Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp - företaget trilskas!  (läst 39066 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad någon annan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #45 skrivet: 12 januari 2007, 09:05:01 »
Förmodligen beror den höga framledningstempen på att din trevägsventil (som växlar mellan varmvattenberedning och radiatorvärme) har fastnat i "radiatorläge" samtidigt som värmepumpen försöker tillverka tappvarmvatten...

Om den gör det så blir det väldigt hög framedningstemp, och inget tappvarmvatten.

I displayen skall stå: 58 (VV) men det varma vattnet går ut i radiatorsystemet istället för till vv-beredaren.

Kolla det om det händer igen, eller fortfarande pågår.


Tack Rickard - du är en klippa! :)
Var nånstans ser man detta med trevägsventilen då? Nån meny eller? Nåt jag kan åtgärda själv? Jo, varmvattenberedaren visade vid tillfället när det fick ut 58 grader på elementen att den höll endast ca 32 grader...

Vi ändrade igår till kurva 11 samt max framledning 60 grader o max retur 55 grader, fel eller? Förskjutningen står på noll, o nu verkar den skjutsa fram normal temp (runt 47 grader o ute är det runt 2-3 minus), verkar väl rätt normalt?

Sen en sak till - elpatronen har gått sedan kortbytet (i november) enligt "burken" i drygt 20 h... innan dess vet vi alltså inte hur många timmar denna gått. Jag frågade om man inte kan använda elpatronen "manuellt" alltså att man skulle kunna koppla in den när det börjar krypa ner mot minus 20-25 eller så?
Fick till svar (rörisen) att så kunde man göra men att vi INTE skulle göra några ändringar där förrän han prata med NIBE igen (vilket jag antar kommer att ske idag).

Jag fattar inte annars vad som gör att vi får så höga elräkningar (hög förbrukning), eftersom vi är ett vanligt "svenssonhushåll"...?

Beträffande snurrandet på vattnet i systemet, strypningar o annat så kan jag tillägga att vi har två element i huset (ett i hallen o ett på ena toaletten), båda av den gamla typen, tjocka m flänsar o groooova rör, där det brassar full värme året om (självcirkulation eller?) oavsett om vi har kalla element för övrigt. Elementet i hallen blir fruktansvärt hett (går knappt att lägga handen på ) och det på toan (som sitter på övervåningen) är oxå väldigt varmt i förhållande till övriga element där uppe... som sagt, kan det vara nån form av självcirkulation, eller att det ligger nån strypning/kortslutning nån annanstans som gör att det forsar på x-tra mycket på dessa två istället?

Golvvärmen i hallen fungerar till o från, utan att man gör några förändringar, ibland går den felfritt i flera veckor för att sedan vara iskall i flera veckor, o har inte hittat nån gemensam faktor (väder eller vad f-n som helst) som ska kunna vara orsaken - kan det vara "kortis" där med, samt även på ena dotterns rum där det aldrig blir varmt, samt i källaren (jag har skrivit om dessa i tidigare inlägg)?

Huja, jag kommer att komma med miljarder frÃ¥gor till, för detta elände verkar inte ha nÃ¥got slut verkar det som...  b00k


Utloggad någon annan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #46 skrivet: 12 januari 2007, 09:18:38 »
Förmodligen beror den höga framledningstempen på att din trevägsventil (som växlar mellan varmvattenberedning och radiatorvärme) har fastnat i "radiatorläge" samtidigt som värmepumpen försöker tillverka tappvarmvatten...

Om den gör det så blir det väldigt hög framedningstemp, och inget tappvarmvatten.

I displayen skall stå: 58 (VV) men det varma vattnet går ut i radiatorsystemet istället för till vv-beredaren.

Kolla det om det händer igen, eller fortfarande pågår.


Tack för snabbt svar Rickard - du är en klippa!  Thumbsup

Denna trevägsventil, kan man reglera den via nån meny eller? Kan jag göra detta själv?
När framledningen stod på 58 var det endast ca 32 i vv-beredaren, så din förklaring verkar helt logisk.

Vi har bytt till kurva 11 o förskjutningen står på noll. Framledningen ligger nu på runt 47 grader o utetemperaturen ligger runt 2 minus...

