Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny unik världsnyhet!  (läst 43187 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #105 skrivet: 29 april 2006, 21:48:33 »
Alla typer av växellådor ger ju förluster som säkert äter upp ev. vinst med med variatorreglering med råge.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad MrMagic

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #106 skrivet: 29 april 2006, 21:54:01 »
IVT´s maskin heter Premium Line X15, lämnar 4.5-17kW, vid 0/45 gr är effekten 11.7/3.6kw. Baserad på en frekvensstyrd (20-90Hz) scrollkompessor. Vågar man ? Fått pris på drygt 70´för maskinen utan installation....

Utloggad Hilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #107 skrivet: 29 april 2006, 22:08:15 »
på frågan vågar jag prova svårt att vara opartisk men jag har köpt 3 maskiner från ivt i vinter
ivt ht+17e. men jag hadde provat om jag vetat om den maskinen men jag har ganska stora anlägnigar =kort pay off tid så det hadde inte varit väldens största problem om dom hadde rasat efter några år har tjänat in dom på tre år + instalerat dom själv = 115000 kr pär anläggnig 250 meter borra på varje

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #108 skrivet: 29 april 2006, 22:20:05 »
IVT´s maskin heter Premium Line X15, lämnar 4.5-17kW, vid 0/45 gr är effekten 11.7/3.6kw. Baserad på en frekvensstyrd (20-90Hz) scrollkompessor. Vågar man ? Fått pris på drygt 70´för maskinen utan installation....

Köp en och berätta hur det gick!  :D

Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #109 skrivet: 30 april 2006, 07:36:35 »
IVT´s maskin heter Premium Line X15, lämnar 4.5-17kW, vid 0/45 gr är effekten 11.7/3.6kw.
Det här förstÃ¥r jag inte.  Vilken effekt den kräver för att hÃ¥lla 0/45 mÃ¥ste väl bero pÃ¥ radiatorsystemet den är installerad i sÃ¥ varför skulle det vara just 11.7 kW?  11.7/3.6 kW lÃ¥ter inte som ngÃ¥on väldigt hög COP precis?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad MrMagic

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #110 skrivet: 30 april 2006, 11:59:45 »
Glömde ange att det är nominell effekt vid 60Hz. Håller med om att COP inte är den bästa. Men kanske årsgenomsnittet blir bättre pga elkasett inte behövs och kompressorn inte går mer än exakt vad som behövs ? Även cirkpumparna är förresten frekvensreglerade. Men jag är tveksam till att den går att räkna hem. Kräver ju dessutom 30 m extra borra enl IVT jämfört med en normalt dimensionerad VP.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #111 skrivet: 30 april 2006, 12:01:11 »
Underhållande diskussion kanske..... Sc:,h

Känns igen från andra områden. På något sätt blir det alltid samma soppa.
-NÃ¥gra är icke-troende, och andra är troende (men varför satsar man sin själ pÃ¥ att  försvara en föga utprovad produkt?)
-Några slår varandra i huvet med fysikaliska och matematiska formler
-Teknikoptimister jublar och blir glatt test-piloter (till en extra kostnad får de nöjet att upptäcka barnsjukdomarna :))

Så finns det oss skeptiker (som verkar vara i minoritet här?). Som tror att säkert kan finnas något gott i den nya tekniken, men att det kommer att dröja ett tag innan den är utprovad (och utvärderad).

Rickards inlägg tillhör de få som är balanserade.

