Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Demontera innerdel??  (läst 17692 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad norings

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Demontera innerdel??
« skrivet: 19 januari 2007, 08:13:39 »
Hur får man loss skalet på innerdelen så att man kommer åt att göra rent ordentligt på en E12ckp?
Panasonic CU-E12CKP5, CS-E12CKP som enda värmekälla ner till ca -15 grader, bor strax norr om Göteborg i 1 1/2 plans villa om ca 160kvm innetemp ca 21-22 grader utom övervåning längst bort från luftutsläpp.

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
SV: Demontera innerdel??
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2007, 09:17:18 »
I nederkant pÃ¥ innedelen finns tvÃ¥ stycken plastlock. Under dessa gömmer sig  skruvarna. Sen mÃ¥ste man ta bort skruven som sitter i locket (längst till höger) där kabelansluningarna finns. När dessa tre skruvar är lossade är det bara att lyfta av ytterkÃ¥pan. När kÃ¥pan väl är borta är det ganska lätt att rengöra kondensorn. Jag brukar alltid blÃ¥sa rent med tryckluft. Visst, det kan ryka en del men rent blir det. Vad jag läst pÃ¥ här pÃ¥ forumet skall man vara försiktig när man blÃ¥ser pÃ¥ fläkthjulet. Kan tydligen bli skevt om man lÃ¥ter det snurra allt för fort. HÃ¥ll i det när du renblÃ¥ser sÃ¥ är det inget problem. Det finns säkert andra bra sätt att rengöra innedelen pÃ¥/med. Förmodligen fÃ¥r du fler tips i denna trÃ¥d.

Mvh / Niclas

Utloggad norings

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Demontera innerdel??
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2007, 10:16:25 »
I nederkant pÃ¥ innedelen finns tvÃ¥ stycken plastlock. Under dessa gömmer sig  skruvarna. Sen mÃ¥ste man ta bort skruven som sitter i locket (längst till höger) där kabelansluningarna finns. När dessa tre skruvar är lossade är det bara att lyfta av ytterkÃ¥pan. När kÃ¥pan väl är borta är det ganska lätt att rengöra kondensorn. Jag brukar alltid blÃ¥sa rent med tryckluft. Visst, det kan ryka en del men rent blir det. Vad jag läst pÃ¥ här pÃ¥ forumet skall man vara försiktig när man blÃ¥ser pÃ¥ fläkthjulet. Kan tydligen bli skevt om man lÃ¥ter det snurra allt för fort. HÃ¥ll i det när du renblÃ¥ser sÃ¥ är det inget problem. Det finns säkert andra bra sätt att rengöra innedelen pÃ¥/med. Förmodligen fÃ¥r du fler tips i denna trÃ¥d.

Mvh / Niclas
Vad händer med vingarna som styr luften och kondensavrinning etc, det är inget som "hoppar" iväg eller?
Panasonic CU-E12CKP5, CS-E12CKP som enda värmekälla ner till ca -15 grader, bor strax norr om Göteborg i 1 1/2 plans villa om ca 160kvm innetemp ca 21-22 grader utom övervåning längst bort från luftutsläpp.

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
SV: Demontera innerdel??
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2007, 11:47:00 »
Hejsan !

Inga av de delar du nämnde sitter fast i kåpan. Bara att lyfta av den alltså.

/ Nicloas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!