Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ligger problemet i värmepumpen eller huset?  (läst 17618 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bla_bla1357

  • Gäst
bla_bla1357
Ligger problemet i värmepumpen eller huset?
« skrivet: 18 januari 2016, 22:58:25 »
Min Nibe F750 pump drar cirka 50% mer el i genomsnitt än grannarnas värmepumpar (vi bor i liknande radhus). Jag har hÃ¥llit pÃ¥ i flera mÃ¥nader med att försöka hitta felet hos värmepumpen men idag fick jag veta att en granne har samma lufttemperatur som jag, fast med cirka 10 grader lägre framledningstemperatur till radiatorerna. Det fick mig misstänka att problemet snarare ligger utanför värmepumpen - det kanske tyder pÃ¥ bristande isolering (huset är byggt 2011 sÃ¥ jag hade först antagit att allt borde vara i ordning när det gäller konstruktion). Vad tycker ni, ska jag satsa pÃ¥ en termografering av huset eller kan symptomet som jag beskrev tyda pÃ¥ ett fel med värmepumpen ändÃ¥?   

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Ligger problemet i värmepumpen eller huset?
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2016, 23:02:06 »
Har du termostater på radiatorer/golvvärme?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

bla_bla1357

  • Gäst
bla_bla1357
SV: Ligger problemet i värmepumpen eller huset?
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2016, 23:15:37 »
Ja, och de är helt öppna då jag håller på med finjustering av kurvorna (vilket blir ju helt fel om det visar sig att jag har bristande isolering). Jag behöver 9+1 för att åstadkomma samma lufttemperatur som min granne som kör kurva 8-3.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Ligger problemet i värmepumpen eller huset?
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2016, 23:21:10 »
OK, men hur är det med strypningarna då?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

bla_bla1357

  • Gäst
bla_bla1357
SV: Ligger problemet i värmepumpen eller huset?
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2016, 23:29:04 »
Strypningarna ligger utanför min kunskapsnivå :-), dem lämnade jag orörda. Men (om det är relevant) skillnaden i framledningen mellan mitt och grannens system gäller bara för radiatorerna. När det gäller golvvärmen, har vi hyfsat lika framledning (och kurva).

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ligger problemet i värmepumpen eller huset?
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2016, 07:22:03 »
Att han har -3 på parallellförskjutningen indikerar på att de har mycket mer hushållsel som värmer än vad ni har.
Kanske har de också lite kallare i de rum som värms av radiatorerna?
Är det samma byggherre på era två hus?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

bla_bla1357

  • Gäst
bla_bla1357
SV: Ligger problemet i värmepumpen eller huset?
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2016, 09:41:07 »
Ja, samma byggherre, samma typ av radhus, samma länga. Så det borde inte vara en stor skillnad i hushållsel. Och i rummen som värms upp av radiatorerna han har till och med cirka en grad varmare än oss. Den enda stora skillnaden är att mitt hus ligger på gaveln, men det borde inte spela någon stor roll om isoleringen är bra.

Det är nog värt att lägga till att jag jämförde pumpens elförbrukning med alla grannar (14 hus), och min pump ligger 40-50% högre än ALLA.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ligger problemet i värmepumpen eller huset?
« Svar #7 skrivet: 19 januari 2016, 09:53:19 »
Läge att termofotografera huset?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

bla_bla1357

  • Gäst
bla_bla1357
SV: Ligger problemet i värmepumpen eller huset?
« Svar #8 skrivet: 19 januari 2016, 10:13:59 »
Ja, det var det jag var inne på. Frågan var bara om det fanns något som kan vara fel med själva pumpen, men allt verkar tyda på isoleringen.


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ligger problemet i värmepumpen eller huset?
« Svar #9 skrivet: 19 januari 2016, 10:31:21 »
Det är också värt att jämföra totala elförbrukningen, inte bara värmepumpens, med grannarna eftersom hushålls-elen trots allt kan variera ganska mycket. Det mesta av den blir till värme. Jämför det gärna med andra gavelradhus i området.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ligger problemet i värmepumpen eller huset?
« Svar #10 skrivet: 19 januari 2016, 10:44:00 »
Naturligtvis vore det "bra" att veta förbrukning, area, ort så man kan göra en gissning på om det är mycket eller normalt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Ligger problemet i värmepumpen eller huset?
« Svar #11 skrivet: 19 januari 2016, 12:18:04 »
Strypningar och bypasser bör kontrolleras först, kan göra stor skillnad i nödvändig flt.
Vi behöver mer info.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

bla_bla1357

  • Gäst
bla_bla1357
SV: Ligger problemet i värmepumpen eller huset?
« Svar #12 skrivet: 19 januari 2016, 17:59:40 »
Idag avslöjade termografering att felet inte ligger i husets isolering. När det gäller strypningar, kan jag som sagt inte mycket om, så jag kommer nog vända mig till en servicetekniker. Problemet är att det är svårt att hitta en bra sådan, de som jag haft kontakt med kunde mindre om pumpen än mig och/eller inte tog mig på allvar. Har ni några förslag om duktiga Nibe-auktoriserade (jag har garanti kvar) servicetekniker i Stockholm?

När det gäller förbrukningen, så har jag totalt drygt 38000 kWh över 5 år, dvs. cirka 7600 kWh per år. Genomsnittet hos grannarna är cirka 25000 kWh över 5 år eller 5000 kWh per år, vilket också stämmer överens med vad teknikern som utförde termograferingen uppskattade som normalt. Om man jämför månad för månad (vilket jag började göra förra september), så är det likadant - min pump drar cirka 40-50% mer är grannarnas pumpar. Det handlar om ett 106 kvadratmeter stort radhus på två plan i Stockholm. Huset är byggt 2011.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ligger problemet i värmepumpen eller huset?
« Svar #13 skrivet: 19 januari 2016, 18:18:08 »
7600 kWh per år är inte mycket, det är mindre än vad många har som hushållsel.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ligger problemet i värmepumpen eller huset?
« Svar #14 skrivet: 19 januari 2016, 19:27:05 »
En gavelsida drar mer än de som bara har 2 kalla sidor.
Men det kanske du redan tänkt på
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!