Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC allmänt, särskilt tillskott och starter  (läst 20002 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: CTC allmänt, särskilt tillskott och starter
« Svar #30 skrivet: 17 januari 2006, 17:51:33 »
Gå till inställningar, sen till ruta " maxeffekt elpanna" tryck på minustangenten(-) tills du kommer till
0 kw. Klart!
Det kan bli snålt med varmvatten men jag tycks minnas att din pump går ganska många timmar vid denna väderlek så det klarar sig kanske bra. Sjalv har jag maxeffekt elpanna på 3 kw och temperatur elpanna 47 grader. Med dessa inställningar har jag alltid gott om varmvatten och tillskottet ligger på ca 8-9 %. Ca 28-30 kw från vp och ca 2-3 kw från tillskott, dvs vid det väder som råder fn, ca 2-5 minusgrader.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: CTC allmänt, särskilt tillskott och starter
« Svar #31 skrivet: 17 januari 2006, 22:36:30 »
Jo, jag har nog lite mer drifts timmar , och mindre start o stopp. Det gör att jag tycker att din inställning lÃ¥ter helt OK.  Du har mÃ¥nga start Och stopp det borde betyda att du kan sänka ännu mer ...
« Senast ändrad: 17 januari 2006, 22:43:07 av ME »
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: CTC allmänt, särskilt tillskott och starter
« Svar #32 skrivet: 22 januari 2006, 17:13:08 »
Jag har fipplat runt lite med inställningar för att försöka fÃ¥ hitta nÃ¥got optimalt. Jag vet att det är förmätet av mig att tro att jag klarar det men, men. Nu har det konstant blivit kallare och jag är nu benägen att  förstÃ¥ vad Bertil säger om att man mÃ¥ste ha koll pÃ¥ tillskottselen pÃ¥ en CTC. När tempen lÃ¥g kring minus 5-8 grader hade jag tillskott med ca 10 %. När tempen sjönk under minus 10 grader fick pumpen för sig att det behövdes betydligt mer tillskott samtidigt som VPn gick ca 14 tim/dygn. Jag har nu provat att stänga av elpannan helt och det gÃ¥r utmärkt. Senaste dygnet , med minus 17 grader, ser ut som följer:
Kompressordrift    18 tim 14 min
28 starter
Tillskott 0

I och med att pumpen nu jobbar under betydligt längre tid så blir det inte heller några som helst problem med varmvattnet. Ca 47-48 kw under ett dygn med minus 17 grader tycker i varje fall jag är OK, eller?

"Ett forum för Ã¥ldrande rÃ¥nördar utan ett eget liv" är oförskämt pricksäkert!   ;)
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: CTC allmänt, särskilt tillskott och starter
« Svar #33 skrivet: 24 januari 2006, 03:14:31 »
LÃ¥ter väl bra  :)

Som sagts rätt många gånger nu, styren funkar inte optimalt vad gäller eltillskottet.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: CTC allmänt, särskilt tillskott och starter
« Svar #34 skrivet: 24 januari 2006, 12:09:23 »
Tyvärr är nog det så att grundinställningen är mer för komforten än optimal/minimal förbrukning. Det är nog så för det flesta tillverkare, för att få optimalt så skall det skruvas lite.
Och det kan &så tilläggas att CTC'n är känsligare på tillskottet på grundinställningen , det är fakta (enligt mig)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: CTC allmänt, särskilt tillskott och starter
« Svar #35 skrivet: 25 januari 2006, 00:09:30 »
Det skall va så här kompressor 24 timmar/ dygn vid svinkyla osså tillskott efter det.
Aldrig kompressorstopp säger aldrig.
gratisvärmen vill man ju åt inte elpatronen!!!

Jag påstår att jag inte på 6 år haft elpatrondrift om inte kompressorn gått 24 timmar!
Inte en enda gång.

Minns väl Academics problem han hade aldrig mera än 16/18 timmar tror jag trots massor med elpatrontid

drjukebox löser du det där kan du sälja det till CTC, dÃ¥ byter jag pump  a:gl

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad EcoheatBosse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-2
  • Kön: Man
SV: CTC allmänt, särskilt tillskott och starter
« Svar #36 skrivet: 25 januari 2006, 09:55:22 »
Bertil, vad har du för inställningar för att förhindra att elpatronen går in innan pumpen går dygnet runt, eller har du slagit ifrån elpatronen i menyn?
CTC Ecoheat 7, 160 m borra, varav 6 m 168 mm foderrör i stål. 3 m jord, 157 m gråberg. Bottendiameter 140 mm. Vattenmängd 40 l/tim uppmätt genom blåsning. Borrning klar 2005-04-21. Helsvetsad kollektor fylld med KB Bioetanol. VP Installerad i maj 2005 i hus byggt 1937 i Nacka öster om Stockholm, tilläggsisolerat och belagt med mexitegel 1977, halvsuteräng 85 + 85 kvm med oinredd kallvind plus fristående dubbelgarage uppvärmt till c:a 6-10 grader beroende på utetemp.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: CTC allmänt, särskilt tillskott och starter
« Svar #37 skrivet: 25 januari 2006, 15:52:08 »
Det skall va så här kompressor 24 timmar/ dygn vid svinkyla osså tillskott efter det.
Aldrig kompressorstopp säger aldrig.
gratisvärmen vill man ju åt inte elpatronen!!!

