Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ecoair 105 hetgas temp vid fullkondensering?  (läst 13944 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: ecoair 105 hetgas temp vid fullkondensering?
« Svar #15 skrivet: 03 april 2012, 17:05:52 »
@ Värmeslösaren:
CTC skriver såhär i sin instruktion...

•   En rekomenderad temperaturdifferens över värmepumpen pÃ¥ varma sidan är mellan 5-10 °C vid +■ 7 °C utomhus.
•   Vid för lÃ¥gt flöde (stor differens) öka hastigheten pÃ¥ cirkulationspumpen.
•   Vid för högt flöde (liten differens) sänk hastigheten pÃ¥ cirkulationspumpen.

... men dom har alltså fel då?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: ecoair 105 hetgas temp vid fullkondensering?
« Svar #16 skrivet: 03 april 2012, 17:27:27 »
CTC har rätt. Lunks förklaring som startade det hela var fel. Om kondenserande köldmedium i kondensorn avger 7 kW hinner vattnet alltid ta upp 7 kW, det blir aldrig någon kW över som försvinner någonstans. Det som händer är att temperaturdifferensen köldmedium-vatten ökar tills det överförs 7 kW.

Värmeslösarens förklaring komplicerar situationen i onödan. Det som händer när vattenflödet fördubblas är att temperaturdifferensen minskar till hälften. Dessutom ökar värmeöverföringstalet på vattensidan genom den ökade strömningshastigheten vilket betyder att temperaturdifferensen vatten-kondenserande köldmedium minskar något.

Det leder i sin tur till att kondensortrycket sjunker nÃ¥got eftersom temperaturen pÃ¥ ingÃ¥ende värmebärare inte ändrar sig omedelbart när värmebärarflödet ändras. För att forsätta resonemanget leder det till att värmepumpens kapacitet ökar nÃ¥got vilket innebär att en fördubbling av vattenflödet inte riktigt ger en halvering av temperaturdifferensen värmebärare ut-in.   

Men det har som sagt säkert inget att göra med problemet i det här fallet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ahola

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: ecoair 105 hetgas temp vid fullkondensering?
« Svar #17 skrivet: 12 december 2012, 07:26:33 »
NÃ¥gra dagar sen sist ::)
Sommaren gick väl helt ok,hade en kyl kille hit som tömde maskinen på ämne och kollade efter läckage men allting var ok.
I med rätt mängd medel och så sa han att jag ska ringa till ctc efter nån som kan pumparna bättre (han va mitsubishi gubbe).
Men ändå så öppnade han ett varv på expansionsventilen...
PÃ¥ sommar tid sÃ¥ va hetgasen inom normen?maskinen  funkade i alla fall.
Men nu när det blev kallt sÃ¥ ringde frun i huset att det larmar det larmar...hög hetgas igen  >:(
Kollade så att alla givar värden stämmde+mätte torkfilter ut+in(ung 1c skillnad) ochså tog jag loss bulben till expventiilen under drift så började det koka i syn glaset.
Allting värkade ok med mina ögon såå bara att justera...

Hittade danfoss anvisning om att justera expansionsventiler  8) sÃ¥ provade pÃ¥ att göra det+hade en termometer efter evaporatorn.
Gick ganska bra tror jag öppnade nästa 4 varv så började det bubbla i syn glaset och så började jag stänga lite i taget,så kom jag till ett läge där temperaturen svaja med 1 grad,stängde ungefär 3/9 varv.


-Nu har jag en fin jämn frysen evaporator och temp vid bulben till exp +-0.5 grader. 
-Inga bubblor i synglaset under kontinuerlig drift. 
-Kunde sänka laddpump till läge 2 och ligger på delta4 vid -7
-Hetgasen ligger frÃ¥n 30-50c över kondenseringen (max sett 99 efter justering)  tummenupp
 Enligt mig sÃ¥ gÃ¥r pumpen bättre än nÃ¥n gÃ¥ng under min ägo.

Så nu till min fråga är det nåt mer jag borde mäta eller kolla så att jag inte kör sönder?

Blev lite mycket men men...

Fredrik1234

  • Gäst
Fredrik1234
SV: ecoair 105 hetgas temp vid fullkondensering?
« Svar #18 skrivet: 12 december 2012, 10:53:51 »
Nice, Själv är bäste dräng :)

Justerar man exp-ventilen moturs för att öppna eller?

