Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny unik världsnyhet!  (läst 43188 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KompressorExperten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #120 skrivet: 02 maj 2006, 15:59:17 »
Hej igen

Kompressorn är utvecklad och långtidstestad för att kunna gå på max frekvens kontinuerligt,
vilket är för denna modell är 120hz!

MVH
KompressorExperten

Utloggad Erkki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vasa
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #121 skrivet: 02 maj 2006, 18:19:02 »
120 Hz?! Nu börjar det låta för nåt :) Vem är det som tillverkar denna kompressor?

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #122 skrivet: 06 maj 2006, 17:37:17 »
Intressant tråd som jag vill följa....

Min åsikt är att behovet av frekvensstyrning av en värmepump för vattenburen värme är överdriven.

Men utvecklingen går frammåt och med större serier så pressas kostnader samtidigt som hållbarhet mm förhoppningsvis ökar.
Men idag får man samma funktion med en on-off VP med väldimensionerad (=rejäl )vattenvolym
och till lägre investeringskostnad & underhållskostnad, samt inte minst bättre verkningsgrad.

Frekvensriktarna avger en hel del värme de ocksÃ¥ samt är känsliga  tex för Ã¥ska mm, och allstrar en hel del störningar.
Att KB-pumpen skall snurra hela tiden, drar också en hel del energi. ovisst om den kalkylen håller.
Hur funkar styren, här har man nu ytterligare en hel del parametrar att ta hänsyn till.
Är detta löst med automatik en universal funktion som automatiskt anpassar sig till vilket hus eller vilket värmesystem eller behov som helst.?
Tror säkert att man behöver in och ställa förmodligen fler parametrar än dagens on-off VP.
For oss Vp-nördar är detta inget problem men för Svennson?

Intressant att få svar på hur man löst problem med smörjning.?
HÃ¥llbarhet?
Samt inte minst COP eller den totala verkningsgraden =
Total driv energi inmatad / Total energi UTPLOCKAD=  ??

Men framtiden kommer att ge svaret.

Därför vill jag följa denna tråd....
« Senast ändrad: 06 maj 2006, 17:54:55 av KONULT »
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #123 skrivet: 07 maj 2006, 18:20:49 »
Jo men pumparna i ivt är också varvtalsstyrda.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #124 skrivet: 07 maj 2006, 20:11:46 »
Jo men pumparna i ivt är också varvtalsstyrda.

Bara en va?
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad R717

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #125 skrivet: 11 maj 2006, 17:10:35 »
Om Kompressor experten är insatt i kompressorn så är väl en kvalifiserad gissning att kompressorn är av märket Mitsubishi. Klarar denna maskin 65 grader C vid alla belastnings fall och till hur låg temperatur på förångningen?

Kompressor experten kan du belysa oss intresserade med ett exepel på energiförbrukning, besparing och för vilka temperaturer man räknat på framledningen och kollektor sidan som funktion av belastingen, för det skulle vara mycket intressant att se. Som jag ser det så dimensioneras hålet för det större energiutaget men hur går det med effektbelasting på hålet under en kallare tid med denna dimesionering så närmar sig ytbelastningen mot säg 70-90%... Att köra så en dag är väl sin sak men en vecka... temperaturen faller frysning ,edför sämre värmeledning i hålet topp, den minskade temperaturen komprenseras genom att pumpen "gasar" med hålet fryser ännu mer osv

Om nu denna teknik endast klarar 15% besparing mot dagen teknik så lär den verkligen få hålla i hatten. då ny teknik är på väg...Tro mig....

Utloggad rca1959

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #126 skrivet: 12 maj 2006, 13:47:04 »
Om nu denna teknik endast klarar 15% besparing mot dagen teknik så lär den verkligen få hålla i hatten. då ny teknik är på väg...Tro mig....

Nu blir jag riktigt nyfiken R717! Kan Du ge nån "hint"?
Udda hus: 400kvm + 100kvm. Tegelhus i nordvästra Skåne. Byggår 1942. Exo kombipanna (ved, olja) från 1963. Rekord under vinter från kallt hus: 1.8 kubikmeter (travat mått) ved på två dagar. Terraterm dubbelmantlad beredare, 6kW, används för att vid behov hålla huset frostfritt mellan besöken. Värmepumpen som hörde till, IVT på 15 kW (i minsta laget) från 1986 la av i jan 2006 när tredje kompressorn havererade.

Utloggad R717

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #127 skrivet: 15 maj 2006, 09:44:00 »
Hej!
Skall återkomma lite senare med mätresultat... Har lovat detta tidigare men det har drigit ut på tiden men det är nära nu...

