Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmt vatten pÃ¥ sommaren  (läst 11199 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 2Hektar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Varmt vatten på sommaren
« skrivet: 18 april 2006, 10:01:41 »
Vilket är det ekonomiskt mest fördelaktiga om jag vill ha tappvarmvatten på sommaren.
Jag har för dagen bara en TMV alpha keram som jag eldar med ved vintertid , men man säger mig att jag inte skall vedelda på sommaren bara för tappvarmvatten så vilket är det bästa alternativet.(billigast å enklast)

                                                                                                                       Janne
135m2+35m2.Självdrag,självtryck.2Ha skog(taxerar skogsbruk) Alpha Keram Combi+750l Acc Laddomat21.
Kallt som f-n i vintras-skall täta med ullist i höst

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29399
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmt vatten på sommaren
« Svar #1 skrivet: 18 april 2006, 13:50:10 »
Vilket är det ekonomiskt mest fördelaktiga om jag vill ha tappvarmvatten på sommaren.
Jag har för dagen bara en TMV alpha keram som jag eldar med ved vintertid , men man säger mig att jag inte skall vedelda på sommaren bara för tappvarmvatten så vilket är det bästa alternativet.(billigast å enklast)

                                                                                                                       Janne

Billigast driftkostnad ger väl en solfångare + acktank.
Billigast i investering och enklast är en el-VVB.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Varmt vatten på sommaren
« Svar #2 skrivet: 18 april 2006, 14:34:25 »
Mest ekonomiskt är väl att elda för vv.
Har du ingen elpatron i pannan?
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Varmt vatten på sommaren
« Svar #3 skrivet: 18 april 2006, 14:51:29 »
Solvärme blir billigast, å ger en jäkla besparing av ved. Det har jag själv gjort över 10 år...

mvh humlan.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Varmt vatten på sommaren
« Svar #4 skrivet: 18 april 2006, 15:17:03 »
Går det att ansluta solfångare och värmeväxlare direkt till en ved/kombipanna?
I mitt fall har jag inte plats för en extra tank då kombipannan står i tvättstuga/groventre.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Varmt vatten på sommaren
« Svar #5 skrivet: 18 april 2006, 15:26:15 »
Vilket är det ekonomiskt mest fördelaktiga om jag vill ha tappvarmvatten på sommaren.
Jag har för dagen bara en TMV alpha keram som jag eldar med ved vintertid , men man säger mig att jag inte skall vedelda på sommaren bara för tappvarmvatten så vilket är det bästa alternativet.(billigast å enklast)

                                                                                                                       Janne

Anledningen till att du blir avrÃ¥dd till att elda med ved pÃ¥ sommaren är att du fÃ¥r sÃ¥ lÃ¥g verkningsgrad. Annars tycker jag inte att det är sÃ¥ enkelt att säga si eller sÃ¥ utan att veta mer om din anläggning. Har du acktank ? Har acktanken solslinga i botten ? Det är inte sÃ¥ lätt att räkna hem en solfÃ¥ngare om du har tillgÃ¥ng till egen ved, dÃ¥ tycker jag att du kan elda vidare med gott samvete.  :)

Om du inte har acktank så kan du ju ändå bygga en solvärmeanläggning med en vanlig 300 liters VVB med elpatron som bas. Du kan bygga egna solfångare och på så vis hålla ner kostnaderna, det gjorde jag, för mej kostade allt ca 31000-7500(bidrag) =24000 kr totalt (8kvm solfångare Lesol 3AR, styrutrustning, 300 liters vvb).

Du kan också skicka ut den här frågan på www.pellets.info , där kanske du får mer utförliga förslag.

MVH/Gano

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Varmt vatten på sommaren
« Svar #6 skrivet: 18 april 2006, 15:29:17 »
Går det att ansluta solfångare och värmeväxlare direkt till en ved/kombipanna?
I mitt fall har jag inte plats för en extra tank då kombipannan står i tvättstuga/groventre.


Det ska inte vara några problem, Sfinxen har säkert grejor hemma för det åxå. Ev problem är väl att det blir lite vatten å värma. Så en liten extratank, hade varit å föredra.

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Varmt vatten på sommaren
« Svar #7 skrivet: 18 april 2006, 15:39:46 »
Det måste gå att komma undan betydligt billigare, än 24000 sek för att värma tappvarmvatten för sommaren. Att räkna hem investeringen i reda pengar, är kanske inte så enkelt, men ser man på hur mycket ved som sparas in, då blir det lönsamt från första solstrålen. Veden blir ju aldrig gratis den heller, även om man som jag har egen skog. Bränsle till div redskap, el till vedkap å klyv, reservdelar, skyddsutrustning, å TID, är ju sånt som alltid går åt. Så jag har helt slutat att elda ved sommartid, efter att solfångarna kom upp. Nu ska ju även en värmepump in, å därefter är det sluteldat med ved, med nåt undantag av skräp, eller nån speciell anledning....

mvh humlan.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Varmt vatten på sommaren
« Svar #8 skrivet: 18 april 2006, 15:50:55 »
Går det att ansluta solfångare och värmeväxlare direkt till en ved/kombipanna?
I mitt fall har jag inte plats för en extra tank då kombipannan står i tvättstuga/groventre.


