Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: mikaelanderlund
« skrivet: 02 januari 2011, 00:49:59 »

Båda växelventilerna ska vara i autoläge annars funkar inte din panna som den ska  b00k  *vinkar*

Mikael
Skrivet av: beenie
« skrivet: 01 januari 2011, 16:29:19 »

Ha sa så

Om båda var i auto samtidigt så försökte systemet göra värme till radiatorerna samtidigt  som till tappvattnet.
vilket den inte ska göra

/mvh björn

Du kanske skall kontakta en tekniker som vet hur anläggningen funkar istället...

HAde jag men jag tror du missuppfattar mig om vad jag menar..
kanske skrev lite dåligt men... du har ju 2 st vita växelventiler på sidan sitter en spak du kan dra ner så ska den gå upp igen... om den är i drift/till
men både den till radiatorer och den till tank ska inte vara aktiva samtidigt utan detta ska ju styras så när den behöver vatten till radiatorer så ska den ventilen vara i spännt läge / dvs upp där det står auto .... medans nästa ska vara lös..
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 30 december 2010, 14:36:00 »

Ha sa så

Om båda var i auto samtidigt så försökte systemet göra värme till radiatorerna samtidigt  som till tappvattnet.
vilket den inte ska göra

/mvh björn

Du kanske skall kontakta en tekniker som vet hur anläggningen funkar istället...
Skrivet av: beenie
« skrivet: 30 december 2010, 14:10:49 »

Ha sa så

Om båda var i auto samtidigt så försökte systemet göra värme till radiatorerna samtidigt  som till tappvattnet.
vilket den inte ska göra

/mvh björn
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 30 december 2010, 00:51:34 »

Växelventilerna skall vara i auto-läge. Vad tänkte teknikern? Att du skall vrida ventilerna manuellt varje gång du behöver varmvatten?
Skrivet av: beenie
« skrivet: 29 december 2010, 17:16:56 »

Hade tekniker hemma hos mig men han kunde inte svara på avd felet var men av " erfarenhet"
byta han shunten.
Systemet blev stabilare men den vill fortfarande göra varmvatten även om den är på 57 grader när start stopp är 49 resp 52
Så T1 kommer aldrig upp merän till 39 grader.
Han sa något om växlingsventilerna att båda inte skulle vara i auto samtidigt för då ville den både göra varmvatten och tappvatten  samtidigt.

Vad kan man göra / prov om nu båda är i auto samtidigt för att de ena ska släppa ?

/mvh Björn
Skrivet av: jonasnyman
« skrivet: 19 december 2010, 13:54:22 »

Ett tips är att ta hem senaste manualen till pannan från ivt.se och gå igenom standardinställningarna från den, det skiljer sig lite mot tidigare versioner av manualen.

Tror T3 värdet i senaste manualen är 55 grader
Skrivet av: beenie
« skrivet: 18 december 2010, 19:54:12 »

HEj igen alla


Felet med att den alltid går är att den alltid vill göra värmvatten..

T3 är runt 60 grader
Har start vid 48 stopp 52
Men kollar man under värmvatten så är ju t8 och t9 stopp av värmvatten

dessa ligger dock bara på 30-40 grader
Skrivet av: beenie
« skrivet: 17 december 2010, 10:39:23 »

God morgon på er alla

Jag provkörde shunten förhand under handkörning och den rördes sig på båda hållen långsamt.
Nu körde jag den till stäng så den stoppa själv och har precis provat köra igång systemet igen. Thumbsup ( håller verkligen tummarna på att det funkar nu  )
Jag prova köra växelventilerna med, såg ut som dom funka OK dom med.
Skrivet av: jonasnyman
« skrivet: 17 december 2010, 09:26:36 »

Precis, det är i det "utploppade" läget som den är i auto


Om du kan vrida shunten för hand så är den i fel läge (ej motorstyrd). Testa att trycka in ratten.


när shunten är längst åt det blåa så ploppar shunten ut sen måste man trycka in den för att kunna vrida den åt det röda hållet.

Rör sig shunten när du handkör den från styrsystemet (tänk på att den går långsamt...)?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 17 december 2010, 08:24:10 »

Om du kan vrida shunten för hand så är den i fel läge (ej motorstyrd). Testa att trycka in ratten.


när shunten är längst åt det blåa så ploppar shunten ut sen måste man trycka in den för att kunna vrida den åt det röda hållet.

Rör sig shunten när du handkör den från styrsystemet (tänk på att den går långsamt...)?
Skrivet av: beenie
« skrivet: 16 december 2010, 23:36:23 »

Om du kan vrida shunten för hand så är den i fel läge (ej motorstyrd). Testa att trycka in ratten.


när shunten är längst åt det blåa så ploppar shunten ut sen måste man trycka in den för att kunna vrida den åt det röda hållet.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 16 december 2010, 22:50:35 »

Om du kan vrida shunten för hand så är den i fel läge (ej motorstyrd). Testa att trycka in ratten.
Skrivet av: beenie
« skrivet: 16 december 2010, 19:49:05 »

Hej igen, ;D

Dum fråga men hur ser man att shunten är i Auto ?
och Dt = drift eller ?
för är Dt = drift så är den andrig i drift har kunnat vrid den förhand sen felet börja ( inte behövt testa innan )  :)

/ Mvh Björn

 tomte::
Skrivet av: jonasnyman
« skrivet: 16 december 2010, 18:09:47 »

Inte handkörning som att vrida den fysiskt med handen, utan i service menyn så sätter du systemet i handkörningsläget, sen sätter ju "ja" på öppna shunt, då skall den gå av sig själv till rött, sedan går du vidare och kör läget stänga shunt, sök lite i forumet här så finns det trådar hur du testar pumpens alla funktioner manuellt.