/Fredrik

Utloggad ahola

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: ecoair 105 hetgas temp vid fullkondensering?
« Svar #19 skrivet: 12 december 2012, 12:37:59 »
Moturs mer flöde igenom ventilen och vise värsa 8)


Utloggad ahola

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: ecoair 105 hetgas temp vid fullkondensering?
« Svar #20 skrivet: 12 december 2012, 12:49:55 »
 Gjorde lite mätningar idag sÃ¥ att ni som vet bättre kan fÃ¥ en bra överblick tummenupp

Mätning 1.

ute-3
ut från kondensor 34,4c
efter exp ventil -3,7c
vp in/ut 41-44c
hetgas 82c
panna övre 42c nedre 46c

Mätning 2  (samma körning senare)

ut från kondensor 39,5c
efter exp ventil -2,2c
vp in/ut 49-52c
hetgas 96c
panna övre 47c nedre 54

Fäste givarna från 2 utomhus termometrar på rören med vulktejp+stripes så inga laboratorie mätningar direkt men vägvisande.

Märkte ochså att strömuttaget ökade på mätning 2 till 5A?kanske normalt...

vad tycks?

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: ecoair 105 hetgas temp vid fullkondensering?
« Svar #21 skrivet: 10 januari 2016, 17:09:34 »
Moturs mer flöde igenom ventilen och vise värsa 8)

Hej

1. Skruvade du av en tät-hatt på undersidan av expansionsventilen med en insexnyckel?

2. Vad använde du för verktyg för justeringsskruven?

3. Hur små/stora delvarv skulle du rekommendera vid justering?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ecoair 105 hetgas temp vid fullkondensering?
« Svar #22 skrivet: 10 januari 2016, 20:58:58 »
Hej

1. Skruvade du av en tät-hatt på undersidan av expansionsventilen med en insexnyckel?

2. Vad använde du för verktyg för justeringsskruven?

3. Hur små/stora delvarv skulle du rekommendera vid justering?

Ahola har inte varit inloggad sedan 2012 så jag svarar på vad jag kan..

1-2. Honeywell TLEX har 6 mm insex både till täthatten och justerskruven.
3. Förmodligen väldigt individuellt. Jag har skruvat 5-6 varv. Tappade räkningen efter ett tag när det blev ½ varv ut, 1/4 in osv.

Har inte hittat någon uppgift om hur mycket överhettningen påverkas per varv, men som jämförelse anger Danfoss 1 grader överhettning per varv för en viss modell av expansionsventil. http://www.ra.danfoss.com/TechnicalInfo/Literature/Manuals/01/DKRCC.PI.AXV.A5.02_TGE_sw.pdf
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: ecoair 105 hetgas temp vid fullkondensering?
« Svar #23 skrivet: 10 januari 2016, 21:14:05 »
Tack igen Gabriel!!

Imponerad
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: ecoair 105 hetgas temp vid fullkondensering?
« Svar #24 skrivet: 17 januari 2016, 23:49:20 »
Snön ligger vit på taken,
stjärnorna gnistra och glimma...

Men kallt, Brr. Med hjälp av GabrielH's uppgifter, en pannlampa, IR temometer och insexnyckel tillämpade jag ahola's metod för att justera expansionsventilen.
Skruvade 2+1,5 varv med nÃ¥gra dagars mellanrum. Och si.. hetgastempen sjönk cirka 20 grader till som högst hittills 112 grader. Risken för hetgas larm (130 grader)  verkar avlägsen. Men kanske viktigast, verkningsgraden (COP) verkar ha fÃ¥tt en rejäl skjuts uppÃ¥t.
Har en värmemängdsmätare+elmätare på pumpen. Men för att få en rättvis jämförelse måste jag mäta flera dagar. Och har inga jämförelseperioder med så låga utetemperaturer som vi haft nu.

Idag är värdena:
ute -9
VPut +45
VPin+40
RadF +49
Hetgas 111
Flöde 1050 l/h (Cirka)
COP 2.53 (korttidsmätning) Pumprackarn stannade på -15 gradersstoppet under mätperioden

Planerar att skruva ytterligare ett varv på expansionsventilen. Drömmer om att göra ytterligare 10 grader sänkning på hetgasen och kanske ytterligare en tiondel på COP.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!