Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jag fÃ¥r inte upp värmen i tvÃ¥ källarrum.  (läst 12382 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Jag får inte upp värmen i två källarrum.
« Svar #30 skrivet: 23 april 2015, 12:15:13 »
Ah, då klarnade det lite! Hela den här tråden handlar ju om att jag har lite för liten radiatorkapacitet i källaren (vilket tydligen är väldigt vanligt i enplanshus med källare från 60-talet. Källaren var egentligen inte till för att vistas i annat i ev. gillestuga som då oftast har öppen spis (vilket vi har). Två raddar ska som nämnts bytas till hösten och då tror jag att det kommer bli mycket bättre generellt.

Jag skulle ju helst vilja slippa ändra termostaterna i källaren, ja allra helst vill jag kunna trimma in systemet så att det sköter sig helt själv under hela året, så jag börjar med att ändra i pumpen.

Nope, jag har inte innegivare. Endast normal utegivare till pumpen...och nu när jag skriver det kommer jag tänka på att denna givare får kvällssol... Sc:,h Skulle det kunna vara en anledning till att det känns svalt i källaren på kvällarna när vi har strålande sol men ändå inte jättevarmt ute...?
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Jag får inte upp värmen i två källarrum.
« Svar #31 skrivet: 23 april 2015, 12:46:53 »
Du kan ju gå in i inställningar under temperatur och kolla vad utetemperaturen blir på kvällen, annars om du ställer minimivärdet på kurvan och värmestoppet till 29 påverkar inte kvällssolen. Testa några dar så ser du hur det verkar.
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Jag får inte upp värmen i två källarrum.
« Svar #32 skrivet: 23 april 2015, 21:23:58 »
Lägger in gårdagens graf i ThermIQ:



Jag ställde markören på kl 17 eftersom det är strax efter det som vi äntrar gillestugan för dagen. Som ni ser är utetemperaturen 16° vilket är högre än lufttemperaturen (alltså ligger kvällssolen på givaren). Högsta registrerade utetemperatur är 20° kl 17:47 och så varmt var det verkligen inte ute. (Att framledningen dyker ned till 0° efter det stämmer givetvis inte, det måste varit en liten bugg.)

Dagens graf följer samma mönster men eftersom jag ändrade några värden i pumpen så tyckte jag inte att den var representativ. Jag ska avvakta några dagar nu för att se vad som händer...men på något sätt känns det som att jag behöver flytta eller skärma av utegivaren. Denna sitter på samma ställe som elpannans givare satt vilket är på en vägg som vetter mot nordväst.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Jag får inte upp värmen i två källarrum.
« Svar #33 skrivet: 24 april 2015, 07:33:03 »
Det där med utgivaren hade jag också i början med kvällssol men jag flyttade den till nordostvägg så den påverkas av förmiddagssolen i stället och det blev bättre.
Eftersom givaren satt nära ett hörn var det smidigt att flytta den runt hörnet bara.
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Jag får inte upp värmen i två källarrum.
« Svar #34 skrivet: 24 april 2015, 11:48:21 »
Ja, för mig är det klart bättre att det är lite svalare i huset på morgonen än på kvällen.

Min givare sitter också väldigt nära knuten så det är ju en smal sak att flytta runt den om än bara för att testa, dessutom kommer givarkabeln från det hållet så jag behöver inte hålla på att byta eller skarva.

Jag gissar att det problem jag upplever nu i princip bara kommer uppträda så här på våren; det är fortfarande för kall dygnsmedeltemperatur så huset behöver värmas, men solen är stark nog att lura utegivaren.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!