Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT vent 402 justering av allt  (läst 6827 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Moster Fritjof

  • Gäst
Moster Fritjof
IVT vent 402 justering av allt
« skrivet: 05 januari 2023, 23:55:30 »
Efter en höst av justeringar av ivt vent 402...

Började i september, fått till det hyfsat bra nu jämfört med tidigare under året på standardinställningar. 2023 blir intressant.

Att den fungerar med båda apparna var något man fick hitta själv.. anywhere 2 är bra på överblick av elförbrukning.

Har även Contura kamin, som eldas hela kvällen oftast,
och luftluftvärmepump, denna användes inte förens i december dock då den drar ca 2kwh i timmen,
Toshiba daisekai ras-35.

Det första jag fick göra var att ställa frånluftsvärmepumpen på ljuddämpare då det vibrerade av kompressorn som gav resonans upp i sovrummet ovanför. Det tog bort nästan allt oljud.

Tog bort rumstermostat på golvslingor, ströp några på retur, lämna badrum fullt öppen och stängde bypass.

Gjorde en egen ovk, justering av luftflödet i ventilationen/frånluftsdon, fläkthastighet satt på 47-50%, vid -20° blev det lite frost på insidan av vissa fönster så därav kan det justeras där emellan efter behov.

Ändra cirkulationspumpens inställning för golvvärmen i IVT 402.

Rumsgivaren är satt påverkan 0 för sista justering av värmekurvan under våren.

En del ändringar i servicenivå.

Det är stor skillnad på inställningar "gjorda" av eller brist på, certifierad installatör när man ser på elförbrukning av denna ivt 402..
Utan stödvärme blir det nog dyrt.

Det som är kvar är justera kurvan under våren, slå på rumsgivaren sedan.

Några stående frågor,
Hyst. Till komp. Stopp vara 0.1k eller 0.5k eller något annat.
Fördröjning värme 100 eller 300.
PCO temp. Delta värme 7.0K?
Bäst att köra normal eller komfort för att 402 ska köra så mycket kompressor som möjligt.

Jag har haft 8 kWh kompressor utan elpatron under 1 dag endast som max, annars 3-7kwh vanligt.
Elpatron varierar men jag fick nog när den användes under sommaren. Det ska inte behövas.

I April drog den mer än under december med standardinställningar vs justerad med en snittemperatur på +4° i april vs -4° i december..

Förbrukning juni nästan lika mycket som som i oktober.. 18° vs 8°.

Utloggad Moster Fritjof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT vent 402 justering av allt
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2023, 09:53:50 »
Bild

Utloggad Moster Fritjof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT vent 402 justering av allt
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2023, 10:10:21 »
En lustig sak bland många är att installatör satte gränsen i värmekurvan på 38° iom golvvärme, problemet blev att 402 klara inte av att värma huset till inställt värde.

När -20° knäppen kom hade vi 13-14° inne och ingen återvinning av frånluft som resultat, 30-40kwh per dag i 3 dagar. Gränsen för frånluftsåtervinning finns i manualen i en tabell och är med mitt luftflöde ca 15.5°.

Skulle så klart satt på luftpumpen också.. men eftersom den drar så pass mycket så har vi den numera bara när temperaturen ute är under 0.

Kontaktade IVT och dom sa höj +10° på kurvan i servicemeny, efter detta gick det ganska snabbt att få till korrekt innomhus temp enl satt värde.

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT vent 402 justering av allt
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2023, 17:54:48 »
Jag har haft 8 kWh kompressor utan elpatron under 1 dag endast som max, annars 3-7kwh vanligt.
Elpatron varierar men jag fick nog när den användes under sommaren. Det ska inte behövas.

Om kompressorn drar 330 W och gÃ¥r 24 timmar/dygn sÃ¥ förbrukar den 330 W * 24 h = 8 kWh  per dygn.
Detta är alltså kompressorns elförbrukning, ej avgiven värmeeffekt från värmepumpen. Är det kompressorns elförbrukning som du har loggat?

Om man har periodisk temperaturhöjning (legionellakörning) påkopplat så måste elpatronen gå även sommartid eftersom värmepumpen inte klarar att höja temperaturen till 65 grader utan elpatronen.

Utloggad Moster Fritjof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT vent 402 justering av allt
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2023, 21:05:50 »
Den ljusblå stapeln är kompressorn, den mörkblå är tillskott.

det har du rätt i men den drog tillskott vanliga dagar utan termisk desinfektion, mitt i augusti.. kompressorn är på 1,6kwh i denna ivt 402.
Den är av på/av typ, ej varvtalsreglering.

