Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Utbyte av Thermia Villa 75  (läst 8229 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrMupp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Utbyte av Thermia Villa 75
« skrivet: 07 maj 2019, 11:12:56 »
Hej och tack för ett grymt forum! Har läst ett gäng långa trådar här nu och det har gett mycket.

Vi har en 140kvm stor enplansvilla med krypgrund där den gamla delen av huset är daterad före 1909 och ett uterum med betydligt sämre isolering. Alla fönster är bytta till moderna 3-glas med några partier som är 2-glas isolerglas. Kombinerat Bad/tvätt har GV, sovrum en golvinfälld fläktkonvektor och övriga huset Purmoradiatorer. Det vattenburna installerades samtidigt som Thermiapumpen -03 och är hyffsat anpassat till värmepump. vi har 400m kollektorslang som går 200m ut från huset ner i en vattensjuk sänka enligt utsago från förra ägaren.

Pumpen är nu på sista versen. Dess kompressor, som är den andra under pumpens liv, låter som en påse skridskor och man hör nu när den går oavsett var i huset man befinner sig. Magiskt nog verkar den än så länge pumpa värme som den ska.

Vi håller nu på att ta in offerter på ny pump och invertertyp är det som känns aktuellt, trots att jag läst ett gäng långa trådar här om de pumparna. Lokala installatörerna offererar Thermia eller Nibe.

Idag orkar pumpen hålla värmen i huset ner till runt -20 utan tillsats. När jag tittat på KB har lägsta in-temp jag sett varit på -2. Alla installatörer verkar ha svårt att avgöra om kollektorn kommer räcka och det känns som att många fegar och vill lägga mer slang direkt för att vara på den säkra sidan. Min plan är att istället installera en ny pump, och prova under nästa vinter för att se hur KB levererar. Med en modern pump får man ju även loggning, så det är mycket enklare att få full koll. Om kollektorn inte klarar av att ge tillräckligt med värme för att täcka husets behov så tänker vi att vi gräver ner mer slang nästa år.

Som jag förstått det kommer pumpen själv slå av om KB blir för lågt, (för att inte riskera att KB fryser?), men min fråga är går dessa pumpar att begränsa så de inte tillåts gå på full effekt? Alltså, om KB skulle bli för låg, går det att strypa pumpens maxeffekt till motsvarande dagens pump och låta tillsatsen hantera rästen istället för att den går på max och sen slår av pga för låg KB temp?

Det är Thermia Diplomat Inverter och Nibe 1255 som är modellerna det verkar stå mellan. En Installatör har offererat en Diplomat Inverter Mini, men jag tycker det känns som för snålt tilltaget.

Vad tror ni?
« Senast ändrad: 07 maj 2019, 11:18:03 av MrMupp »
Viessmann Vitocal-333G 2,4-11,4 kW Inverter. 145kvm enplansvilla med varierande isolering.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #1 skrivet: 07 maj 2019, 12:38:11 »
TvÃ¥ slutkörda kompressorer pÃ¥ 16 Ã¥r.  Jag tycker det tyder pÃ¥ att nÃ¥got inte är som det ska med anläggningen, att värmepumpen har fÃ¥tt arbeta pÃ¥ ett sätt som har slitit hÃ¥rt pÃ¥ den. Är det för liten vattenvolym i systemet som har gjort att det har blivit onormalt mÃ¥nga starter eller är det nÃ¥got annat problem? En kompressor ska hÃ¥lla 75000 timmar. Om pumpen klarar -20 utan tillsatsel lär den inte gÃ¥ mer än ca 3000 timmer per Ã¥r (gissning, det stÃ¥r inte var huset ligger). De har alltsÃ¥ klarat bara cirka 1/3 av den drifttid de normalt ska hÃ¥lla.

Oavsett hur nästa värmepump kommer att se ut skulle jag rekommendera att fundera över om det är något annat än otur som har resulterat i två havererade kompressorer på 16 år. Det vore ju trevligt om nästa kompressor höll längre.

En uppgift om var huset ligger skulle göra det lättare att ge ett råd men jag lutar mot att köra en vinter och se vad som händer.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad MrMupp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #2 skrivet: 07 maj 2019, 13:31:40 »
Tack Roland,

Huset ligger i Ljusdal, så en bit norrut och hyffsat inlandsklimat med rätt stor temperaturskillnad mellan natt och dag.

Det är totalt åtta radiatorer + golvvärmen + fläktkonvektorn, men vi har plan på att komplettera med en vanlig radiator i sovrummet.

