Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Volvo XC70 - Bra begagnatköp?  (läst 93752 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Volvo XC70 - Bra begagnatköp?
« Svar #150 skrivet: 22 januari 2011, 22:19:29 »
När jag skulle beställa så fanns bara 2.0F att prova. Bilen i sig var ju bra men precis som du säger var motorn bland det mest högvarviga jag provat. Så jag beställde en 2.5FT istället. Fick vänta ett halvår med en 2.0F som hyrbil. Vilken lättnad det var när jag till slut fick min bil.

Tack, jag hoppas att det förblir ett bra köp!
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad mrNoodles

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Volvo XC70 - Bra begagnatköp?
« Svar #151 skrivet: 23 januari 2011, 12:44:28 »
Vad har du för årsmodell på 2.5FT´n?
Nöjd med den i det stora hela?  :)

<edit>
Grattis till köpet ocksÃ¥!  Thumbsup
« Senast ändrad: 23 januari 2011, 12:47:58 av mrNoodles »
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Volvo XC70 - Bra begagnatköp?
« Svar #152 skrivet: 23 januari 2011, 13:37:16 »
Vad har du för årsmodell på 2.5FT´n?
Nöjd med den i det stora hela?  :)

<edit>
Grattis till köpet ocksÃ¥!  Thumbsup

Jag har en -09 som jag fick i oktober -08.
Förrutom att man sitter bättre i XC70 så är V70 är grym bil. Tystaste jag haft. Bra drag.
Stolarna är inte dåliga, bara att dom är lika som typ Ford och andra bilar som inte är Premium.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Volvo XC70 - Bra begagnatköp?
« Svar #153 skrivet: 23 januari 2011, 14:43:20 »
Volvo har alltid haft bra mekanik, motor och växellåda mm, små fel har alla bilmärken, En volvo känns fräsch trots många tusen mil.

"Alltid" - får skilja på Volvo innan och efter Ford
eller egentligen dra skillnaden mellan RWD och FWD
Volvo hade tidigare en drivlina som var nästan outslitlig
och billig i underhåll
på 90-talet dessutom rostshydd i särklass
idag är Volvo en bil med kvalitet som Ford
rätt medioker mao... :'(
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Volvo XC70 - Bra begagnatköp?
« Svar #154 skrivet: 24 januari 2011, 14:58:41 »
Volvo har alltid haft bra mekanik, motor och växellåda mm, små fel har alla bilmärken, En volvo känns fräsch trots många tusen mil.

"Alltid" - får skilja på Volvo innan och efter Ford
eller egentligen dra skillnaden mellan RWD och FWD
Volvo hade tidigare en drivlina som var nästan outslitlig
och billig i underhåll
på 90-talet dessutom rostshydd i särklass
idag är Volvo en bil med kvalitet som Ford
rätt medioker mao... :'(

Jag upplever det precis tvärt om ;) men de e ju jag :D

S40/V50 = Ford Focus
V70II (08->, XC70II (08->, S80II (07->  = Ford Mondeo

mfl.. :)

Volvona har lite mer ljudisolering och lite mer "premium" options, men i grund och botten är mer eller mindre samma bilar.

Peronligen tycker jag att det är ett lyft för Volvo.. Thumbsup men som sagt.. det är jag.. :D

Undrar hur de kinesiska Volvona blir..? Inte säkert att de blir sämre... Jag tror inte det då delar av utvecklingen skall finnas kvar i sverige, åtminstånde för en tid..
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Volvo XC70 - Bra begagnatköp?
« Svar #155 skrivet: 24 januari 2011, 17:47:02 »
Ja men intr har kvaliteten direkt höjts efter Ford, och man tittar bakåt på riktiga Volvos, som slutade runt -98, som rullar 100' mil och mycket lättunderhållet och solida, men sladdiga.. Men otroligt bra bil.

Och vi har haft många Focus 2005-2009, och motför V50 så känns de billigare, men bilen är billigare, men Ford har alltid varit roliga och lättkörda och prisvärda, och kvaliteten har blivit mycket bättre än äldre Fordar.

Och lånat Peugeots dieselar, som är bland marknadens bästa..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Volvo XC70 - Bra begagnatköp?
« Svar #156 skrivet: 24 januari 2011, 18:25:47 »
Jag upplever det precis tvärt om ;) men de e ju jag :D
...
Peronligen tycker jag att det är ett lyft för Volvo.. Thumbsup men som sagt.. det är jag.. :D

Undrar hur de kinesiska Volvona blir..? Inte säkert att de blir sämre... Jag tror inte det då delar av utvecklingen skall finnas kvar i sverige, åtminstånde för en tid..

