Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Auto fläktläget vs Manuellt  (läst 14412 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad masten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +1/-0
Auto fläktläget vs Manuellt
« skrivet: 10 oktober 2010, 07:30:43 »
Vår/Höst = varmt/Kallt... minus på natten och flödande sol på dagen.. vilket läge kör ni på fläkten Sc:,h

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Auto fläktläget vs Manuellt
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2010, 08:03:52 »
Om man inte störs av fläktljudet så är det bäst att köra på Auto, då stegar ju fläkten upp själv om värmebehovet blir större.

enda gången man inte kan använda Auto är om innedelen sitter illa till så den behöver kasta luften långt för att få värme i huset.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Auto fläktläget vs Manuellt
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2010, 10:23:57 »
Nej på Toshiba är det absolut inte bäst att använda Auto-inställning på innerdelsfläkten enligt min mening. ;) Men visst kan man även köra Toshibas pumpar på autofläkt, då fungerar de precis som alla andra pumpar där innerdelsfläkten då har de här försmädliga styrparametrarna som finns inlagda när det gäller utblåstempen från innerdelen, innetempen via tempgivaren mm mm.
Men mitt råd är att man alltid använder fast manuellt inställt fläktläge på Toshibas pumpar eftersom detta ger den största effektiviteten när det gäller både värmespridningen i huset samt att man på optimalaste sätt då kan få all tillgänglig värme ur innerdelen direkt utan att behöva vänta på att div styrparametrar skall avgöra detta (det vill säga även en låg värmeavgivning). ;)
Toshiba själva rekommenderar att man inte kör på autofläkt utan på manuellt inställd min 3:ans fläktläge, men det är givetvis ännu effektivare ju högre fläkthastighet man har, själv kör jag aldrig under manuellt 3:ans hastighet, mestadels 4:ans alt 5:ans hastighet varav oftast 5:ans hastighet. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Terror

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Auto fläktläget vs Manuellt
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2010, 16:04:55 »
hejsan alla,men om det är sol och man ligger som säger mesta delen på manuel som du gör,den står bara och blåser då :-\,den stannar inte att tempeeraturen blir varmare i rummet om det är sol utte på dagen ,och minus på natten ,blir väl en onödig kostnad ?att den inte stannar för temperaturen inne?

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Auto fläktläget vs Manuellt
« Svar #4 skrivet: 10 oktober 2010, 20:56:18 »
Hej Terror!  Naturligtvis sÃ¥ använder jag mig av möjligheten att stänga av pumpen om jag utgÃ¥r ifrÃ¥n att den inte behöver värma pÃ¥ kanske hela dagen eller ivf mÃ¥nga timmar och innerdelsfläkten bara stÃ¥r och snurrar och roterar runt inneluften i huset, och dÃ¥ finns det enligt min mening 2 sätt att stänga av innerdelsfläktenfläkten pÃ¥ Toshiba. Antingen sÃ¥ använder man sig av den ordinarie on/off-knappen pÃ¥ fjärren eller ocksÃ¥ sÃ¥ slÃ¥r man över fläktinställningen pÃ¥ Auto för dÃ¥ stannar innerdelsfläkten helt och pumpen gÃ¥r ned pÃ¥ lägsta s.k avkännarfart som bara cirkulerar luften lite runt innerdelen för att känna av innetempen, märks knappt inte.
Fördelen med att bara slå över fläktinställningen till auto-läge och låta pumpen f.ö fortsatt vara igång är att innerdelsfläkten stannar och pumpen går då ned till ca endast 7- 8 watts förbrukning, samt när pumpen återstartar igen så får den i princip nästan inga uppstartsförluster alls, dvs den varvar inte upp till ca 700-800-900 watt som är vanligt för de flesta pumpar när kompressorn går igång igen utan den tickar mjukt och fint igång och stegar sakta och fint upp till ungefär samma elförbrukning som pumpen hade innan den gick i off-läge.
Däremot om man stränger av pumpen med on/off-knappen på fjärren eller alt efter pumpens ev avfrostningar så varvar kompressorn alltid upp ganska rejält som nämndes tidigare när pumpen åter startar upp igen. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 19 oktober 2010, 11:51:15 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Terror

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Auto fläktläget vs Manuellt
« Svar #5 skrivet: 10 oktober 2010, 21:03:51 »
tackar för svaret Raffen ,du dÃ¥ man monterar en pump ska man montera en jord uttag pÃ¥ väggen i rummet  i mittfall i vardagsrummet.före sÃ¥ man kan ha typ clas olssons trÃ¥dlösa energi mätare eller en annan energi mätare ?vad tror ni om det?