Update:

4st Purmo C21 500x1000
1st Purmo C21 500x1300
1st Purmo C21 500x3000
1st Purmo C22 500x1100
1st Purmo C22 500x2600

Totalt ovan blir 65L radiatorvolym.

1st Purmo Aquilo F1T cirka 1m långt, okänd volym

16kvm golvvärme i Bad/tvätt, okänd volym.

Pumpen har gått 40,000h, tillsats 1022h. Kör kurva 40 och har ett delta på runt 7-8 grader på VB vid kontinuerlig drift.
« Senast ändrad: 07 maj 2019, 15:49:42 av MrMupp »
Viessmann Vitocal-333G 2,4-11,4 kW Inverter. 145kvm enplansvilla med varierande isolering.

Utloggad MrMupp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #3 skrivet: 07 maj 2019, 16:54:59 »
Kan tilläggas att vi flyttade in förra sommaren, så har inte så mycket historik på installationen, allt jag vet är att kompressorn byttes efter 16000 drifttimmar och ventilen (vad den nu heter som styr om flödet ut i huset efter VV-produktion) någon gång efter det. Nu under våren stannade pumpen för "fel HP", jag kontrollerade då CP och startade om den och den gick några veckor till, sen hände det igen och då byttes pressostaten till en "större" och sen dess har den tuffat på.

Pumpen gör många start/stop, men om det är onormalt mycket för en on/off-pump har jag ingen aning om.
Viessmann Vitocal-333G 2,4-11,4 kW Inverter. 145kvm enplansvilla med varierande isolering.

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #4 skrivet: 07 maj 2019, 17:02:00 »
40.000 driftimmar på en Villa Thermia är absolut ingenting. Låter som något gör att pumpen går sönder i förtid.


Finns en tråd om just Thermia villa och deras kompressorer och jag har aldrig sett ett enda inlägg där en sån kompressor gått sönder under 60.000 driftimmar. En norsk hade 72.000 driftimmar.


Själv har jag Villa 75 som gÃ¥tt 60.000 timmar och den lÃ¥ter knappt nÃ¥got alls.  Förra ägaren hade dÃ¥ satt den pÃ¥ integral 60 sÃ¥ pumpen starta och stannade precis hela tiden samt 21 grader. Den gick och stanna precis hela tiden.

Man ska komma ihåg att Just villa 75 inte har någon isolering i sig för ljudet utan det enda som skyddar är en tunn plåt på framsidan.
Hur mycket låter pumpen ?

Utloggad MrMupp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #5 skrivet: 07 maj 2019, 19:16:46 »
Om kompressorn/pumpen fungerade i ytterligare 40 000h skulle det inte vara fel, tyvärr tycker frugan att den lÃ¥ter för mycket oavsett, men den kanske kan göra nytta nÃ¥gonstans ändÃ¥. dontknow Det var teknikern som bytte pressostaten som sa att den lät illa, men han vill kanske bara sälja en ny dyr pump.  a:gl



Det är svårt att få en referens på ljudnivå i en video, men när jag kommenterar är det med högre röst än samtalston, ungefär som att man pratar med en gammal och halvdöv person. Det var inte medvetet utan blev bara så för att det väsnas så mycket. Det jag själv reagerar på är att gången låter så ojämn och vass, men jag har som sagt inte så mycket att jämföra med. Frontplåten har dämpning i nedre halvan och den tar bort mycket ljud när den är monterad, men trots det hör man utan problem om pumpen går, var än i huset man är. Det är inget vi tycker att vi märkte i höstas eller början av vintern.

Om ni reagerar på siffrorna så drog jag upp rumsgivaren till +26 för att få pumpen att sjunga med i videon.
Viessmann Vitocal-333G 2,4-11,4 kW Inverter. 145kvm enplansvilla med varierande isolering.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #6 skrivet: 07 maj 2019, 19:30:53 »
Har du testat fasföljden ?   Byt 2 trÃ¥dar...lÃ¥ter ju nästan som den gÃ¥r baklänges

Utloggad MrMupp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #7 skrivet: 07 maj 2019, 19:38:55 »
Skulle det innebära varmt/kallt i fel ände då också?

Viessmann Vitocal-333G 2,4-11,4 kW Inverter. 145kvm enplansvilla med varierande isolering.

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #8 skrivet: 07 maj 2019, 19:53:26 »
Låter ju tyvärr som så att kompressorn börjar sjunga på sista nu.