Vid bruk av ena eller andra går en peak i förbrukning 1kwh sen av. Om värmebehov inte är konstant eller ökar förstås.

Jag har funderat på om värmepumpen använder tillskott även för att spara på kompressorn eller något liknande.. men att köra 1kwh kompressor bör ge mer värme än 1kwh tillskott såklart.

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT vent 402 justering av allt
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2023, 18:38:04 »
det har du rätt i men den drog tillskott vanliga dagar utan termisk desinfektion, mitt i augusti..

Om du bor söderut borde du inte ha haft något uppvärmningsbehov i augusti.
Då borde eltillskottet bara gå till varmvatten.

Har du kontrollerat vilket som är frånslagstemperaturen vid varmvattenproduktion? (Görs i servicemenyn) Om denna temp är hög kan eltillskottet behöva gå in för att nå denna temperatur.

Utloggad Moster Fritjof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT vent 402 justering av allt
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2023, 23:55:43 »
Nej jag hade Eco under denna sommarperiod. Inte för att det gav någon betydande besparing, endast minimalt med varmvatten..

nu klarar den fint att upprätthålla 60° på normal, elpatron går in nu också men mycket mer sällan och det är inte 18° utomhus.
Vi kör 17-18 inne och eldar, är det plusgrader så kör vi inte LLVP. Bara avfuktare i torpargrund drar 6-11kwh per dag nu när det regnar.

det tråden handlar om är IVTs utvalda certifierade återförsäljare och installatörer som inte gör speciellt mycket mer än kopplar in pumpen. Jag har försökt få kontakt med min sedan juni, installation i april 2022, och det är inte en liten firma här i Mälardalen.

Det är komplicerat med värmesystem, dock inte värre än att jag som privatperson som gjort självstudier under ett halvår klarar av uppgiften bättre än certifierade återförsäljare.

Kolla justering av följande:

Ventilation, sotare kan rensa kanaler. justera till-frånluftsdon. Sätt rätt fläkthastighet på FLVP. Kallas OVK besiktning..

Golvvärme - strypning på fram (ta bort) retur- stryp endast där det blir för varmt, minst 1 slinga fullt öppen, stäng bypass, sätt cirkulationspump i FLVP på rätt läge och hastighet.

inställningar i FLVP. En del kan man säga men inte oöverstigligt om man tar en titt under tid.

Skaffa stödvärme om du kan, kamin eller LLVP.

Utan speciellt mycket stöd om jag får säga. Noll från den jättestora installationsfirman. dryga svar från IVT, en del trevliga, men många supporttekniker ska köra på dessa idiottekniska benämningar som dom verkar ha hittat på själva till stor del.

Och dom verkar heller inte veta så noga vad som är korrekt inställning. Ej heller standardinställning då jag frågar vad orginal är och uppger ett ändrat värde och dom bekräftar. Rör inte, garanti slutar att gälla..
Ofattbart..

Jag är besviken på att denna tid jag lagt ner på detta ska behövas. Vad händer med dom som inte kan göra det? Äldre, otekniska, ointresserade etc? Sitter med en ny värmepump som drar 100kwh per dag vid -10 under vintern? Det finns ivt forum där folk har oerhörda siffror i förbrukning med denna pump.
Och folk med bergvärme som drar en hel del under samma förhållanden, vad är då poängen att lägga 100k till på BVP när besparing är försumbar jämfört med en FLVP?

Utloggad carllarsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT vent 402 justering av allt
« Svar #7 skrivet: 15 januari 2023, 20:31:06 »
Efter en höst av justeringar av ivt vent 402...

Började i september, fått till det hyfsat bra nu jämfört med tidigare under året på standardinställningar. 2023 blir intressant.

Att den fungerar med båda apparna var något man fick hitta själv.. anywhere 2 är bra på överblick av elförbrukning.

Har även Contura kamin, som eldas hela kvällen oftast,
och luftluftvärmepump, denna användes inte förens i december dock då den drar ca 2kwh i timmen,
Toshiba daisekai ras-35.

Det första jag fick göra var att ställa frånluftsvärmepumpen på ljuddämpare då det vibrerade av kompressorn som gav resonans upp i sovrummet ovanför. Det tog bort nästan allt oljud.

Tog bort rumstermostat på golvslingor, ströp några på retur, lämna badrum fullt öppen och stängde bypass.

