Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Roland
« skrivet: 28 december 2016, 12:07:28 »

Systemet såg alltså inte alls ut som jag trodde. Mot bakgrund av den nya informationen verkar servicekillens åtgärder obegripliga. Luktar det bränt borde man börja med att ta reda på vad anledningen till det är. 

Angående smällen finns en ledtråd till, illaluktande ånga.
Det tyder på att det var mycket höga temperaturer på själva värmebäraren.
Har också funderat över det. Det verkar som om slangen har brustit som en kombination av högt tryck och hög temperatur. Högtryckspressostaten måste som sagt först ha fallerat.  Men det borde också finnas en hetgasgivare som hade larmat.

Med tanke på att huset är på några våningar är det en till två bar övertryck nere vid pumpen. Vid det trycket kokar vattnet över 120 grader. Det behöver inte ha kokat. Det räcker med att vattnet värms till en bit över 100 grader för att det ska bli ett rejält ångmoln när slangen brister. Det blir också ordentlig fart på vattnet när det strömmar ut. Det bildas ångblåsor i den brustna slangen som driver på vattnet. Det blir ungefär som när man har fått in luft i vattenledningen, vattnet spottas ut ur kranen med bra fart. Slangen måste ha farit runt med bra kraft. Men att det skulle räcka för att slå av vad som förmodligen var ett metallrör, det verkar konstigt. Frågan är om det kan förklara bucklorna på kompressorn.

Det är tyvärr för långt till Örebro för mig också.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 28 december 2016, 12:02:00 »

Ja, varför byter man mjukstart om kompressorn har brunnit upp? Det kan ju till och med jag som inte är i branschen över huvud taget räkna ut att det är helt onödigt och helt felaktig felsökningssystematik...
Som att byta startmotor på bilen för att motorn har skurit (bilanalogier är aldrig fel...)
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 28 december 2016, 11:46:12 »

Säkerhets ventilen  om den är rätt monterad
Skall! Säkerställa att rör eller slangar kopplingar ej kan brisera

En sak jag reagerar starkt på
Man byter inga mjukstarten eller något annat innan kompressorn
Meggats   .  Är det som du beskriver  är det en helt misslyckad
Felsökning och utförd reparation .
Ska inte få hända !
Dem borde kreditera hela felsökningen ovh materialet
Då den är utförd i  kunskapsnivån tro och prova
Orsaken till haveriet måste dem kunna påvisa
Kan dem inte det och du bytt kompressor
Kvarstår orsaken
Jag hoppas för er skull att dem tar ansvar
Cocacola
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 december 2016, 11:00:08 »

Angående smällen finns en ledtråd till, illaluktande ånga.
Det tyder på att det var mycket höga temperaturer på själva värmebäraren.
Om värmepumpens högtryckspressostat fallerar, kan den då få värmebäraren att koka om t ex flödet på värmebäraren avstannar?
Övertrycksventilen är dimensionerad för vatten, inte ånga, den klarar då inte att hålla nere trycket eller?
Detta skulle då kunna medföra att flexislangarna exploderar.
Om köldbärarrören sitter intill så kan säkert slangen på bilden klippa till rören så att även köldbäraren läcker ut?
 dontknow

Synd att jag har så långt till Örebro, hade gärna kollat på grejerna.
Skrivet av: kl
« skrivet: 28 december 2016, 10:44:53 »

@ COCACOLA
Det ända som kan likna en "skaderapport" som jag sett i förbindelse med haveriet, är listan med de delar han bytte (typ; "fukt i display, bytt till nytt Rego 5002+3 E-DSP-IVT", o.s.v. på samma sätt; listan låg bifogad fakturorna med de samma posterna), antal mil + tid kört för honom hit&dit för att hämta hit olika delar (1 del i taget, så klart), mil + restid för den extra personen han kallade dit med delar, ett-eller-annat de kallar "grundavgifter", o.s.v.
Trots att de var utkallad till ett såpass stort haveri i en relativt stor fastighet (jag tror i alla fall den kan kallas stor) med såpass förödande resultat, finns inget som jag ser kan kallas ett "skadeprotokoll" alls, annat än den "förklarande" texten (som kallas "Arbetsbeskrivning") på fakturan :(
Beteendet från både IVT och IVT's externa "serviceapparat" de erbjöd efter detta, är orsaken till att jag så starkt varnar emot att våga köpa värmepump från IVT, i alla fall om den är så stor att den går under det de kallar "fastighetspump".
Att åberopa sig saker de inte nämnd med ett enda ord i offerten, eller i köpsavtalet når produkten köptes, för att komma undan sitt ansvar, tycker jag är horribelt; hur skall jag, som kund, veta att det som står angående t.ex. garantier på deras hemsida, enbart gäller upp till värmepumpar av en viss storlek?

@ Rickard
Jag skall prova se om jag kan hitta de upplysningar du frågar efter; förlåt att jag missuppfattade din fråga, och därför svarade fel :)

@ Roland:
Det var (och är fortfarande inte) inte behov av att göra någon ting alls med värmepumpen för att få värme i huset med el-patronen; den står separat, och det är bara att stänga av några kranar, så är pumpen "kopplat loss" från hela systemet. Jag har även många cirkulationspumpar för radiatorvatten utanför värmepumpen (t.ex. en till varje flygel, en till byggnadens "huvudkropp", en till de store salarna, o.s.v.), så det är inget problem alls; jag styr värme dit jag vill med olika cirk-pumpar.
Därför måste pumpen inte alls kopplas in i kretsloppet på nåt vis för att få cirkulation ; om det vore nödvändig, hade jag inte klarat mig de två åren den gamla pumpen stod kvar, och jag enbart hade el-patronen att värme med.

Det är heller inget i värmepumpen som styr el-patronen; den styrs helt manuellt av mig, så jag slår den i gång när jag tycker det är behov för det.
Därför var det alltså inget behov av att göra något av de saker "service-killen" gjorde, för att slå över" till el-patron; de kranarna som behövde öppnas (för el-patronen) eller stängas (för värmepumpen) kan jag öppna och stänga själv, utan hans hjälp.

Det verkade inte som smällen i värmepumpen flyttade på den, men jag satt inte i pannrummet n är det hände, så säker kan jag ju inte vara. Och vad som försiggick inne i själva pump"huset" innan, har jag ingen aning om :)
Därför vet jag heller inte vad som gick sönder först/sen/till sist; jag vet bara att det blev hitskickad en "servicekille" som inte ens lyfte på den isolations"hatten" som låg på toppen av kompressorn, trots att det verkligen stank bränd "över allt", och allra mest i pannrummet...
- det var jag, en totalt okunnig person, som lyfte på den isolationshatten" efter att "servicekillen" hade lämnat med orden att "jag får inte i gång den, så det är nog inget jag kan göra".
Och det var jag som fick öppna/stänga kranar efter att han hade lämnat, för att själv få i gång systemet med värme från el-patronen; han lämnade mig med ett 5.000 kvm hus, i början på november, helt utan värmemöjligheter.

