Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inkoppling av Coolix värmepump frÃ¥n Jula  (läst 22578 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrCoolix

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Inkoppling av Coolix värmepump från Jula
« skrivet: 26 oktober 2009, 18:36:58 »
Hejsan
Håller på och försöker förstå mig på hur man ska koppla in luftvärmepumpen coolix jag köpt på Jula.
Det är kylmedelsledningarna på ytterdelen jag inte förstår, i manualen ska man ta bort del A från del B, sedan C från D och koppla ihop B och C. Problemet är att jag inte vet hur man ska få isär del A och B, har försökt att få isär dom men de sitter som sten, de satt ett par spännringar runt de 2 "rören" som jag lossa på men de sitter ändå som sten. Nån som kan förklara hur man tar isär dom?
Om ni förstår vad jag menar.

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Inkoppling av Coolix värmepump från Jula
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2009, 13:55:14 »
Hej

Se här inlägg av Goofy: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=27691.0;prev_next=next#new

Samt så finns det andra trådar med bilder också.

Utloggad Loggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ludvika
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inkoppling av Coolix värmepump från Jula
« Svar #2 skrivet: 29 oktober 2009, 15:25:35 »
Tjena!

Jag installerade min igår(och plockade ner den idag)...JAg svor oxå en ramsa och plockade bort dom 2 låsringarna till ingen nytta...gör så att du monterar bort den vita plast kåpan på som sitter på en eller 2 skruv runtkopplingen på utomhusdelen sen är det liksom bara att dra B tror jag att det var neråt och jucka lite försiktigt på det övre skyddet så hoppar det bort...skit enkelt när man kommer på det.Det är fjäderbelastat men en liten fjäder.Pumpen tycker jag annars fungera helt okey,jag skulle ha min i garaget och valde coolixen enbart för 8+frostvakt funktionen men det visade sig att min saknade det...Sjukt att man får annonsera ut en vara som sen inte har det som står i annonsen och till det hör att dom har samma artikel nummer men finns i 2 olika varianter som ingen informerar om..den tidigare har ej underhållsvärme men annars identisk...jag fick iallafall lämna tillbaka min efter en del bråk

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Inkoppling av Coolix värmepump från Jula
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2009, 18:23:05 »
Fick du rätt pump efter det då? Ja det var sjukt att det inte stod specat på kartong och olika artikelnr..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Skybolt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Inkoppling av Coolix värmepump från Jula
« Svar #4 skrivet: 05 augusti 2010, 08:11:13 »
Jag har just monterat min innedel, och skall sätta upp utedelen, men...
Slangarna/rören är för korta till den placering som jag vill ha, är det någon som förlängt rören på Coolixen (den lilla)??
Det finns ingen anslutning för att återfylla/fylla på gas som kompensation för ett längre rör....

Hur gör man ???

/M

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Inkoppling av Coolix värmepump från Jula
« Svar #5 skrivet: 05 augusti 2010, 08:46:50 »
Kanske skulle mätt före?? Finns att få tag på förlängning till QC, men inte att köpa som jag förstog det, Atlas fick jaga förlängningar ett bra tag när den gamla pumpen bytes ut mot den nya med QC..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Inkoppling av Coolix värmepump från Jula
« Svar #6 skrivet: 05 augusti 2010, 09:13:39 »
Jag har just monterat min innedel, och skall sätta upp utedelen, men...
Slangarna/rören är för korta till den placering som jag vill ha, är det någon som förlängt rören på Coolixen (den lilla)??
Det finns ingen anslutning för att återfylla/fylla på gas som kompensation för ett längre rör....

Hur gör man ???

/M

Är det QC så finns det som sagt var förfyllda förlängningar att köpa. Då slipper man fylla på gas som kompensation.

Disclaimer:
För att slippa eventuella juridiska problem om nÃ¥n följer mina rÃ¥d sÃ¥ mÃ¥ste jag tillägga att det är förbjudet att installera pumpen själv om man inte innehar kylcert.  :,v(
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Inkoppling av Coolix värmepump från Jula
« Svar #7 skrivet: 05 augusti 2010, 10:14:49 »
Jag har just monterat min innedel, och skall sätta upp utedelen, men...
Slangarna/rören är för korta till den placering som jag vill ha, är det någon som förlängt rören på Coolixen (den lilla)??
Det finns ingen anslutning för att återfylla/fylla på gas som kompensation för ett längre rör....

Hur gör man ???

/M

Är det QC så finns det som sagt var förfyllda förlängningar att köpa. Då slipper man fylla på gas som kompensation.