Gjorde en egen ovk, justering av luftflödet i ventilationen/frånluftsdon, fläkthastighet satt på 47-50%, vid -20° blev det lite frost på insidan av vissa fönster så därav kan det justeras där emellan efter behov.

Ändra cirkulationspumpens inställning för golvvärmen i IVT 402.

Rumsgivaren är satt påverkan 0 för sista justering av värmekurvan under våren.

En del ändringar i servicenivå.

Det är stor skillnad på inställningar "gjorda" av eller brist på, certifierad installatör när man ser på elförbrukning av denna ivt 402..
Utan stödvärme blir det nog dyrt.

Det som är kvar är justera kurvan under våren, slå på rumsgivaren sedan.

Några stående frågor,
Hyst. Till komp. Stopp vara 0.1k eller 0.5k eller något annat.
Fördröjning värme 100 eller 300.
PCO temp. Delta värme 7.0K?
Bäst att köra normal eller komfort för att 402 ska köra så mycket kompressor som möjligt.

Jag har haft 8 kWh kompressor utan elpatron under 1 dag endast som max, annars 3-7kwh vanligt.
Elpatron varierar men jag fick nog när den användes under sommaren. Det ska inte behövas.

I April drog den mer än under december med standardinställningar vs justerad med en snittemperatur på +4° i april vs -4° i december..

Förbrukning juni nästan lika mycket som som i oktober.. 18° vs 8°.

Hej, jag har samma pump och resonansljud på våningen ovanför. Vad var det för ljuddämpare du använde för att få bort det?

Utloggad Moster Fritjof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT vent 402 justering av allt
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2023, 08:52:49 »
Hej,

Jag köpte dessa sylodyne och dom fungerar bra,

https://www.energibutiken.se/sv/vibrationsdampare/64-sylodyn-extra-mjuka-vibrationsdampare-for-varmepumpar-15004.html

Jag provade först med vanliga tvättmaskinsdämpare och det fungerade hyfsat men dessa ovan var mycket bättre.

Pumpen lyfter på plats av 3st montage kuddar
Ex. https://www.googleadservices.com/pagead/aclk?sa=L&ai=DChcSEwjxl7Whzcv8AhUVndUKHZHFDOsYABAIGgJ3cw&ohost=www.google.se&cid=CAESbOD2ZECfYSsrzMbg5VGoXYS1GPLvVcIBz3CTDbX2mgJMNqQznXNbnes661Z0_CnTWTIDGXrDaJmaqQclvEXVC4SVxuBDKaduNvpgT2a-7kYqEsENc15MG-m98WXmFlHS8KHIYuE1BjUNr-fPHg&sig=AOD64_0LxDqawt6VuZzxn48q-b297HXKaw&ctype=5&q=&ved=2ahUKEwiuhK6hzcv8AhWVRvEDHeOxDskQwg8oAHoECAUQJw&adurl=

Det är bra du har flexslangar till rör och ventilation för pumpen, ej något som vidrör vägg etc om det går

Utloggad Alics34

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT vent 402 justering av allt
« Svar #9 skrivet: 19 januari 2023, 08:48:26 »
Hej,

Många bra tips! Det tackar jag för. Bytte till denna pump (Bosch 3880i så samma pump) i november då vår Nibe 310p rasade och det fanns bara denna att få tag i. Vi hade då bara bott i huset 2mån men måste säga att jag är besviken på förbrukningen. Jag är en av dem som ligger på 100kwh per dag när det är kall.

Men har gjort en del ändringar själv också då pumpen i princip bara blev insatt och inte injusterad. Så ingen skillnad där mot ivtinstallatörer med andra ord...

Jag har gjort mycket av det du gjort. Dock inte strypt bypass och justerat golvslingereturen vilken jag kanske borde men har inte vågat mig på det.

Jag har iaf höjt hyst till kompstopp till 3, rätt eller fel vet jag inte men nu får kompressorn köra mer själv iaf utan elspets.

Om du kommer på saker man kan göra, så dela med dig. Jag följer med stort intresse.

Utloggad Moster Fritjof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT vent 402 justering av allt
« Svar #10 skrivet: 19 januari 2023, 13:53:10 »
Vår gamla var också en 310p, den arbetade med högre framledningstemperatur på golvvärmen som jag förstår därav får man inte 7° skillnad med den nya. Jag har mätt mellan fram och retur men det skiljer oftast endast 1° eller så. Jag har bara ca 80kvm på 5 slingor så det hinner inte kylas av så mycket men denna typ av pump ska då må bra av / jobba på så sätt med mindre delta mellan fram och retur.

