Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 495 Twin ofattbar förbrukning  (läst 11147 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zwap

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
IVT 495 Twin ofattbar förbrukning
« skrivet: 03 april 2009, 14:23:59 »
Hej,

Vi har sedan 2003 en IVT 495 Twin installerad i vår villa och värmer upp ca 140 kvm i ett plan.
Förutsättning:
Villa renoverad och tilläggsisolerad 2002.
Betongplatta med golvvärme kombinerat med träbjälklag och radiatorer.
200 m markslinga.
Värmekurva runt 5.5
Tidigare total elförbrukning inkl HH ca 15.000 kwh (men de senaste 3 månaderna 7.000kwh)

Vi har inte haft några större fel på pumpen förutom defekt elanod och defekt styrenhet som bytts ut 2006.
Överhettningsskyddet för elpatronen har löst ut vid 5 tillfällen under de senaste tre åren.

I februari 2008 fick vi fjärravläst elmätare via vår nätägare och jag har följt förbrukningen manuellt tidigare.
Vad vi har noterat är att elförbrukningen ökat med ca 800Kvh i månaden sedan november jämfört med tidigare år och månad.
Jag började misstänka att något var fel och bestämde mig för att mäta förbrukningen för olika strömslukare.
Eftersom jag har två el-centraler, en för värmepump eftersom den sitter i ett förrådsutrymme och en för resten av huset, så började jag med att koppla från huset och mätte förbrukningen på endast värmepump.
Då visar det sig att värmepumpen förbrukar ca 1.8kwh i viloläge vilket måste vara alldeles för mycket. Vad jag kan läsa ut så tar fläktsystemet max 165w och pump (cirkulationspump för markslinga?) 100w + extern cirkulationspump 90w + styenhet låt säga max 50w, något annat borde inte förbruka i viloläge. Kopressorn tar enligt spec. 1-1.4kw och el-patronen är byglad för 9kwh.
När kompressorn startar förbrukar värmepumpen ca 2.8kwh vilket känns som en rimlig ökning från de 1.8kwh

En annan situation som gjorde mig misstänksam är att vid två tillfällen då vi varit av med strömmen så har varmvattnet värmts upp till över 80(!) grader när strömmen kommit tillbaka, vid ett tillfälle ökade varmvattnet från 80 grader till 83 grader utan att kompressorn gick eller att pannan indikerade att elpatronen var inkopplad.

Service ombud är tillkallad, men de verkar inte ha en aning om vad som kan vara fel.

Någon som har en tanke på vad som är snett?
Kan elpatronen "tjuvdra" utan att det indikeras?
Någon annan som kanske råkat ut för något liknande?

MYCKET tacksam för svar och funderingar.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29390
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 495 Twin ofattbar förbrukning
« Svar #1 skrivet: 03 april 2009, 21:32:47 »
Det låter som du skulle ta hem en riktig elektriker för att kolla upp grejorna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Zwap

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: IVT 495 Twin ofattbar förbrukning
« Svar #2 skrivet: 05 april 2009, 09:11:02 »
Jo, kanske det, men vill de verkligen vara inne och mäta på värmepumpen?
Serviceombudet kommer imorgon måndag (förhoppningsvis, de har skjutit på det i snart en vecka).

Utloggad KaminKamin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: IVT 495 Twin ofattbar förbrukning
« Svar #3 skrivet: 05 april 2009, 12:20:56 »
Hej Zwap,

På vår gamla CTC panna så hade en kontaktor bränt fast. Kolla kontaktorerna till tillskottselementen.

//Magnus
190 kvm + garage 32 kvm norr om Stockholm. Värmer sen 2008-03-05 med CE65+Ilpo TA+Fläktkonvektor i garage.

Utloggad Zwap

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: IVT 495 Twin ofattbar förbrukning
« Svar #4 skrivet: 06 april 2009, 12:33:20 »
Serviceombudet var här idag och han mätte belastningen på elpatronen och mycket riktigt, den drog 6A (1.32Kwh) på 3Kwh uttaget i viloläge. Han konstarerade att styrkortet/kraftkortet var defekt och han beställde ett nytt, kommer i nästa vecka. Han kopplade bort elpatronen och då drog pannan drygt 0.25Kwh (+ extern cirkulationspump) i viloläge, vilket känns lite bättre än tidigare ca 1.8Kwh i viloläge.
Väntar med spänning på resultatet med det nya styrkortet...