FÃ¥r man pÃ¥ moppo här om man är skeptisk? Vi fÃ¥r väl se. Kanske mÃ¥ste man med glödande argument försvara sin rätt att tveka   ;)

(I samma anda: Finns Gud? Jag är agnostiker....dvs en fegis som inte vÃ¥gar ta ställning  ;D ;D ;D)

Tillåt även mig att tvivla, om inte, får jag väl tvivla på att jag tvivlar. :D
Scrollkopmpressorn tätar ju av centifugalkraft, om varvtalet minskar försämmras tätningen och därmed effektiviteten. Eller tänker jag fel? Sc:,h
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #112 skrivet: 30 april 2006, 12:04:15 »
 Hur kan den behöva djupare hÃ¥l än om man tar en vanlig pump som man fÃ¥r 100% täckning med?
Man tar ju inte mer värme ur marken än vad man förbrukar efter pumpen, men det är klart om man jämför med en pump som ska klara halva årsbehovet måste väl hålet vara duubelt så djupt eller Sc:,h Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad MrMagic

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #113 skrivet: 30 april 2006, 21:06:53 »
Antagligen för att de flesta installatörer inte räknar med 100% täckning. Normalt äl väl 85-95 % eller ? Är ju nykomling här.........

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #114 skrivet: 30 april 2006, 21:15:29 »
Som du kommer att se, sÃ¥ har dom flesta här pÃ¥ forat starkt allergi mot tillskott sÃ¥ att inte räkna med full täckning är näst intill en dödssynd  a:gl
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad KompressorExperten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #115 skrivet: 01 maj 2006, 18:46:57 »
Vill göra ett (viktigt) inlägg i denna debatt!

Glöm det här med momentant COP (0/35, 0/45, 0/50 etc...) som ni alla är vana vid hittills.
Med denna nya teknik är det först och främst den årliga besparingen som gäller.
Momentant COP är bara en liten del i den årliga besparingen.
Med Inverter teknik så kommer besparingen att vara högre än tidigare fall.
X15 ligger på minst 10-15% bättre årlig besparing än vad dagens bästa on/off maskiner presterar.

MVH
KompressorExperten 

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #116 skrivet: 01 maj 2006, 19:13:11 »
Skulle man kunna få en förklarning varför det blir på detta vis. Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #117 skrivet: 01 maj 2006, 19:46:15 »
Vill göra ett (viktigt) inlägg i denna debatt!

Glöm det här med momentant COP (0/35, 0/45, 0/50 etc...) som ni alla är vana vid hittills.
Med denna nya teknik är det först och främst den årliga besparingen som gäller.
Momentant COP är bara en liten del i den årliga besparingen.
Med Inverter teknik så kommer besparingen att vara högre än tidigare fall.
X15 ligger på minst 10-15% bättre årlig besparing än vad dagens bästa on/off maskiner presterar.
MVH
KompressorExperten 

"Kompressorexperten" lÃ¥ter förpliktigande, om nÃ¥got Ã¥r vet vi om du hade rätt.  Thumbsup

Och om merkostnad i inköp och service inte äter upp den eventuella besparingen.
Alltid spännande med ny teknik.   studs

Edit: ok, tekniken är knappast ny, men kanske tillämpningen i större skala.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #118 skrivet: 01 maj 2006, 23:27:33 »
Skulle man kunna få en förklarning varför det blir på detta vis. Sc:,h

Jag gissar att vartalsstyrda kompressorer och cirkulationspumpar? som strävar efter så låg framledningstemp och så "rätt" deltaT som möjligt i alla lägen kommer att ge högre årsmedel-COP än en vanlig on/off-värmepump, detta även om de inte ger högre COP vid vissa "momentana" COP-mätningar. Anledningen är alltså att den verkligen arbetar med låg framledningstemp när den går, inte som dagens maskiner som går med onödigt hög framledningstemp under större delen av sin driftstid.

Om det inte fanns förluster i inverterstyrningen skulle vinsten säkert bli ännu större, men 10-15% är ju inte fy skam.

Förutom lägre framledningstemp kommer även brinetempen i de flesta fallen att vara högre (tack vare ett mindre effektuttag under drift), vilket är lika viktigt som låg framledningstemp med tanke på COP:n.
« Senast ändrad: 01 maj 2006, 23:29:09 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bjerkas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #119 skrivet: 02 maj 2006, 15:47:18 »
90Hz, brrr... att dom vågar köra en kompressor så högt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!