När pumpen klarar av 60 grader är det utan el-patronen; som sagt är det jag själv som slår i gång den vid behov; den är inte kopplat i hop med värmepumpen på nåt sätt alls (annat än att de båda har möjlighet till vattenflöde mot samma system).
När jag startade el-patronen i går, var det länge sen den var i gång sist (påsken 2015).

Och ja; jag kan gott förstå att för "värmepumpsnördar" kan det va intressant :)
- men troligen på samma nivå som "nördarna" kan förstå att pumpens ägare kan styra sin entusiasm för suicidala värmepumpar :)
Nån "värmepumpsnörd" är hjärtligt välkommen att plocka i sär det som finns kvar (och om någon behöver nya slangar, ny "rego", nytt display, ny "mjukstart" o.s.v., så har jag alldeles nya här, som inte gått en enda sekund; de blev bara tagit ut av paketet och satt in i en värmepump som var långt förbi räddning...

Jag fick även ett "erbjudande" från IVT's återförsäljare om att de kunde byta ut kompressorn, efter att JAG visade de att den var bränd (först trodde de inte ens på mig, och påstod att om den var det, ville deras "service-tekniker" ha upptäckt det). Men efter några månader fick jag äntligen ut den ena ägaren i företaget, och han fick se själv att den var bränd. Då kom "erbjudandet"; för lite över 100.000 kr skulle de byta ut den med en ny kompressor. Men de kunde inte lova att pumpen kom att fungera efteråt, för det "var inte möjligt att veta hur mycket annat som tagit stryk inne i pumpen".
Jaha?
Varför skulle jag vilja betala över 100.000 kr för att byta en kompressor, när de inte kunde garantera att pumpen kom att fungera efteråt?
- jag hade ju redan betalat rätt bra för arbete och delar för att få i gång pumpen, som inte hjälpte ett dugg; pengar de fortfarande vägrar återbetala (det ända de har "erbjudit" efter att jag sa nej till att våga prova med en ny kompressor som de inte kunde garantera nån ting med, var att antingen kunde de ta tillbaks delarna de hade satt dit mot en "återköpsavgift" på 50 %, eller jag kunde få köpa en helt ny värmepump, där de drog av summan för de delarna från köpskillingen).
Skrivet av: Roland
« skrivet: 28 december 2016, 09:13:06 »

All isolation var bränd, kompressorn, som hade varit blå (det var rester av blått nederst) var nu alldeles svart, färgen flagad av i svarta förkolnade flagor, och den var "bucklig" på toppen.
Detta hade inte IVT's servicekille vare sig kollat eller sett!
- TROTS att han gick i 2 fulle dagar och klagade över att det luktade bränd, och bytte ett antal slangar och andra delar på värmepumpen.
Vad är poängen med att byta delar på en värmepump med tvär-bränd kompressor???
Och enda till ta betald för det???
- det är som att byta däck på en bil med skuren motor!!!

Jag tycker det är lite orättvist mot servicekillen. Hans uppdrag var att se till att det nödtorftigt gick att värma huset. För att det ska vara möjligt måst radiatorvattnet kunna cirkulera genom radiatorer och elpatron. Det enklaste sättet att ordna det är att byta trasiga slangar på radiatorvattensidan. Dessutom sitter cirkulationspumpen för radiatorvattnet inne i värmepumpen så den måste i alla fall kopplas in i kretsloppet på något sätt. Det är svårt att kritisera slangbytena. 

Om det är som på villavärmepumpar är det reglercentralen som styr när elpatronen ska kopplas in och ur. Är det så hade alternativet till ny reglercentral varit att man manuellt hade kopplat in och ur elpatronen. Någon måste då hela tiden vara i pannrummet och övervaka anläggningen. I praktiken fanns det nog inget alternativ till att sätta in en ny reglercentral. Jag tycker det verkar som om servicekillen gjorde det minimum av åtgärder som krävdes för att få värme och varmvatten i huset.

För att fortsätta liknelsen med bilen tycker jag det är rimligt att byta däck på en bil med skuren motor om bilägaren vill att den ska kunna bogseras några mil.

Sen är frågan vad som hände vid explosionen. Att frontplåten flög iväg är inte så konstigt. Vattenstrålen från den brustna slangen ska klara av det. Men liksom Carl tycker jag att det är mycket konstigt att köldbäraren också läckte ut. För att det ska vara möjligt måste ett rör ha brutits av, det finns förmodligen inga flexibla slangar på köldbärarsidan. Det kräver i sin tur att värmeväxlaren får en riktigt ordentlig smäll eller att hela pumpen flyttade sig. Båda sakerna borde vara omöjliga.   

När pumpen klarar att värma till 60 grader är det med enbart pumpen igång eller är det pump plus elpatron? Problemet är att det är en våldsam skillnad i avgiven effekt från radiatorerna om de matas med vatten med 60 grader eller 44 grader. Jag skulle gissa att det skiljer en faktor två i avgiven effekt. Den effektändring som 3 grader kallare köldbärartemperatur ger skulle inte ge större skillnad på utgående temperatur på mer än ca 2 grader. Pumpen som nu klarar att värma till 44 grader skulle klara av att värma till ca 46 grader om köldbärartemperaturen hade varit högre.

För värmepumpnördar är det här ett mycket intressant fall men jag har full förståelse för att pumpens ägare kan behärska sin entusiasm. 
Skrivet av: Roland
« skrivet: 28 december 2016, 08:15:42 »

Inkommande slangarna kanske inte var så kalla att det frostade på dem, så har jag i alla fall tänkt.
Det är alltså frost på på hälften av slangarna om min teori stämmer.
Jag förutsatte att det inte var frost på 3 eller 4 av de utgående slangarna men jag inser nu att jag borde ha gjort klart att det var de utgående slangarna man skulle titta på. Var det de inkommande som var frostfria är det rimligt att det var samma temperatur i alla borrhålen. Men då blir det ännu konstigare att det är minusgrader in.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 december 2016, 00:07:56 »

Nja, det jag menade med om den gick på max är om du någonstans kan läsa av kompressofrekvens, eller en procentsats som indikerar med vilken effekt den går.
Jag menar INTE vad inställningen av komforttemperaturen var ställd på.
Det är alltså uteffekten/kompressorfrekvensen eller en procentsats som jag är ute efter.
Det bör gå läsa av i någon av menyerna.
Coacola vet säkert i vilken.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 27 december 2016, 23:54:51 »

Om det är en service tekniker måste han kunna skriva en skaderapport
Med en sån skada bör man kontrollera allt
Tex provtrycka Högtryckspressostaten för att se om den bryter
Kontroll gällande montage av säkerhetsventiler
Flödes bilden  mm
Det ska fan inte vara något problem för IVT att säkerställa
Orsaken till ett sånt haveri som du råkat ut för

Lägg gärna upp lite mer bilder om du har
Skrivet av: kl
« skrivet: 27 december 2016, 23:33:15 »

@: COCACOLA
IVT hade sina "auktoriserade" servicefolk här, et flertal gånger...
- både från närmste "installationsföretag" i Örebro (de som tog GOTT betald för att i två dagar labba runt och byta ett antal delar på bergvärmepumpen, trots att kompressorn var tvär-bränd. Men det såg de ju inte ens efter; de bara klagade på att det luktade bränd), samt att IVT ett par gånger skickade upp någon från IVT's kontor i Tranås (mestadels för att prova få tag på den slangen, verkade det som).