Utloggad E.K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lagen om alltings jävlighet.....
SV: IVT 495 Twin ofattbar förbrukning
« Svar #5 skrivet: 07 april 2013, 09:09:47 »
Zwap: Lånar din tråd lite eftersom jag har samma problem. Hur gick det för dig?

Utloggad Zwap

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: IVT 495 Twin ofattbar förbrukning
« Svar #6 skrivet: 07 april 2013, 10:40:04 »
Hej Erik,
Jodå, efter styrkortsbytet så sjönk förbrukningen till normal, dock har jag nu ett annat problem med att köldbärarvätskan till markslingan försvinner lite åt gången, jag hade luft i systemet för ca 1 år sedan och då luftade servicekillen systemet under ca 1 dygn samt trycktestade det, han påstod att slingan i marken är åtminstone tät och bad mig fylla på om vätskan minskade i expansionskärlet, så han lämnade en 25 liters dunk med köldbärare.
Nu ca 1 år senare är dunken snart tom, det har alltså försvunnit ca 25 liter på 1 år, blir väl till att få hit dem igen för att kolla vart det försvinner, allt är torrt så vitt jag kan se men jag kommer inte åt att kolla överallt.

Utloggad E.K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lagen om alltings jävlighet.....
SV: IVT 495 Twin ofattbar förbrukning
« Svar #7 skrivet: 07 april 2013, 11:31:13 »
Läste om en person med samma fel som hade läckaget pÃ¥ själva expansionskärlet. Det var läckage, sakta men säkert, inne i huset och hos honom luktade det sprit frÃ¥n utrymmet där pannan stod. NÃ¥n kopparnippel eller dylikt som byttes och det löste problemet. 

Utloggad Joness

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 495 Twin ofattbar förbrukning
« Svar #8 skrivet: 12 april 2013, 15:37:51 »
som föregående svarade så är det säkert ett läckage på köldbärar systemet. säkerligen i panna. finns 2st klämmrings kopplingar precis under hyllan där fläkten sitter (bakom styrkortet typ) som har tendens att vara så hårt spännd från fabrik att den spruckit o börjat läcka med tiden. kontakta ditt serviceombud, de borde kunna fixa det åt dig.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34911
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT 495 Twin ofattbar förbrukning
« Svar #9 skrivet: 12 april 2013, 16:12:55 »
Spruckna muttrar brukar bero på att kondensvatten sökt sig in i gängorna, och när temp på ledningen efter värmeväxlaren går ned under noll grader så fryser kondensvattnet, och isen spräcker muttern.
Om/när ny mutter sätts in skulle jag rekommendera gängtejp eller gängtätning mellan koppling/mutter.

Själv skulle jag nog bara söka rätt på felet, och sedan sätta dit ett rostfritt slangklammer runt den trasiga muttern, för att sedan ansätta den igen, så det slutar läcka.
Men det är ju jag det.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad E.K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lagen om alltings jävlighet.....
SV: IVT 495 Twin ofattbar förbrukning
« Svar #10 skrivet: 19 april 2013, 22:01:39 »
I mitt fall:

Citera
Serviceombudet har varit på plats och efter lite mätande (ganska mycket mätande och trixande) upptäcks det att knappen för nödstyrningen, knappen för manuell drift, har kortslutits eller är defekt på något sätt, inte den blekaste hur detta kontrollerades, var tyvärr inte hemma då han var här, bara frun hemma, men då han ställde tillfälligt ner tempen från 45 grader till 25 grader på manuell drift så har förbrukningen mer än halverats sen han varit här. Jag märker att kompressorn går mycket mer och det lär göra skillnad från 100kwh per dygn till numera ca 30 kwh per dygn på min sargade elräkning.......
Ny knapp beställd....
Sen justerade han även expansionsventilen?  Kan det heta sÃ¥?    Den hade fel gradtal. Hoppas detta gör susen!!! 

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: IVT 495 Twin ofattbar förbrukning
« Svar #11 skrivet: 19 april 2013, 23:26:47 »
tycker det är mycket styrkort till ivtpumpar som pajar.
det vanliga är att en kontakter packar ihopa, men många vet inte hur man skall felsöka och börjar med att byta kort.
Be att fÃ¥  grejorna de byter och lÃ¥t nÃ¥gon tita pÃ¥det .
Expansionsventilen ,brukar inte vara feljusterad, förutsatt att inte  nÃ¥gon  klabbsock varit där.  Käns som att du rÃ¥kat ut  för mr gissa pröva....
Eva
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!