Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Temp på ingående köldbärare + inställning av Thermia bergvärmepump  (läst 16229 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det förstör inte värmepumpen, men den går mindre effektivt.
Det finns säkert ett expansionskärl med manometer på köldbäraren, kolla vad manometern visar?
Är det tryck i grejerna så kan man prova att lufta, det borde sitta nån luftningsnippel vid samlingsbrunnen.
Annars så får ni invänta service för denna delen.

Men ni har ju alternativet att värma med elpatron om det kniper.
Kolla manualen som Rickard länkar till, det står hur man ökar max framledning (som kanske är begränsad till 45 °C?).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
OM flera av slangarna inte verkar "kalla" så är det troligen ett luftproblem som gör att det inte cirkulerar i alla borror.
Trycksätt/fyll på vätska till en nivå strax under maxtryck, avlufta sedan med avstängd cirkpump på högpunkter.
Annars kan min tidigare instruktion rörande cirkulation i en borra åt gången kanske lösa problemen, om luften har någonstans att ta vägen (till en högpunkt i systemet, t.ex. i expansionskärlet).
Bäst är naturligtvis om ni kan få dit en erfaren installatör imorrn.

Kolla också i  menyerna om ni någonstans kan se med vilken procentuell effekt kompressorn går, det borde väl ändå gå se i någon av användarmenyerna?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kl

  • Teknikfientlig
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag verkligen hatar teknik...
Vi får visst installatör-hjälp i morgon; företaget som installerade nya pumpen har svarat mig, trots att de har jul-semester :)
- en av ägarna där har lovat komma och hjälpa oss :)
Han har fått samma information som jag skrivit här, så han vet va det rör sig om.

Tackar så mycket för alla goda råd och hjälp!
(Vare sig Mannen eller jag är nåt som ens kan likna "kunniga" inom detta!)
Att kolla i samlingsbrunnen var inte ens på kartan hos oss; att det gick att få nån indikation där.
Samt att ställa upp komfortvärmen på max för att "boosta" värmen
Det lugnande att få veta att pumpen åtminstone inte kom ta skada av att det troligen inte cirkulerade i alla 10 hålen; är det nåt jag verkligen är rädd för, är det att skada den (det blev ju en oväntad jättekostnad med en ny sådan, när den gamla exploderade efter 5 år och 8 månader, sedan ingen tog ansvar, så ingen garanti eller försäkring kom in och hjälpte)

Vi får be installatören hålla ett kurs för oss, så vi lär oss alla "första-hjälpen"-åtgärder; jag har börjat på en lista med punkter han skall få visa oss och/eller lära oss :)

Men tack igen för all hjälp och välvilja; det är mycket uppskattat!
Bergvärmepump: 1 x Thermia Mega (skall bli en till), monterad oktober 2015 av MRM AB (IVT kommer aldrig in på min mark igen!).
10 borrhål à 200 m.
Gammal tegelstensbyggnad från 1902.
Luft/luft-värmepumpar: Thermia Aura.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
När allt är i sin ordning igen, skriv då ner värden på alla temperaturer som går att läsa av när pumpen har gått några dagar när den värmer huset och när den gör varmvatten. Helst vid några tillfällen som täcker olika utetemperaturer Sådana värden är mycket bra att ha om det skulle krångla någon mer gång.

Sen vore det intressant att få veta vad som hände med den gamla pumpen. Ord som "explosion", "moln av rök och ånga" och "... som tömde vätska ur både hus och borrhål" väcker onekligen intresset.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Be även er reparatör/installatör förklara för er hur ni skall göra för att kunna kräma ur all effekt ur värmepumpen (utan att eltillskottet går in) när ni skall snabbvärma byggnaden.
Om ni bara "startar" anläggningen så är risken annars stor att kompressorn inte går med full effekt då den har ett börvärde som den arbetar emot.
Att dra upp komforttemperaturen på max kan vara en lösning, men det kanske finns någon annan lösning som gör att ni kan ställa värmepumpen manuellt på max uteffekt så länge det behövs.
Det skulle ni kunna spara både tid och pengar på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kl

  • Teknikfientlig
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag verkligen hatar teknik...
Nu har vi i alla fall fått "första hjälpen" av installatören :)
Resten tar vi efter nyår; nu var det tal om att "rädda" värmen för nyår med de gäster vi skall ha, så tar vi lite mer finjusteringar sen :)
(Bland annat kunde de se att det inte alls var gjort nån individuell justering av varje hål, trots att det fanns justeringar på varje rör i samlingsbrunnen; de stod alla på max öppet)

