Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW  (läst 25824 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #60 skrivet: 18 december 2009, 13:49:48 »
Nya problem/observationer  tomte::

Häromdagen larmade den ju för högt VB-delta (ca 13 C). VB ut var uppe i 55 C. Det innebar att pumpen gick konstant utan att komma upp i retur-stoppen på 43,7 C. Efter rengöringen av filtret blev ju VB-deltat OK (ca 7,2 C). Således krävdes ju bara en VB ut på ca 51 C.

Igår vid en utetemp på -8 C, efter filterhistorien, så inträffade då följande:
VB ut stod och stampade vid 49,7 och returen stod väldigt stilla på 42,8 C med 0,5 C kvar till stopptempen på 43,3. De sista tiondels graderna krävde mycket lång tid (10-20 min) att stiga. Jag tolkar det som att pumpens effekt inte räcker riktigt vilket är anmärkningsvärt vid den blygsamma utetempen på -8 C. Inte heller vill den ju ta hjälp av elpatronen.

Jag misstänkte då att den stora volymen i en av källarslingorna ovan (den med garage, hobbyrum etc.) var problemet. Dvs. returvattnet från den slingan är så kallt att det sänker hela returen. Beslutade mig för att stänga av slingan vilket jag kan göra inne i pannrummet på rörförgreningen. Vips!!! På mindre än en minut hade pumpen betat av de återstående 0,5 C.

Vet inte ens om jag orkar försöka förstå detta, hjälp gärna till. Förmodligen skulle det se bättre ut med fler slingor med mindre volym i källaren. Kanske skulle det vara bättre om rumstempen var högre i garage och hobbyrum vilka är mycket dåligt isolerade.

Vad kan jag göra (om jag inte vill acceptera)? Att pumpen klarade av VB ut på 55 C innan filterrengöring antar jag berode på att flödet var dåligt.
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #61 skrivet: 18 december 2009, 14:09:51 »
Om -8 är en blygsam temperatur för värmepumpen beror helt på var huset ligger. Jag har inte hittat någon uppgift om det.

Det är rätt självklart att om någon slinga stängs av orkar pumpen värma det återstående till högre temperatur, i synnerhet om slingan som stängs av är den med kallast retur. Fler slingor i källaren gör ingen skillnad om den avgivna effekten är oförändrad.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #62 skrivet: 18 december 2009, 22:22:17 »
Jag har en underdimensionerad anläggning alltså? Betydligt större volym och en 11 kW-pump och kanske lite isolering i grunden och garaget (de kalla utrymmena). Är det det som är lösningen?

Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #63 skrivet: 19 december 2009, 00:39:57 »
Byta pump och borra mera är knappast någon billig operation.

Mera vatten i systemet och bättre ordning på var det strömmar tillsammans med bättre isolering tror jag är bättre investerade pengar.

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #64 skrivet: 19 december 2009, 10:39:53 »
Jag har en underdimensionerad anläggning alltså? Betydligt större volym och en 11 kW-pump och kanske lite isolering i grunden och garaget (de kalla utrymmena). Är det det som är lösningen?

Ligger huset i mellersta eller södra Sverige är en pump som klarar -8 perfekt dimensionerad. Norra Norrland är en annan sak.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #65 skrivet: 19 december 2009, 18:25:24 »
Har kollat min element. Tänkte räkna ut volymen. Fanns det nån sida för det där?
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #66 skrivet: 19 december 2009, 19:48:28 »
Har 15 mm rör utvändigt. Mur många liter per meter är deti sådana rör tro?

I övrigt verkar min golvvärme ha 29 liter, Korta slingan uppe exklusive rören 13l och långa slingan i källaren 21l även den exklusive rören. Alltså 63l + ca 60m 15 mm kopparrör vad det nu kan landa på. Har ju 9kw VP så det landar väl inte på 20l/ KW direkt men det kan vara bra att veta hur stor ack tank man ska sätta in.

Men denna vattenvolym kanske det inte är så konstigt att man aldrig kan få några långa stopp utan att alltid returtempen sjunker för fort och VP vill starta igen innan 15 min. Dessutom vid normaldrift är ju min golvvärmeslinga strypt för att inte få för varmt på övervåningen så all volym går ju inte ens att räkna med.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #67 skrivet: 20 december 2009, 11:21:17 »
Tänkte klämma in en annan fråga mitt i allt. Elpatronen...hur känner VP av när den ska gå in. Räknar den ut att det går för långsamt att värma upp returen i °C/min eller går han in after en viss tid då VP inte har nått rätt värde?
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad pl-teknik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #68 skrivet: 20 december 2009, 13:55:48 »
Hej

Hvis i monterer en buffertank på anlæg (10L pr/kw varmepumpe ) så varmepumpe altid kører i
buffertank kan i styrer flow til varmepumpe og få en stabil drift

En Julehilsen fra DK
PL-Teknik

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #69 skrivet: 20 december 2009, 15:28:02 »
Tänkte klämma in en annan fråga mitt i allt. Elpatronen...hur känner VP av när den ska gå in. Räknar den ut att det går för långsamt att värma upp returen i °C/min eller går han in after en viss tid då VP inte har nått rätt värde?