Inomhus har vi nu runt 22 i de flesta rum. Verkar väl rätt normalt just nu iaf eller hur?  ::) Andra rum är betydligt kallare, men jag har i tidigare inlägg beskrivit att tex ena dotterns rum fÃ¥r vi aldrig varmt, källaren blir aldrig varm samt att golvvvärmen i hallen fungerar perfekt i ett antal veckor för att sedan stÃ¥ iskall i flera veckor (utan att vi gjort nÃ¥gra ändringar alls), kan det vara "kortis" pÃ¥ dessa ställen?
Vi har satt maxframledning till 60 grader o max retur till 55 grader - rätt/fel?

Jag frågade rörisen igår om man inte kunde använda elpatronen "manuellt" och koppla in den själv när termometern ute börjar krypa ner mot 20-25 minus, och han sa att det kunde man visst göra, men att vi INTE skulle göra några ändringar där nu innan han pratat igen med NIBE - vilket jag antar ska ske idag...

Jag fattar inte vad som drar så mycket el annars, vi såg på menyn att elpatron har gått drygt 20 h sedan "kortbytet" som skedde nån gång i november. Vid alla larm (tex 4 larm den 17/12 gick elpatron ca 30-36 minuter, och värmepannan lika länge - är detta normalt? DÅ var det plusgrader ute ju... (se tidigare inlägg där jag radat upp larmen).

Ja, som sagt jag blir mer frustrerad för var dag som går.... b00k

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9747
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #47 skrivet: 12 januari 2007, 09:42:16 »

Beträffande snurrandet på vattnet i systemet, strypningar o annat så kan jag tillägga att vi har två element i huset (ett i hallen o ett på ena toaletten), båda av den gamla typen, tjocka m flänsar o groooova rör, där det brassar full värme året om (självcirkulation eller?) oavsett om vi har kalla element för övrigt. Elementet i hallen blir fruktansvärt hett (går knappt att lägga handen på ) och det på toan (som sitter på övervåningen) är oxå väldigt varmt i förhållande till övriga element där uppe... som sagt, kan det vara nån form av självcirkulation, eller att det ligger nån strypning/kortslutning nån annanstans som gör att det forsar på x-tra mycket på dessa två istället?

Element i hallar och toaletter är de man först skall misstänka för orsaka kortslutning. De brukar vara rätt små vilket gör att vattnet inte hinner avge så mycket värme vid passagen genom dem.

Känn efter om de är lika varma nertill vid utloppet som upptill. Det skall vara en klart märkbar temperaturskillnad när pumpen har varit igång en så där 15 minuter så att vattnet har hunnit cirkulera. Är de ungefär lika varma nertill som upptill måste de strypas. Det kan medföra att vattnet börjar cirkulera till de element som nu är kalla.

Med tanke på temperaturen i december och fram till nu borde det inte ha varit en enda tillsatstimme.

Och nej, det är ingen risk att vi börjar tröttna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #48 skrivet: 12 januari 2007, 12:32:31 »
Denna trevägsventil, kan man reglera den via nån meny eller? Kan jag göra detta själv?
När framledningen stod på 58 var det endast ca 32 i vv-beredaren, så din förklaring verkar helt logisk.

Jepp det är 3-vägsventilen som krånglar. Den går inte att styra i någon meny, den skiftar till VV-laddning då VV-temp når VV start temp.

Citera
Vi har bytt till kurva 11 o förskjutningen står på noll. Framledningen ligger nu på runt 47 grader o utetemperaturen ligger runt 2 minus...

Inomhus har vi nu runt 22 i de flesta rum. Verkar väl rätt normalt just nu iaf eller hur?  ::) Andra rum är betydligt kallare, men jag har i tidigare inlägg beskrivit att tex ena dotterns rum fÃ¥r vi aldrig varmt, källaren blir aldrig varm samt att golvvvärmen i hallen fungerar perfekt i ett antal veckor för att sedan stÃ¥ iskall i flera veckor (utan att vi gjort nÃ¥gra ändringar alls), kan det vara "kortis" pÃ¥ dessa ställen?
Vi har satt maxframledning till 60 grader o max retur till 55 grader - rätt/fel?