Jag påstår att jag inte på 6 år haft elpatrondrift om inte kompressorn gått 24 timmar!
Inte en enda gång.

Minns väl Academics problem han hade aldrig mera än 16/18 timmar tror jag trots massor med elpatrontid

drjukebox löser du det där kan du sälja det till CTC, dÃ¥ byter jag pump  a:gl


Thank u Bertil.  :)
Det är väl det som är optimering - tillskott bara om vp inte räcker.
Finns det någon inställning på någon pump som "garanterar" detta?

Men det finns en annan synpunkt vad gäller tillskott -   man kan förvänta sig att brinetempen kommer att gÃ¥ ner mer (speciellt om borran inte är överdimensionerad) om man kör utan nÃ¥gon form av tillskott.
Sänkt brinetemp > lägre COP. Undrar vad det kan ha för nettoeffekt? Hur mycket lägre COP för varje sänkning av brinetemp 1 grad?

Mycket att tänka pÃ¥  är det  ::)
« Senast ändrad: 25 januari 2006, 18:24:14 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: CTC allmänt, särskilt tillskott och starter
« Svar #38 skrivet: 25 januari 2006, 16:15:32 »
Thermia och tex Nibe VP styrs med gradminuter som du kanske vet. Det funkar så att varje minut jämförs börvärdet med verkliga framledningen (är-värdet).
När underskottet nÃ¥r -80 (fabriks pÃ¥ Thermia) gradminuter dÃ¥ startar kompressorn.  Räcker inte det till tex för kallt ute, dÃ¥ tar det timmar och ofta dagar innan tillksottet startas pÃ¥ min VP.
När det startas på min pump så står gradminuterna på ca -1500. (-600 standard)
Så fort verkliga tempen på framledningen når 3 grader över börvärdet stängs elpatronen av. Det gör att vid fortsatt kyla jobbar aldrig elpatronen upp mera än till säg -1300 sen stängs den av igen. Så det tillåts ett initialt underskott på värme.
Så är det tex nattkallt som stryk kan det byggas upp underskottsminuter hela natten utan att elpatronen startar. Sen blir det oftast varmare på dagen. Då jobbar kompressorn med sitt underskott.
Det ger nästan alltid, kan säga alltid 24 timmar på kompressorn innan tillskottet behövs.
 1500 gradminuter lÃ¥ter mycket men märks nästan inte inne, sÃ¥ det är helt ok.
Det enda jag gjort är att höja gradminuterna för pumpstart och särskilt för tillskottet.

Lite lurigare på tex IVT och CTC.
Ivt och CTC har ungefär en timmas fördröjning av tillskottet, det kan justeras men om tillskottsbehovet är mycket stort då kan det bli svalt inne innan det tillåts. Men det borde gå fördröja mycket mera. Det funkar ju sen ungefär som på en styr med gradminuter det blir en initial fördröjning, men sen vid förnyat tilskottsbehov tillåts start utan nån ytterligare fördröjning.

Att bara ha en tidsfördröjning gör ju att styren inte vet hur mycket eller lite värme som fatttas pga av detta aktiveras tillskottet alldeles för tidigt vid mÃ¥ttlig kyla. Lika blir det när  tempen ändras mycket mellan dag och natt.

 Med gradminuter sÃ¥ mäter man hur mycket värme som fattas, jag kan tex ha ett underskott i flera dagar i styren ibland i en hel vecka!

Det skulle vara ett villkor till på ctc och ivt.
Viss tidsfördröjning + viss inställbar undertemp inne tex 0,5 grad eller 1 grad innan tillskottet tillÃ¥ts.   DÃ¥ tror jag att man lättare kramade ur max ur kompressorn innan tillskottet tillÃ¥ts starta!!!

Vad tror ni andra!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: CTC allmänt, särskilt tillskott och starter
« Svar #39 skrivet: 25 januari 2006, 22:44:56 »
Lite lurigare på tex IVT och CTC.
Ivt och CTC har ungefär en timmas fördröjning av tillskottet, det kan justeras men om tillskottsbehovet är mycket stort då kan det bli svalt inne innan det tillåts. Men det borde gå fördröja mycket mera. Det funkar ju sen ungefär som på en styr med gradminuter det blir en initial fördröjning, men sen vid förnyat tilskottsbehov tillåts start utan nån ytterligare fördröjning.

Att bara ha en tidsfördröjning gör ju att styren inte vet hur mycket eller lite värme som fatttas pga av detta aktiveras tillskottet alldeles för tidigt vid mÃ¥ttlig kyla. Lika blir det när  tempen ändras mycket mellan dag och natt.