Nej, jag har ingen bilder av hela den gamla anläggningen, men massor av detaljbilder på olika "trasiga" komponenter, samt att många av komponenterna finns kvar i metalskrothögen på utsidan (som skall till Stena Metal i slutskedet).

Jag har såklart alla foton, kvitton och all korrespondens angående IVT-pumpen kvar; smällen var ett par dagar innan Halloween 2013, och jag kämpade mot IVT, IVT's "servicefolk", samt IVT's återförsäljare i ca 2 år, innan jag gav opp rätt inför Halloween 2015 (jag var totalt slut av detta, samt bekymmer med att privat hitta en ny kvarts miljon för att få en ny pump).
Så efter 2 års bråk med IVT gav jag (temporärt) upp, och beställde en ny från Thermia (den monterades av Mälardalen Rör & Montage AB; ett företag jag verkligen kan rekommendera; i dag sköter de allt rörmokeri i fastigheten)...
- jag vågade, efter 2 vintrar, inte gå ännu en vinter till mötes med enbart el-patronen som värmemöjlighet mot frostskador.
I dagarna jag väntande på den nya pumpen (det var inte många) demonterade Mannen det värmepump"liket" som stod i pannrummet, medan jag släpade ut alla delarna till metal-skrot-högen, så vi fick gjord plats till den nya.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 27 december 2016, 23:00:21 »

Det där måste en tekniker från IVT kunna svara på
Har dem vart hemma och besiktat av skadan på plats ?
Har du några installationsbilder på den gamla anläggningen ?
Det krävs ett hyffsat högt tryck för en slang att brisera på det viset
Det övertrycket borde säkerhetsventilen ha tagit hand om
Skulle vart intressant att ha haft möjlighet att titta på installationen
Cocacola
Skrivet av: kl
« skrivet: 27 december 2016, 22:01:14 »

Skall vi se, så skall jag prova svara i ordning här.
@:Richard
Det med rimfrost eller inte på slangarna, var nåt vi kollade efter tips här i från, som en signal om det var cirkulation i borrhålen. Vid kontroll i samlingsbrunnen, var det några (3, eller möjligt 4?) av borrhåls-slangarna som inte hade frost på sig, de andra hade frost på sig.
Under Halloween var det ca samma utetemp som nu, och vi värmer precis samma yta; enda skillnaden är att huset möjligt är "kallare" genom nu, än det var då.
Den nya pumpen har lite större effekt än den gamla, men enligt Thermia har den nya mer än nog med de 10 hålen vi har; vi borrade 10 hål (når vi först var i gång med att borra, och hade fått låna borriggen över mellandagarna det året) även de sa att vi inte behövde mer än 7 eller max 8 till den gamla. Men vi visste ju redan då att vi skulle ha åtminstone en bergvärmepump till, "sen" (utan att tidfästa) när vi skulle starta renovering av en annan del av fastigheten, så behovet kom till att komma.

Angående full effekt, gick den inte på det, för vi fick råd från när här i från om att sätta den upp på max (den stod på inställning 7, och vi satte den upp till 10). Skillnaden resulterade enbart i en grad mer ut från pumpen, trots att varvtalet gick för fullt.
(Hoppas det var detta du menade med din fråga? Jag skrev just detta i går 12:34:27, så jag trodde jag hade svarat på det. Om jag missuppfattar vad du frågar efter, ber jag om ursäkt för det)

Det var även massor av frost på slangen helt in i pannrummet och in till värmepumpen; den stannade kvar ett tag, trots att det var varmt där in och vi stängde av värmepumpen för att smälta den.

@: Roland
60 grader var nåt pumpen värmde huset.
Vatten värms enbart med hetgasväxlaren; vi har 2 vv-tankar, som ordinärt går på el, men som hetgasväxlaren "tar över ansvaret för" när pumpen går.
När de testade borrhålen i dag, växlade de från hål till hål, för att se om det blev nån skillnad, och det blev det inte; mätningen gav samma resultat både angående cirkulation och temperatur (enbart en tiondedels grad skillnad var max skillnad). De mätte med att sätta ett mätinstrument på det rör de ville mäta, medan de stängde av de andra, och därefter gick in och läste av information på pumpen angående flöde/tryck och temp (för att se om tempen där stämde med tempen på deras mätinstrument)

@: Carl N
Det var i alla fall inget kul att va ensam i huset den natten det hände :(
- jag blev skiträdd...
Enligt IVT kan det inte hända, det som hände här, därför tog de heller inget ansvar.
Jag har fortfarande både de delar de bytte ut, samt de nya de monterade dit (HELT i onödan; kompressorn var ju tvärbränd). Där i bland "hjärnan", i hopp om att jag nån gång kan få "satt dit" IVT för att någon kan "läsa" av data och visa att det faktiskt hände (samt att jag ju har den slangen de desperat provat få tag i många gånger; 2 gånger har de skickat mig färdig ifyllda fraktdokument, betalda, så jag skall skicka till de. De har provat få den med sig, alla de som varit här. De har skickat en man från Tranås till Örebro enbart för att prova få tag på slangen.
Mitt svar till de alla är; VISST kan jag skicka de slangen, men jag vill att de skall signera ett foto av den som jag får ha kvar, som MITT bevis på hur den spruckit, så jag har ett bevis på att den har funnits.
Det vill de INTE.
Som du ser av de 2 bilder jag bifogad här, är det ena ändan av den slangen som "inte kan gå sönder på det viset", samt toppen på kompressorn, som egentlig är "rund&glatt" samt klarblå, men nu är svart och bucklig.
Tyvärr har jag ingen aning om vad som startade "smällen", vilken komponent som "dog" först och eventuellt drog de andra med sig...

Grunden där borrhålen är, är grundfjell.