Jag frågade rörisen igår om man inte kunde använda elpatronen "manuellt" och koppla in den själv när termometern ute börjar krypa ner mot 20-25 minus, och han sa att det kunde man visst göra, men att vi INTE skulle göra några ändringar där nu innan han pratat igen med NIBE - vilket jag antar ska ske idag...

Jag fattar inte vad som drar så mycket el annars, vi såg på menyn att elpatron har gått drygt 20 h sedan "kortbytet" som skedde nån gång i november. Vid alla larm (tex 4 larm den 17/12 gick elpatron ca 30-36 minuter, och värmepannan lika länge - är detta normalt? DÅ var det plusgrader ute ju... (se tidigare inlägg där jag radat upp larmen).

Ja, som sagt jag blir mer frustrerad för var dag som går.... b00k

Det är normalt att elpatron går in vid larm för hög retur, kompressorn stängs av då. Det som bekymrar mig är att du höjer kurvan, du kan få fler hög retur larm för detta. Viktigare är att få till flödena över radiatorerna.

Citera
Nja... han lät tveksam o detta med att vi har olika rördimensioner var bara "skitsnack", det skulle funka iaf...  :,v(   finns det ingen form av "handbok" där det stÃ¥r hur man installerar värmesystem i hus o hur man anpassar dimensioner osv, som jag skulle kunna visa för honom, för jag tror att det skulle vara bra att kunna visa "svart pÃ¥ vitt" att detta gäller som norm vid uppvärmningsanläggningar i villor... eller är det JAG som är ute o cyklar helt???

Tyvärr vet jag ingen handbok i ämnet men jag har för mig att flödesmotståndet ändras med kvadraten av rördiametern, så om de gamla rören har dubbla diametern så är flödet 4 ggr större i dessa rör.

Detta går att åtgärda genom att strypa flödet på de gamla radiatorerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34917
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #49 skrivet: 12 januari 2007, 20:03:45 »
Jag håller med föregående talare, se till att flödena fixas i ert system, om nödvändigt, kräv en annan mer kunnig installatör/tekniker som kommer och kollar på ditt system.

(Bor du i närheten av Piteå så kan jag ta på mig den typen av uppdrag)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9747
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #50 skrivet: 13 januari 2007, 15:27:00 »
....  om nödvändigt, kräv en annan mer kunnig installatör/tekniker som kommer och kollar pÃ¥ ditt system.


Jo det är hög tid för en sådan person. Läser man alla inläggen så är intrycket att installatören må vara hjälpsam och sympatisk men kompetensen skulle jag vilja sätta frågetecken för. Vi har här en anläggningen där en givare på köldbäraren är misstänkt felaktig, troligen en krånglande växelventil, säkerligen några radiatorer som kortsluter flödet i kombination med en inställning som gör att tillsatsen går alldeles för mycket. Och installatören tycks inte begripa vad det handlar om. Alternativet att vi här på forumet har ställt hel fel diagnos tror jag inte på.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad någon annan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #51 skrivet: 26 januari 2007, 13:30:39 »
Hej igen!

Den 20 December hade elpatron jobbat ca 20 timmar (seda ett kort bytts ut nån gång under november månad, alltså ca 20 timmar på två månader), sedan lästes gångtiden av igen den 11 januari och från den 21/12 tom 11/1 hade elpatorn gått ca 2 timmar.
Idag (den 26e januari) lästes det av igen och så stod gångtien på 113 timmar!!!!!!!!!

Det betyder att den under sista 25 dygnen gått 93 timmar!!!

Jodå, visst har vi oxå haft vinterkyla, men den kallaste natten var 21 grader, och det har under kylperioden (som ju varat i ungefär 1 vecka bara ju) legat mellan 16 o 20 minusgrader - återigen, här tycker jag att pumpen borde orka värma själv, UTAN tillskott...

