Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vatten bakom fläkten i min Nibe 410p ?  (läst 3230 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pwirdemo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vatten bakom fläkten i min Nibe 410p ?
« skrivet: 10 november 2011, 20:52:04 »
Hejsan!

Ny här på forumet, men skickar en fråga ändå:

Av någon anledning verkade som vår "NIBE 410P" droppa vatten, inga stora mängder men ändå :-(
Försökte ta reda på var vattnet kom ifrån, och jag hittade det!
Det lät som ett kluckande ljud från frånluftsfläkten.
Skruvade loss fläkten och tömde ut ca 7 liter vatten från utrymmet bakom fläkten ????

Vad kommer allt vatten från, för det borde inte vara där!!!

M.v.h
Peter Wirdemo

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vatten bakom fläkten i min Nibe 410p ?
« Svar #1 skrivet: 10 november 2011, 21:10:03 »
Efter frånluftsfläkten sitter kondensorn och där kondenserar det fukt, men det ska dräneras bort.
Troligen har dräneringsslangen kläggat igen, prova att spola rent den.
« Senast ändrad: 10 november 2011, 21:12:39 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Vatten bakom fläkten i min Nibe 410p ?
« Svar #2 skrivet: 11 november 2011, 08:51:09 »
Efter frånluftsfläkten sitter kondensorn och där kondenserar det fukt, men det ska dräneras bort.
Troligen har dräneringsslangen kläggat igen, prova att spola rent den.

Efter frånluftsfläkten sitter förångaren, kondensorn har han förhoppningsvis i tanken ;)

Under förångaren sitter kondensvattentråget som har en avrinning genom en slang som har ett vattenlås i form av en loop.

Tryck något genom slangen och loopen för att ta bort klägg som fastnat.

Eller lossa slangen från tråget och gör rent hålet och slangen.
« Senast ändrad: 11 november 2011, 08:53:18 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vatten bakom fläkten i min Nibe 410p ?
« Svar #3 skrivet: 11 november 2011, 09:53:42 »
Efter frånluftsfläkten sitter förångaren, kondensorn har han förhoppningsvis i tanken ;)

Ops.  :-[
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pwirdemo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vatten bakom fläkten i min Nibe 410p ?
« Svar #4 skrivet: 13 november 2011, 15:01:02 »
Tackar så mycket, och svaret var helt rätt.

Dräneringsröret hade kläggat igen, körde igenom en antenn sladd för rensa, och nu är det torrt och bra igen.

Tack igen!

/Peter

Luis

  • Gäst
Luis
SV: Vatten bakom fläkten i min Nibe 410p ?
« Svar #5 skrivet: 26 oktober 2013, 22:46:45 »
Hej,
Jag är jätteglad att jag hittade det här förumet. Nibe teknikern varit hos mig och konstaterade att fläkten hade pajat och att det måste bytas. Det resulterade i 2 besök, en ny fläkt och 3000 kr fattigare. Två dagar senare hör jag samma kluckande ljud som jag hörde innan jag ringde teknikern. Va' fa.!
Letade på nätet.... Hittade forumet och problemet är löst. Körde en dragfjäder igenom dräneringslangen och det kom så mycket skitt och vatten.... Inte sant!
Stor TACK!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!