Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite installationsfrÃ¥gor Ecodan :-)  (läst 710 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christian Waagaard

  • Gäst
Christian Waagaard
Lite installationsfrågor Ecodan :-)
« skrivet: 19 december 2021, 18:13:01 »
Hej, nybliven VP ägare till ett nytt hus och har några frågor som jag tänkte höra med er om.

1. jag har precis köpt en MITSUBISHI ELECTRIC WM112 PACKAGE ECODAN som bara skall användas till golvvärme och för varmvatten. I värmekretsen i inne-delen finns redan en cirkulationspump men jag har även en cirkulationspump i fördelarskåpet (följde med när jag köpte golvvärmepaketet) Kan jag ta bort den och låta inkommande och utgående värmerör gå direkt mot respektive fördelaren? (får bättre rördragning då...)

2. Enligt vattenschemat för VP så skall vattentillförsel och dränering kopplas in på rören från golvvärmefördelaren, enligt skissen så skall dessa anslutningar kopplas på (med backventil) direkt efter fördelarskåpet. Kan man lika gärna gå på på toppen av pannan innan röret går in i enheten ?

3. Det är 28mm anslutningar pÃ¥ pannan och i fördelarskÃ¥pet är det tvÃ¥ kulventiler med R25 inv. gänga. Ut till ute-enheten är det även där 28mm  och detsamma i ute-enheten. Är det 28mm koppar/PE-X 32mm som gäller eller gÃ¥r det att gÃ¥ ner till 22mm koppar/25mm PE-X Hur har ni gjort ? Jag saknar pressverktyg och det blir knöligt med PE-X 32mm dÃ¥ det inte finns klämkopplingar som passar.  men till 25mm finns pushit kopplingar frÃ¥n LK och klämringskopplingar.

BTW: får man använda kopplingar/T-rör i mässing som används till PEM ? (Svarta slangen för inkommande vatten)

4. Hur har ni gjort med frostskyddsvätska i värmekretsen ?

Jag har tidigare kopplat in pannor och även luft/vatten från Jula, men detta är lite dyrare grejor och man vill inte göra fel

MVH

Christian

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!