Varför gör den inte det dÃ¥??? Reklamen pÃ¥ TV frÃ¥n NIBE fÃ¥r mig att bli kräkfärdig, och jag vet inte längre vad jag väntar pÃ¥ ska hända egentligen... Rörisen har inte uppdaterat (eller vad man nu ska säga) anläggningen eller ställt om nÃ¥t, eller varit med vidare kontakt med NIBE. Deras mätare sitter för övrigt kvar - den störju inte mig direkt  :) men jag undrar över vitsen för det mÃ¥ste väl ändÃ¥ "kosta" för NIBE att ha en person som regelbundet ska läsa av o logga skiten eller...???
Jag menar - om ingen inne på NIBE GÖR NÅGONTING med de värden som mätaren presenterar, så är det väl ingen vits, det ska väl sammanställas o försöka kluras ut nån förklaring, om inte annat så i "forskningssyfte" för vidare utveckling av deras produkter...
Jag kanske (även här) är ute o cyklar,hm...  ::)

Om man nu antar att elpatron har jobbat som f-n just under denna sista veckan, så borde den ju gått i princip dygnet runt (fem dagar gånger 24 timmar = 120 timmar) , men om nu pannan är inställd på -900 gradminuter (trooor jag det var, är inte helt hundra här... Sc:,h) så räcker väl inte s.a.s dygnet timmar till för att ovanstående resonemang om gångtiden ska vara rimlig?

Beträffande att hallar o badrum ofta är små och att värmen ofta är överdimensionerad just på dom ställena stämmer inte i vårt fall. Vår hall är enorm, med trapphus o fem meter i takhöjd halva + 2,90 i andra halvan... Badrummet är ca 16 kvadrat, men ett stooort fönster och även här 2,90 i tak...

Rummet i källaren har lägre takhöjd, men stengolv o en enkel innerdörr mot "kalla" källaren, dvs den del av källaren som står totalt ouppvärmd (där står även sattyget till panna... huvuddunk
Nu under köldperioden hade vi 13- 14 grader i källarrummet, och nu idag när det är mildare ute igen (minus 2 ca) är det ca 16 grader... Bad åter att få ett extra element inkopplat där nere så man slipper huttra sönder var gång man ska byta om...
När man känner på det elementet så är det inte varmt i nedre halvan och då förstår man ju att det inte orkar värma upp ytan, den övre halvan (som är varm) är ändå inte hälften så varm som tex elementet i hallen (på bottenplan).

Ja,ja det var allt för denna gÃ¥ng - men jag lär Ã¥terkomma!!!  *vinkar*  b00k Fortsätter att försöka tyda skriften i manualen iaf...  :,v(

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #52 skrivet: 26 januari 2007, 17:14:16 »
Ett råd.. läs av varje dygn vid svinkyla, sen kan man gå tillbaka och se vartefter tiden går...

Sen har jag inte läst resten kanske kan återkomma..
Nu är det 6 års kalas!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #53 skrivet: 28 januari 2007, 15:55:26 »

Beträffande snurrandet på vattnet i systemet, strypningar o annat så kan jag tillägga att vi har två element i huset (ett i hallen o ett på ena toaletten), båda av den gamla typen, tjocka m flänsar o groooova rör, där det brassar full värme året om (självcirkulation eller?) oavsett om vi har kalla element för övrigt. Elementet i hallen blir fruktansvärt hett (går knappt att lägga handen på ) och det på toan (som sitter på övervåningen) är oxå väldigt varmt i förhållande till övriga element där uppe... som sagt, kan det vara nån form av självcirkulation, eller att det ligger nån strypning/kortslutning nån annanstans som gör att det forsar på x-tra mycket på dessa två istället?

Element i hallar och toaletter är de man först skall misstänka för orsaka kortslutning. De brukar vara rätt små vilket gör att vattnet inte hinner avge så mycket värme vid passagen genom dem.

Känn efter om de är lika varma nertill vid utloppet som upptill. Det skall vara en klart märkbar temperaturskillnad när pumpen har varit igång en så där 15 minuter så att vattnet har hunnit cirkulera. Är de ungefär lika varma nertill som upptill måste de strypas. Det kan medföra att vattnet börjar cirkulera till de element som nu är kalla.

Beträffande att hallar o badrum ofta är små och att värmen ofta är överdimensionerad just på dom ställena stämmer inte i vårt fall. Vår hall är enorm, med trapphus o fem meter i takhöjd halva + 2,90 i andra halvan... Badrummet är ca 16 kvadrat, men ett stooort fönster och även här 2,90 i tak...

Rummet i källaren har lägre takhöjd, men stengolv o en enkel innerdörr mot "kalla" källaren, dvs den del av källaren som står totalt ouppvärmd (där står även sattyget till panna...

