Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FTX + kylbatteri för frikyla  (läst 2339 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zirconia

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
FTX + kylbatteri för frikyla
« skrivet: 09 november 2021, 10:42:18 »
Hej!

Vi ska bygga nytt hus med totalentreprenad (klassisk tvåplansvilla 200kvm med kopplat dubbelgarage/förråd 60kvm). Vi kommer ha bergvärme med totalt borrdjup 190 m (aktivt borrdjup ca 175 m). Bergvärmepumpen blir en IVT geo 512 som är placerad i det kopplade garaget.

Vi kommer även installera FTX och det blir enligt projekteringen en Systemair Save VSR 500 som kommer att placeras på vinden.

Med tanke på att nybyggda hus är så välisolerade så vill vi även dra nytta av bergvärmens frikyla.

Nu till problemet!

Vi fick först information om att det skulle passa oss bra att installera enbart en takkasett Skystar i allrummet på övervåningen (kostnad ca 38000) Senare fick vi information om att vi skulle behöva flera stycken för att bli nöjda med kyleffekten (kostnad +15-20000/ extra aggregat).

Läste sedan här på forumet om frikyla via FTX med kopplat kylbatteri. Några har fått det att fungera medan andra tycker att det är för klent. Vad beror det på?

Husleverantören har sagt till oss att de inte installerar kylbatteri till FTX längre för att tidigare kunder blivit missnöjda. Däremot har någon enstaka kund förberett genom att kondensisolera tilluftskanalerna. Vi funderar på att göra samma sak.

Jag har nu fått information om att rördimensionerna som används till FTX kommer vara mellan 100-160mm och att kondensisolering med strumpa på 30mm tillkommer.

Jag undrar om rördimensionerna är för små? Eller kommer det att funka?

Ni som fått FTX med kylbatteri att fungera. Vad har ni för storlek på era rör?

Hur ska man tänka kring val av kylbatteri om man ska koppla på det på FTX i ett senare skede?

Tar tacksamt emot all hjälp och vägledning jag kan få!

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: FTX + kylbatteri för frikyla
« Svar #1 skrivet: 09 november 2021, 12:17:31 »
Vi kör frikyla med en HERU 130 S/EC som har 200 mm anslutning till ett centralt kylbatteri från Aircoil med 5 kyl-sektor som kostade runt 8500 kr (ca 10 500 kr ink moms). Vi får en sänkning med ca 5-6 grader vilket är precis lagom.

Köp INTE kylbatterier som finns på lager i diverse FTX-butiker på nätet för de är kraftig underdimensionerade då de bara brukar ha en kylsektion.

Alla tilluftskanaler måste naturligvis vara kondensisolerade, även inomhus. Om ni anlägger på kallvind ska dessa kanaler ha en isolering på min 80 mm.

Sedan kan man lyxa till sig och ansluta separata minde kylbatterier (el kylbafflar) till tex sovrummen om man vill ha ännu kallare.

*** OBS ***
Tänk på att solen värmer med ca 1kW per kvm under sommaren så för att få till en fungerande kyla är det är mycket viktigt att man har ett fungerande solskydd med tex markiser.



« Senast ändrad: 09 november 2021, 14:59:16 av Boilerplate4U »

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: FTX + kylbatteri för frikyla
« Svar #2 skrivet: 09 november 2021, 19:27:38 »
Uponor har rör med färdig blå isolering som skall räcka för kyla med ftx. Min ftx tillverkare rekommenderade inte kyla med ftx.

Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: FTX + kylbatteri för frikyla
« Svar #3 skrivet: 09 november 2021, 20:25:55 »
Uponor har rör med färdig blå isolering som skall räcka för kyla med ftx. Min ftx tillverkare rekommenderade inte kyla med ftx.
Som vanligt får man välja tid eller material. Att lägga på termoisolering tyckte jag var den jobbigaste delen av hela bygget eftersom allt kom på rullar med 1m bredd som skulle rullas runt kanalen, vajras samt tejpas. Det blev väldig många våder...

Nu finns det massor med varianter att välja på som tex färdiga termostrumpor för alla tjocklekar eller Uppnors som är halvor man klämmer på. Om man ska göra det idag rekommenderar jag att köpa helt färdigisolerade kanaler, det spar mycket tid och pengar om man lejer ut jobbet.

När det gäller FTX med frikyla funkar det alldeles utmärkt om anläggningen utförs med korrekt dimensionering. Men som vanlig finns det gott om klåpare och tyckare på marknaden. Problemet är att hitta rätt kompetens och eftersom det går en kyl-expert på hundra värme-exterter som alla "tycker" olika blir det svårt (ironi).

För dimensionering och val av konstruktion bör man vända sig till ett företag som är expert på just kylanläggningar, vanliga FTX-konstruktörer saknar ofta den nödvändiga kompetensen inom området.
« Senast ändrad: 09 november 2021, 20:49:05 av Boilerplate4U »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!