Utloggad Erkki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vasa
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #128 skrivet: 17 augusti 2006, 17:32:31 »
Citera
NIBE presenterar världsunik värmepump

26:e januari var det ja... ::)

Utloggad rca1959

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #129 skrivet: 19 augusti 2006, 13:46:19 »

26:e januari var det ja... ::)

När jag ringde i förra veckan sa man till mig att ringa i slutet av september.......
Udda hus: 400kvm + 100kvm. Tegelhus i nordvästra Skåne. Byggår 1942. Exo kombipanna (ved, olja) från 1963. Rekord under vinter från kallt hus: 1.8 kubikmeter (travat mått) ved på två dagar. Terraterm dubbelmantlad beredare, 6kW, används för att vid behov hålla huset frostfritt mellan besöken. Värmepumpen som hörde till, IVT på 15 kW (i minsta laget) från 1986 la av i jan 2006 när tredje kompressorn havererade.

Utloggad Bjarven

  • MSc Innovation Management
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #130 skrivet: 23 augusti 2006, 16:29:17 »
Har oxå hört talas om den nye 1250:n!
Ingen som hört nått pris......blir det 10000 mer än tidigare modeller eller lägger man den ännu högre?
Värmepump är givet för uppvärmning

Utloggad robhol

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #131 skrivet: 06 september 2006, 16:17:27 »
Har oxå hört talas om den nye 1250:n!
Ingen som hört nått pris......blir det 10000 mer än tidigare modeller eller lägger man den ännu högre?

Enligt Nibes hemsida: "Rek ca-pris: 88.750 kr"

med följande "finesser":
"   *      Anpassar effekten mellan 4 och 16 kW beroende pÃ¥ husets aktuella behov.
    *      Inbyggd elkassett pÃ¥ 8 kW kopplas automatiskt in som reservdrift om nÃ¥got oförutsett skulle inträffa.
    *      Utrustad med reglerdator för optimal och säker drift. Tydlig information om tillstÃ¥nd, drifttid och alla temperaturer i värmepumpen visas pÃ¥ LCD-display.
    *      Inbyggd klocka för schemaläggning av extra varmvatten och temperatursänkning/höjning av framledningstemperaturen.
    *      Förberedd för anslutning till extra varmvattenberedare, ventilationsÃ¥tervinning, pooluppvärmning etc.
    *      Kan ge kyla varma sommardagar med hjälp av fläktkonvektor.
    *      Förberedd för styrning av tvÃ¥ värmesystem med olika temperaturer t ex radiatorer resp golvvärme."

/Rob

Nibe 1215-7 + FLM 30
Årsförbrukning inklusive hushållsel ca 11000 kWh
Örebro 160 kvm

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #132 skrivet: 06 september 2006, 16:33:12 »
Har oxå hört talas om den nye 1250:n!
Ingen som hört nått pris......blir det 10000 mer än tidigare modeller eller lägger man den ännu högre?

Enligt Nibes hemsida: "Rek ca-pris: 88.750 kr"

med följande "finesser":
"   *      Anpassar effekten mellan 4 och 16 kW beroende pÃ¥ husets aktuella behov.
    *      Inbyggd elkassett pÃ¥ 8 kW kopplas automatiskt in som reservdrift om nÃ¥got oförutsett skulle inträffa.
    *      Utrustad med reglerdator för optimal och säker drift. Tydlig information om tillstÃ¥nd, drifttid och alla temperaturer i värmepumpen visas pÃ¥ LCD-display.
    *      Inbyggd klocka för schemaläggning av extra varmvatten och temperatursänkning/höjning av framledningstemperaturen.
    *      Förberedd för anslutning till extra varmvattenberedare, ventilationsÃ¥tervinning, pooluppvärmning etc.
    *      Kan ge kyla varma sommardagar med hjälp av fläktkonvektor.
    *      Förberedd för styrning av tvÃ¥ värmesystem med olika temperaturer t ex radiatorer resp golvvärme."

/Rob



Det enda som eg är nytt är:

Anpassar effekten mellan 4 och 16 kW beroende på husets aktuella behov.

Det andra finns redan i min 1230, och tycker man att det är värt en himla massa tiotaltusen
extra, tja, är väl upp till var o en att avgöra. Nu finns juh 1230 bara upp till 10kw(52500:-, rinkaby), men 1320 finns i 20kw, kostar 10k mindre än 1250.
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #133 skrivet: 06 september 2006, 17:23:35 »
Ja, 1250:n kostar ju 78 100 hos rinkabyrör...Lite väl dyrt och då är det väl ändå billigt hos Rinkaby... :o

Hur lång tid tar det att tjäna in det för en normal villa jämfört med en 1230?

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #134 skrivet: 06 september 2006, 17:50:01 »

Det andra finns redan i min 1230, och tycker man att det är värt en himla massa tiotaltusen
extra, tja, är väl upp till var o en att avgöra. Nu finns juh 1230 bara upp till 10kw(52500:-, rinkaby), men 1320 finns i 20kw, kostar 10k mindre än 1250.
Nja 1320-20 kostar en tusing mer än 1250 men på det tillkommer tank elpanna för elspets alt reserv växelventil exp kort för vissa funktioner mm
så det blir nog dyrare köldbäraren på 1320 är 40 mm inte helt billiga rördelar till den!
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!