Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥gor om service, garanti, mm (Toshiba Daisekai 9 Ras35)  (läst 839 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lapeton

  • Gäst
lapeton
Frågor om service, garanti, mm (Toshiba Daisekai 9 Ras35)
« skrivet: 28 februari 2024, 22:01:16 »
Jag har en fyra år gammal Toshiba Daisekai 9 Ras35.
Jag hade tidigare en annan Toshiba värmepump och den var bättre. Jag hade då mycket lägre elförbrukning och ändå varmare i huset. Men den pajade efter tio år. Den hade freon som köldmedium.
Installatören av Toshiba Ras35 offererar nu underhållsservice för ca 3000 Kr. De säger att det är ett villkor för att Toshibas femåriga garanti skulle gälla. Jag hade dock bara två år installationsgaranti. Vid eventuellt fel skulle ansvaret bollas mellan installatören och tillverkaren, så produktgarantin kan nu inte vara mycket värd. Men det kan ändå finnas skäl att pröjsa 3000 kr.
Vad skall de göra?
Vad skall jag ta upp med dem då?
Jag tvivlar att köldmedium fylldes tillräckligt bra vid installationen. Är det något man kan kolla och åtgärda vid underhållsservice?
Kan man testa min värmepump snabbt och tillförlitligt?
En sak som jag undrar över är att värmepumpen alstrar mycket kondensvatten, till synes mycket mera än den gamla Toshiban, och den verkar ligga mera i avfrostningsläget. Är det ett tecken på att den, trots allt, är effektiv? Eller är det skumt?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8449
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Kommer den via generalagenten här i Sverige så är det väl 5års garanti utan krav på någon service !
Är värmepaketet skitigt så kan det vara värt att bekosta en service där dom troligen gör rent värmepaketet på innerdelen och fläkttrumman vid behov.
Koll av lutning av utedel och eventuell rengöring
Dom kollar antingen arbetstryck och/eller temperaturer på insug/utblås

Din 10 åriga gamla hade R410 som köldmedium och denna bör vara vassare både effekt och effektivitetsmässigt.
Är det inte lång rördragning så fylldes det inte på något köldmedium utan den vacuumsögs.

Hur mycket vatten det blir beror på effektuttag och luftfuktighet.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frågor om service, garanti, mm (Toshiba Daisekai 9 Ras35)
« Svar #2 skrivet: 29 februari 2024, 08:20:50 »
Normalt sett indikerar mycket is att värmepumpen gjort ett stort jobb med att värma huset.
R32 (nya köldmediet) ska vara effektivare än det gamla, och värmepumpens hela uppbyggnad bör vara förbättrad så att den ger högre uteffekt och COP än din gamla.
Utifrån vad du beskriver så är min slutsats att du antagligen värmer en större yta nu än tidigare.
Annars är det nåt fel på värmepumpen, men som sagt, det motsägs av att det är mer is på marken nu.

Vem köpte du värmepumpen av?
2 års garanti brukar bara avse parallellimporterade värmepumpar som säljs via nätet.

Vet inte hur det är med just Toshiba Daisekai 9 Ras35, men vissa värmepumpar finns som sydeuropeisk modell och som nordisk, och de sydeuropeiska är designade annorlunda, med kyla som primär användning, det ger sämre COP i värmedrift - men jag tror inte att detta är ditt problem.
Skulle vara otroligt intressant att höra om förutsättningarna på något sätt ändrats med avseende på hur stor yta du värmer, t.ex. om du öppnat upp till en tidigare kallställd vind?
Kör du fläkten i auto eller manuellt läge?
Hastighet om i manuellt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
freon är överlägset men tyvärr slutades det med det för 30 år sedan. du skull haft kvar den pumpen...

R32 är en "fluga" det har hängt med ett tag men nu upptäcker EU att inte klimatmålen nås och R32 har för högt GWP så det kommer efter nästa beslut fasas ut om inte kärnvapenkriget kommer före...

lapeton

  • Gäst
lapeton
SV: Frågor om service, garanti, mm (Toshiba Daisekai 9 Ras35)
« Svar #4 skrivet: 29 februari 2024, 11:19:46 »
Tack TS och Rickard för era svar!
Pumpen installerades 2020 av Klimatteknik Stockholm. Deras mejladress leder nu till Envell. Jag vet inte hur de köpte min pump. Ras 35 använder Toshibanamnet men set ut att tillverkats av annan tillverkare än den gamla.
Om jag minns rätt så hade min gamla Toshiba högre COP än den nuvarande, trots att den är större. Ingenting har ändrats i huset som skulle förklara den högre elförbrukningen. Med gamla pumpen hade jag avstängda elradiatorer men nu värms huset med pumpen och elelement. Jag tror att utblås har nu lägre temperatur än förr. Fläkten är inställd på näst högst i femgradig skala.
OK, om jag skall betala 3000 så borde de kolla arbetstryck och/eller temperaturer på insug/utblås. Går det att göra något åt det om det är skralt?
Innerdelen borde vara hyfsad och utedelen står spikrakt.
TS, har du inte vägarna förbi Täby? Jag skulle hellre betala 3000 till dig. Jag försökte få dig att installera pumpen för fyra år sen, men du gillade inte norra Stockholm.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8449
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Norra Stockholm hÃ¥ller jag mig borta ifrÃ¥n, finns roligare saker än att sitta i köer  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Frågor om service, garanti, mm (Toshiba Daisekai 9 Ras35)
« Svar #6 skrivet: 29 februari 2024, 12:33:12 »
Ja man får se fram emot nya förbifart Stockholm när den äntligen kommer så småningom. Öppning år 2030 enligt vad jag senaste läste.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad lapeton

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor om service, garanti, mm (Toshiba Daisekai 9 Ras35)
« Svar #7 skrivet: 29 februari 2024, 20:43:51 »
Jag behöver tips om en sak. Kan en tekniker på plats kolla om pumpen fungerar bra? Kan han göra något åt det?