***
Temperaturen i köldbäraren in (den har gått en del timmar på enbart cirkulation av köldbärare utan att själva värmepumpen har varit i gång, men enbart elpatronen, för att se om "isningen" lossnar) var nu gått upp till +3,7 grader...
Så nu startar vi värmepumpen igen, och hoppas att det fungerar...
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 27 december 2016, 20:17:10 »

En annan iakttagelse är att det verkar vara flöde i alla borror trots minusgrader på inkommande köldbärare.
Detta borde inte vara möjligt med 2 km borra till 88 kW värmepump även om den gått en vecka på max.
Låt oss tänka tanken att 66 kW kommer från borran, det blir 33 W/m vilket knappast kan orsaka minusgrader i Örebro-trakten?
Om det inte är i de områden där det i huvudsak är lerskiffer?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 27 december 2016, 20:01:54 »

Intressant att läsa om explosionen, det ser ut som att något exploderat och att detta i sin tur gjorde att både värmebärare och köldbärare rann ut.
Har aldrig hört talas om nått liknande, undrar över vad som kan orsaka att både värmebärare och köldbärare läcker ut på detta viset? ???
Visst sitter där slangar som kan spricka, men att de spricker på både VB och KB samtidigt? ???
Vad är oddsen?
Kompressorn kan ha brunnit som ett följdfel, normalt ska pressostater lösa ut, men om allt blir översköljt med vatten så kanske inte säkerhetsfunktionerna funkar?
Eller kan det varit kompressorn som inte stannat när den skulle och orsakat övertryck i både kondensor och värmebärare, men detta borde inte gjort att köldbäraren runnit ut? ???
Fattar inte? ??? ???
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 december 2016, 18:54:32 »

Inkommande slangarna kanske inte var så kalla att det frostade på dem, så har jag i alla fall tänkt.
Det är alltså frost på på hälften av slangarna om min teori stämmer.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 27 december 2016, 18:42:14 »

Jag vet inte hur teorin om att lågt grundvatten orsakad av mycket litet nederbörd kan tömma vatten runt hålen, och när vi körd ett tag (pumpen har nu varit i gång 6 dagar där den gått på fyllt) har vi ju körd kyld köldbärarvätske ner i hålen.

Jag tycker ni ska glömma teorin om lågt grundvatten. Borrhålen är 200 meter djupa. Grundvatten finns normalt på några meters djup. Är det ovanligt lågt grundvatten handlar det om att grundvattennivån ligger några meter lägre än vanligt. Skillnaden mellan 190 meter aktivt hål och 195 meter märker ni inte. Den skillnaden kan inte spela någon som helst roll i det här fallet.

Citera
Att det var frusit, gjorde ju inte att det inte kom värme alls, men vi fick mindre än det jag förväntade (40-45 grader ut av pumpen; under Halloween hade vi nästan runt 60 på det bästa när pumpen gått några dagar).

60 grader var det när pumpen värmde huset eller när den gjorde varmvatten? Det är en fundamental skillnad mellan de fallen. 60 grader vid varmvattenberedning säger inget alls om vad pumpen klarar när den värmer huset.

Citera
Alla rören till alla 10 hålen blev i alla fall mätt temperatur på, ett efter ett, och de var ca lika (skilde nån tiondedel på max).
Det är märkligt. Då frågar man sig varför det inte var frost på alla slangar. Frostfria slangar i kombination med ovanligt låg ingående köldbärartemperatur kan jag inte tolka på annat sätt än att det inte cirkulerar köldbärare genom de borrhålen. Några borrhål belastas därmed hårdare än normalt. Det går inte ihop med att det är samma temperatur på alla borrhål. Det skulle ha varit intressant att se på när de mätte.

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 december 2016, 18:04:25 »

Att det är rimfrost på slangarna betyder inte att hålen har frusit, det har de med största säkerhet inte gjort.
Låg vattennivå i borrorna skulle kunna ge sämre effekt och lägre temp, men att det skulle ge en skillnad på 15 grader på framledningen allt annat lika ser jag som rätt otroligt.
Utan att veta så gissar jag att ni värmer större yta nu än vid Halloween, och att den nya värmepumpen har högre effekt än er gamla IVT.
Det i kombination gör att tempen i borrorna blir lägre, och det ger lite lägre uteffekt på värmepumpen.
Då er värmepump har en scrollkompressor så blir inte uteffekten så mycket lägre när KB-tempen sjunker, det är mest strömförbrukningen till kompressorn som stiger.
Så brukar det i alla fall vara med scrollkompressorer, har inte lusläst några data på just denna pump dock, så det kan jag inte svära på.

Trots att flera personer frågat så har du ännu inte svarat på om värmepumpen går med full uteffekt (88 kW eller 100% varvtal på invertern).
Är det för att du inte kan få fram det, eller för att du inte tror att det är en viktig fråga?
Den frågan är fundamentalt viktig att få svar på.
Skrivet av: kl
« skrivet: 27 december 2016, 17:12:14 »

Risken att det behövs nya borrhål tycker jag bör vara obefintlig.   
Just DEN meningen ger STOR tröst nu :)

Att det var frusit, gjorde ju inte att det inte kom värme alls, men vi fick mindre än det jag förväntade (40-45 grader ut av pumpen; under Halloween hade vi nästan runt 60 på det bästa när pumpen gått några dagar).
Som Smurfen (tror jag det var?) sa tidigare, var det en OK skillnad på köldbärartemp in till pumpen, och köldbärartemp retur; pumpen jobbade alltså "hyfsad", men det tog längre tid på sig att få upp värme från "kallt hus", mycket längre än normalt, i och med att ut från pumpen var lägre än förut.
Nu har som sagt pumpen stått still några timmar, enbart med cirkpump i gång på köldbärarsida, och nu börjar temperaturen in på köldbärar långsamt öka (var på nästan 3 grader för ett litet tag sen), så troligen smälter isen runt rören av markvärmen runt, som installatörerna sa?

Alla rören till alla 10 hålen blev i alla fall mätt temperatur på, ett efter ett, och de var ca lika (skilde nån tiondedel på max).
Hålen ligger inom samma område med ca samma inbördes avstånd.
Jag vet inte hur teorin om att lågt grundvatten orsakad av mycket litet nederbörd kan tömma vatten runt hålen, och när vi körd ett tag (pumpen har nu varit i gång 6 dagar där den gått på fyllt) har vi ju körd kyld köldbärarvätske ner i hålen.
Det skall testas ut när tempen nu går upp igen; hur snabbt i eventuellt kylar ner "hålen" igen när vi startar pumpen.

De som installerade verkar va mycket måna om att få det att fungera, så v i hoppas det bästa; det har ju inte varit nåt problem det året som är gått sedan Thermia-pumpen kom in här. I dag handlade det mest om att "säkra" nyår, sen går vi på efter nyår för att optimera mer.

@purjo__:
Saken är ju att det är 2000 meter hål fördelat på 10 brunnar, som inte borde va "utarmad", i och med att pumpen enbart har varit i gång i 6 dygn nu.
Innan dess gick pumpen senast i förbindelse med Halloween...