Jag tror att svaret redan postats i denna tråden:

Om returtemperaturen aldrig går under stopptemperaturen minus halva kopplingsdifferensen skall aldrig elpatronen kopplas in.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #70 skrivet: 20 december 2009, 17:31:46 »
min elpatron gick i morse då returtemp nästan nått målet.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #71 skrivet: 21 december 2009, 13:46:35 »
Hej

Hvis i monterer en buffertank på anlæg (10L pr/kw varmepumpe ) så varmepumpe altid kører i
buffertank kan i styrer flow til varmepumpe og få en stabil drift

En Julehilsen fra DK
PL-Teknik

Jag är ledsen men jag tror inte jag förstår inlägget. Kan du fötydliga ? Eller är det nån annna som är bättre än mig?
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #72 skrivet: 21 december 2009, 15:39:39 »
Montera en volymtank på 10Lx9kW(pump) = minst 90 liters tank om du har en 9 kW-pump.

Det här med aldrig går under stopptemp- halva kopplingsdiffen förstår jag inte riktigt. Ibland när den startar så är den ju mer än 2 ggr kopplingsdiff från stopptemp. Ändå går den bara på värmepump. Ibland (vid kallt väder -14C) slår elpatronen in och höjer VB till strax under stopptemp (1-2 C ifrån, där kanske du har halva kopplingsdiffen) men sen stannar den ju och VP'n går konstant med en temp strax under stopp. Så ska det väl kanske vara också, ger ju en väldigt jämn och fin radiator temp. Känns lite jobbigt bara att den går oavbrutet dygnet runt. Det enda som får den att stanna är när den måste göra VV. När den är klar med VV tror den att VB också är varm och stannar.
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #73 skrivet: 21 december 2009, 16:20:56 »
Det här med aldrig går under stopptemp- halva kopplingsdiffen förstår jag inte riktigt. Ibland när den startar så är den ju mer än 2 ggr kopplingsdiff från stopptemp. Ändå går den bara på värmepump. Ibland (vid kallt väder -14C) slår elpatronen in och höjer VB till strax under stopptemp (1-2 C ifrån, där kanske du har halva kopplingsdiffen) men sen stannar den ju och VP'n går konstant med en temp strax under stopp. Så ska det väl kanske vara också, ger ju en väldigt jämn och fin radiator temp. Känns lite jobbigt bara att den går oavbrutet dygnet runt. Det enda som får den att stanna är när den måste göra VV. När den är klar med VV tror den att VB också är varm och stannar.

Att försöka lista ut hur IVT:s reglersystem fungerar är bland det mest hopplösa man kan ge sig in på. Manualens förklaringar är mycket bristfälliga.

När pumpen startar, eller när tillsatsen slår ifrån, börjar tillskottstimern räkna ner. Den är fabriksinställd på 60 minturer. När den har räknat ner till noll och tillsats behövs börjar ramptimern räkna ner, kommer inte ihåg vad den var inställd på, men låt oss säga 30 minuter.

Har man 6 kW tillsats inkopplad kommer 3 kW att kopplas in efter 15 minuter och, om så behövs 6 kW efter 30 minuter. Man ser inkopplad effekt i meny 8.5 där 3 kW går in när indikatorn når 50 % och 6 kW när den når 99%. Här gäller det att ställa in ramptiden så att effekten av första steget av tillsatsen får tid att gå igenom systemet. Är det ett system med mycket vatten kan det vara så att 3 kW räcker men reglersystemet hinner inte se effekten på returtemperaturen utan kopplar in 3 kW till i onödan. Har man riktig otur leder det till att pumpen stannar när det varma vattnet kommer i retur.

Pumpen skall gå dygnet runt när tillsats behövs, gör den inte det har man missat något i inställningarna. Den skall inte stanna när den har gjort varmvatten. Den värme man tappar under stilleståndstiden ersätts med mer tillsatsel och så ska det inte vara.

Om det finns en by-pass pÃ¥ pumpen, är retur och värmebärare in lika? Är VBin högre än returen är det förmodligen flöde Ã¥t fel hÃ¥ll i by-passen.   
 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #74 skrivet: 21 december 2009, 21:53:52 »
Tack för att du klargjorde det med elpatron. Ökade upp min räknare till 90min och ramptiden från 20 till 30 min så nu kanske eltillsats slipper att gå in. Mitt kända problem med för lite vatten gör ju åndå att min vp inte går dygnet runt utan värmer upp vattnet och den stannar så då känns det ganska onödigt att eltillsatsen slår till. Annars får man ju säga att nu när Vp jobbar så mycket som den gör så blir det jämnare FL temp vilket jag tycker känns i huset. Men problemet med ojämn FL och kall källare återkommer väl så snart det närmar sig + grader.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!