Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Laga läcka i kylpaket pÃ¥ luftvärmepump  (läst 8162 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kansjälv

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Laga läcka i kylpaket på luftvärmepump
« skrivet: 14 september 2014, 21:15:03 »
Har lokaliserat läcka i kylpaket i utedelen på min luftvärmepump. En Panasonic från 05.
En del av kopparröret ser ut som det imploderat eller skrynklat ihop sig. Bifogar två bilder. Vad har hänt? Skadat av is?
Frågor?
Byta skadad del av röret?
Går det att få tag i helt nytt kylpaket?
Är det lönt att byta kylpaketet på en pump från 05?

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Laga läcka i kylpaket på luftvärmepump
« Svar #1 skrivet: 14 september 2014, 22:35:27 »
Hej och välkommen! :)

Har ingen aning om hur den skadan har uppkommit, men is känns troligt. Är ju inte så mycket annat som kan påverka röret där, för antar att du rensat bland lamellerna för att komma åt läckaget?

Rent spontant så skulle jag säga att det inte är lönt att reparera, i alla fall om du ska lägga några större pengar på det. Troligtvis så finns det nu gott om fukt i systemet ifall det redan tappat all gas.
Ska man göra det riktigt så pratar vi troligtvis om både byte av torkfilter och oljan i kompressorn. Sen lödning, återfyllning, kontroll etc..

Själv så hade jag antagligen försökt få tag i ett intakt paket från någon skrotad pump. Skulle tro att mer eller mindre alla Panasonic kring den årsmodellen kör med samma? Har själv en slaktad pump från -03 (tror jag) stående, med helt paket.

Det enklare alternativet är att täta läckan på plats med hjälp av lödning. Flödet blir nog inte så bra när det ser ut sådär, men med parallella slingor borde det kanske inte vålla några större bekymmer.

All lödning måste ske med rotgas för att undvika glödskal på insidan av rören. Spola systemet med syrefri kvävgas - eller CO2 från en Sodastream eller brandsläckare i värsta fall. ;)
När allt är tätt och innan återfyllning av gas så krävs det även en grundlig vakuumsugning för att i alla fall få bort den värsta fukten ur rören och oljan.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad kansjälv

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Laga läcka i kylpaket på luftvärmepump
« Svar #2 skrivet: 15 september 2014, 00:01:09 »
Stort tack för svar.
Någon hade en utedel CU-E9DKE till salu. Min heter CU-HE9DKE. Funderar över kompabilitet. Antar att man får kolla med Panasonic om det är möjligt.
Alternativet annars känns som att löda på plats.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Laga läcka i kylpaket på luftvärmepump
« Svar #3 skrivet: 15 september 2014, 01:16:02 »
Håller med om att det ser ut som en frysskada efter en hård påisning där det i princip blivit kärnis gång på gång (dom flesta anser att detta kan inte hända, liksom att det inte kan spräcka muttrar etc. - men så har vi verkligheten som visar på motstatsen...)

Även om man lagar eller byter hela kondensor/evaporatorpaketet och fÃ¥tt det att fungera igen, sÃ¥ mÃ¥ste man analysera orsaken till varför det blivit sÃ¥, kanske en frost/isningssensor som inte fungerar, dÃ¥lig fungerande växlingsventil eller att den inte fÃ¥r tillräckligt med värme frÃ¥n innerdelen (sval rum/garage) vid avfrostning och bara de övre delarna hinner tina och rinna bort medans undre partier har lamellerna mer eller  mindre fyllda med is och vatten kvar mellan lamellerna och det blir kärnis igen när den gÃ¥r igÃ¥ng igen - gÃ¥ng pÃ¥ gÃ¥ng och varje gÃ¥ng kläms röret ihop en aning lite till...

 

Utloggad kansjälv

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Laga läcka i kylpaket på luftvärmepump
« Svar #4 skrivet: 15 september 2014, 08:41:15 »
Ja, kärnis upprepade ggr låter troligt.
Börjar luta åt två alt. Antingen enkel lagning för att ev krama ur lite liv till ur pumpen eller leta upp en hel beg kompatibel utedel.

Utloggad kansjälv

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Laga läcka i kylpaket på luftvärmepump
« Svar #5 skrivet: 18 september 2014, 14:57:30 »
Tror nu att jag kommit fram till en form av slutsats! tummenupp
Känns som det blir för många osäkra parametrar kvar även om jag lagar läckan på röret. pumpen har ju ett antal år på nacken.
Så jag tror att jag byter ut den mot en ny Daikin nano X25. Tror den räcker till bra. 13500 inkl från lev med rotavdrag. Jag monterar grejorna de vakuumsuger och fyller medium. Kanske dessutom får någon tusenlapp på hemförsäkringen.

Säljaren påstår att iaf 50% energibesparing bör den klara på mina breddgrader (Undersåker Åre). Då bör den ju nästan vara insparad på ett par år.
Daikin nanon ska ju i princip vara "bolt on"  efter mn gamla Panasonic.

Tycker panelen att det verkar som ett vettigt upplägg?

Utloggad Niclas.Hedlund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Laga läcka i kylpaket på luftvärmepump
« Svar #6 skrivet: 19 september 2014, 12:46:00 »
Den levereras väl förfylld med gasen instängd i utedelen som dom flesta andra. Så det är bara vakuumsugning och öppna kranarna som kylnissen behöver göra. (antar att du använder dina gamla rör som dom är)
Att laga den gamla är nog bättre att se som ett "försök" till om det går när det som du skriver blir ganska många okända faktorer.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Laga läcka i kylpaket på luftvärmepump
« Svar #7 skrivet: 29 november 2014, 19:15:44 »
Jag har råkat på en exakt likadan skada i förångaren på en E9GKE, tillverkad 2007. Har precis gjort ett reparationsförsök genom att koppla bort den understa rörslingan, men det dröjer nog ett tag innan den blir uppsatt och provkörd.

Det är värt att notera att bottenplåten var ganska bucklig, så det är mycket troligt att skadan är orsakad av svårartad svallis. Det fanns en efterhandsmonterad värmekabel i tråget men den låg lös, tejpen hade väl släppt. Det här exemplaret har fått en extra värmekabel runt kompressorn, dock är jag förvånad över att den är lindad ganska högt upp på kompressorn, rimligtvis borde den väl ligga nästan längst ner för att värma oljan effektivt. Det verkar också som om isoleringen runt kompressorn har kompletterats i efterhand.

Jag vet inget om ursprunget på den här värmepumpen eller hur den har skött sig i drift, den är köpt på Blocket i trasigt skick för ett par hundralappar.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Laga läcka i kylpaket på luftvärmepump
« Svar #8 skrivet: 30 november 2014, 09:46:12 »
Den mest pålitliga "lagningen" torde väl vara att koppla förbi de skadade slingorna helt.
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!