Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Idag pellets och ll-pump men vill byta, till vad?  (läst 1733 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tanman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
Idag pellets och ll-pump men vill byta, till vad?
« skrivet: 21 augusti 2009, 16:49:33 »
Förutsättningar: Villa på 3*55 kvadrat i Stockholm
Värmesystem: Ny Daikin FTXL20-ll-pump samt några radiatorer på våning 1 och 2.
Varmvatten: CTC1100 med elpatron och pelletsbrännare
Elförbrukning idag: ca 15.000Kwh


Jag börjar tröttna på pelletshanteringen och funderar på att byta ut CTC-pannan mot en modern varmvattenberedare. Är detta dumt då jag i praktiken konverterar mitt värmesystem till elburet istället för som de flesta till värmepump. Anledningen är att jag tycker att LL_pumpen fungerar såpass bra att jag i princip aldrig har elementen igång och då känns en modern varmvattenberedare både snyggare och effektivare än en gammal CTC-panna. Om jag vill kunna koppla varmvattenberedaren/tanken mot de element jag har för att kunna använda det under riktigt kalla dagar, vad ska jag köpa då? Det är möjligt att jag förlorar lite i driftskostnad jämfört om jag kör pellets eller köper en LV-pump men det känns som en enkel och smidig lösning med LL-pump och varmvattenberedare eller tänker jag helt fel?
 
Oljepanna CTC1100 konverterad till pellets
KMP21 brännare
Daikin FTXL20 LL-pump (KAN REK! Otroligt tyst och bra!)

Utloggad GammelMan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: LövÃ¥nger, Västerbotten
  • Antal inlägg: 230
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal man, men vet inte allt för det...
SV: Idag pellets och ll-pump men vill byta, till vad?
« Svar #1 skrivet: 21 augusti 2009, 19:07:05 »
Jag har ju typ samma...

Jag tänkte sätta varmavattnet på elberedare, men ha kvar pannan så jag kan köra varmvatten och värme till elementen om det blir så kallt så inte luftvärmepumpen klarar uppvärmningen och då får jag ju billigare varmvatten samtidigt.

Tycker det är dumt att sätta bort en fungerande pelletspanna och låsa sej till bara ett uppvärmningssätt, såvida man nu inte behöver utrymmet till annat eller nåt sånt då är det väl en fråga om prioritering.
Hus på 220m2 + källare på 110m2.
Tegel hus från 1947 med 2-glas fönster.
Thermia Diplomat Optimum 12 står för värmen från 2 borrhål på hittills okänt djup (ev 120m per hål)
Total förbrukning 17000kWh - hushållsel på minst 6000 = 11000 kWh värme.
33.3 kWh/m2.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Idag pellets och ll-pump men vill byta, till vad?
« Svar #2 skrivet: 21 augusti 2009, 19:30:56 »
Man kan ju köpa en elpanna/beredare som sedan är dockningsbar mot exempelvis en värmepump, typ EVP500. Dock är den ju iofs avsevärt dyrare än en vvb..
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Idag pellets och ll-pump men vill byta, till vad?
« Svar #3 skrivet: 22 augusti 2009, 07:34:47 »
Med Nordenberedaren får du billigt varmvatten och möjlighet att docka in den på ditt värmesystem.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tanman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Idag pellets och ll-pump men vill byta, till vad?
« Svar #4 skrivet: 23 augusti 2009, 22:59:22 »
Bra förslag, ska kolla in Nordenberedaren oxå!
Oljepanna CTC1100 konverterad till pellets
KMP21 brännare
Daikin FTXL20 LL-pump (KAN REK! Otroligt tyst och bra!)

Utloggad allan66

  • Mitsubishi Electric MSZ-KA35VAH och Pelletseldare Gbg
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Idag pellets och ll-pump men vill byta, till vad?
« Svar #5 skrivet: 08 september 2014, 13:42:56 »
Hej,hur har det gÃ¥tt för er med ventilation med L/L pumparna och pellets=drag eller el beredare för vv pluggad skorsten?  ???
Mitsubishi Electric MSZ-KA35VAH Golvmodell och Pellets Göteborg ca 100m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!