Av nån mystisk orsak, verkar det som om borrhålen (alla 10!) är frusna...
Omöjligt att säga varför i dag; allt var OK vid Halloween (sist vi nyttjade värmepumpen).
Då gav den massor av värme och hade inget ovanligt för sig...
- men nu var det alltså minusgrader in i pumpen på köldbäraren :(
De testade de olika hålen; stängde av och öppnade upp igen, men det var absolut ingen skillnad från hål till hål.
Hålen är ju inte "utarmade" på nåt sätt, då pumpen inte har gått alls på 2 månader, och sist den gick, var det ingen bekymmer.
Alla 10 hålen är dessutom mestadels berg; det var knappast behov av foderrör alls, sedan berget ligger "i dagen" rätt nära, så de sa att det var "effektiva meter" borrhål, nåt de menade på inte alltid var tillfället om det var massor med foderrör.

Just nu går elpatronen, medan enbart pumpen till köldbäraren går i värmepumpen, i hopp om att lossna det frusna; på några timmar har det nu gått till ca 0,2 grader in (från minus 1,6), så installatören trodde att isen nu smälter i hålen.
Vi skall la det stå så, medan vi kollar lite då&då ut över eftermiddag/kväll, för att se om det "lossnar" helt.
Förhoppningsvis skall köldbärartemp bli ca 6 grader, innan vi startar om; vi får se om det blir så...
- och oavsett måste vi se om den snabbt fryser till igen.
Orsaken till att det verkar frusit, säger de kan t.ex. va lågt grundvatten orsakad av lite regn (då fixar det sig själv igen).
I sämsta fall kan nåt ha hänt, som någon som borrat annan plats, och "stulit" det vatten vi hade i våra hål...
Jag HOPPAS verkligen att vi slipper borra nya hål, för så mycket pengar har jag inte råd med nu :(

Så nu är det bara att vänta ut över dagen, för att se vad som händer ... ... ...
Bergvärmepump: 1 x Thermia Mega (skall bli en till), monterad oktober 2015 av MRM AB (IVT kommer aldrig in på min mark igen!).
10 borrhål à 200 m.
Gammal tegelstensbyggnad från 1902.
Luft/luft-värmepumpar: Thermia Aura.

Utloggad kl

  • Teknikfientlig
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag verkligen hatar teknik...
Sen vore det intressant att få veta vad som hände med den gamla pumpen. Ord som "explosion", "moln av rök och ånga" och "... som tömde vätska ur både hus och borrhål" väcker onekligen intresset.

Den gamla pumpen, en IVT (tror den het GL F70HM) dog som sagt med ett smäll, i ett moln av rök och ånga.
Smällen var så jag kände det i hela huset (och vi talar nu om 5000 kvm tegelstensbyggnad).
Jag löp ner mot pannrummet, och strax jag kom ner i källaren kände jag att det luktade bränd, samt att jag blev mött av varm illa doftande ånga, medan jag hörde ljud av vatten som sprutade, och "elektrisk knitter".
Det var bara "nödljus", så jag grep en ficklampa (har en del sådana i laddare som står i stick-kontakter lite här&var, de ger "nödljus" när elen försvinner, så man enkelt hittar de).
Inne i pannrummet stod spruten från maskinen; fronten var blåst av och låg på golvet, och det stank stramt av sprit, samtidigt som mycket svart/smutsigt vatten sprutade, I hörnet vid proppskåpet var det som ett gigantiskt tomtebloss, så jag vågade inte ens gå in i rummet, men löp i väg till en kompis i ett grannhus för att be om hjälp.

När vi kom tillbaks, sprutade det inte så mycket, och "tomteblosset" vid proppskåpet var dött...
- men spritdoften hängde tung, och vatten rann friskt ur pumpen på fler platser.

I efterskott visade det sig att det svarta/skitiga vattnet var från huset; med flera våningar över pannrummet, gjorde trycket att vattnet rann friskt ut värmepumpen, då nån slangar hade gått sönder.
Spritdoften kom från köldbäraren i borrhålen, som hade pumpat upp/ur köldmedel när vad-nu-än-det-var hände; som sagt var det trasiga slangar, samt även nån trasig(a?) pump(ar?).