Bypass var bara att vrida med plattmejsel till stängt läge på min anläggning.

Hattarna för rumstermostat var bara att skruva av.
Motionera piggarna lite så dom rör sig fritt genom att trycka ner dom med plattmejsel några gånger, det motverkar att någon fastnat i något läge.

Retur körde jag fullt öppet på alla och börja sedan strypa med att räkna varven och skriva upp på alla slingor utom bad.

Så resultatet är, ungefär samma värde på alla slingor på fram ex 20°och retur ex 18.7°utom där jag vill strypa ytterligare, mätt med ir termometer tryckt mot röret. Mät varje dag under någon vecka och justera.

Och bad som 1 slinga fullt öppen vilket är viktigt om man stänger bypass.


Avlufta kan man göra med en adapter för trädgårdsslang och ut i handfatet eller liknande,
Dock ska pumpen va avstängd då eller köras på avluftningsläget, finns i manualen för wilo-para.

Utloggad Moster Fritjof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT vent 402 justering av allt
« Svar #11 skrivet: 19 januari 2023, 14:00:48 »
Golvvärme

Utloggad Moster Fritjof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT vent 402 justering av allt
« Svar #12 skrivet: 19 januari 2023, 14:51:00 »
Mina inställningar i dagsläget

Och cirkpump i botten

Utloggad Moster Fritjof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT vent 402 justering av allt
« Svar #13 skrivet: 20 januari 2023, 22:47:34 »
Detta kan vara något att ta i beaktning,
Jag har haft växla VK-VV nej sen installation.
Om ej växla vv-värme kör den bara varmvatten, du tar en normal dusch på morgonen (10min) och flvp spenderar förmiddagen till att värma varmvatten.
Temperatur inne dippar rejält som det är nu med minusgrader?
Elpatron till vv och sedan värmen halva dygnet


Utloggad Moster Fritjof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT vent 402 justering av allt
« Svar #14 skrivet: 21 januari 2023, 00:41:12 »
Betänkande...
(Med uppskattningsvis beräknat)

Dessa värmepumpar var inte designade för att spara kWh, i den bemärkelsen som det handlar om i dagsläget, ett kWh pris på normalt 30-50öre.

Innan dess, tidigare, fanns inte ens energiskatt på ca 35%, den skulle dessutom vara tillfällig.. sen moms på hela tårtan..

Därav design och funktion som tillåter ett optimalt innomhusklimat med mindre tanke på att utnyttja varje kWh optimalt. Tillverkarnas mål är att bespara kompressorn iom att det är den felande länken, garanti 6 eller 10 år med IVT eller Bosch.

Detta är säkerligen styrtekniken för dessa pumpar.

Elpatron på vid minusgrader, 10-80 kWh. Kompressor jobbar minimalt, 3-4kwh.

En elpatron kostar inte lika mycket som en kompressor och håller betydligt längre.

Du vill ha varmt hemma och det var billigt med el tills regeringen stängde av en stor del av kärnkraften.

Man kan inte klaga för mycket på en produkt som är designad för ett annat samhälle. En annan situation eller vad sägs om för senast 2 år sedan när det inte var ett problem att ha 42° i spabadet året runt. 24° inne. Glöm inte det.

Är det bra eller dåligt, den svenska expertisen sa 24 kkv vid start på 60-talet, det blev 12 kkv. Av dessa stängdes 6. Och resten är historia.

Sol vind och vatten!

Kanske vatten..
gas och kol och olja från vem vet ... Oj nu stängdes kranen.. 17 gånger högre elpris är det säkert ingen som bryr sig om..

Alternativ för mig var bergvärme, luft-vatten
Eller nya generationens frånluftsvärmepump.

I dagsläget kanske jag skulle valt luft-vatten eller mer troligt nya generationens frånluftsvärmepump.
Det var 1 år sedan jag bytte värmepump!

Berg/jordvärme pump är inte en lönsam investering i sig. För 1 år sedan var återbetalningstiden minst 15 år. Den har ökat kan man lätt säga.. Luft-vatten knappt 12, går ena delen sönder vid luft-vatten är det 80tkr i dagsläget? Den andra delen kostar liknande summa. BVP 120tkr.
Borrning behövs bara 1gång, 80tkr möjligt.

Nya generationens frånluftsvärmepump var förra året 50tkr dyrare än vanlig FLVP, nästan samma som luft vatten, men dock bara 1 enhet som kan gå sönder..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!