Men jag är tacksam för alla inspel; tro inte annat!
:)
Alla tips förs vidare till installatören; vår drift i denna byggnaden är ju lite "udda" för en fastighetspump, i och med att vi enbart har periodisk drift, och det kräver lite extra när det kommer till inställningar :)
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 27 december 2016, 16:58:33 »

Jag förstår inte riktigt vad dom menar med att hålen har frusit?  I stort sett alla bergvärmeanläggningar går väl med minusgrader på brinen efter att dom ha gått hårt ett tag? Och om cirkulationen funkar i alla hål så är det väl inget problem?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 27 december 2016, 16:42:18 »

Att det fryser i borrhålen är normalt inget problem. Det finns massor av borrhål med is runt slangarna som fungerar perfekt. Frysning i borrhålen kan ställa till problem på så sätt att slangarna kläms ihop när det fryser men för det krävs speciella förutsättningar som inte verkar finnas i det här fallet.

Att alla borrhålen skulle vara frusna tror jag inte på. Är det inte cirkulation genom några borrhål kan de hålen inte frysa igen. Det krävs att man tar ut värme från borrhålen för det. Ingen cirkulation = inget värmeuttag.

Det behöver inte vara fel att alla ventiler stod helt öppna. Är alla hål lika djupa och det inte är några större skillnader i avstånd till hålen ska det bli rätt jämn fördelning av flödet mellan hålen utan att man behöver justera med ventilerna. Då är det bäst att de står helt öppna.

Risken att det behövs nya borrhål tycker jag bör vara obefintlig.   
Skrivet av: kl
« skrivet: 27 december 2016, 14:41:23 »

Sen vore det intressant att få veta vad som hände med den gamla pumpen. Ord som "explosion", "moln av rök och ånga" och "... som tömde vätska ur både hus och borrhål" väcker onekligen intresset.

Den gamla pumpen, en IVT (tror den het GL F70HM) dog som sagt med ett smäll, i ett moln av rök och ånga.
Smällen var så jag kände det i hela huset (och vi talar nu om 5000 kvm tegelstensbyggnad).
Jag löp ner mot pannrummet, och strax jag kom ner i källaren kände jag att det luktade bränd, samt att jag blev mött av varm illa doftande ånga, medan jag hörde ljud av vatten som sprutade, och "elektrisk knitter".
Det var bara "nödljus", så jag grep en ficklampa (har en del sådana i laddare som står i stick-kontakter lite här&var, de ger "nödljus" när elen försvinner, så man enkelt hittar de).
Inne i pannrummet stod spruten från maskinen; fronten var blåst av och låg på golvet, och det stank stramt av sprit, samtidigt som mycket svart/smutsigt vatten sprutade, I hörnet vid proppskåpet var det som ett gigantiskt tomtebloss, så jag vågade inte ens gå in i rummet, men löp i väg till en kompis i ett grannhus för att be om hjälp.

När vi kom tillbaks, sprutade det inte så mycket, och "tomteblosset" vid proppskåpet var dött...
- men spritdoften hängde tung, och vatten rann friskt ur pumpen på fler platser.

I efterskott visade det sig att det svarta/skitiga vattnet var från huset; med flera våningar över pannrummet, gjorde trycket att vattnet rann friskt ut värmepumpen, då nån slangar hade gått sönder.
Spritdoften kom från köldbäraren i borrhålen, som hade pumpat upp/ur köldmedel när vad-nu-än-det-var hände; som sagt var det trasiga slangar, samt även nån trasig(a?) pump(ar?).

Jag ringde IVT och bad om att få en serviceman ut "på styrt"; jag skulle ha gäster 2 dagar senare, och behövde få värme i huset (Halloween).
De skickade en "certifierad serviceman" från ett företag inne i Örebro, som faktiskt kom "på styrt"; DET skall de ha ALL ära för.
Men det är också all ära de får!
"Servicemannen" sa tydligt ifrån, många gånger, att han absolut inte var van med sådana stora anläggningar som jag har här; han var servicekille på små ”villapumpar”, och inte ”fastighetspumpar”, men det var ingen på ”fastighetspumparna” som var ledig.
(Hur tillit-väckande tror ni det är att få höra, om och om igen att han inte egentlig håller på med det han nu skall serva hos mig; en anläggning till flera miljoner kronor totalkostnad????)

Men han gick också hela tiden och sa att ”det luktar bränd”, och sniffade runt lite här&var, medan han pysslade med sitt.

Så han började ”reparera”.
Först åkte han och hämtade en ny slang för att byta ut en sprucken slang...
- det hjälpte inte.
Så tog han i väg igen och hämtade hit nytt display, sen fick han nån annan att komma hit med en ny ”Rego”.
Det hjälpte heller inte.
Han sa att jag fick få tag i en elektriker, för det var ett elfel.
Så jag ringde min elektriker, som kom, hittade inget fel, men lämnade nya knivsäkringar till mig, ut-i-fall-att..
Då sa han sa att han inte fick i gång min anläggning igen, så jag fick köra elpatronen om jag ville ha värme.
Jag blev såklart fakturerat för delar, restid, timpris och extra hjälpman som körde delarna hit.
(Elektrikern fick jag ju själv betala, då jag själv hade ringt ut honom, på jourtid om kvällen)

Jag fyllde vatten i anläggningen igen, satte i gång elpatronen, och körde som planerat, utan värmepumpen; jag var stressad, för jag skulle ju ha huset fullt med gäster.
Veckan efter började jag kolla själv.
Och lyfte av nån slags "hatt" som låg uppe på kompressorn.
Det var svartbränd!
All isolation var bränd, kompressorn, som hade varit blå (det var rester av blått nederst) var nu alldeles svart, färgen flagad av i svarta förkolnade flagor, och den var "bucklig" på toppen.
Detta hade inte IVT's servicekille vare sig kollat eller sett!
- TROTS att han gick i 2 fulle dagar och klagade över att det luktade bränd, och bytte ett antal slangar och andra delar på värmepumpen.
Vad är poängen med att byta delar på en värmepump med tvär-bränd kompressor???
Och enda till ta betald för det???
- det är som att byta däck på en bil med skuren motor!!!

Jag kämpade i över 2 år med IVT för att få de till att ta ansvar; anläggningen var ju inte ens 6 år gammal när det hände.
Jag skickade bilder på kompressorn, och de hade folk här flera gånger (som ALLA provade få med sig en speciell trasig slangbit som, enligt de själv, INTE kan gå sönder!)
Men de sa att jag enbart hade 5 års garanti; om jag ville ha mer garanti, skulle jag köpt till det när jag köpte anläggningen (jag har absolut alla papper från köpet, och det står inte ett ord om att jag själv måste köpa en extra försäkring till IVT för att få 10 års garanti, som de lovar på sin hemsida. Men de "10 åren" fick jag nu, i efterskott, veta att enbart gällde villapumpar och inte stora "fastighetspumpar" som min var.)

Sen frågade de MIG vad som orsakade detta (hur skulle jag veta det???)
Men de ville ha mig att svara på om det var slangen som sprack först och sprutade vatten på "datorn" så kompressorn överhettade, eller kompressorn gick varm först, så det blev för mycket tryck i slangen. Eller om det var nåt annat som startade den kedjereaktionen som hade varit i maskinen.
Hur skall jag veta det?
- JAG satt väl inte inne i värmepumpen och passade på alla komponenter!!!

