Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur fixar ni dygnssänkning pÃ¥ en ComfortZone CE50?  (läst 1353 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andreasi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Jag är intresserad av värmepumpar...
Hej alla ComfortZone-ägare!

Är det någon som har kommit på något bra sätt att få till "dygnssänkning" på era värmepumpar, alltså att man sänker innetemp automatiskt på vardagar mellan 9-16 tex, då ändå ingen är hemma?

Utan denna funktion så borde det vara så att värmepumpen lättare låter elpatronen gå in då huset står tomt eftersom det då inte finns några kroppar och påslagna apparater i huset som kan bidra med uppvärmning?

1,5 plans 135 kvm lättbetonghus Stockholm från 1965, tilläggsisolerat och nya fönster. Lågtemp(?) enrörssystem. ComfortZone EX50 installerad 2015.

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur fixar ni dygnssänkning på en ComfortZone CE50?
« Svar #1 skrivet: 27 februari 2008, 10:28:23 »
Hej alla ComfortZone-ägare!

Är det någon som har kommit på något bra sätt att få till "dygnssänkning" på era värmepumpar, alltså att man sänker innetemp automatiskt på vardagar mellan 9-16 tex, då ändå ingen är hemma?

Utan denna funktion så borde det vara så att värmepumpen lättare låter elpatronen gå in då huset står tomt eftersom det då inte finns några kroppar och påslagna apparater i huset som kan bidra med uppvärmning?



Du kan väl bara öka nattsänkningen till exempelvis 2 grader.... ?  Den har ju visserligen inte med tid att göra men hindrar ju onödiga punkttillskott som pumpen kunnat jobba i kapp under dagen.

Utloggad andreasi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Jag är intresserad av värmepumpar...
SV: Hur fixar ni dygnssänkning på en ComfortZone CE50?
« Svar #2 skrivet: 27 februari 2008, 13:23:56 »
Sant... men tänk då om man har satt innetemp på 21 och "nattsänkning" till 2 grader, då har du alltså (i värsta fall) 19 grader hemma när du kommer hem från jobbet..

Detta svar fick jag frÃ¥n ComfortZone ang. detta:  " man kan ha extern rumsgivare och koppla ett serie alt parallellmotstÃ¥nd som kopplas in/ur med tidrelä.
 
Givarens är en PTC-givare med resistans pÃ¥ ca 1 kohm vid rumstemperatur.    Vi har tyvärr ingen exakt resistanskurva. Man fÃ¥r prova ut rätt värde."
1,5 plans 135 kvm lättbetonghus Stockholm från 1965, tilläggsisolerat och nya fönster. Lågtemp(?) enrörssystem. ComfortZone EX50 installerad 2015.

Utloggad Rohmel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
SV: Hur fixar ni dygnssänkning på en ComfortZone CE50?
« Svar #3 skrivet: 27 februari 2008, 13:45:03 »
Annars inbillar jag mig att man tjänar på att ha en så jämn temperatur som möjligt under hela dygnet. Dom experter som jag har pratat med tycker inte man ska köra någon "typ av nattsäkning" för då får pumpen jobba hårdare för att nå rätt värde. Nu är det inte nattsänkningen på Comforten som jag tänker på, utan på en traditionell värmepump.

Fredrik
Nybyggt Etagehus 2006, 168 kvm. Garage 68 kvm LL-pump Elektrolux +18grader (090108). Kamin Contura 690. 1 år med IVT 490 (18500 KWH + 3 kubik ved). Bytt 5 December -07 till CE50. Beräknad förbrukning 13000 KWH + 1 kubik med ved. Rullande årsförbrukning: 12790 KWH

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur fixar ni dygnssänkning på en ComfortZone CE50?
« Svar #4 skrivet: 28 februari 2008, 06:18:45 »
Sant... men tänk då om man har satt innetemp på 21 och "nattsänkning" till 2 grader, då har du alltså (i värsta fall) 19 grader hemma när du kommer hem från jobbet..

Detta svar fick jag frÃ¥n ComfortZone ang. detta:  " man kan ha extern rumsgivare och koppla ett serie alt parallellmotstÃ¥nd som kopplas in/ur med tidrelä.
 
Givarens är en PTC-givare med resistans pÃ¥ ca 1 kohm vid rumstemperatur.    Vi har tyvärr ingen exakt resistanskurva. Man fÃ¥r prova ut rätt värde."
Det lät ju intressant med att styra pumpen lite via tempgivaren..   ::)     Kan nog vara bra i mÃ¥nga fall. Men jag tror att  fÃ¥ hus har sÃ¥ liten värmetröghet att du hinner sänka tempen bara över dagen ett antal timmar för att senare vara ikapp när du kommer hem....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 669
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!