En panna har lite väl liten vattenmängd (90-100 liter ?) för att passa mot en solfÃ¥ngare, du skulle snabbt fÃ¥ kok i pannan. Om du nu inte väljer 2 kvadrat solfÃ¥ngare eller sÃ¥, men dÃ¥ kommer du ideligen att göra slut pÃ¥ varmvattnet.  :'( :'(
Om du har plats i ett annat utrymme/rum kan du koppla in en tank i serie där du låter solsystemet lämna resten av värmen och där du kan plocka ut varmvatten. En vvb med elpatron kanske ? Men du kanske har så dåligt med plats att det är omöjligt ? Ja, man kan ju spåna i varje fall. ::) ::) ::)

MVH/Gano

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Varmt vatten på sommaren
« Svar #9 skrivet: 18 april 2006, 16:24:24 »
Ja, beredaren i pannan är på 105 liter, manteln har jag inte koll på hur mycket den är på.
Å andra sidan så när jag eldar med ved för varmvatten så eldar jag upp pannan till ca 90gr, då finns det ju varmvatten så det räcker och blir över.
Måste väl finnas någon form av styrning till solpanelen/växlaren som gör att den stryper vid låt säga 95gr.

Jag kan nog kanske, kanske slänga ut ett skåp i tvättstugan/pannrum för att få plats med en tank, problemet blir att alla rör då måste gå i taket. Någon sa till mig att det skulle bli problem, men då gällde det acktank till pannan.
« Senast ändrad: 18 april 2006, 16:38:06 av nic2 »
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Varmt vatten på sommaren
« Svar #10 skrivet: 18 april 2006, 16:30:34 »
Ser inga direkta problem, sÃ¥ det är bara Ã¥ börja luska runt, efter en tank Ã¥ nÃ¥gra vakumrör  Thumbsup ;)

mvh hmulan.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Varmt vatten på sommaren
« Svar #11 skrivet: 18 april 2006, 19:09:13 »
Det måste gå att komma undan betydligt billigare, än 24000 sek för att värma tappvarmvatten för sommaren.

Jo, kanske. Men det är inte så lätt. Man behöver en tank, där är det svårt att komma under 10000 kr med elpatron. Sedan behöver man cirkulationspump, backventil, manometer, flödesmätare, säkerhetsventil, lite rörpryttlar, kanske 25 m Cu-rör, isolering, styrcentral, 4 mm härdat lågjärnsglas, expansionskärl, 8 kvm kollektorer, ca 20 st rörböjar för lödning, takplåt, aluminiumfolie, aluminiumprofiler, 30 m tätningslister och fästdetaljer. Räknar man bara solfångaren och styrutrustningen till den klarar man sig kanske med 10000 kr och då får man verkligen vara rörmokare, elektriker och plåtslagare. Jag betalade 16612 kr för materialsatsen till mina 8 kvm. Köpte fusk-prisolrör på Biltema och satt och skalade av plasten, supersnålt. ;D

Men min anläggning är ju på 8 kvm, den har jag med avsikt byggt på gränsen till för stor för att ge en bra årstäckningsgrad och kunna matcha verkningsgraden hos de bästa bergvärmeanläggningarna som finns på marknaden idag.

Se fotot nedan, ganska mycket pengar:

MVH/Gano
« Senast ändrad: 18 april 2006, 19:17:41 av Gano »

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Varmt vatten på sommaren
« Svar #12 skrivet: 18 april 2006, 19:37:07 »
Nu tänkte jag ju inte att han skulle köpa en hel anläggning, utan bara ordna tappvarmvattnet under sommaren. Å till det finns det billigare lösningar, än det Du räknar upp. Fast 24000 är ju inte direkt nån större investering det heller, å dom pengarna kommer ju att ge garanterad återbäring under lååååång tid. Vilket knappast kan sägas om nåt annat, än just solenrgin/solvärmen.

mvh humlan.

Utloggad 2Hektar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmt vatten på sommaren
« Svar #13 skrivet: 18 april 2006, 21:50:59 »
Ja tanklös som jag är  ;D glömde jag säga att jag har en acktank men bara 750 liter utan solslinga i botten.
                                                                                                                                             Janne
135m2+35m2.Självdrag,självtryck.2Ha skog(taxerar skogsbruk) Alpha Keram Combi+750l Acc Laddomat21.
Kallt som f-n i vintras-skall täta med ullist i höst

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Varmt vatten på sommaren
« Svar #14 skrivet: 18 april 2006, 22:12:28 »
Ja tanklös som jag är  ;D glömde jag säga att jag har en acktank men bara 750 liter utan solslinga i botten.
                                                                                                                                             Janne

Då kan Du koppla en värmeväxlare mot den, så ska kalaset inte behöva bli så dyrt..., under 15000 sek iaf.

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!