Jag ringde IVT och bad om att få en serviceman ut "på styrt"; jag skulle ha gäster 2 dagar senare, och behövde få värme i huset (Halloween).
De skickade en "certifierad serviceman" från ett företag inne i Örebro, som faktiskt kom "på styrt"; DET skall de ha ALL ära för.
Men det är också all ära de får!
"Servicemannen" sa tydligt ifrån, många gånger, att han absolut inte var van med sådana stora anläggningar som jag har här; han var servicekille på små ”villapumpar”, och inte ”fastighetspumpar”, men det var ingen på ”fastighetspumparna” som var ledig.
(Hur tillit-väckande tror ni det är att få höra, om och om igen att han inte egentlig håller på med det han nu skall serva hos mig; en anläggning till flera miljoner kronor totalkostnad????)

Men han gick också hela tiden och sa att ”det luktar bränd”, och sniffade runt lite här&var, medan han pysslade med sitt.

Så han började ”reparera”.
Först åkte han och hämtade en ny slang för att byta ut en sprucken slang...
- det hjälpte inte.
Så tog han i väg igen och hämtade hit nytt display, sen fick han nån annan att komma hit med en ny ”Rego”.
Det hjälpte heller inte.
Han sa att jag fick få tag i en elektriker, för det var ett elfel.
Så jag ringde min elektriker, som kom, hittade inget fel, men lämnade nya knivsäkringar till mig, ut-i-fall-att..
Då sa han sa att han inte fick i gång min anläggning igen, så jag fick köra elpatronen om jag ville ha värme.
Jag blev såklart fakturerat för delar, restid, timpris och extra hjälpman som körde delarna hit.
(Elektrikern fick jag ju själv betala, då jag själv hade ringt ut honom, på jourtid om kvällen)

Jag fyllde vatten i anläggningen igen, satte i gång elpatronen, och körde som planerat, utan värmepumpen; jag var stressad, för jag skulle ju ha huset fullt med gäster.
Veckan efter började jag kolla själv.
Och lyfte av nån slags "hatt" som låg uppe på kompressorn.
Det var svartbränd!
All isolation var bränd, kompressorn, som hade varit blå (det var rester av blått nederst) var nu alldeles svart, färgen flagad av i svarta förkolnade flagor, och den var "bucklig" på toppen.
Detta hade inte IVT's servicekille vare sig kollat eller sett!
- TROTS att han gick i 2 fulle dagar och klagade över att det luktade bränd, och bytte ett antal slangar och andra delar på värmepumpen.
Vad är poängen med att byta delar på en värmepump med tvär-bränd kompressor???
Och enda till ta betald för det???
- det är som att byta däck på en bil med skuren motor!!!

Jag kämpade i över 2 år med IVT för att få de till att ta ansvar; anläggningen var ju inte ens 6 år gammal när det hände.
Jag skickade bilder på kompressorn, och de hade folk här flera gånger (som ALLA provade få med sig en speciell trasig slangbit som, enligt de själv, INTE kan gå sönder!)
Men de sa att jag enbart hade 5 års garanti; om jag ville ha mer garanti, skulle jag köpt till det när jag köpte anläggningen (jag har absolut alla papper från köpet, och det står inte ett ord om att jag själv måste köpa en extra försäkring till IVT för att få 10 års garanti, som de lovar på sin hemsida. Men de "10 åren" fick jag nu, i efterskott, veta att enbart gällde villapumpar och inte stora "fastighetspumpar" som min var.)

Sen frågade de MIG vad som orsakade detta (hur skulle jag veta det???)
Men de ville ha mig att svara på om det var slangen som sprack först och sprutade vatten på "datorn" så kompressorn överhettade, eller kompressorn gick varm först, så det blev för mycket tryck i slangen. Eller om det var nåt annat som startade den kedjereaktionen som hade varit i maskinen.
Hur skall jag veta det?
- JAG satt väl inte inne i värmepumpen och passade på alla komponenter!!!