Viktigt att shunten står i autoläget när du gör detta, dvs i dt läget då du inte kan vrida på den för hand.

Jag hade samma problem som dig, shuntmotorn hade gått sönder, går ju dra den för hand men i autoläget så kunde inte pannan styra den som det är tänkt.

En ny shunt går lös på c:a 1200:- (endast motorn då)

Skrivet av: beenie
« skrivet: 16 december 2010, 17:20:07 »

Hej !

Det går att vrida den hela vägen till rött och blåt
för hand men ska den gå tillbaks själv ?

Det som händer på rött är att den skicka en massa värme till elementen och vid blått så sjunker temperaturen till elementen ganska fort.

Vet ej hur den skall funka riktigt ända jag läst är att någon på forumet sagt att den ska så på blått utan när man kör med el patron
vet inte om detta stämmer .

Hur ska den bete sign när man kör den för hand ?

Mvh Björn
Skrivet av: jonasnyman
« skrivet: 16 december 2010, 17:00:35 »

Funkar shunten?

testa handköra den, se så den öppnar och stänger helt
Skrivet av: beenie
« skrivet: 16 december 2010, 12:31:14 »

Hej igen alla

Testa köra ventilen förhand men hjälpte ej så mycket
fortfarande samma sak
Men såg att T6 sjönk från 53 till 39 grader

PÅ pumparna G1 och G2 finns det ett rött vred med 1, 2, 3 på vet någon i vilket läge dessa ska stå ?

Det ända service avdelningen råder mig nu till någon kan komma är att öppna shunt ventilen så man får någon värme på elementen

MVH Björn
Skrivet av: mikaelanderlund
« skrivet: 16 december 2010, 11:37:50 »

Det ser ut som din högra växelventil har hängt sig men jag kan inte förstå varför din T6 är så låg Sc:,h

Testa växelventilen manuellt. Det finns ett vred/knapp på sidan av ventilen.

Mikael
Skrivet av: beenie
« skrivet: 16 december 2010, 08:49:50 »

hej

eftersom kompressorn aldrig stoppar för den vill värma hela tiden
så såg jag att  värdena ändrar sig hela tiden.
Så man kanske inte kan utgå från dom värdena.

Det jag kände i natt så och såg var att när den ända symbol från varmvatten varmning till värme så steg värmen på givaren samtidigt som varmvatten temperaaturen börja sjunka direkt
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 16 december 2010, 08:30:33 »

Är det där när kompressorn har gått i minst 10 minuter? I så fall ser hetgastempen, T6, väldigt låg ut...
Shunten öppnar värmepumpen har gått en viss tid utan att ha orkat få upp framledningstempen. När shunten är öppen (tillskott aktiverat) skall den aldrig växla över till VV-produktion, utan elpatronen skall värma pannan.
Skrivet av: beenie
« skrivet: 15 december 2010, 23:55:26 »

Hej igen alla !

Har kolla mina temperaturer ser följande ut.

T1 = 35,9
T2 = -10,9
T3 = 42,6
T6 = 53,0
T8 = 42,2
T9 = 36,4
T10 = 38,7
T11 = -12,9
T12 = -10,6

Värmesystem start = 33,5
Värmesystem stopp = 47,8
varmvatten start = 49,0
extra varmvatten start = 60,0
extra varmvatten stopp = 65,0
Varmvatten spets = 65,0
Varmvatten stopp = 54,0

Shunk var hälften rött hälften blått ska denna vara helt på blå ?
har läst lite på forumet om det men lika bra att fråga igen


Mvh Björn
Skrivet av: beenie
« skrivet: 15 december 2010, 22:04:23 »

Oki Tackar
Jag ska skriva upp värden när jag kommer hem från jobb.
Men jag har för mig att symbolen för kompressor är till helatiden med
så får ta dom värdena som finns isåfall.


Mvh Björn
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 15 december 2010, 21:18:52 »

Jag kan tänka mig att en växelventil har fastnat (den för varmvattnet)

Om den ventilen fastnar kommer allt vatten ta vägen genom beredaren och vidare ut till radiatorerna vilket får till följd att varmvattentempen sjunker och systemet vill höja varmvattentempen.
Även elpatronen kan vara aktiv pga flödet genom beredaren.

Kan du informera oss om vilka temperaturer du har i systemet?
(håll inne ratten 5 sekunder för att komma till avancerad meny, rulla därefter ner till accessnivå och mata in dagens datum (månad,dag) åter igen håll inne ratten 5 sekunder för avancerad meny,leta sedan reda på temperaturer och skriv upp dessa OBS! vänta minst 5minuter efter kompressorstart för stabilare värden)
Skrivet av: beenie
« skrivet: 15 december 2010, 19:33:03 »

Hej alla,

Jag har en Optima 900 - 290 A/W anläggning och den har funkat helt underbart i 3 års tid.
Men igår 14/12 på kvällen så har utedelen / pannan börjat gå konstant
Den växlar mellan att värma element och varmvatten hela tiden även om varmvattnet är 60 grader.
och stoppar aldrig i drift som den gjorde igår 13 - 14/12
Jag har haft samma kurva och inställningar i 3 års tid så jag har ju inte ändrat något i systemet.
Kan det bli fel där ändå ?
Kan någon av er lite mer om detta system tex. shunten hur den ska stå osv. skulle vara tacksam för all hjälp  jag kan få,
då service killen inte kan komma förren nästa vecka.

Mvh Björn

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!