 Med gradminuter sÃ¥ mäter man hur mycket värme som fattas, jag kan tex ha ett underskott i flera dagar i styren ibland i en hel vecka!

Det skulle vara ett villkor till på ctc och ivt.
Viss tidsfördröjning + viss inställbar undertemp inne tex 0,5 grad eller 1 grad innan tillskottet tillÃ¥ts.   DÃ¥ tror jag att man lättare kramade ur max ur kompressorn innan tillskottet tillÃ¥ts starta!!!

Vad tror ni andra!?

Det där med undertemp skull kanske vara en sak att testa, Har du klurat pÃ¥ den länge ?  Beträffande fördöjningen sÃ¥ bÃ¥de finns den och inte :) 

När det gäller värmen så har du shunt fördöjning som standard är ställd till 180min. Om vp delen inte klarar av att hålla temperaturen så startas så väntar VP'm i 180 min innan den tar värmefrån övredelen (eldelen). Detta innebär att VP'n väntar 180 min innan tillskottet säter in.

Nu är det så att eldelen (övredelen) också har ett börbärde att hålla, skulle du utav ngn anledning komma under det värdet, pga spolat varmvatten, innan 180 min så går elpatronen in innan 180min uppnåts och det trots att ingen värme lånats från eldelen till uppvärmingen.

SÃ… hoppas att detta var glasklart :)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: CTC allmänt, särskilt tillskott och starter
« Svar #40 skrivet: 25 januari 2006, 23:18:11 »
Citera
Det där med undertemp skull kanske vara en sak att testa, Har du klurat på den länge ?

Det var på en annan tråd här som det pratades om att rumsgivaren höjde börvärdet så kraftigt även vid liten avvikelse på en CTC.
SÃ¥ den var ny  ;)

Iofs har jag funderat pÃ¥ 25 kw pumpen där har vi en extrem drift, ett luftbatteri som gÃ¥r on off. När det startar drar det nära 25 kw enbart det, dÃ¥ vore det bra med räkning av gradminuter eller nÃ¥n förregling att tillskottet inte gÃ¥r in förrän undertemp uppsÃ¥tt inne. Eller om utettempen är högre än X grader sÃ¥ förbjuds tillskott!  Här har vi massor av "onödigt" tillskott mot om det kördes med gradminuter.
DÃ¥ kunde ett enormt tempunderskott under en begränsad period vara helt ok! men inte när man kör IVT´s styr, den är mycket snäv pÃ¥ vÃ¥r maskin. Om tempen sjunker 0,75 grader under börvärdet kallar den pÃ¥ tillksott. Vilket är helt nipprigt!!!  huvuddunk huvuddunk
Går iofs att justera men sänks det då kan den ligga under börvärdet för evigt UTAN att den kallar på tillksott så det kan också bli fel!

Kan man ställa rumsgivarens känslighet pÃ¥ CTC? det skulle ge lite "lugnare" drift. Men öka  tempdiff inne lite, men borde va helt ok.
Det som nämndes var väldigt extremt. Om det nu inte var nåt fel på styren !?

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: CTC allmänt, särskilt tillskott och starter
« Svar #41 skrivet: 25 januari 2006, 23:41:17 »
Citera
Kan man ställa rumsgivarens känslighet pÃ¥ CTC? det skulle ge lite "lugnare" drift. Men öka  tempdiff inne lite, men borde va helt ok
Inte vad jag vet, har inte öppnat min och det går inte på VP'n . Jo det var en tråd där det diskuterades ngt om den stora steg ökningen när man körde med innegivaren, kommer inte ihåg alla detaljer där.

Som sagt tidigare kör jag med urkopplad innegivare, så den biten har jag inte koll på.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: CTC allmänt, särskilt tillskott och starter
« Svar #42 skrivet: 26 januari 2006, 01:12:13 »
Satte in givaren i en garderob när jag började vedelda lite mer. Där hÃ¥ller han sig i skinnet  :)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: CTC allmänt, särskilt tillskott och starter
« Svar #43 skrivet: 26 januari 2006, 08:49:58 »
Satte in givaren i en garderob när jag började vedelda lite mer. Där håller han sig i skinnet  :)
där var ju ett ställe att hade &så, jag har min bar för att kunna titta om den röda diodenlyser (indikerar fel i VP'n)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: CTC allmänt, särskilt tillskott och starter
« Svar #44 skrivet: 26 januari 2006, 12:30:52 »
Man lär sig mkt på detta forum. Allvarligt!
Min erfarenhet är att CTC verkligen ser till att hålla inställd temperatur. Det innebär att pumpen "rusar" när det blir kallt i hallen( där sitter innegivaren). Det vore kanske inte så dumt om tempgivaren gick att justera som Bertil föreslår men jag tror inte att det går.
Jag kör vidare utan tillskott och det går utmärkt vid dessa utetemperaturer. Däremot befarar jag att vvproblemen uppstår under våren om jag inte låter patronen vara med
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!