Därför vill jag aldrig med ha med IVT att göra; jag har ännu inte fått tillbaks en krona av alla de pengar jag betalade för att de bytte delar på en värmepump med tvär-bränd kompressor, och de tar absolut inget ansvar för en värmepump till över en kvarts miljon kronor, som inte ens håller i 6 år...
Skrivet av: kl
« skrivet: 27 december 2016, 13:47:14 »

Nu har vi i alla fall fått "första hjälpen" av installatören :)
Resten tar vi efter nyår; nu var det tal om att "rädda" värmen för nyår med de gäster vi skall ha, så tar vi lite mer finjusteringar sen :)
(Bland annat kunde de se att det inte alls var gjort nån individuell justering av varje hål, trots att det fanns justeringar på varje rör i samlingsbrunnen; de stod alla på max öppet)

Av nån mystisk orsak, verkar det som om borrhålen (alla 10!) är frusna...
Omöjligt att säga varför i dag; allt var OK vid Halloween (sist vi nyttjade värmepumpen).
Då gav den massor av värme och hade inget ovanligt för sig...
- men nu var det alltså minusgrader in i pumpen på köldbäraren :(
De testade de olika hålen; stängde av och öppnade upp igen, men det var absolut ingen skillnad från hål till hål.
Hålen är ju inte "utarmade" på nåt sätt, då pumpen inte har gått alls på 2 månader, och sist den gick, var det ingen bekymmer.
Alla 10 hålen är dessutom mestadels berg; det var knappast behov av foderrör alls, sedan berget ligger "i dagen" rätt nära, så de sa att det var "effektiva meter" borrhål, nåt de menade på inte alltid var tillfället om det var massor med foderrör.

Just nu går elpatronen, medan enbart pumpen till köldbäraren går i värmepumpen, i hopp om att lossna det frusna; på några timmar har det nu gått till ca 0,2 grader in (från minus 1,6), så installatören trodde att isen nu smälter i hålen.
Vi skall la det stå så, medan vi kollar lite då&då ut över eftermiddag/kväll, för att se om det "lossnar" helt.
Förhoppningsvis skall köldbärartemp bli ca 6 grader, innan vi startar om; vi får se om det blir så...
- och oavsett måste vi se om den snabbt fryser till igen.
Orsaken till att det verkar frusit, säger de kan t.ex. va lågt grundvatten orsakad av lite regn (då fixar det sig själv igen).
I sämsta fall kan nåt ha hänt, som någon som borrat annan plats, och "stulit" det vatten vi hade i våra hål...
Jag HOPPAS verkligen att vi slipper borra nya hål, för så mycket pengar har jag inte råd med nu :(

Så nu är det bara att vänta ut över dagen, för att se vad som händer ... ... ...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 december 2016, 09:17:36 »

Be även er reparatör/installatör förklara för er hur ni skall göra för att kunna kräma ur all effekt ur värmepumpen (utan att eltillskottet går in) när ni skall snabbvärma byggnaden.
Om ni bara "startar" anläggningen så är risken annars stor att kompressorn inte går med full effekt då den har ett börvärde som den arbetar emot.
Att dra upp komforttemperaturen på max kan vara en lösning, men det kanske finns någon annan lösning som gör att ni kan ställa värmepumpen manuellt på max uteffekt så länge det behövs.
Det skulle ni kunna spara både tid och pengar på.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 27 december 2016, 09:14:29 »

När allt är i sin ordning igen, skriv då ner värden på alla temperaturer som går att läsa av när pumpen har gått några dagar när den värmer huset och när den gör varmvatten. Helst vid några tillfällen som täcker olika utetemperaturer Sådana värden är mycket bra att ha om det skulle krångla någon mer gång.

Sen vore det intressant att få veta vad som hände med den gamla pumpen. Ord som "explosion", "moln av rök och ånga" och "... som tömde vätska ur både hus och borrhål" väcker onekligen intresset.
Skrivet av: kl
« skrivet: 26 december 2016, 23:30:57 »

Vi får visst installatör-hjälp i morgon; företaget som installerade nya pumpen har svarat mig, trots att de har jul-semester :)
- en av ägarna där har lovat komma och hjälpa oss :)
Han har fått samma information som jag skrivit här, så han vet va det rör sig om.

Tackar så mycket för alla goda råd och hjälp!
(Vare sig Mannen eller jag är nåt som ens kan likna "kunniga" inom detta!)
Att kolla i samlingsbrunnen var inte ens på kartan hos oss; att det gick att få nån indikation där.
Samt att ställa upp komfortvärmen på max för att "boosta" värmen
Det lugnande att få veta att pumpen åtminstone inte kom ta skada av att det troligen inte cirkulerade i alla 10 hålen; är det nåt jag verkligen är rädd för, är det att skada den (det blev ju en oväntad jättekostnad med en ny sådan, när den gamla exploderade efter 5 år och 8 månader, sedan ingen tog ansvar, så ingen garanti eller försäkring kom in och hjälpte)

Vi får be installatören hålla ett kurs för oss, så vi lär oss alla "första-hjälpen"-åtgärder; jag har börjat på en lista med punkter han skall få visa oss och/eller lära oss :)

Men tack igen för all hjälp och välvilja; det är mycket uppskattat!
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 26 december 2016, 13:30:43 »

OM flera av slangarna inte verkar "kalla" så är det troligen ett luftproblem som gör att det inte cirkulerar i alla borror.
Trycksätt/fyll på vätska till en nivå strax under maxtryck, avlufta sedan med avstängd cirkpump på högpunkter.
Annars kan min tidigare instruktion rörande cirkulation i en borra åt gången kanske lösa problemen, om luften har någonstans att ta vägen (till en högpunkt i systemet, t.ex. i expansionskärlet).
Bäst är naturligtvis om ni kan få dit en erfaren installatör imorrn.

Kolla också i  menyerna om ni någonstans kan se med vilken procentuell effekt kompressorn går, det borde väl ändå gå se i någon av användarmenyerna?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 26 december 2016, 12:46:32 »

Det förstör inte värmepumpen, men den går mindre effektivt.
Det finns säkert ett expansionskärl med manometer på köldbäraren, kolla vad manometern visar?
Är det tryck i grejerna så kan man prova att lufta, det borde sitta nån luftningsnippel vid samlingsbrunnen.
Annars så får ni invänta service för denna delen.

Men ni har ju alternativet att värma med elpatron om det kniper.
Kolla manualen som Rickard länkar till, det står hur man ökar max framledning (som kanske är begränsad till 45 °C?).
Skrivet av: kl
« skrivet: 26 december 2016, 12:34:27 »

Igen; jag är mycket tacksam för de råd vi får; såklart händer saker som detta under "röda dagar" där det inte går att få tag på folk.

