Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken uppvärmning ska jag ha?  (läst 5253 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Quark

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Vilken uppvärmning ska jag ha?
« skrivet: 29 maj 2011, 18:17:16 »
Hej!

Är ny på forumet och självklart nybörjare på området.
Vi har nyligen fått en tomt och ska bygga ett 2-planshus, men jag är väldigt osäker på uppvärmningsdelen. Har läst att bergvärme/jordvärme i kombination med FTX ska vara bra. FTX måste jag ha i vilket fall som helst då huset kommer vara ett lågenergihus i lättbetong (läs välisolerat). Vi vill gärna ha golvvärme och kommer att lägga ner rör för detta när jag lägger grunden.
Behöver jag ha golvvärme på andra våningen också eller räcker det med bottenvåningen?

På andra våningen ska vi ha två badrum. Det mindre ska ha ett badkar och det större en jacuzzi.
Vi vill ha en braskamin i vardagsrummet och jag funderar på om det är någon idé att ha en vattenmantlad sådan om jag har bergvärme.

Funderade först på luft/vatten-VP + FTX men har på senare tid börjat fundera just bergvärme + FTX.

Vad tycker ni som kan om detta?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken uppvärmning ska jag ha?
« Svar #1 skrivet: 29 maj 2011, 22:08:55 »
Om jag byggde nytt så blidde det golvvärme överallt, skönt att gå på.
Ta in offerter på både luft/vatten och jordvärme (hur stor tomt?) och jämför.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Quark

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Vilken uppvärmning ska jag ha?
« Svar #2 skrivet: 30 maj 2011, 09:23:49 »
Tomten är på 1300 kvm och vätter mot öster om det nu har någon betydelse. Angående jordvärme så har jag läst att gräsmattan skulle bli dålig efter ett tag pga av att värmen i jorden tas upp av jordslingan. Stämmer detta?
Man vill ju inte gärna kosta på sig ett jordvärmesystem som i sin tur förstör trädgården.

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Vilken uppvärmning ska jag ha?
« Svar #3 skrivet: 30 maj 2011, 10:21:13 »
Nja, dålig blir väl inte gräsmattan på grund av jordvärme. Det har i vart fall jag inte hört talas om. Däremot brukar man säga att man man "tappar" en klimatzon så på det viset påverkar växligheten.

Högst personligt, men om jag byggde nytt skulle inte jag vilja sätta en (ful) utomhusdel på huset det första jag gjorde.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Quark

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Vilken uppvärmning ska jag ha?
« Svar #4 skrivet: 30 maj 2011, 10:27:24 »
Nja, dålig blir väl inte gräsmattan på grund av jordvärme. Det har i vart fall jag inte hört talas om. Däremot brukar man säga att man man "tappar" en klimatzon så på det viset påverkar växligheten.

Högst personligt, men om jag byggde nytt skulle inte jag vilja sätta en (ful) utomhusdel på huset det första jag gjorde.

Vad händer när man "tappar" en klimatzon och på vilket sätt påverkar detta växtligheten?

När du säger "ful utomhusdel", syftar du då på fläkten som hör till luft/vatten-VP?
Eller är det fler lösningar som en sådan?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken uppvärmning ska jag ha?
« Svar #5 skrivet: 30 maj 2011, 18:33:23 »
Det där med förstörd gräsmatta är nått som hängt med sen värmepumparna hade direktförångning och kopparrör i gräsmattan.
Eftersom ytan då är begränsad så kunde gräsmattan bli både ful och guppig.
Med den tekniken som är vanligast idag, köldbärare i en slang, så kan kollektorn dimensioneras så att du inte får några problem med gräsmattan, och 1300 m2 ska räcka mer än väl. De flesta med jordvärme märker inte av detta på växtligheten.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Vilken uppvärmning ska jag ha?
« Svar #6 skrivet: 30 maj 2011, 21:09:21 »
Bergvärme Thumbsup FTX Thumbsup El-spetsberedare Thumbsup
Har man två badkar kommer det badas.
Kke en duo maskin med 300 l VVB.
När badar man? På vintern ja.
När behöver huset värme? På vintern ja.
När har en L/V sämst COP? På vintern ja.
Det är inte så stor skillnad på en L/V och en V/V i installationskostnad. Se det på lång sikt. Borrhål/jordslingan finns kvar när det är dags för ny maskin.
 *vinkar*
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken uppvärmning ska jag ha?
« Svar #7 skrivet: 30 maj 2011, 21:14:52 »
Behöver ett nyproducerat lågenergihus ha tillskottsvärme?