Dennisson hur gammal är du? :)
PÃ¥taglig fordkänsla när man kliver in i  en Volvo frÃ¥n 2000-talet och det är inte upphetsande - finns det nÃ¥n som tycker annorlunda? (tydligen). Folk som jobbar pÃ¥ Volvo här hoppades verkligen att nya V70 skulle hÃ¥lla mÃ¥ttet men de blev besvikna.
Volvos rykte om outslitlighet som Apan refererade går tillbaks till gamla tider, har ingenting med Volvoford att göra. Egentligen går det tillbaka till 240, om man ska se det historiskt. Jag minns hur de t o m klagade på 7-900 i Australien ('rattle'). 240 är fortfarande populär i Afrika och en kultbil på andra håll, t ex Italien.
Volvo utmärker sig inte längre på det området. Byggkvaliteten är ok men inte i topp. Hur det blir i Kina får vi se. Låga förväntningar men who knows...
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Volvo XC70 - Bra begagnatköp?
« Svar #157 skrivet: 25 januari 2011, 08:08:18 »
Jag upplever det precis tvärt om ;) men de e ju jag :D
...
Peronligen tycker jag att det är ett lyft för Volvo.. Thumbsup men som sagt.. det är jag.. :D

Undrar hur de kinesiska Volvona blir..? Inte säkert att de blir sämre... Jag tror inte det då delar av utvecklingen skall finnas kvar i sverige, åtminstånde för en tid..

Dennisson hur gammal är du? :)
PÃ¥taglig fordkänsla när man kliver in i  en Volvo frÃ¥n 2000-talet och det är inte upphetsande - finns det nÃ¥n som tycker annorlunda? (tydligen). Folk som jobbar pÃ¥ Volvo här hoppades verkligen att nya V70 skulle hÃ¥lla mÃ¥ttet men de blev besvikna.
Volvos rykte om outslitlighet som Apan refererade går tillbaks till gamla tider, har ingenting med Volvoford att göra. Egentligen går det tillbaka till 240, om man ska se det historiskt. Jag minns hur de t o m klagade på 7-900 i Australien ('rattle'). 240 är fortfarande populär i Afrika och en kultbil på andra håll, t ex Italien.
Volvo utmärker sig inte längre på det området. Byggkvaliteten är ok men inte i topp. Hur det blir i Kina får vi se. Låga förväntningar men who knows...

Jag har kört 6 000 mil med min V70 2,5FT -09 och om räknar bort stolarna (som på intet sätt är osköna) så är det en underbar bil. Jag har kollegor som har VW och Saab som direkt reagerar på hur tyst och bekvämt bilen går.Jag har ju vant mig men kan tillägga att jag fick en Focus kombi som lånebil när min var på service. Den åkte jag tillbaka med efter en tripp på 2mil. Gick knappt att köra och komforten var bedrövlig. V70:n är en premium-bil även jämfört med Ford brorsan Mondeo.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Volvo XC70 - Bra begagnatköp?
« Svar #158 skrivet: 25 januari 2011, 10:24:46 »
Som sagt.. smaken är olika..

Att älska de 20-30år gamla volvobilarna sitter i ryggen.. ingenting i världen kan ändra på det ;) Det spelar ingen roll hur pass mycket bättre nyare bilar blir.. "det var bättre förr??.. ^-^ Inte för mig iaf. Jag är vän med modernisering och nytänkande. Jag har haft alla möjliga bilar.. mest volvo faktiskt, mer eller mindre samtliga modeller från 240 upp till 1:a gen V70.

Ford har inget med tex en V70N (00-08) att göra, inte heller gamla versionen på S80, S60, eller XC70/XC90. Det ÄR ren volvokänsla i dom! Även om vissa här inte tycker att den känslan är upphetsande :) Volvo gick ifrån sin bakhjulsdrift i.o.m 850 1991-1992. (20 år sedan) 900serien hänger ju kvar till -98 sedan är alla volvo fram eller 4hjulsdrivna. Ford blandade sig in i konstruktionen först 2004 och då endast i S40/V50.

En V70II (08->) jämföres med MondeoIIII av samma årsmod. Och jag håller med på en punkt.. Volvon är MYCKET tystare och har annan känsla. Den kostar mer så någon skillnad ska det ju vara. Jag menar bara att i grunden är de syskon :)

Att jämföra en V70II med en Focus (05->) är inte riktigt rättvist.. äpplen o päron :-\ tyvärr..