Disclaimer:
För att slippa eventuella juridiska problem om nÃ¥n följer mina rÃ¥d sÃ¥ mÃ¥ste jag tillägga att det är förbjudet att installera pumpen själv om man inte innehar kylcert.  :,v(

Vet du var man kan köpa dessa förlängningar? Givetvis om kylmontören inte vet det heller  ;)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Inkoppling av Coolix värmepump från Jula
« Svar #8 skrivet: 05 augusti 2010, 10:59:06 »
Jag har just monterat min innedel, och skall sätta upp utedelen, men...
Slangarna/rören är för korta till den placering som jag vill ha, är det någon som förlängt rören på Coolixen (den lilla)??
Det finns ingen anslutning för att återfylla/fylla på gas som kompensation för ett längre rör....

Hur gör man ???

/M

Är det QC så finns det som sagt var förfyllda förlängningar att köpa. Då slipper man fylla på gas som kompensation.

Disclaimer:
För att slippa eventuella juridiska problem om nÃ¥n följer mina rÃ¥d sÃ¥ mÃ¥ste jag tillägga att det är förbjudet att installera pumpen själv om man inte innehar kylcert.  :,v(

Vet du var man kan köpa dessa förlängningar? Givetvis om kylmontören inte vet det heller  ;)

FrÃ¥ga en annan kylmontör  ^-^
Alternativt fråga Jula, Rusta, ÖoB, etc som säljer dessa typer av pumpar. Alt 2, kolla med importörerna av Atlas, Coolix, Foma, etc.

Nån annan kanske har nåt bättre svar...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Inkoppling av Coolix värmepump från Jula
« Svar #9 skrivet: 05 augusti 2010, 15:15:53 »
Jag fick min förlängning av Atlas, lyssna med coolix...du är din bästa kyltekniker! lovar..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Skybolt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Inkoppling av Coolix värmepump från Jula
« Svar #10 skrivet: 05 augusti 2010, 16:30:43 »
Kanske skulle mätt före?? Finns att få tag på förlängning till QC, men inte att köpa som jag förstog det, Atlas fick jaga förlängningar ett bra tag när den gamla pumpen bytes ut mot den nya med QC..

Jo visst mätte jag före, problemet är att rummet som den skall sitta i inte har en yttervägg.
Mao skall rören igenom ett rum innan jag kommer ut. Frågade Jula och det var OK med garantin att förlänga.
Dock har inte Jula någon förlängning, ej heller tillverkaren enligt Jula.

Är QC - utförandet en std ??
Dvs kan annan leverantör ha ??
Skulle behöva hjälp att finna en "förlängning"

/M

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Inkoppling av Coolix värmepump från Jula
« Svar #11 skrivet: 05 augusti 2010, 17:18:45 »
Kanske skulle mätt före?? Finns att få tag på förlängning till QC, men inte att köpa som jag förstog det, Atlas fick jaga förlängningar ett bra tag när den gamla pumpen bytes ut mot den nya med QC..

Jo visst mätte jag före, problemet är att rummet som den skall sitta i inte har en yttervägg.
Mao skall rören igenom ett rum innan jag kommer ut. Frågade Jula och det var OK med garantin att förlänga.
Dock har inte Jula någon förlängning, ej heller tillverkaren enligt Jula.

Är QC - utförandet en std ??
Dvs kan annan leverantör ha ??
Skulle behöva hjälp att finna en "förlängning"

/M
Kom du fram till att det skulle räcka? Men inte gör det?
Jag tro du får flytta på något. :(

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Inkoppling av Coolix värmepump från Jula
« Svar #12 skrivet: 05 augusti 2010, 19:00:36 »
Förstår inte heller riktigt, mäter exakt före..i mitt fall hade jag en pump med vanliga rör, som byttes på garantin mot QC, behövde 6.5m.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Inkoppling av Coolix värmepump från Jula
« Svar #13 skrivet: 06 augusti 2010, 08:23:11 »
Ska försöka kontakta Coolix i Tyskland, kanske man kan köpa från någon återförsäljare där om inte Jula vill ta hem.

Utloggad Skybolt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Inkoppling av Coolix värmepump från Jula
« Svar #14 skrivet: 06 augusti 2010, 10:35:42 »
Ahh... så dumt det blir när man tänker mer än man skriver... :(

Jag mätte och konstaterade att 4 meter inte räcker, kollade med en lokal kylmontör om det gick att byta eller förlänga rören.
Det skulle gå bra enligt honom. Nu är det QC och ingen möjlighet att vaccumsuga eller efterfylla utan stora ingrepp....

Så, därav mitt behov av förlängning..

/M

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!