Ja den varma slingan så som det visar på bilden är rätt.
Kan det vara mjukstartsrelät som gav upp pÃ¥ första bytet av kompressorn? Eftersom den här ger upp bara efter 40.000 timmar.   Att kompressorn tar stryk i förtid. 
Jag spekulerar bara.

 Det lÃ¥ter ju som kompressorn gÃ¥r utan oljesmörjning.

Sådär ska den inte låta.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #9 skrivet: 07 maj 2019, 20:00:39 »
Nej nej.  Strömmen

Byt 2 av faserna.    Scroll lÃ¥ter hemskt om de gÃ¥r baklänges

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #10 skrivet: 07 maj 2019, 20:02:08 »
Om det övre röret du markerat varmt,  blir väldigt varmt.   DÃ¥ gÃ¥r den Ã¥t rätt hÃ¥ll. 

Utloggad MrMupp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #11 skrivet: 07 maj 2019, 20:12:08 »
Ja det övre röret blir väldigt varmt och det är alltid varmare än det som är markerat som kallt.

Pumpen visar drifttid VP 40400h, och i pumpens "identitetshandling" står det driftsättning 16/4 2003, sen kompressorbyte 2/2 2010 med angedd drifttid på 16718h. Jag tolkar det som att nuvarande kompressor gått lite drygt 23600h. Ett grovt snitt på 2400h/år för den första och 2600h/år för nuvarande.

Efter att ha läst lite andra trådar nu under kvällen så tror jag att pumpen är inställd på standard integral, vilket många tycker ger många start/stop som såklart sliter lite mer på kompressorn, men ändå.

Är det konsensus om att kompressorn låter illa blir det en ny pump ändå, inte värt att lägga pengar på den här kompressorätaren!

Jag uppskattar att det kommer frågor om andra delar i systemet också, det är skönt att få lite extra koll.

Någon som har kommentarer på grundtanken med att prova köra på nuvarande kollektor och/eller möjlighet att begränsa effektuttaget i en ny pump?
« Senast ändrad: 07 maj 2019, 20:21:04 av MrMupp »
Viessmann Vitocal-333G 2,4-11,4 kW Inverter. 145kvm enplansvilla med varierande isolering.

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #12 skrivet: 07 maj 2019, 20:23:10 »
Lite offtopic men om det visar sig att pumpen kraschar totalt. Och du köper ny.

Vill du sälja
Styrdatorn.
CP
Växel ventil

SÃ¥ skriv.
Har exakt samma modell med samma årtal.

Utloggad MrMupp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #13 skrivet: 07 maj 2019, 20:29:29 »
Vill du sälja
Styrdatorn.
CP
Växel ventil

Inte omöjligt, om den inte går till något projekt i sin helhet ser jag ingen anledning till varför inte. Installatören lär ta betalt för bortforsling så kan lika gärna köra vad som blir kvar av liket till ÅVC själv. Jag skickar PM om det blir aktuellt.
Viessmann Vitocal-333G 2,4-11,4 kW Inverter. 145kvm enplansvilla med varierande isolering.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Utbyte av Thermia Villa 75
« Svar #14 skrivet: 08 maj 2019, 07:10:11 »
Drifttider runt 2500 timmar per år betyder att pumpen är kraftig i förhållande till husets värmebehov. För att få ett rimligt antal starter rekommenderas att det är minst 20 L vatten i radiatorsystemet per kW värmepumpeffekt. Här är det runt 10 L i kombination med standardinställningen på antalet gradminuter. Det är inte konstigt att kompressorerna tröttnar. Det skulle ha behövts en volymtank på åtminstone 100 L i det systemet. Den som sålde pumpen borde ha påtalat det. Sen måste jag säga att pumpens ägare inte verkar ha visat något större intresse för dess välbefinnande. Det är inte pumpens fel att den äter kompressorer. Den har utan egen förskyllan fått en omöjlig arbetsuppgift.

Jag anser att det ska gÃ¥ att köra en inverterpump mot befintlig markslinga. Huset verkar inte behöva mer än runt 8 kW när det är som kallast ute. Pumpen kommer dÃ¥ att ta ca 6 kW värme frÃ¥n markslingan. Det blir 15 W/m vilket inte är en orimlig siffra. Ofta ligger man i intervallet 10-15 W/m. Det gÃ¥r att ställa in en lägsta köldbärartemperatur som inte fÃ¥r underskridas pÃ¥ inverterpumpar. Pumpen avpassar effekten sÃ¥ att den temperaturen inte underskrids.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!