Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: autofläkt RAS13  (läst 1507 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
autofläkt RAS13
« skrivet: 21 april 2010, 12:24:56 »
Jag måste säga, att jag tycker "auto" läget på fläkten fungerar alldeles utmärkt under de förhållandena som varit ett tag nu, med pumpen inställd på 21grader så puttrar den igång å stödjer upp precis lagom för att tempen inte skall falla till okristligt låga nivåer inne på morgonkvisten när det är 0 till -5 grader ute på natten. Sedan stänger den ned sig helt frampå dan när solen gluttar på.

Har nämligen upptäckt att den där "cold draft prevention" funktionen gärna vill gå in annars, och då går det totalt MER energi på ett dygn samt att det blir lite väl varmt inne innan den slutar avge värme.

Vid riktigt låga värmebehov verkar alltså Toshibas "auto" fläktläge fungera helt ok för komfort och totalekonomi tycker jag.

Men det är känsligt med vinkeln på "klaffen" för att det skall "klaffa".
« Senast ändrad: 23 april 2010, 13:01:36 av snillet »
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

Utloggad Fader Jan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
SV: autofläkt RAS13
« Svar #1 skrivet: 21 april 2010, 21:50:25 »
Hej
Intressant. Jag har en RAS-10 och den bör väl uppträda på samma sätt, tror jag. Vilken vinkel har du på vingen?

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: autofläkt RAS13
« Svar #2 skrivet: 22 april 2010, 08:51:06 »
Den exakta vinkeln har jag inte mätt....., men det är en bit mot taket från 45grader. Vi har testat olika vinklar och satt en tejpbit i kanten på det läget som fungerar universellt bäst. Finns ju ingen markering på vilket läge man har den i.

Vi har enplanshus med "hyggligt" öppen planlösning också skall tilläggas.
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

Utloggad Fader Jan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
SV: autofläkt RAS13
« Svar #3 skrivet: 22 april 2010, 20:12:42 »
Låter ungefär som den vinkel jag har då, 20-25 grader skulle jag tro. Jag kan tänka mig att det behövs en relativt öppen planlösning för att det ska funka bra. Min planlösning är inte riktigt så bra men jag ska testa ditt koncept.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!