Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: varför är luft/vatten sÃ¥ pass dyrt?  (läst 14868 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #15 skrivet: 09 augusti 2009, 12:27:21 »
Det kan ju tänkas bero pÃ¥ att den ene är stor pÃ¥ l/v medan den andre hellre vill sälja markvärme.  ::)

CTC har f ö inte fast kondensering men det är en gammal diskussion, kolla i arkiven om du vill.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Limbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #16 skrivet: 09 augusti 2009, 13:12:55 »
Fel av mig, flytande kondensering har den med min 35 max 55 grader från VP i grundsetup.
Om jag förstått rätt så arbetar VP med temp. som ligger några grader över det som fodras för framledning till rad via bivalent shuntventil.
Varmvatten toppas för det mesta med elpatron för god varmvattenkomfort via slingberedare.
IVT, Thermia och Nibe arbetar på annat sätt och det ger högre besparing än CTC s bergvärmepumpar.
Men nu var det inte detta jag och Nisse-Gurra pratade om.
Thomas

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #17 skrivet: 09 augusti 2009, 18:12:24 »
"varför är luft/vatten så pass dyrt? "

Darför att priset baseras på hur mycket du kan spara och efterfrågan.

MVH Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad JohnnyWalker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #18 skrivet: 09 augusti 2009, 22:17:15 »
Jag tycker definitivt frågan är befogad,

varför är luft/vatten så pass dyrt?

varför jämför ni med bergvärme? En L/L värmepump finns ju för 6000SEK, och en BRA sådan (välkända märken, LG, panasonic m.fl) för kanske 15000, så

Varför kostar en L/V så mycket mer (ca 50000SEK), de är väl i princip en L/L med inomhusdelen i vattenbad (värmeväxlare)?




Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #19 skrivet: 09 augusti 2009, 22:47:15 »
L/V pumpar prissätts inte...

efter vad dom kostar att tillverka. Utan efter vad kunden vill betala.

Jämfört med bergvärme så slipper man borra ett 200m djupt hål i backen. Lägga en halv km slang, fylla med brine och pumpa runt.

Jämfört med L/L pumpar så ger L/V vanlig värme på värme-elementen och dessutom varmvatten. Inte vindbrus, ökenstorm eller ojämn värmefördelning.

För ett år sedan gjordes försök att bryta oligopolet av svensktillverkade L/V med kinatillverkade L/V för halva priset. (Vilket är ungefär vad dom borde kosta! Ö.a)

Men första generationens kinapumpar höll inte mÃ¥ttet kvalitets- och driftsmässigt... om man  fick dom att funka, sÃ¥ gav dom inte den värme dom lovade.
« Senast ändrad: 10 augusti 2009, 12:02:10 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad JohnnyWalker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #20 skrivet: 09 augusti 2009, 23:02:32 »
L/V pumpar prissätts inte...

efter vad dom kostar att tillverka. Utan efter vad kunden vill betala.

<klipp>

För ett år sedan gjordes försök att bryta oligopolet av svensktillverkade L/V med kinatillverkade L/V för halva priset. (Vilket är ungefär vad dom borde kosta! Ö.a)

<klipp>

ok, då är vi helt överens, ville bara kolla så jag inte missat någon fördyrande teknisk omständighet, men det handlar alltså bara om utbud och efterfrågan.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #21 skrivet: 10 augusti 2009, 06:15:42 »
L/V pumpar prissätts inte...

efter vad dom kostar att tillverka. Utan efter vad kunden vill betala.

<klipp>

För ett år sedan gjordes försök att bryta oligopolet av svensktillverkade L/V med kinatillverkade L/V för halva priset. (Vilket är ungefär vad dom borde kosta! Ö.a)

<klipp>

ok, då är vi helt överens, ville bara kolla så jag inte missat någon fördyrande teknisk omständighet, men det handlar alltså bara om utbud och efterfrågan.




förutom att en kompressor i en svensk luft/vatten kostar mer än hela luft/luften.........eller att en ctc ecoair tex väger strax under 100 kg & en luft/luft 40 kg....sen att du får en panna oxå........att du inte en kan jämföra maskinerna i kvalite, men det spelar kanske inte så stor roll.....lönerna i Thailand är lika höga som i Sverige. Sen att man utvecklat en produkt i Sverige inte tagit en luft/luft & satt dit en stående koaxialväxlare o kallat den luft/vatten kostar
kanske inte så mycket heller. Utbud förresten si´sta offerten jag fick var vi 4 st om att slåss om men det är ju ingen konkurens och utbudet är ju minimalt.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #22 skrivet: 10 augusti 2009, 09:42:31 »
Vi installerade en Nibe F2020-8 mot befintlig acktank, gick på 72000, men då glömde vvs-firman ta betalt för vad elektrikern ville ha.
Vi valde Luft/vatten för att det är beräknat (vet inte att nån har provat) ca 100 meter till berg här. Jävla sand och lera och språngskikt och ingenting man kan borra i.
Dessutom är vår tomt ca 500 kvadrat borträknat hus, garage och infart, så markvärme är inte heller direkt hållbart.