Uppdatering nu:
Enligt råd från Roland kollade Mannen "samlingsbrunnen" ute, och det är minst 3-4 rör som inte har frost på sig.
Vad kan detta komma av?
Och inte minst: Hur löser vi det/kan vi alls lösa det själva?
Är det nåt som kom efter att IVT-pumpen gick åt helv..., och som borde va inställd till den nya pumpen?
- för om den nya pumpen "tror" att den får 10 borrhål, men egentligen bara får näst intill hälften; vad om vi förstör den nya pumpen???

Komfortvärme ställde Mannen in på max (10), i går kväll (upp från 7); det enda det gav, var en ökning från 44,3 grader till 45 på värme ut från pumpen.

*Åh, jag hatar var så okunnig som jag är på detta!*
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 26 december 2016, 10:34:45 »

Är det inte helt otroligt att Thermia har en användarhandbok där det inte framgår vad som finns i de olika menyerna?
Jag kan varken hitta hur man ser om värmepumpen går med full effekt eller hur man ser om inkommande eller utgående KB-temp styr effekten på kompressorn eller ej.  dontknow

MAKALÖST.

Cocacola vet säkert vad som kan styra ned effekten, hoppas han ger några ledtrådar.

Någon som hittat en mer innehållsrik manual?
http://www.tcmadmin.thermia.se/docroot/dokumentbank/VUJSC307_Th_Mega_UG_SE_X023132se.pdf

Finns det lätt-tillgängliga avstänginsventiler på KB-kretsarna skulle jag stoppa kompressorn, köra cirkpumpen på KB-sidan manuellt på max effekt och sedan stänga alla slingor utom en.
Låt flödet gå en stund på enbart en slinga, öppna sedan nästa och stäng den första, och fortsätt så tills du forcerat flöde i alla slingor.
Öppna sedan alla slingor och starta kompressorn igen.
OBS, öppna/stäng inte på chans om ventilerna verkar vara injusterade individuellt på avstängningsventilerna.

Både innan och efter denna övning bör tryck/nivå i KB-kretsen kontrolleras och justeras vid behov.

Det kan också vara fel på KB-givarna, så de visar för lite, och att det i sin tur begränsar kompressorn, men det verkar långsökt att båda givarna skall visa fel.
Fast i och för sig skulle det ju kunna vara fel på inkommande KB så den visar någon grad för kallt, och att det minskar hastigheten på cirkpumpen för KB så mycket att flödet blir lågt (Om den reglerar deltaT till 3 grader på KB fram/retur)

I fall som dessa är det ofta små enkla fel som kan göra stor skillnad, många som felsöker börjar med att söka fel på de stora komponeterna som kompressorn, men felen finns oftast i små billiga komponenter eller fel inställningar i styren.
Tänk på det om ni tar dit en reparatör...
Skrivet av: Roland
« skrivet: 26 december 2016, 10:21:34 »

Jag tycker köldbärartemperaturen är låg med tanke på förutsättningarna. 2000 meter till 88 kW ska ge högre temperatur i mellersta Sverige, i synnerhet med tanke på att borrhålen var "utvilade". Hålen måste vara kopplade parallellt på något sätt. Troligen är det några hål som det inte cirkulerar igenom. Det borde gå att se vid förgreningspunkten genom att det inte är frost på några slangar. Bilder vore som sagt bra.

6 grader i borrhålen är rimlig temperatur när pumpen inte tar ut så mycket värme från borrhålen. Går den dygnet runt  måste man räkna med lägre temperatur men det borde vara en till två plusgrader i stället för -1. Tre grader lägre temperatur gör att pumpen tappar 10-15 % i effekt.

Undrar liksom Carl om pumpen går med maximal effekt. Å andra sidan bör 44 grader framledningstemperatur räcka för att hålla huset varmt med tanke på den utomhustemperatur som råder nu om radiatorsystemet passar att arbeta ihop med en värmepump. Med tanke på att det har fungerat tidigare verkar det vara så. Har det märkts någon förändring i inomhustemperaturen senaste dygnet och vad ligger den på nu? 
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 26 december 2016, 10:05:35 »

Jag har skummat manualen och kan inte hitta någon effektbegränsning som beror på låg KB-temp.
Jag förutsätter att kompressorn går kontinuerligt.
OM INTE så kan det finnas en maxbegränsning som ställts in på 44 grader som skydd för vissa rum som värms med golvvärme, känns långsökt att den begränsningen skulle finnas i ett hus som är som beskrivet.
Ni skulle ju kunna räkna lite på hur snabbt rumstempen stiger för att se om ni hinner få upp värmen till på Onsdag eller ej, om inte, så håller jag med cocacola, släpp eltillskottet fritt så länge som det behövs.

Jag tycker att temperaturerna ser OK ut i övrigt, men visst skulle man kunna tänka sig en kombination av dålig cirkulation i någon eller några borrhål i kombination med ett fel som ger kompressorn en lägre uteffekt än normalt, men det känns som ett rätt otroligt scenario.  dontknow
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 26 december 2016, 09:35:56 »

Hej Kl
Det skulle va intressant att se hur dem kopplat in den
Har du någon bild att posta?

Spontant känns det som du har lite effekt installerat .
5000 m2 är stort

Dem borde ha kopplat spetsen till VP ?
Mitt råd är att du släpper elen fri med tanke
På alla gäster som kommer
Mvh
Cocacola
Skrivet av: kl
« skrivet: 25 december 2016, 23:34:47 »

Carl N;
Har mejlet till de som monterade pumpen, så jag hoppas de kollar mejlen, annars ringer vi i alla fall Thermia på tisdag...

Huset är totalt ca 5.000 kvm, men just nu är det bara ca 2.000 kvm vi provar värma upp.
Och som sagt är det inte SÅ mycket värmetapp från "ut av värmepumpen" (44 grader) till returen (37 grader).
Men minus i köldbärarvätskan ger mig bekymmer, för den borde va på plus; det har "alltid" varit ca 6 grader i borrhålen, därför undrar jag på den ingående köldbärartempen (dock har jag inte kollat den förut; enbart nu, när jag tycker pumpen ger för lite värme, förhållande till vad den gjort förut)

Jag är i alla fall mycket tacksam för alla tips; nu, med "röda dagar" och ingen att få tag i, samt att vi får 50 gäster till nyår, varav de första kommer redan onsdag, ger lite "bekymmer"...
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 25 december 2016, 22:48:07 »

Aha, 2000 m2 gammalt tegelstenshus...
Nu är det inte så kallt ute men husstommen är kall och det tar säkert lite tid innan allt har blivit uppvärmt.
För att försäkra dig om att värmepumpen går på max så bör ni tillfälligt ställa upp komfortjustering till max ett par dagar och sen ställa tillbaka denna till 0 när det blivit varmt i huset.