När man känner på det elementet så är det inte varmt i nedre halvan och då förstår man ju att det inte orkar värma upp ytan, den övre halvan (som är varm) är ändå inte hälften så varm som tex elementet i hallen (på bottenplan).

Hej Tingelpinne!
Det var just det som Roland menade. Läs igenom en gång till vad han skrev, tror att du missuppfattade honom. Det var inte storleken på hallen han menade utan att det kanske är elementet där och på toaletten och eventuellt på andra ställen som måste strypas ned för att de är för varma.
Stryper man de varmaste elementen kommer förhoppingsvis även de svalare elementen att fÃ¥ lite mer värme (vattenflödet styrs över till de andra). Det är alltsÃ¥ dessa tvÃ¥ element man skall börja med att minska flödet i. Framförallt se till att returtemperaturerna inte är orimligt höga i förhÃ¥llande till framledningstemperaturen. Med kortslutning menas att vattnet i princip inte kyls av under resan genom elementet utan ger en förhöjd returtemperatur som värmepumpen har svÃ¥rt att hantera. Den tror att den fÃ¥tt upp temperaturen och det har den ju. Men bara pÃ¥ dessa element dÃ¥ de övriga fortfarande bara är halvvarma.  *vinkar*

Mvh Lelle
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9747
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #54 skrivet: 28 januari 2007, 16:18:18 »

När man känner på det elementet så är det inte varmt i nedre halvan och då förstår man ju att det inte orkar värma upp ytan, den övre halvan (som är varm) är ändå inte hälften så varm som tex elementet i hallen (på bottenplan).

Typiskt tecken på att flödet genom radiatorn är för lågt. Det finns alltså andra radiatorer som så att säga stjäl vattnet för de kalla radiatorerna. Ingen värmepump i världen oavsett fabrikat kan fungera ihop med ett sådant radiatorsystem. De radiatorer som är mycket varma och som där utloppsröret nertill är nästan lika varmt som inloppet upptill måste strypas. Fattar inte att installatören inte fattar det.

Är det normalt 6 kW tillsats inkopplad pÃ¥ en sÃ¥dan här pump? NÃ¥gon som vet? I sÃ¥ fall ca 550 kWh tillsatsel under januari som bortsett frÃ¥n slutet har varit varm. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #55 skrivet: 28 januari 2007, 19:39:40 »
Är det normalt 6 kW tillsats inkopplad pÃ¥ en sÃ¥dan här pump? NÃ¥gon som vet? I sÃ¥ fall ca 550 kWh tillsatsel under januari som bortsett frÃ¥n slutet har varit varm. 


Jag har för mig om att 1130 inte har nÃ¥gon elpatron alls i grundutförande. Men är den inkoppplad som pÃ¥ 1230 sÃ¥ räknar den 1 h TS som en timme med 9 kW sÃ¥ 93 timmar TS blir dÃ¥ 837 kWh elpatron, dessutom är januari inte slut ännu.  :o
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad någon annan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #56 skrivet: 29 januari 2007, 14:10:38 »
Nu var det dags igen!  knUp

Nya larm har inträffat under denna helg...

Lördag - dÃ¥ gick en säkring pÃ¥ fm. (den som källaren o garaget belastar)... bytte den o "levde vidare", efter nÃ¥gra timmar gick en annan säkring, denna gÃ¥ng den som tvättstugan o köket belastar (hade tvättmaskinen + torktumlaren pÃ¥, men inget annat...och det SKA hÃ¥lla för det)...nÃ¥ja, bytte den säkringen, stängde av torktumlaren o fick hänga tvätten i stället  :(

PÃ¥ eftermiddan kändes det kallt inne o gick ner o kollade pannan, jodÃ¥, den hade stannat - med larm MS... läste i manualen att det berodde pÃ¥ utlöst säkring eller fel pÃ¥ motorskyddet... tog för givet att eftersom säkringar gÃ¥tt under fm sÃ¥ hade vi förklaringen där... dock tänkte jag inte pÃ¥ att kolla klockslaget för exakt vid vilken tid pannan lagt av... men vv-temperaturen var nere pÃ¥ ca 43 grader, sÃ¥ det kan inte ha gÃ¥tt sÃ¥ där jättelÃ¥ng tid tycker jag...?  Sc:,h

Ringde rörisen och frågade om jag behövde göra nåt annat än att starta om pannan, och det behövdes inte, däremot ville han att jag skulle kolla upp vid vilken tid (i loggen) som den larmat. JAG tyckte ju det vore mest logiskt att den larmade (la av) när FÖRSTA proppen gick, den som pannan bl.a belastar...