Nu bor vi iofs i inre skåne, så vi har plusgrader största delen på året, och skulle det bli en köldknäpp är det bara att lägga in några vedklabbar i pannan och vips.

Bekvämt är det hursomhelst.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #23 skrivet: 10 augusti 2009, 19:17:34 »
Hm... Sc:,h 
Om man bortser från själva beredardelen,shuntautom, och tillsatsvärmaren mm som kan vara ganska likvärdig på en l/v och en V/V och tittar mer på det som alltid skiljer :
V/V (t.ex bergvärme) består i stora drag av styrning med on/off funktion, två platt-växlare,exp-ventil och kompressor.

medan L/V-pumpen har lite krångligare förutsättningar:
mycket mer avancerad styrning som ska klara både avfrostningar och regleringar kompressor-inverters/förångarfläktar mm.
fyrvägsventil för reverserbar drift.
förångarfläkt
värmekabel
mtrl-val för utomhusbruk
biflow-stryporgan eller mer komplexa rörsystem med backventiler mm
vätskeavskiljare
mm..mm

visst finns det undantag som avviker i båda lägren...men generellt är en L/V mer avancerad än en V/V.


ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad hari

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #24 skrivet: 11 augusti 2009, 12:03:56 »
Eftersom här är många digniteter som skriver inlägg, jag skulle gärna få ett svar på följande fråga:

Förutsättningar:

Stenhus 166kvm boyta. Treglasfönster med argon, 40 cm isolering på taket.
Bottenvåning: platta på mark 115kvm, 30cm cellplast i isolering, vattenburen golvvärme.
Övervåning: ca 60kvm, 3 sov och ett badrum med vattenburna radiatorer.
Uppvärmning: Nibe 360P frånluftsvärmepump med separat styrning till golvvärme och radiatorer. Frånluftvärmepump klarar varmvattenförbrukning maj-början av oktober.
Har också en LL Panasonic robot installerat på nedervåningen. Brukar ha 21-22 grader inomhus.
Förbrukning ca 19000 kWh inklusive hushållsel.

Är sugen på en energicentra pump som jag vill koppla till min Nibe 360P för att slipa använda el patroner. Just nu har jag begränsat effekt på patroner i Nibe till 7kWh (av 13 möjliga) och den klarar sig med detta den går up i effekten 1-3-5-7 och sen sjunker den när 7-5-3-1-0 (paus 15 min) och så håller den på så fort temperaturen är under 8 C.
Jag vet att jag kan inte spara mycket i el men jag ser detta som en rolig och miljövänlig projekt.

Där kommer jag till två problem som jag kan se i dagens läge.
1. Hur kan man koppla en sådan pump till Nibe 360P?
2. Jag tycker fortfarande att den här pump är för dyr för vad den ger. Jag troligen kommer aldrig att spara 24000 + installation pÃ¥ min elbesparing, sÃ¥ jag har sneglat pÃ¥ andra alternativ:  Om ni kollar pÃ¥ den här
http://www.ultimatemarket.com/PublishedService?file=page&pageID=3&action=view&groupID=1340
 Dem säljer utedelen till Ultimate 5500 för 798 euro (8000kr) alltsÃ¥ utan värmeväxlar skÃ¥pet. DÃ¥ tänkte jag om man köper istället en värme växlare typ:
http://www.alfalaval.com/solution-finder/products/cb/Documents/file10531_1_CB20SV.pdf
   (Alfa Laval plattvärmeväxlare CB20 eller nÃ¥gon annan som passar)  och lÃ¥ter gas gÃ¥ igenom ena sidan(fast kondensering) och retur frÃ¥n golvvärme (brukar alltid liga pÃ¥ ca 25-30C) pÃ¥ den andra skulle det fungera dÃ¥? Naturligtvis cirkulationspump till golvvärme skulle jag koppla separat frÃ¥n Nibe 360P sÃ¥ att den kan inte stängas av. DÃ¥ hamnar jag betydligt bättre i kalkylen  utedel 8000kr + plattvärmeväxlaren (vet inte vad sÃ¥dana kostar - ska ringa Alfa) + instalation.

3. Vill gärna slippa komentarer från Nisse-Gura som propagerar dyra helsvenska lösningar och andra märkesbundnatyper. Mitt mål är alltså det ska fungera nogorlunda bra vara billigt och vi ska få roligt genom att göra något nytt.

MVH

Utloggad eureka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-1
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #25 skrivet: 11 augusti 2009, 18:11:11 »
Hei

Hvor mange luft/luft maskiner er produsert i Sverige ???

MVH
6 kW Kinesisk Vann/vann varmepumpe inkl 180 bereder ombygget til Luft/vann . Kinesisk Inverter FTX ventilasjonsvarmepumpe 300 m3/h. Mitshubishi ZEN 35 aircondition (aldri brukt som varmepumpe)  


frikjøling 5 stk 4 veis konvektorer ligger klar

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #26 skrivet: 11 augusti 2009, 19:02:09 »
"Hvor mange luft/luft maskiner er produsert i Sverige?"