Därför vill jag aldrig med ha med IVT att göra; jag har ännu inte fått tillbaks en krona av alla de pengar jag betalade för att de bytte delar på en värmepump med tvär-bränd kompressor, och de tar absolut inget ansvar för en värmepump till över en kvarts miljon kronor, som inte ens håller i 6 år...
Bergvärmepump: 1 x Thermia Mega (skall bli en till), monterad oktober 2015 av MRM AB (IVT kommer aldrig in på min mark igen!).
10 borrhål à 200 m.
Gammal tegelstensbyggnad från 1902.
Luft/luft-värmepumpar: Thermia Aura.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Att det fryser i borrhålen är normalt inget problem. Det finns massor av borrhål med is runt slangarna som fungerar perfekt. Frysning i borrhålen kan ställa till problem på så sätt att slangarna kläms ihop när det fryser men för det krävs speciella förutsättningar som inte verkar finnas i det här fallet.

Att alla borrhålen skulle vara frusna tror jag inte på. Är det inte cirkulation genom några borrhål kan de hålen inte frysa igen. Det krävs att man tar ut värme från borrhålen för det. Ingen cirkulation = inget värmeuttag.

Det behöver inte vara fel att alla ventiler stod helt öppna. Är alla hål lika djupa och det inte är några större skillnader i avstånd till hålen ska det bli rätt jämn fördelning av flödet mellan hålen utan att man behöver justera med ventilerna. Då är det bäst att de står helt öppna.

Risken att det behövs nya borrhål tycker jag bör vara obefintlig.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Jag förstår inte riktigt vad dom menar med att hålen har frusit?  I stort sett alla bergvärmeanläggningar går väl med minusgrader på brinen efter att dom ha gått hårt ett tag? Och om cirkulationen funkar i alla hål så är det väl inget problem?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad kl

  • Teknikfientlig
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag verkligen hatar teknik...
Risken att det behövs nya borrhål tycker jag bör vara obefintlig.   
Just DEN meningen ger STOR tröst nu :)

Att det var frusit, gjorde ju inte att det inte kom värme alls, men vi fick mindre än det jag förväntade (40-45 grader ut av pumpen; under Halloween hade vi nästan runt 60 på det bästa när pumpen gått några dagar).
Som Smurfen (tror jag det var?) sa tidigare, var det en OK skillnad på köldbärartemp in till pumpen, och köldbärartemp retur; pumpen jobbade alltså "hyfsad", men det tog längre tid på sig att få upp värme från "kallt hus", mycket längre än normalt, i och med att ut från pumpen var lägre än förut.
Nu har som sagt pumpen stått still några timmar, enbart med cirkpump i gång på köldbärarsida, och nu börjar temperaturen in på köldbärar långsamt öka (var på nästan 3 grader för ett litet tag sen), så troligen smälter isen runt rören av markvärmen runt, som installatörerna sa?

Alla rören till alla 10 hålen blev i alla fall mätt temperatur på, ett efter ett, och de var ca lika (skilde nån tiondedel på max).
Hålen ligger inom samma område med ca samma inbördes avstånd.
Jag vet inte hur teorin om att lågt grundvatten orsakad av mycket litet nederbörd kan tömma vatten runt hålen, och när vi körd ett tag (pumpen har nu varit i gång 6 dagar där den gått på fyllt) har vi ju körd kyld köldbärarvätske ner i hålen.
Det skall testas ut när tempen nu går upp igen; hur snabbt i eventuellt kylar ner "hålen" igen när vi startar pumpen.

De som installerade verkar va mycket måna om att få det att fungera, så v i hoppas det bästa; det har ju inte varit nåt problem det året som är gått sedan Thermia-pumpen kom in här. I dag handlade det mest om att "säkra" nyår, sen går vi på efter nyår för att optimera mer.

@purjo__:
Saken är ju att det är 2000 meter hål fördelat på 10 brunnar, som inte borde va "utarmad", i och med att pumpen enbart har varit i gång i 6 dygn nu.
Innan dess gick pumpen senast i förbindelse med Halloween...