I annat fall borde den väl ha larmat BÅDA gångerna (vid båda proppbytena)!?

Idiotiskt så glömde jag bort att läsa av iaf... lördagen flöt på o inget knas resten av helgen heller -

- trodde vi!!!!!!!!!!  >:D

Idag när rörisen var här o kollade så hade pannan larmat igen två gånger under söndagen - nedan följer fakta om larmen;

Logg 1
Datum   27 / 1 
Kl         21.11
Larmtyp  3
KB-in      5,4
KB-ut      3,3
Utetemp  -8,7
Framledn.  58,2
Retur        49,3
Varmvatten 48,3
Kompr.tid    265 min
Elpatron  97 minuter


Logg 2
Datum    27/1
Kl          12.33
Larmtyp   3
KB-in       5,2
KB-ut      2,8
Ute-temp -4,6
Framledn.  51,1
Retur        42,4
Varmvatten  49,7
Kompr.tid      2973 minuter (!!!???)
Elpatron       3 minuter   (!!!???)

Logg 3 o 4 var "gamla" från december... (som tagits upp i tidigare inlägg här)

MEN!!! Loggen visade INGENTING om det sk MS-larmet som gått under lördagen - varför??? Rörisen kunde inte svara på detta...
När MS-larmet gick fick vi starta om pannan själva, men dessa larm (typ 3) så har pannan tydligen startat om sig själv - hur kan den göra det??? Rörisen hade inget svar på det heller...

I fredags när vi läste av "gÃ¥ngtiden" pÃ¥ elpatronen (se tidigare inlägg) sÃ¥ var den pÃ¥ 113 timmar, idag (mÃ¥ndag) ca kl 12 var gÃ¥ngtiden pÃ¥ 158 timmar- alltsÃ¥ har elpatron jobbat ca  45 timmar under tre dygn (45 timmar av 62 timmar). Det har ju inte varit svinigt kallt precis - kolla loggarna tex,  och pÃ¥ lördagen var det mellan -9 och -11  ºC...

Jag hävdade (igen) för rörisen att JAG tycker inte att elpatronen ska gÃ¥ in o jobba över huvud taget förräns det börjar bli "vargavinter" - dvs ner mot 20 - 25 minusgrader... enligt rörisen har jag helt fel - den ska visst jobba - och han menade att enligt loggarna sÃ¥ kunde det oxÃ¥ pÃ¥visas att den gÃ¥tt betydligt mer när det var -8  ºC (97 minuter vid larmet) än vid -4  ºC

HallÃ¥!  _/-  ÄR det inte sÃ¥ att skillnaden mellan 8 och 4 är hälften eller... alltsÃ¥ borde gÃ¥ngtiden vara hälften vid -4 ºC eller???  Om jag som dum kossa försöker mig pÃ¥ att förklara hur JAG tror att det ska funka -  fiR:

...Vid sommartid behövs inte elpatronen alls, solen o lampor, människor o annat räcker till och att enbart värma varmvattnet ska lilla pannskrället orka med alldeles själv!
Höst/vinter/vår får elementen värme utefter en kurva man valt (enligt manualen) och pannan orkar med att värma såväl varmvatten som elementvatten så länge det inte är extremt kallt...
Man ställer in nÃ¥nstans pÃ¥ helvetesmaskinen  fiR: NÄR elpatronen ska gÃ¥ in o jobba, och det ska styras utefter NÄR effekten inte längre räcker (förklarar jag sÃ¥ ni fattar eller...?), dvs när värmen inte blir tillräcklig i förhÃ¥llande till vad som krävs (för att det är extremt kallt ute - 20-25 minus) sÃ¥ gÃ¥r elpatron in och hjälper till!

Rätt eller fel???

Jag behöver en vettig förklaring!!!