Men det finns en risk i att värmepumpens effekt begränsas av låg KB-in, så antingen måste ni sätta er in i hur man kollar att det är tryck i köldbäraren och även att det inte är luft där eller ta hem nån som kollar upp detta.
Det låter inte riktigt OK att KB-in är minus redan...
Skrivet av: kl
« skrivet: 25 december 2016, 21:03:48 »

Det vi provar värma upp nu är väl troligen ett par tusen kvadrat?
- mestadels mindre rum, samt nån korridorer, och inte stora salar.
Huset är från 1902, byggt i tegelsten.
Varje radiator/element har egen termostat (nästan alla termostater blev bytt sist sommar, då många var gamla "svamphattar" som var trasiga. Nu är alla nya, med regulator från 0, frostsäkert läge, och 1-7 tror jag det är).
Vi har 56 kWh elpatron vi kan ta till, i kris (den var bra att ha när IVT-pumpen brann och jag stod helt utan värme i fastigheten).
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 25 december 2016, 20:45:53 »

2 km borra till 88 kW värmepump borde räcka mer än väl.
Den ena grejen är som Roland skriver att det kanske inte cirkulerar i alla borrhålen på grund av ev luft?
Det borde vara svårt att få ner KB-in till minusgrader med så mycket borra till denna värmepumpen.  Sc:,h

Men sen är frågan hur många kvadrat ni försöker värma nu och hur gammalt är huset?
Vad är huset byggt av för material?
Hur regleras värmen i varje rum, termostater?
Och finns nått tillskott som går att brassa på med?

Sen fram går det inte ur manualen, men troligen har Thermia Mega samma funktion som många andra invertrar, att den drar ner på effekten om KB blir för låg, just för att förhindra problem med borrorna.
Skrivet av: kl
« skrivet: 25 december 2016, 16:52:26 »

Smurfen;
Får ta det lugnt nån dag till, då :)

Roland:
Ja, det är den största Thermia har; borrhålen blev dock borrat till den IVT Greenline på 70 kWh som jag hade förut, men som stört-dog i ett moln av rök och ånga efter 5 år och 8 månader.
Angående cirkulation i borrhålen, har jag absolut ingen aning; jag hoppas de som monterade denna nya Thermia säkrade att allt var OK, efter den explosionen som jag hade med IVT's manik, och som tömde vätska ur både hus och borrhål.
Huset ligger i Örebro Län.
De delar av huset som inte används, får minimal värme; just så vatten i rör inte fryser sönder (det är ca 200 rum totalt), sen "kör vi i gång" värmen när det är behov av det. Vissa delar av byggnaden nyttjas enbart sommartid.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 25 december 2016, 16:18:50 »

Det finns några varianter av Thermia Mega. Är det den med 88 kW max effekt? Det verkar rimligast med tanke på antalet borrhålsmeter. Hur säkerställer man att det är cirkulation av köldbärare i alla borrhålen? Var ligger huset? Till vilken temperatur värms huset när det inte används?
 
Vilken temperatur på utgående vatten kan det bli när pumpen går normalt och värmer huset?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 december 2016, 15:07:15 »

7 graders skillnad mellan in ut anses optimalt och 3 graders skillnad på kalla sidan du ligger i stort sett på det optimala vilket även det tyder på att vp ger det som den ska men det är konstigt om du upplever den som svagare än tidigare  Sc:,h
Skrivet av: kl
« skrivet: 25 december 2016, 14:47:23 »

Tackar.
Returen från huset till pumpen ligger på ca 37 grader, i alla fall; ca 6-7 grader under det pumpen ger ut, vilket väl inte är så stor värmeförlust?
Med ca 2000 meter borrhål till pumpen, borde det väl inte bli alldeles nerkyld i marken heller?

Pumpen gick snabbt upp till ca de värden den har nu (mindre än ett dygn efter uppstart), men där "stannade" den på nått vis, och verkar inte gå längre upp :(
Det har inte varit så förut, det är därför jag reagerar; innan har vi haft full effekt efter högst 3-4 dygn när det är svinkallt ute, och efter ca 1,5-2 dygn när det är väder som nu (därför var jag så säker på att jag slog i gång pumpen i mycket god tid, när det var 10 dager till nyårsafton, men nu börjar jag bli orolig...)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 december 2016, 14:37:24 »

Att inte vp kommer upp i högre temp än 44 grader behöver inte vara nått fel det beror helt enkelt på att vp är för klen och inte orkar höja tempen mera framförallt när det är lite kyligare inne och radiatorerna avger mycket värme. Att du har minusgrader på inkommande kb är ganska normalt när vp går hela tiden och visar ju faktiskt att den tar energin från borran som den ska. Om du vill ha upp tempen snabbare eller kanske över huvud taget får ni använda elpatron som hjälper till.
Skrivet av: kl
« skrivet: 25 december 2016, 14:02:13 »

Vi har en pump som går i perioder (vi har inte ett konstant värmebehov) och nu provar vi få upp värmen till nyår.
Pumpen har gått i 4 dagar nu; vi satte den på onsdag förmiddag, nåt som BORDE va i MYCKET god tid för huset, nu när det inte ens är minusgrader ute.
Men vi har inte ens nåt som liknar "behaglig" värme nån plats; det vatten som "fiser" runt i rör och element är såvitt pissljummet (44,3 grader ut från pumpen nu).
Bör-värdet står nu på 60 (vi har justerat det upp flera gånger sista dagarna), men det är tydligen på ett språk som pumpens "anställda" inte kan läsa.
"Kurvan" har Mannen ställd till att va på max (ca 65 grader tror jag det är) redan från lite under 0 grader i utetemperatur, men även den informationen har pumpens anställda glömt att läsa, för de nekar skicka ut mer än nämnda 44 grader...
- och med 44 grader ut från pumpen, klarar vi aldrig få upp värmen här!
"Komfortjusteringen" ökade Mannen med 2 grader i går kväll; temperaturen låg då på 43,3 grader, så den gått upp enbart 1 grad i natt.

Vi är i en situation där vi är beroende av nåt som kan ge komfortvärme vid behov; alltså då skall pumpen ge ca max, medan den värmer upp från "noll" eller "underhållsvärme", till "komfortvärme". Sen skall den kunde ha en minime-produktion som enbart skall frostsäkra för oss när det inte är behov av komfortvärme i hela huset, men är så kallt ute att vi behöver lite värme för inte att riskera frostskador. (Då har vi luft/luft värmepumpar som ger värme i de rum vi nyttjar dagligen)

Vad gör vi fel, sedan vi, efter 4 dygn inte får mer än 44 grader ut från pumpen???

Det ser ut som om inkommande temperatur på köldbäraren är -1,1; det är ju for f... mycket kyligare än det är ute! (ut köldbärare = -4,5)
- skall det var så kallt?
Skall inte den var +5-6 grader in, från det som är långt ner i marken?
Eller är det nåt fel nån plats?

Är det bara vi som inte förstår ett jävla skit av pumpen, och behöver gå i skola?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!