Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kalla radiatorer pga dÃ¥lig cirkulation?  (läst 11071 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Goxx

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Kalla radiatorer pga dålig cirkulation?
« skrivet: 18 september 2008, 10:51:59 »
Hej,

Hoppas någon av alla kunniga på forumet kan ta sig tid att fundera på detta även om vi inte har en värmepump i vårt nuvarande hus.

Vårt problem är att de två radiatorer vi har på vindsplanet bara blir varma i övre 5-delen och ibland inte alls. Det är en nyinstallerad radiator och en som suttit sedan huset byggdes 1946. Tempen på rören där avsticken upp till respektive radiator är rätt och jag får varmt vatten in men bara jummet ut från radiatorerna. Tycker allt tyder på för dåligt flöde genom just de två radiatorerna på vinden. Totalt har vi i vår renovering av huset tagit bort 3 radiatorer och och monterat in 2 nya. Jag hörde nu från tidigare ägaren att problemet fanns på radiatorn på vinden även innan vår renovering, så det ska inte ha med det att göra.

Cirkulationspumpen går på högsta hastigheten och jag har avluftat efter alla konstens regler och även testat att köra upp tempen på max under några timmar för att få bort all ev luft i systemet. Trycket i systemet ligger på 2 bar i FV-centralen i källaren och radiatorerna på vinden sitter ca 8,5 meter högre, så det borde räcka. Jag har också provat att strypa en hel del på radiatorerna på plan 1 och 2 för att på det sättet "tvinga" upp vattnet till radiatorerna på vindsplanet. Cirkulationspumpen UPS 15-60 ska räcka till mer än väl enligt Grundfos och den byttes förra året. Inget hjälper...

Nu vill Göteborg Energi installera ett större expansionskärl (delvis på min bekostnad), men hur kan det hjälpa? Jag har ju över 2 bar i systemet idag och får ändå inte nog cirkulation på vinden. Ett större expansionskärl skulle väl bara minska variationerna i tycket pga varierande temp på vattnet? Det varierar idag normalt mellan 1,8 och 2,2 bar.

Alla idéer mottages tacksamt.

Mvh Tommy

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Kalla radiatorer pga dålig cirkulation?
« Svar #1 skrivet: 18 september 2008, 11:38:08 »
Har du möjlighet att ta kort på de båda radiatorerna och lägga upp här?
Se till att få med alla eventuella ventiler eller andra kopplingar på bilderna.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kalla radiatorer pga dålig cirkulation?
« Svar #2 skrivet: 18 september 2008, 11:52:27 »
Kan det vara skräp i nÃ¥got rör som blockerar flödet? ByggÃ¥r 1946 lÃ¥ter som järnrör hopfogade med lintätade gängförband. Det kan dÃ¥ vara spÃ¥n frÃ¥n skärningen av gängor eller lin som hamnat i rören och blockerar.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Kalla radiatorer pga dålig cirkulation?
« Svar #3 skrivet: 18 september 2008, 12:39:52 »
Vårt problem är att de två radiatorer vi har på vindsplanet bara blir varma i övre 5-delen och ibland inte alls.

Du har kortslutning i någon/några radiatorer.

De gånger du upplever att du inte har någon värme alls......är då merparten av termostaterna är helt öppna.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kalla radiatorer pga dålig cirkulation?
« Svar #4 skrivet: 18 september 2008, 19:22:13 »
Du har kortslutning i någon/några radiatorer.


Det kan vara värt att kontrollera. Med värmepump i huset skall man absolut inte ha kortslutande radiatorer.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Goxx

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Kalla radiatorer pga dålig cirkulation?
« Svar #5 skrivet: 15 oktober 2008, 09:12:01 »
Hej, och tack för alla svar!

Ursäkta att jag inte svarat tidigare.

Nu har Gbg Energi monterat ett större expansionskärl och det gjorde ingen skillnad, så jag hoppas de tar hela kostnaden för detta. Det jag nu tänkt göra är att strypa ytterligare främst på bottenplan. Våra hyresgäster där tycker det är för varmt och vi får snart starta elementen på vinden :(
Tror inte det är problem med blockerade rör, då de två radiatorerna på vinden är de enda som ej blir riktigt varma och rören upp till den tas ut på olika ställen i slingan. I det ena fallet är dess utom både rör och radiator helt nya.

Vad innebär "kortslutning" i en radiator? De gånger jag märker någon värmer på radiatorerna är när det är som kallast. Termostaterna är bortmonterade av tidigare ägare och därmed är det helt öppet till alla radiatorer i huset. Är det bättre att montera nya termostatventiler än att strypa manuellt på utloppet på radiatorerna på bottenvåningen?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Kalla radiatorer pga dålig cirkulation?
« Svar #6 skrivet: 15 oktober 2008, 13:55:46 »
Kolla tempdiffen över radiatorerna. Du har antagligen väldigt liten skillnad över de radiatorer som sitter närmast pannan.

När jag började justera vårt nyinstallerade värmesystem gav radiatorn längst bort väldigt lite värme och diffen var 18°, trots maxhastighet på cirkpumpen. Radiatorn närmast värmepumpen hade ca 1° och var väldigt varm.

Efter strypning till ca 8° så blev det bättre längre bort, och efter stegvis strypning har vi nu ca 8° på alla radiatorer, trots sänkning av pumphastigheten till 2:an.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kalla radiatorer pga dålig cirkulation?
« Svar #7 skrivet: 15 oktober 2008, 19:07:48 »
Kortslutande radiator innebär att flödet i radiatorn är så högt att in- och utgående vatten har i princip samma temperatur. Oftast handlar det om radiatorer som sitter i närheten av cirkulationspumpen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!