Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Renovera kondensavfuktare som inte kylar pÃ¥ alla slingor  (läst 2806 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ltzen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Funderar på hur jag kan laga / förbättra min kondensavfuktare. En VEAB LAF 45A E2 som inte kyler på alla slingor när jag kör den. Det ser iallafall inte ut att bli is på samtliga kylslingor utan endast de inre i maskinen. Noterade att denna var fylld med 134a - kan det vara för lite gas som gör att bara vissa slingor kyls? De yttre känns knappt kalla.
Sitter det annars någon form av fördelare som kan hindra gas till vissa slingor? Känns mer troligt att det är för lite gas?

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Renovera kondensavfuktare som inte kylar på alla slingor
« Svar #1 skrivet: 01 februari 2015, 09:07:03 »
Hur låter den när den arbetar - susar det hela tiden i kapillärröret eller gurglar det periodiskt på samma sätt som en kylskåp/frys?

Hur länge väntade du innan du kollade temperaturen på evaporatorn - hur varmt var det i luften och var det is kring där kapillärröret mynnar ut trots ganska varm omgivning omkring

---

Sådana maskiner är kritiskt fyllda vilket innebär att om evaporatorn är vätt med köldmedie till stora delar i fallet när det är i sin nedre fungerande temperaturområde, så finns inte så mycket gas i flytande form i kondensorn kvar och det susar mer av flash-gas och gurglar/är tyst mindre del av tiden.

Är det ganska varm omgivning sÃ¥ kan det vara tvärt om att det kokar bort fort i evaporatorn med bara partiellt kalla delar och kondensorn är ganska fylld och och man hör knappt suset (flashgasen) mer än i korta perioder och dÃ¥ är det mängden köldmedie genom kapillärröret som är begränsande och delar av evaporatorn kan sakna kylan eftersom det kokar fort upp av den varma omgivningen 

BÃ¥da lägena kan vara helt normalt och helt enkelt uttryck för olika driftsituationer vid olika temperaturer - sÃ¥, nej det är inte enkelt att avgöra om det finns tillräckligt med köldmedier eller om dÃ¥liga kapaciteten beror pÃ¥ om kapillären har kloggat igen (R134a-system var kända för det i sin början när köldmediet var nytt) eller nÃ¥got annat problem 

Står det någon information om laddningsmängd ??

hur är maskinen förslutet - helt igenlött eller att det finns en service-anslutning.

syns det någon oljefläck någonstans - finns det läcka så brukar det finnas spår av olja, dock om det är evaporatorn så kan det mycket möjligt ha sköljts bort av kondensvattnet.

en sak att kolla efter en god stund körning är  hur het hetgasen är ur kompressorn - vad är temperaturen kort efter kapillärrörets utlopp i evaporatorn - hur mycket kvar av slingornas längd i evaporatorn när temperaturen tvärt stiger (sista R134a har kokat upp i evaporatorn), inloppstemperaturen in i kompressorn och om möjligt, hur mycket ström drar det och vilken temperatur är det pÃ¥ luften omkring.

   

Utloggad cop3.5

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-1
SV: Renovera kondensavfuktare som inte kylar på alla slingor
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2015, 17:52:33 »
Hej.
Den fungerar nog som den ska.
Förångaren är dim. efter luftflödet och det kyler nog på alla slingor mer eller mindre, och där du ser is är det förmodligen sämre luftflöde eller större energiuttag. På en avfuktare ska du inte sträva efter att ha is/frost, då kommer du bara tappa avfuktningseffekt.
Om du nu trimmar upp så du tar ut mer effekt ur slingorna kommer du bara få mer isbildning och mer avfrostning, och allt är dim. efter ganska breda driftförhållanden för att fungera.

Känns förångaren kall, och kondensorn varm och du får kondensvatten så är det inget att pula med bara bortkastad tid.


Att kapilläret skulle kloggat igen pga av r134 behöver du inte lägga nÃ¥n energi pÃ¥ var längesen r134 va nytt, men däremot om kompressorn har jobbat pÃ¥ höga temperaturer under en längre tid dvs höga kondenseringstemperaturer sÃ¥ kan du däremot fÃ¥ problem med kapillärröret, eller filtertanken som sitter precis innan.  Men allt det här är överkurs.
Jag tror inte att du kan göra så mkt, mer än som xxaargs tipsade om att kolla isf om det finns olja, och i regel är det vid lödskarvar eller om den fått nån törn nånstans du kan leta efter olja, och oftast har det fastnat massa damm på oljefläcken, men har du läcka så kommer du märka att du inte får ut nåt kondensvatten efter ett tag, så det ger sig själv.
(kanske retade upp professorn nu mr X )

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Renovera kondensavfuktare som inte kylar på alla slingor
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2015, 05:12:50 »
Varför skulle jag bli arg ;-) - fler vinklingar pÃ¥ problemet är bara bra och eftersom vi har bara det som stÃ¥r skrivet att gÃ¥ pÃ¥ och inte själv klämt och känt pÃ¥ grejorna sÃ¥ är det ändÃ¥ bara mer eller mindre intelligenta gissningar - igensatt kapillär är alltid pga.  konsekvens av nÃ¥got - gÃ¥tt hett, fel material som tex. limmet som höll ihop torkmediet, fel olja  etc. och det var sÃ¥dana saker som gjorde att det var mÃ¥nga R134a-maskiner som havererade när köldmediet var nytt - liksom med R600a-maskiner innan industrin hade lärt sig att hantera det.   


Utloggad ltzen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Renovera kondensavfuktare som inte kylar på alla slingor
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2015, 22:33:14 »
Det låter som om jag inte behöver ha något fel på den. Där fylls ju avfuktarvatten i behållaren nonstop Dock inga 33 liter om dygnet men det är nog under perfekta förhållanden :)

Jag avvaktar till den ändrar funktion.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!