0?
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #27 skrivet: 11 augusti 2009, 22:12:08 »
Eftersom här är många digniteter som skriver inlägg, jag skulle gärna få ett svar på följande fråga:

Förutsättningar:

Stenhus 166kvm boyta. Treglasfönster med argon, 40 cm isolering på taket.
Bottenvåning: platta på mark 115kvm, 30cm cellplast i isolering, vattenburen golvvärme.
Övervåning: ca 60kvm, 3 sov och ett badrum med vattenburna radiatorer.
Uppvärmning: Nibe 360P frånluftsvärmepump med separat styrning till golvvärme och radiatorer. Frånluftvärmepump klarar varmvattenförbrukning maj-början av oktober.
Har också en LL Panasonic robot installerat på nedervåningen. Brukar ha 21-22 grader inomhus.
Förbrukning ca 19000 kWh inklusive hushållsel.

Är sugen på en energicentra pump som jag vill koppla till min Nibe 360P för att slipa använda el patroner. Just nu har jag begränsat effekt på patroner i Nibe till 7kWh (av 13 möjliga) och den klarar sig med detta den går up i effekten 1-3-5-7 och sen sjunker den när 7-5-3-1-0 (paus 15 min) och så håller den på så fort temperaturen är under 8 C.
Jag vet att jag kan inte spara mycket i el men jag ser detta som en rolig och miljövänlig projekt.

Där kommer jag till två problem som jag kan se i dagens läge.
1. Hur kan man koppla en sådan pump till Nibe 360P?
2. Jag tycker fortfarande att den här pump är för dyr för vad den ger. Jag troligen kommer aldrig att spara 24000 + installation pÃ¥ min elbesparing, sÃ¥ jag har sneglat pÃ¥ andra alternativ:  Om ni kollar pÃ¥ den här
http://www.ultimatemarket.com/PublishedService?file=page&pageID=3&action=view&groupID=1340
 Dem säljer utedelen till Ultimate 5500 för 798 euro (8000kr) alltsÃ¥ utan värmeväxlar skÃ¥pet. DÃ¥ tänkte jag om man köper istället en värme växlare typ:
http://www.alfalaval.com/solution-finder/products/cb/Documents/file10531_1_CB20SV.pdf
   (Alfa Laval plattvärmeväxlare CB20 eller nÃ¥gon annan som passar)  och lÃ¥ter gas gÃ¥ igenom ena sidan(fast kondensering) och retur frÃ¥n golvvärme (brukar alltid liga pÃ¥ ca 25-30C) pÃ¥ den andra skulle det fungera dÃ¥? Naturligtvis cirkulationspump till golvvärme skulle jag koppla separat frÃ¥n Nibe 360P sÃ¥ att den kan inte stängas av. DÃ¥ hamnar jag betydligt bättre i kalkylen  utedel 8000kr + plattvärmeväxlaren (vet inte vad sÃ¥dana kostar - ska ringa Alfa) + instalation.

3. Vill gärna slippa komentarer från Nisse-Gura som propagerar dyra helsvenska lösningar och andra märkesbundnatyper. Mitt mål är alltså det ska fungera nogorlunda bra vara billigt och vi ska få roligt genom att göra något nytt.

MVH


 4 olika kunder med samma pump av olika märke foma, pioneer, ec har vi pÃ¥ vÃ¥rt förtag varit ute pÃ¥ & felsökt Ã¥t kunder som rent ut sagt varit förtvivlade pÃ¥ sin investering & känt sig grundlurade & nej vi har inte kunnat fÃ¥ dom att funka hjälpligt under alla olika driftförhÃ¥llanden.....därför är jag sÃ¥ kritisk emot pumparna. Svagheterna i minaögon ligger i: för liten kondensor & dessutom av koaxialtyp (stÃ¥ende) överfyllda med gas (samma mängd som om dom sitter till en luft/luft) kapilär iställetför elektronisk expventil vilket gör att den nästan e omöjlig att optimera mot olika temperaturer. Kort & gott sÃ¥ har man tagit en av dom billigare luft/luftpumparna pÃ¥ marknaden & anslutit den emot en för liten kondensor........vill du ha en billig men ändÃ¥ hyffsad maskin titta dÃ¥ pÃ¥ Carrier stinger.......

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #28 skrivet: 17 augusti 2009, 22:21:39 »
som jag skrev....en L/V har lite krångligare förutsättningar.
Ska den fungera 100%-igt krävs lite.
Nisse-Gurra och CocaCola är två visa män ;)
« Senast ändrad: 19 augusti 2009, 11:32:31 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #29 skrivet: 18 augusti 2009, 07:49:13 »
Prova en "billig" pump och meddela sedan hur det funkar.

Jag har en halvbillig lösning, dock med svenskt material. Niben funkar fint och sköter sig själv.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!