Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Erfarenhet Ecoheat 7  (läst 4504 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad StenisJr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Erfarenhet Ecoheat 7
« skrivet: 16 januari 2017, 15:27:10 »
Hallå i stugorna!

Har nyss fÃ¥tt tillgÃ¥ng till mitt nya hus där en ctc ecoheat 7 (jordvärme) sitter installerad. Kruxet är att det är ett dödsbo, och ingen har kunnat gÃ¥ igenom  pumpen med mig. Har hittat en manual pÃ¥ nätet som jag skrivit ut. Men där fÃ¥r jag inte mÃ¥nga svar pÃ¥ frÃ¥gorna jag har.

Finns det någon som sitter på erfarenhet av dessa som kan tänkas hjälpa mig?

Några av frågetecknen är bl.a.
- det är inga registrerade kompressorstarter, då antar jag att den går helt på el? (Undrar varför?)...
- vid påfyllning av köldmedie, räcker det att bryta cirkulationspumpen och sedan fylla i nivåkärlet? (Det var väldigt låg nivå när jag flyttade hit)..
- är det normalt att det sitter en extern cirkulationspump? (Läste att det ska vara en inbyggd)..

Tack på förhand.
/ orolig pumpägare

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Erfarenhet Ecoheat 7
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2017, 19:08:16 »
Har tyvärr inte koll på start räknaren men verkar skumt om den gått på el hela tiden men har nått svagt minne av att den räknar starter senaste dygnet men kan minnas fel. Det brukar sitta en avstängning under plast byttan som man bör stänga innan man fyller på brine och stoppa cp. Extern cp är helt normalt Ecoheat.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Erfarenhet Ecoheat 7
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2017, 23:22:16 »
Man ska kunna läsa av gångtiden och antal starter senaste 24 h.
Om den gÃ¥r 24 h/dygnet sÃ¥ stÃ¥r det nog inget om starter eller drifttid.  Sc:,h
Jag antar du vill fylla på köldbärare, (sprit + vatten) i plastburken, bara att fylla på till ca 2/3.
Externa cirkpumpen krävs för att cirkulera radiatorvattnet i radiatorerna, de interna pumparna cirkulerar köldbärare via jordvärmeslangen och den andra värmebärare internt mellan värmepump och den inbyggda tanken.
Har du en V2 eller V3, båda har larmlogg, men V3 har bättre historik.
Läs av och se vad det står där?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad StenisJr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Erfarenhet Ecoheat 7
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2017, 17:08:24 »
Tack för svaren.
Ja, det finns en larmlogg (v2 el. V3) vet jag inte. Men larmloggen visar inga felmeddelanden. Vilket borde betyda att den tuffar och går som den ska?
Bör väl tillägga (men det har ni nog redan förstått) att jag inte besitter några som helst förkunskaper inområdet.
Idag visar den 40st kompressorstarter det senaste dygnet. Har ställt pumpen på 20grader och det är behagligt i huset, så långt känns det bra. (Ca 5-10 minus utomhus).
Men är det normalt att den har registrerat 77xxxKwH på kompressorn samt 29xxxKwH på el? Installerat 2003, kompressor bytt 2006.
Vad är tecken man skall hålla koll efter om man oroar sig att pumpen sjunger på sista versen?
(Råkade se) förra månadens elräkning då huset stått tomt, men uppvärmt (24grader inställt) och den låg på 2200kwh för december. Ingen extremkyla vad jag vill minnas. Normalt?

//Mr.FrÃ¥gvis  ::)