Sen fattar jag heller inte skillnaden mellan 1130 och tex 1250 och att bara för att 1250 ska vara "varvtalsstyrd" så ska det inte behövas någon tillsatsel - (enligt reklamen) den totala effekten måste väl ändå vara samma oavsett när o hur den jobbar... men VÅRAN j-la panna måste ha elpatron redan
vid -5  ºC för den kraken orkar inte längre dÃ¥...  >:D
Jag frågade rörisen varför han inte valde 1250 åt oss då vid installationen för att slippa elpatron o höga elräkningar, men han sa att det (1250:an)
är en ny teknik och denna fanns inte då (2005 hösten)...

Ja -jag är skitförbannad nu - NIBE sa till rörisen idag att förklaringen till larmtyp 3 var att vi mÃ¥ste ha haft strömavbrott... Men det HAR vi INTE haft - för om/när det blir strömlöst sÃ¥ sätter kyl o frys igÃ¥ng o pipa när strömmen kommer tebax - oavsett om det är nÃ¥n fara för innehÃ¥llet i dom eller inte - rätt bra egentligen, för där kan man ju iaf hÃ¥ll koll att strömmen gÃ¥r kontinuerligt!  ^-^

Sen fÃ¥r nÃ¥n gärna förklara - gärna med bilder osv (tänk pÃ¥ att jag inte är det minsta teknisk  Sc:,h ) HUR man gÃ¥r in o stryper, med vilka verktyg osv, och HUR man mäter att flödet är JÄMNT fördelat i systemet, för här verkar det som att jag fÃ¥r göra det själv - rörisen tror inte pÃ¥ resonemanget...
Och nÃ¥n annan röris finns inte att fÃ¥ tag pÃ¥ inom rimligt avstÃ¥nd  :'(

SÃ¥ vad säger ni - är det inte sÃ¥ man kan bli sinnessjuk!!!!!!!!!!!  huvuddunk  huvuddunk  huvuddunk  huvuddunk





« Senast ändrad: 29 januari 2007, 14:52:19 av Tingelpinne »

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #57 skrivet: 29 januari 2007, 17:17:56 »
Jag hävdade (igen) för rörisen att JAG tycker inte att elpatronen ska gÃ¥ in o jobba över huvud taget förräns det börjar bli "vargavinter" - dvs ner mot 20 - 25 minusgrader... enligt rörisen har jag helt fel - den ska visst jobba - och han menade att enligt loggarna sÃ¥ kunde det oxÃ¥ pÃ¥visas att den gÃ¥tt betydligt mer när det var -8  ºC (97 minuter vid larmet) än vid -4  ºC

HallÃ¥!  _/-  ÄR det inte sÃ¥ att skillnaden mellan 8 och 4 är hälften eller... alltsÃ¥ borde gÃ¥ngtiden vara hälften vid -4 ºC eller???  Om jag som dum kossa försöker mig pÃ¥ att förklara hur JAG tror att det ska funka -  fiR:

Skillnaden mellan -8 och -4 är inte alls "hälften", annat än siffermässigt.

Du måste tänka på vad det är som kräver värme. Om du vill ha +20° inne, och det är -4° ute så har du en skillnad på 24°, om det är -8° har du en skillnad på 28°, det är denna skillnad du måste tillföra från värmepumpen.

VP klarar upp till en viss skillnad utan tillskott, men när du passerat den gränsen måste tillskott till om det inte skall bli kallt inne.

Citera
Man ställer in nÃ¥nstans pÃ¥ helvetesmaskinen  fiR: NÄR elpatronen ska gÃ¥ in o jobba, och det ska styras utefter NÄR effekten inte längre räcker (förklarar jag sÃ¥ ni fattar eller...?), dvs när värmen inte blir tillräcklig i förhÃ¥llande till vad som krävs (för att det är extremt kallt ute - 20-25 minus) sÃ¥ gÃ¥r elpatron in och hjälper till!

Rätt eller fel???

Japp, men vad som är "extremt" kallt beror på var du bor, hur bra isolerat ditt hus är, hur värmeanläggningen är dimensionerad.