Men jag är tacksam för alla inspel; tro inte annat!
:)
Alla tips förs vidare till installatören; vår drift i denna byggnaden är ju lite "udda" för en fastighetspump, i och med att vi enbart har periodisk drift, och det kräver lite extra när det kommer till inställningar :)
Bergvärmepump: 1 x Thermia Mega (skall bli en till), monterad oktober 2015 av MRM AB (IVT kommer aldrig in på min mark igen!).
10 borrhål à 200 m.
Gammal tegelstensbyggnad från 1902.
Luft/luft-värmepumpar: Thermia Aura.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Att det är rimfrost på slangarna betyder inte att hålen har frusit, det har de med största säkerhet inte gjort.
Låg vattennivå i borrorna skulle kunna ge sämre effekt och lägre temp, men att det skulle ge en skillnad på 15 grader på framledningen allt annat lika ser jag som rätt otroligt.
Utan att veta så gissar jag att ni värmer större yta nu än vid Halloween, och att den nya värmepumpen har högre effekt än er gamla IVT.
Det i kombination gör att tempen i borrorna blir lägre, och det ger lite lägre uteffekt på värmepumpen.
Då er värmepump har en scrollkompressor så blir inte uteffekten så mycket lägre när KB-tempen sjunker, det är mest strömförbrukningen till kompressorn som stiger.
Så brukar det i alla fall vara med scrollkompressorer, har inte lusläst några data på just denna pump dock, så det kan jag inte svära på.

Trots att flera personer frågat så har du ännu inte svarat på om värmepumpen går med full uteffekt (88 kW eller 100% varvtal på invertern).
Är det för att du inte kan få fram det, eller för att du inte tror att det är en viktig fråga?
Den frågan är fundamentalt viktig att få svar på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Jag vet inte hur teorin om att lågt grundvatten orsakad av mycket litet nederbörd kan tömma vatten runt hålen, och när vi körd ett tag (pumpen har nu varit i gång 6 dagar där den gått på fyllt) har vi ju körd kyld köldbärarvätske ner i hålen.

Jag tycker ni ska glömma teorin om lågt grundvatten. Borrhålen är 200 meter djupa. Grundvatten finns normalt på några meters djup. Är det ovanligt lågt grundvatten handlar det om att grundvattennivån ligger några meter lägre än vanligt. Skillnaden mellan 190 meter aktivt hål och 195 meter märker ni inte. Den skillnaden kan inte spela någon som helst roll i det här fallet.

Citera
Att det var frusit, gjorde ju inte att det inte kom värme alls, men vi fick mindre än det jag förväntade (40-45 grader ut av pumpen; under Halloween hade vi nästan runt 60 på det bästa när pumpen gått några dagar).

60 grader var det när pumpen värmde huset eller när den gjorde varmvatten? Det är en fundamental skillnad mellan de fallen. 60 grader vid varmvattenberedning säger inget alls om vad pumpen klarar när den värmer huset.

Citera
Alla rören till alla 10 hålen blev i alla fall mätt temperatur på, ett efter ett, och de var ca lika (skilde nån tiondedel på max).
Det är märkligt. Då frågar man sig varför det inte var frost på alla slangar. Frostfria slangar i kombination med ovanligt låg ingående köldbärartemperatur kan jag inte tolka på annat sätt än att det inte cirkulerar köldbärare genom de borrhålen. Några borrhål belastas därmed hårdare än normalt. Det går inte ihop med att det är samma temperatur på alla borrhål. Det skulle ha varit intressant att se på när de mätte.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Inkommande slangarna kanske inte var så kalla att det frostade på dem, så har jag i alla fall tänkt.
Det är alltså frost på på hälften av slangarna om min teori stämmer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Intressant att läsa om explosionen, det ser ut som att något exploderat och att detta i sin tur gjorde att både värmebärare och köldbärare rann ut.
Har aldrig hört talas om nått liknande, undrar över vad som kan orsaka att både värmebärare och köldbärare läcker ut på detta viset? ???
Visst sitter där slangar som kan spricka, men att de spricker på både VB och KB samtidigt? ???
Vad är oddsen?
Kompressorn kan ha brunnit som ett följdfel, normalt ska pressostater lösa ut, men om allt blir översköljt med vatten så kanske inte säkerhetsfunktionerna funkar?
Eller kan det varit kompressorn som inte stannat när den skulle och orsakat övertryck i både kondensor och värmebärare, men detta borde inte gjort att köldbäraren runnit ut? ???
Fattar inte? ??? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
En annan iakttagelse är att det verkar vara flöde i alla borror trots minusgrader på inkommande köldbärare.
Detta borde inte vara möjligt med 2 km borra till 88 kW värmepump även om den gått en vecka på max.
Låt oss tänka tanken att 66 kW kommer från borran, det blir 33 W/m vilket knappast kan orsaka minusgrader i Örebro-trakten?
Om det inte är i de områden där det i huvudsak är lerskiffer?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!