S40/V50 jämföres med Focus 05-> och även där märks skillnaden i att volvon är mer isolerad/tystare. (och även dyrare)

Fordarna upplevs stötigare/hårdare och för mig så trivs jag bättre med det.. Vill ha en bil där man känner vägen. Volvo ger för mig känslan av att mera "flyta" uppepå vägen. En Ford med sina vägegenskaper och med volvons isolering vore nått!

Bara fakta.. inget ont menat mot någon :)

Och komforten är givetvis min peronliga syn.

Jag är straxt över 30år..
« Senast ändrad: 25 januari 2011, 10:30:34 av dennisson »
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Volvo XC70 - Bra begagnatköp?
« Svar #159 skrivet: 25 januari 2011, 11:42:17 »
Som sagt.. smaken är olika..

Att älska de 20-30år gamla volvobilarna sitter i ryggen.. ingenting i världen kan ändra på det ;) Det spelar ingen roll hur pass mycket bättre nyare bilar blir.. "det var bättre förr??.. ^-^ Inte för mig iaf. Jag är vän med modernisering och nytänkande. Jag har haft alla möjliga bilar.. mest volvo faktiskt, mer eller mindre samtliga modeller från 240 upp till 1:a gen V70.

Ford har inget med tex en V70N (00-08) att göra, inte heller gamla versionen på S80, S60, eller XC70/XC90. Det ÄR ren volvokänsla i dom! Även om vissa här inte tycker att den känslan är upphetsande :) Volvo gick ifrån sin bakhjulsdrift i.o.m 850 1991-1992. (20 år sedan) 900serien hänger ju kvar till -98 sedan är alla volvo fram eller 4hjulsdrivna. Ford blandade sig in i konstruktionen först 2004 och då endast i S40/V50.

En V70II (08->) jämföres med MondeoIIII av samma årsmod. Och jag håller med på en punkt.. Volvon är MYCKET tystare och har annan känsla. Den kostar mer så någon skillnad ska det ju vara. Jag menar bara att i grunden är de syskon :)

Att jämföra en V70II med en Focus (05->) är inte riktigt rättvist.. äpplen o päron :-\ tyvärr..

S40/V50 jämföres med Focus 05-> och även där märks skillnaden i att volvon är mer isolerad/tystare. (och även dyrare)

Fordarna upplevs stötigare/hårdare och för mig så trivs jag bättre med det.. Vill ha en bil där man känner vägen. Volvo ger för mig känslan av att mera "flyta" uppepå vägen. En Ford med sina vägegenskaper och med volvons isolering vore nått!

Bara fakta.. inget ont menat mot någon :)

Och komforten är givetvis min peronliga syn.

Jag är straxt över 30år..

Nej, det var inte rättvista att jämföra V70 med Focusen. Å andra sidan tror jhag inte att jag reagerat om jag fått köra en V50 istället för Focusen. Nu fickjag en Mondeo med stora dieseln och den gick väldigt bra inne istan. På landsväg saknade jag däremot min Volvo!

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Volvo XC70 - Bra begagnatköp?
« Svar #160 skrivet: 25 januari 2011, 13:39:56 »
Som sagt.. smaken är olika..

Att älska de 20-30år gamla volvobilarna sitter i ryggen.. ingenting i världen kan ändra på det ;) Det spelar ingen roll hur pass mycket bättre nyare bilar blir.. "det var bättre förr??.. ^-^ Inte för mig iaf. Jag är vän med modernisering och nytänkande. Jag har haft alla möjliga bilar.. mest volvo faktiskt, mer eller mindre samtliga modeller från 240 upp till 1:a gen V70.

Ford har inget med tex en V70N (00-08) att göra, inte heller gamla versionen på S80, S60, eller XC70/XC90. Det ÄR ren volvokänsla i dom! Även om vissa här inte tycker att den känslan är upphetsande :) Volvo gick ifrån sin bakhjulsdrift i.o.m 850 1991-1992. (20 år sedan) 900serien hänger ju kvar till -98 sedan är alla volvo fram eller 4hjulsdrivna. Ford blandade sig in i konstruktionen först 2004 och då endast i S40/V50.

En V70II (08->) jämföres med MondeoIIII av samma årsmod. Och jag håller med på en punkt.. Volvon är MYCKET tystare och har annan känsla. Den kostar mer så någon skillnad ska det ju vara. Jag menar bara att i grunden är de syskon :)

Att jämföra en V70II med en Focus (05->) är inte riktigt rättvist.. äpplen o päron :-\ tyvärr..