Jag tänker inte på skitiga filter utan dåligt tryck, otäthet och liknande. Kanske rent av köldmedium blandat med luft.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Tack TS och Rickard för era svar!
Pumpen installerades 2020 av Klimatteknik Stockholm. Deras mejladress leder nu till Envell. Jag vet inte hur de köpte min pump. Ras 35 använder Toshibanamnet men set ut att tillverkats av annan tillverkare än den gamla.
Om jag minns rätt så hade min gamla Toshiba högre COP än den nuvarande, trots att den är större. Ingenting har ändrats i huset som skulle förklara den högre elförbrukningen. Med gamla pumpen hade jag avstängda elradiatorer men nu värms huset med pumpen och elelement. Jag tror att utblås har nu lägre temperatur än förr. Fläkten är inställd på näst högst i femgradig skala.
OK, om jag skall betala 3000 så borde de kolla arbetstryck och/eller temperaturer på insug/utblås. Går det att göra något åt det om det är skralt?
Innerdelen borde vara hyfsad och utedelen står spikrakt.
TS, har du inte vägarna förbi Täby? Jag skulle hellre betala 3000 till dig. Jag försökte få dig att installera pumpen för fyra år sen, men du gillade inte norra Stockholm.

COP kan ha varit högre på den gamla värmepumpen vid +7 grader, men säkert inte vid kallare temperaturer - det skulle i så fall vara helt unikt att någon tillverkare uppvisar lägre effekt och COP:siffor 10 år senare.

Att du upplever den mindre effektiv skulle kunna vara att du behöver ställa upp börvärdet någon grad mer på den nya, sånt kan skilja mellan årsmodeller, modellserier och t.ex. enstaka maskiner.
Prova dra upp börvärdet med ett par grader och stäng av radiatorerna.

Att det är mer is på marken indikerar ändå att den gjort ett större jobb, enligt mitt sätt att se på saken, så jag undrar fortfarande om det inte är så att du på något sätt värmer en större yta?

Det är svårt att mäta upp om man maskin fungerar som den ska, det ska i så fall vara under rätt förutsättningar och av en mycket erfaren tekniker, anledningen är att det bara finns ett mätuttag på en luftvärmepump och det är svårt att säkert säga om allt fungerar som de ska om man bara kan mäta på ena sidan i processen.
Det man kan se är ju om maskinen avviker betydligt i prestanda, lågt tryck, låg effektförbrukning och låg inblåsningstemp vid kända förhållanden är en klar indikator på att något är galet t.ex.
Men en maskin som går helt normalt när det är 0 grader ute kan av olika skäl svika när det är -10 grader ute, så teknikern bör vara på plats just när kunden tycker att det fungerar dåligt.
Funkar det dålgit vid -10 grader kan en felsökning vi +3 grader vara mer eller mindre meningslös.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag behöver tips om en sak. Kan en tekniker på plats kolla om pumpen fungerar bra? Kan han göra något åt det?

Jag tänker inte på skitiga filter utan dåligt tryck, otäthet och liknande. Kanske rent av köldmedium blandat med luft.

genom att mäta tryck och temperaturer kan teknikern få ett hum, men man bör köra den i kylläge för att veta bäst.
misstänker man förorenat kylmedie så skrotar men den ingen mening med att byta ut med nytt för 4000.-
Man vet ju inte vad fukten gjort med kompressor och ventiler

Utloggad lapeton

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vilken temperatur borde utblås ha och hur ska jag ställer in pumpen på max?

Jag kan välja temperatur max 30 grader på fjärrkontrollen och kanske sänka varvtalet till det lägsta för att få lite men varmast luft. Kan jag göra något mera?

Är det något annat jag kan göra för att testa min pumps kondition som amatör?

Pumpen är alltså en Toshiba Daisekai 9 RAS 35.
« Senast ändrad: 07 mars 2024, 10:14:37 av lapeton »

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Kommer den via generalagenten här i Sverige så är det väl 5års garanti utan krav på någon service !
Är värmepaketet skitigt så kan det vara värt att bekosta en service där dom troligen gör rent värmepaketet på innerdelen och fläkttrumman vid behov.
Koll av lutning av utedel och eventuell rengöring
Dom kollar antingen arbetstryck och/eller temperaturer på insug/utblås

Din 10 åriga gamla hade R410 som köldmedium och denna bör vara vassare både effekt och effektivitetsmässigt.
Är det inte lång rördragning så fylldes det inte på något köldmedium utan den vacuumsögs.

Hur mycket vatten det blir beror på effektuttag och luftfuktighet.

Enligt min installatör (fick en Daiseikai 9.5 i februari) får man 5 årig garanti endast om pumpen registreras. Och för övrigt som du skriver. Utan krav på service.

https://www.xn--toshiba-vrmepumpar-ttb.se/garantiregistrering/
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8449
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Är din garantiregistrerad så har du väl den 5åriga garantin eller hade dom struntat i det ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad lapeton

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är din garantiregistrerad så har du väl den 5åriga garantin eller hade dom struntat i det ?

Jag vet inte om installatören registrerade pumpen. Kan tänka mig att de struntade i det. Bevisligen hävdar de att underhållsservice krävs för att garantin skall gälla. Bara det låter lite skumt.
Ovanför finns en länk till registreringssidan. Men jag skulle inte kunna fylla i det, saknar info. För att inte tala om att installationen gjordes i januari 2020.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!