garage 100m2 i uppland,värms av en Evi heat split sun7  med 8.6m2 solfÃ¥ngare och 140 m hÃ¥l

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Har planer på att sätta upp 8m2 plana solfångare som för närvarande står i garaget.
Har tänkt köra dessa via vvx till bef ack.tank med inbyggd vvb.för att förvärma tappvattnet innan det går via vp till förbr. Bef.vvb.har blandningsventil så det kommer aldrig att gå varmare vatten än 55 ºC till vp. Detta körsätt borde ge bra verkningsgrad då man tar tillvara även lågtemp i accen till förvärmning.Har två 500L
accktankar,varav den ena med vvb.
Tar tacksamt emot tips på var jag kan köpa vvx samt övrig kringutrustning till solfångarna för att få ihop ett fungerande system. Helst bra grejor till "RÄTT" pris

Testa hos Sfinx, finns länk här på sidan. Det är faktikt en riktigt trevlig "prick" som åtminstone mot mig, visat gammalt gott servicetänkande.

mvh humlan.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
Någon som har erfarenhet av eviheats pumpar där är ju allt klart från fabrik.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad BengtG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
HÃ¥ller pÃ¥ att installera, men har 1-2 veckor kvar, innan pumen levereras. Lev. tid 2-3 V  :(  >:(

Tänkte logga lite här och där.  ::)
 
8) Panelerna är pÃ¥ taket, hÃ¥let borrat, sÃ¥ nu hÃ¥ller jag pÃ¥ med rören. Sedan är det bara att sätta sig i källaren och vänta pÃ¥ VP.     :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(
Evi Heat 9kw sun & 10m2 vaccumsolfångare

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
har Kombination mark/berg-värme och solfångare
« Svar #58 skrivet: 19 maj 2006, 18:39:15 »
 vi har 12 M2 solfÃ¥ngare och en Varmitek pump sedan 4 Ã¥r , hittills har vi inte tjänat in anläggningen, Breakeven verkar ligga  vid 12-15 Ã¥r drift utan reparationer eller ombyggnationer. HÃ¥let värms pÃ¥ sommaren till 6-8 grader men är kring 0 pÃ¥ vintern som kallast

Vi fick ersätta Pottaska(kaliumkarbonat)i ett gemensamt system för VP och sol med värmeväxlare, glykoli solfångare och flera,nya pumpar mm pga av korrosion.

Är inte längre på speaking terms med försäljaren av systemet som starkt rekomenderade pottaska då kopplingar kranar mm var av va vanlig VVS kvalite (avsedda för vatten) och pottaskan kröp rakt igenom i axlar, gängningar mm

tror att värmeåtervinning mha ft vatten värmeväxlare om man har FX in i Vp är lönsammare
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!