Citera
Sen fattar jag heller inte skillnaden mellan 1130 och tex 1250 och att bara för att 1250 ska vara "varvtalsstyrd" så ska det inte behövas någon tillsatsel - (enligt reklamen) den totala effekten måste väl ändå vara samma oavsett när o hur den jobbar... men VÅRAN j-la panna måste ha elpatron redan
vid -5  ºC för den kraken orkar inte längre dÃ¥...  >:D

1250 kan ge variabel uteffekt, mellan 4 till 17 kW (?) genom att varvtalsstyra kompressorn. Och det är ny teknik som rörisen säger. Din pump, och absoluta majoriteten av pumpar här, ger en viss uteffekt, och effekten regleras genom att start och stoppa pumpen. Är pumpen för klen finns det inget sätt att gasa på annat än med TS. 1250 kan i stället varva upp och ger då mera uteffekt utan TS.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #58 skrivet: 29 januari 2007, 20:24:53 »
Går klockan rätt visar den rätt datum larm 3 indikerar utlöst ms och beror oftast å att man tappat en fas alternativt fel i kompresorn men då borde den inte gå några längre stunder.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #59 skrivet: 29 januari 2007, 21:13:31 »
PÃ¥ eftermiddan kändes det kallt inne o gick ner o kollade pannan, jodÃ¥, den hade stannat - med larm MS... läste i manualen att det berodde pÃ¥ utlöst säkring eller fel pÃ¥ motorskyddet... tog för givet att eftersom säkringar gÃ¥tt under fm sÃ¥ hade vi förklaringen där... dock tänkte jag inte pÃ¥ att kolla klockslaget för exakt vid vilken tid pannan lagt av... men vv-temperaturen var nere pÃ¥ ca 43 grader, sÃ¥ det kan inte ha gÃ¥tt sÃ¥ där jättelÃ¥ng tid tycker jag...?  Sc:,h
Det kan ta en stund innan man märker det. Ett hus är ett tungt och trögt system och håller man t ex på i köket och alstrar värme så märks det ännu mindre.
Citera
Lördag - dÃ¥ gick en säkring pÃ¥ fm. (den som källaren o garaget belastar)... bytte den o "levde vidare", efter nÃ¥gra timmar gick en annan säkring, denna gÃ¥ng den som tvättstugan o köket belastar (hade tvättmaskinen + torktumlaren pÃ¥, men inget annat...och det SKA hÃ¥lla för det)...nÃ¥ja, bytte den säkringen, stängde av torktumlaren o fick hänga tvätten i stället  :(

JAG tyckte ju det vore mest logiskt att den larmade (la av) när FÖRSTA proppen gick, den som pannan bl.a belastar...

Ja -jag är skitförbannad nu - NIBE sa till rörisen idag att förklaringen till larmtyp 3 var att vi mÃ¥ste ha haft strömavbrott... Men det HAR vi INTE haft - för om/när det blir strömlöst sÃ¥ sätter kyl o frys igÃ¥ng o pipa när strömmen kommer tebax - oavsett om det är nÃ¥n fara för innehÃ¥llet i dom eller inte - rätt bra egentligen, för där kan man ju iaf hÃ¥ll koll att strömmen gÃ¥r kontinuerligt!  ^-^
Sc:,h Har för mig att om en säkring gÃ¥r sÃ¥ blir det strömavbrott nÃ¥gonstans  ;)
Som sagt tidigare så räcker det att en säkring på en fas går sönder så får man felkoden.

Fråga: Vad var det för storlek på säkringarna som gick?
Var det grupp eller huvudsäkring?

Citera
Sen fÃ¥r nÃ¥n gärna förklara - gärna med bilder osv (tänk pÃ¥ att jag inte är det minsta teknisk  Sc:,h ) HUR man gÃ¥r in o stryper, med vilka verktyg osv, och HUR man mäter att flödet är JÄMNT fördelat i systemet, för här verkar det som att jag fÃ¥r göra det själv - rörisen tror inte pÃ¥ resonemanget...
Och nÃ¥n annan röris finns inte att fÃ¥ tag pÃ¥ inom rimligt avstÃ¥nd  :'(

Enklaste sättet att testa är att helt enkelt vrida på elementvredet så det blir mindre flöde.

Fråga: Vilket läge står cirkulationspumpen till elementen på i för läge?
Brukar vara gradering från 1 till 3.

« Senast ändrad: 29 januari 2007, 21:16:39 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!