Hur ser energikalkylen ut?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Quark

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Vilken uppvärmning ska jag ha?
« Svar #8 skrivet: 31 maj 2011, 09:06:04 »
Behöver ett nyproducerat lågenergihus ha tillskottsvärme?

Hur ser energikalkylen ut?

Har också funderat på detta. Någon energikalkyl har vi inte gjort ännu. Kanske bör vi göra detta innan vi bestämmer oss för uppvärmningsmetod? Å andra sidan kan vi behöva en rejäl vv-beredare för badkar och jacuzzi och då behövs bra uppvärmning ändå. Huset är ju ändå stort så vi kommer nog behöva bra uppvärmning när det är -20 ute.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vilken uppvärmning ska jag ha?
« Svar #9 skrivet: 31 maj 2011, 12:49:20 »
bygger man nytt kanske det fungerar med jordvärme på 1300m2. Hela tomten är ju kaos ändå gissar jag.

Thermia Diplomat Duo Optimum G2
med Thermia Link

Det skulle väl passa fint i ett nytt hus?

Finns från 6kw.

Optimum säkerställer bästa möjliga gång.
G2 ger bra med varmvatten under värmesäsong genom att vv värms samtidigt som värme genereras till huset
Duo Innebär att det är en vidbyggd integrerad extra VV tank som då grovt sett har dubbla kapaciteten. I kombination med G2 har du då väldigt fin tillgång till mycket och varmt varmvatten.

Link gör att du kan styra värmen i alla rum via en central panel på direkten eller via veckoschma och i detta kan du även koppla in andra tillbehör som går på z-wave såsom on/off för lamor och andra strömförbrukare.

En värmelösning för 2010 som gjord för ett nytt hus :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vilken uppvärmning ska jag ha?
« Svar #10 skrivet: 31 maj 2011, 12:50:09 »
och med 2010 menar jag inte förra Ã¥rets standard utan avser snarare detta Ã¥rtionde.....  Thumbsup
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilken uppvärmning ska jag ha?
« Svar #11 skrivet: 31 maj 2011, 14:36:09 »
Har du blivit anställd av Thermia som säljare  ;)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vilken uppvärmning ska jag ha?
« Svar #12 skrivet: 31 maj 2011, 15:26:44 »
Nej alltså jag skulle kanske inte rekommendera link bara så där. Men i ett nytt hus av lite klass tyckte jag det lät som en perfekt kombination!

Vill man ha lite trevliga grejer utan att för den sakens skulle köpa inverterstyrt så är ju faktiskt thermia en ganska bra leverantör. G2 och link är ju två sådana exempel.

Jag tror nog att det är större risk att folk av slentrian (läs marknadsföring) köper en Nibe eller IVT än en thermia. Så det är väl bra att någon balanserar upp det hela lite hehe-

Om link håller vad det lovar så ska det väl inte ta så lång tid innan vi ser z-wave kort som är kompatibla med thermia/danfoss link och nibe/ivt. Och då blir det ju fritt fram att välja fabrikat igen ;)

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Vilken uppvärmning ska jag ha?
« Svar #13 skrivet: 31 maj 2011, 15:45:13 »
och med 2010 menar jag inte förra Ã¥rets standard utan avser snarare detta Ã¥rtionde.....  Thumbsup

Jag har kört så sedan 2007, redan innan jag hade värmepump så det är inte från detta årtionde.

Dock inte Thermia Link.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Vilken uppvärmning ska jag ha?
« Svar #14 skrivet: 31 maj 2011, 17:00:04 »
Jag skulle föreslå att du börjar i rätt ände, dvs med förbrukningen. Om du verkligen bygger ett lågenergihus på rätt sätt, och dessutom återvinner kanske 85% av värmen i frånluften med FTX, blir ju förbrukningen låg. Beroende på hur mycket och vilken belysning och hur många människor som ska bo där kan den bli väldigt låg. Be din arkitekt/byggnadsingenjör om en energiberäkning med FTX inräknad i kalkylen. När du har den siffran så återkom så diskuterar vi vidare om vilken värmekälla som är lämplig.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!