Utloggad StenisJr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Erfarenhet Ecoheat 7
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2017, 17:14:46 »
KompletteringsfrÃ¥ga  a:gl
Är det normalt att man får fylla köldmedie? Det är väl ett slutet system?
Har man 3kubik etanol i gräsmattan nu eller?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Erfarenhet Ecoheat 7
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2017, 18:03:05 »
Förhoppningsvis läcker det inte utan är nån luftficka som försvunnit men får du fylla ofta är nått fel. 3 m3 rymmer det nog inte men ca 1 dl per meter slang kan du räkna med.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad StenisJr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Erfarenhet Ecoheat 7
« Svar #6 skrivet: 18 januari 2017, 21:52:55 »
Hehe ja det lÃ¥ter som mer rimliga mÃ¥tt 😊 Inga tankar kring tidigare frÃ¥geställningar?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Erfarenhet Ecoheat 7
« Svar #7 skrivet: 18 januari 2017, 22:25:17 »
Ungefär en liter spritlösning per meter slang är det om det är normal köldbärarslang (40 mm ytterdiameter).
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Erfarenhet Ecoheat 7
« Svar #8 skrivet: 18 januari 2017, 23:06:56 »
Precis det blev lite fel med dl där ca 400 liter är ganska vanlig mängd till en 7 kw vp skulle jag gissa på..
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Erfarenhet Ecoheat 7
« Svar #9 skrivet: 19 januari 2017, 07:52:14 »
Men är det normalt att den har registrerat 77xxxKwH på kompressorn samt 29xxxKwH på el? Installerat 2003, kompressor bytt 2006.
Vad är tecken man skall hålla koll efter om man oroar sig att pumpen sjunger på sista versen?
(Råkade se) förra månadens elräkning då huset stått tomt, men uppvärmt (24grader inställt) och den låg på 2200kwh för december. Ingen extremkyla vad jag vill minnas. Normalt?

//Mr.FrÃ¥gvis  ::)

Det finns säkert utrymme för optimering, det är inte så enkelt att ställa in en CTC.
Men några tumregler är att ställa ner temperaturen på pannan tills du märker att det blir dåligt med varmvatten, igen bra idé att ta takhöjd för varmvattnet utan man ska ligga på gränsen för varmvattenkomforten.
Skiktningen i pannan är viktig, kolla temperaturen för VP in/ut och justera så att du har minst 7-8 °C tempdiff där då kompressorn laddar.
Och justera kurvan när du ställer in innetemp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad StenisJr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Erfarenhet Ecoheat 7
« Svar #10 skrivet: 19 januari 2017, 22:11:18 »
Ja det där med kurvor är något jag inte riktigt förstår mig på, men idag reagerade jag på att varmvattnet inte känns riktigt hett, bara ljummet. Tempen är ställd på 20 grader vilket jag känner är den optimala tempen för inomhustempen, kan jag då höja värdet någonannanstans för att få upp vattentemperaturen?
Ska jag vara orolig för "knorrande" ljud från pumpen? (När kompressorn går).
En annan fråga, det sjunger i elementen och jag noterade lågt tryck. Hör även porlande ljud i det högsta elementet. Jag antar att det krävs att jag fyller på systemet, men i vilken ordning gör man luftningen? Uppifrån och ner, el nedifrån och upp? (Jag antar att man måste lufta samtliga element?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Erfarenhet Ecoheat 7
« Svar #11 skrivet: 20 januari 2017, 09:02:03 »
Kolla parameter "Elpanna  °C" det är denna som pÃ¥verkar varmvattentemp mest.
Men kolla även om det sitter en blandningsventil efter pannan att denna funkar och inte fastnat i nått läge där den sänker varmvattentemp.

Kompressorns ljud skulle jag beskriva som typ dovt brummande.
Sen finns en laddpump som går samtidigt och kanske låter lite?

Innan luftning fyller man på systemet, kolla manometern och fyll på mellan luftningarna också.
Fyll på om det sjunker under 1 bar.
Stäng av cirkpumpen när du luftar, spelar ingen roll vilken ordning man luftar grejerna.
Kolla att pannan är luftad med, tror den kan luftas via säkerhetsventilen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad StenisJr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Erfarenhet Ecoheat 7
« Svar #12 skrivet: 20 januari 2017, 19:43:38 »
Den ljudbeskrivningen stämmer bra in så då finns det ingen anledning för oro med andra ord? :)
Är det normalt att det tar fruktansvärt lång tid innan det ger utslag på manometern? Är på ca 0,5 bar idagsläget..
Kanske lite offtopic men passar pÃ¥ när tillfället ges  ::)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Erfarenhet Ecoheat 7
« Svar #13 skrivet: 21 januari 2017, 22:43:23 »
Vad tar lång tid?
Manometern brukar reagera rätt omedelbart dÃ¥ man fyller pÃ¥ radiatorsystemet.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad StenisJr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Erfarenhet Ecoheat 7
« Svar #14 skrivet: 22 januari 2017, 09:17:47 »
Fick ut ca 2 liter vatten  i samband med luftning av ett element, sÃ¥ antar att det var en hel del luft. Men nu fick jag upp trycket lite lättare/snabbare.
Dock hörs fortfarande vinande/sjungande från elementen. Så är luft kvar i systemet?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!