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Auto fläktläget vs Manuellt
« Svar #6 skrivet: 10 oktober 2010, 21:13:30 »
nu när det är plusgrader ute så brukar jag ha fläkten på auto på både toshiban och samsungen, när det blir kallare så drar jag på med manuell fläkt på toshiban, oftast på 4:an men sänker till 3:an på natten för att den låter för mycket, 5:an har jag när jag inte är hemma, och samsungen har jag på autofläkt så får den hjälpa toshiban när den inte orkar (sämre COP på samsungen)

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Auto fläktläget vs Manuellt
« Svar #7 skrivet: 10 oktober 2010, 21:14:55 »
Perfekt Raffen ! Det är bara att ta semester och stanna hemma och manövrera värmepumpen hellre än att slÃ¥ över pÃ¥ auto  ;D
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Auto fläktläget vs Manuellt
« Svar #8 skrivet: 10 oktober 2010, 21:19:46 »
Jag med min Panasonic har i princip alltid kört fläkten i läge 4 utav 5 möjliga, bara för att slippa ljudvariationerna vid varierat effektbehov. Det blir givetvis ändå ljudvariation vid avfrostning och även vid "systemets tvångsstyrning", men tycker att jag har minimerat ljudvariationerna. Det är det örat hör.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Auto fläktläget vs Manuellt
« Svar #9 skrivet: 10 oktober 2010, 21:44:44 »
Perfekt Raffen ! Det är bara att ta semester och stanna hemma och manövrera värmepumpen hellre än att slÃ¥ över pÃ¥ auto  ;D

Tjenare Cougar!  Och varför skulle man ta semester för att vara hemma och manövrera pumpen menar du?? Sc:,h Om pumpen skulle gÃ¥ i off-läge om man inte är hemma och innerdelsfläkten/pumpen dÃ¥ tar max ca 24-26 watt pÃ¥ 5:ans fläkthastighet eller om pumpen tar 7-8 watt vid motsvarande Autofläkt och off-läge det är väl inget man bryr sig om heller.
Och är man inte hemma så bryr man sig väl överhuvudtaget inte om någonting som har med innerdelsfläkten att göra förutom möjligtvis att pumpen har en så ekonomisk drift som möjligt, och det har den nämligen vid manuell inställning ifh till autoinställning. När pumpen startar upp igen och börjar värma så har man ju igen detta med manuell fläktinställning på elförbrukning, värmespridning och effektivitet mångdubbelt ifh till en autoinställning av fläkthastigheten. Sc:,h Men du missförstod väl mitt inlägg antar jag eftersom jag ville ge Terror lite extra tips och info hur man kan gå tillväga om man också helt vill undvika uppstartsförluster på Toshibapumpar. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 19 oktober 2010, 11:52:29 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Auto fläktläget vs Manuellt
« Svar #10 skrivet: 10 oktober 2010, 21:52:13 »
tackar för svaret Raffen ,du dÃ¥ man monterar en pump ska man montera en jord uttag pÃ¥ väggen i rummet  i mittfall i vardagsrummet.före sÃ¥ man kan ha typ clas olssons trÃ¥dlösa energi mätare eller en annan energi mätare ?vad tror ni om det?

Hej Terror!  Ja om du nu väljer att ha pumpen ansluten via ett jordat uttag pÃ¥ insidan av huset sÃ¥ kan det vara lämpligt att du ordnar till ett sÃ¥dant givetvis, och en av fördelarna med jordade uttag är dÃ¥ precis som du säger att man kan ha en stickproppsmätare sÃ¥ att man kontinuerligt kan se pumpens elförbrukning närhelst man sÃ¥ önskar. :)

Mvh Raffen.   
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Auto fläktläget vs Manuellt
« Svar #11 skrivet: 10 oktober 2010, 22:19:11 »
Det är lugnt Raffen, jag ville bara driva med dig lite för ditt utförliga svar. Det känns bara lättare att köra på auto men du har säkert en päng med ditt resonemang
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Auto fläktläget vs Manuellt
« Svar #12 skrivet: 10 oktober 2010, 22:30:25 »
Ingen fara Cougar, jag tog inte illa upp på något sätt. ;) Själv så lever jag som jag lär och kör alltid manuellt inställd fläkthastighet och oftast 5:ans hastighet, besvärar mig inte ett dugg. Fördelen är att det ger hög effektivitet, bästa värmespridning och väldigt billig drift. Jag skulle nog tro att de flesta som har luftvärmepump skulle önska att de kunde reglera fläkthastigheten helt flexibelt oavsett värmeavgivning från innerdelen och slippa de här eländiga styrparametrarna som kan irritera en till vansinne, det blev man rätt snabbt varse om när man hade Panasonicen ivf. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Auto fläktläget vs Manuellt
« Svar #13 skrivet: 10 oktober 2010, 22:37:33 »
Ingen annan som stÃ¥r ut med fläktläge 5 pÃ¥ en Polar 1 eller nÃ¥got annat märke eller modell för den delen heller som du gör  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Auto fläktläget vs Manuellt
« Svar #14 skrivet: 10 oktober 2010, 22:43:36 »
nej jag stÃ¥r inte ut med det  *roflmao* det "dÃ¥nar" hemma frÃ¥n fujitsun som en nercabbad raggarbil som lirar errol vid högst fläktläge. när jag eller frugan kommer hem sätts den ner pÃ¥ lownoise Thumbsup. sen sköter "hushÃ¥llselen " uppvärmningen :'(   .
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!