S40/V50 jämföres med Focus 05-> och även där märks skillnaden i att volvon är mer isolerad/tystare. (och även dyrare)

Fordarna upplevs stötigare/hårdare och för mig så trivs jag bättre med det.. Vill ha en bil där man känner vägen. Volvo ger för mig känslan av att mera "flyta" uppepå vägen. En Ford med sina vägegenskaper och med volvons isolering vore nått!

Bara fakta.. inget ont menat mot någon :)

Och komforten är givetvis min peronliga syn.

Jag är straxt över 30år..

Nej, det var inte rättvista att jämföra V70 med Focusen. Å andra sidan tror jhag inte att jag reagerat om jag fått köra en V50 istället för Focusen. Nu fickjag en Mondeo med stora dieseln och den gick väldigt bra inne istan. På landsväg saknade jag däremot min Volvo!

/Raptor

Ja det kan jag tänka mig om du är van vid V70 -09 :)
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Volvo XC70 - Bra begagnatköp?
« Svar #161 skrivet: 25 januari 2011, 18:06:50 »
Nej svårt och jämföra Focus med V70, och skalll vara rätt Focus, Titanium eller Ghia, är som en helt annan bil i komfort och känsla..trots Ford
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Volvo XC70 - Bra begagnatköp?
« Svar #162 skrivet: 25 januari 2011, 20:09:30 »
 fiR:

Upptäckte de första felen på "nya" bilen idag. Läckande ventil i höger framdäck. Läckte som f-n!
Åkte till min mekare och han fixade det på 10 minuter med en ny ventil.
Kanon!
Bara att starta bilen och åka då...nej, bilen hade dragit ur batteriet på dessa 10minuter med tändningen i läge 1 (lyset av). F-n!
Han hade ju startbooster så det var lätt fixat. Startade, backade ut, åkte.
Efter några 100 meter så börjar bilen att smårycka lite på vissa varvtal!
Ringde bilhandlarn direkt jag komm hem, ladda batteriet sa ha. Bilen har knappt gått någonting sedan slutet av november. Helt normalt att det är dåligt laddat...ja, förvisso. Så nu laddar jag batteriet.
Ryckningarna kunde tydligen komma om batteriet är dåligt läste jag mig till på volvo forumet, återstår att se imorgon.
Kan säga att det inte fanns tendens till ryckningar från det att vi provkörde och körde hem till idag när batteriet svek.

Typiskt, när man är så jävla nöjd i övrigt!

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Volvo XC70 - Bra begagnatköp?
« Svar #163 skrivet: 25 januari 2011, 22:44:41 »
v70 har smÃ¥ batterier tänker trycka in ett d5 batteri när mitt ger upp,  skall fÃ¥ plats i skuffen. Min gick inte i gÃ¥ng när den stÃ¥tt en vecka över jul när det var -15 till -20.  Enligt min meck sÃ¥ är det vanligt problem pÃ¥ v70 han rek d5 batteriet sÃ¥ skulle alla prob vara lösta     men de är inte billiga typ dubbelt sÃ¥ dyra
Jag tror mitt börjar dåligt bilen är från -04 så misstänker att det är orginalbatteriet
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Volvo XC70 - Bra begagnatköp?
« Svar #164 skrivet: 26 januari 2011, 08:30:10 »
v70 har smÃ¥ batterier tänker trycka in ett d5 batteri när mitt ger upp,  skall fÃ¥ plats i skuffen. Min gick inte i gÃ¥ng när den stÃ¥tt en vecka över jul när det var -15 till -20.  Enligt min meck sÃ¥ är det vanligt problem pÃ¥ v70 han rek d5 batteriet sÃ¥ skulle alla prob vara lösta     men de är inte billiga typ dubbelt sÃ¥ dyra
Jag tror mitt börjar dåligt bilen är från -04 så misstänker att det är orginalbatteriet

Ja, jag har hört att man ska ha ett 100Ah batteri vilket det nog får bli framöver.
Bilen stod på laddning hela natten och i morse var det inga problem att starta den enligt sambon. Hon märkte heller inte av några ryckningar vilket hon borde ha gjort om det hade ryckt som det gjorde igår. Antar att problemet är ganska lätt löst med ett nytt batteri men de kostar ju ca 2000:- så jag är inte helt nöjd med det!

Köpet som helhet känns genast bättre när det verkar vara ett simpelt fel.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!