Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygg ett vattenkraftverk.  (läst 8295 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Bygg ett vattenkraftverk.
« skrivet: 23 februari 2012, 10:28:40 »
Helt klart ett måste på GDS sidan.
T.o.m enklare än "väduren" kan man använda det till något? Måste gå att utveckla.


126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Bygg ett vattenkraftverk.
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2012, 10:40:54 »
Han har dämt av bäcken för att få fallhöjd och tryckskillnad.

Då måste en turbin i det stora röret i fördämningen vara bättre?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Bygg ett vattenkraftverk.
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2012, 10:50:36 »
Jo men inte mycket till fallhöjd. Hade en turbin gått där hade det nog suttit minst en sådan i varje bäck. Men med en fallhöjd på 10-15m då kan vi tänka turbin. Men det skulle krävas en hel stack med sådana där upplyftande saker.
Rolig idé är det i alla fall.  :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34922
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bygg ett vattenkraftverk.
« Svar #3 skrivet: 23 februari 2012, 10:51:24 »
Ja, den enda nyttan jag kan se med detta är om man vill lyfta vatten till en högre nivå.
En turbin som placeras i primärflödet kommer att få dålig verkningsgrad p.g.a. luften, och riskera haveri, så att använda den för attåteranvända vatten efter en turbin lär inte bli mer ekonomiskt, snarare mindre.

Men som sagt, som vattenpump, för att lyfta vatten en begränsad höjd, OK.

Man skulle ju ocksÃ¥ kunna tänka sig en större luftreservoar som gjorde att man kunde trycka ut en större mängd vatten utan luftinblandning just när man har behov av vattnet. 
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Bygg ett vattenkraftverk.
« Svar #4 skrivet: 23 februari 2012, 12:05:06 »
Jag nämnde "väduren", vid en sökning ser jag att man Ã¥terupptagit tillverkning av dessa. Jag har länge funderat pÃ¥  , om jag sätter en sÃ¥dan pÃ¥ komunala vattenledningen, fÃ¥r jag dÃ¥ ut 12 gÃ¥nger trycket? Skulle ju bli ca 35bar tryck, lagom att spola bilen med. ::)

http://www.lotin.se/Vadur/Kategori.asp?Prod_cont=3

http://www.blocket.se/jonkoping/Lotin_Vadurspump___akvapult___stothavert_26825838.htm
« Senast ändrad: 23 februari 2012, 12:12:52 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Bygg ett vattenkraftverk.
« Svar #5 skrivet: 23 februari 2012, 16:11:45 »
Googlade lite, det är ju busenkelt att bygga en själv.
vet inte om länken fungerar, sök i så fall på "home made hydralic ram pump" är tydligen vanligare på andra sidan havet med sådna.
Jag blir sugen på att prova, koppla in på trädgårdslangen, kanske blir det tryckökning och vatten är billigare än el, samtidigt är el å vatten ingen bra kombination. Sc:,h
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Bygg ett vattenkraftverk.
« Svar #6 skrivet: 23 februari 2012, 16:20:33 »
Bra den funkade. Då gör jag det lätt för den intresserade.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Bygg ett vattenkraftverk.
« Svar #7 skrivet: 12 maj 2012, 17:07:22 »
Jööööösses vilket irriterande ljud, denna vill man nog placera en bra bit från stugan. Även i andra ändan, "stugändan", måste de ju bli stötvis matning. Man kanske kan sätta några flexibla muffar för och absorbera stötarna.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34922
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bygg ett vattenkraftverk.
« Svar #8 skrivet: 12 maj 2012, 20:07:52 »
Det är väl just stötarna (vattnets tröghet) som gör att pumpen fungerar.
Dämpar du bort stötarna så lär pumpen stanna.
Än en gång de fysikaliska lagarna som styr.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Bygg ett vattenkraftverk.
« Svar #9 skrivet: 12 maj 2012, 21:15:36 »
Stötarna måste finnas på "primärsidan", men på "stugänden" går det bra och dämpa med gummibälg.
På primärsidan, sjösidan, tillåts rör-vatten öka i fart pga extremt lågt flödesmotstånd -öppen huvudventil, och grovt rör. Plötsligt stängs ventilen men rörvattnet har massa och fart och ingen stans och ta vägen förutom genom att öppna genom en-vägventilen till stugans rör -även om mot-trycket på envägsventilen är högt. Genom att vatten kan forsa in i stugröret så sänks trycket succesivt och vattnet bromsas in tills lika stort tryck byggts upp i stugröret som trycket är tillfälligt i botten av sjö-röret. Då stängs envägsventilen (+ ev. lite självsvängningar).
På stug-sidan av envägsventilen är det fördelaktigt och ha en stor men stabil gummibälg som SNABBT kan absorbera så mycket vatten som möjligt eftersom vattnet i röret mot stugan står still initialt. Det stillastående stug-rörets vattnet är nästan orubbligt (kanske) första tusendelarna av sekund och sätter ÄNNU större tryck-påfrestningar på ventilhuset innan det ger vika och sjö-rörets vatten-energi kan flöda ut nå'nstans. Med gummibälg direkt efter envägsventil så ger den efter sig och börjar absorbera vattnet DIREKT efter huvudventilen stängts och långt innan stugrörets vatten börja röra på sig nämnvärt.
Efter envägsventilen stängts så fortsätter stug-rörets bälg och trycka upp vatten tills den återgått till normal form.

Det hela konceptet är brutalt likt som analogi inom elektronik med en switch:at DC-DC aggregat av typen Boost. Man har en transistor = huvudventil, en induktans = grova röret från sjön, envägsventil = switchdiod, kondensator = gummibälg. Med precis samma funktionalitet förutom att man använder elektricitet till DC-DC boost omvandlaren och vatten i hydral-hammar-pumpen.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Bygg ett vattenkraftverk.
« Svar #10 skrivet: 12 maj 2012, 23:51:51 »
Stötarna måste finnas på "primärsidan", men på "stugänden" går det bra och dämpa med gummibälg.
På primärsidan, sjösidan, tillåts rör-vatten öka i fart pga extremt lågt flödesmotstånd -öppen huvudventil, och grovt rör. Plötsligt stängs ventilen men rörvattnet har massa och fart och ingen stans och ta vägen förutom genom att öppna genom en-vägventilen till stugans rör -även om mot-trycket på envägsventilen är högt. Genom att vatten kan forsa in i stugröret så sänks trycket succesivt och vattnet bromsas in tills lika stort tryck byggts upp i stugröret som trycket är tillfälligt i botten av sjö-röret. Då stängs envägsventilen (+ ev. lite självsvängningar).
På stug-sidan av envägsventilen är det fördelaktigt och ha en stor men stabil gummibälg som SNABBT kan absorbera så mycket vatten som möjligt eftersom vattnet i röret mot stugan står still initialt. Det stillastående stug-rörets vattnet är nästan orubbligt (kanske) första tusendelarna av sekund och sätter ÄNNU större tryck-påfrestningar på ventilhuset innan det ger vika och sjö-rörets vatten-energi kan flöda ut nå'nstans. Med gummibälg direkt efter envägsventil så ger den efter sig och börjar absorbera vattnet DIREKT efter huvudventilen stängts och långt innan stugrörets vatten börja röra på sig nämnvärt.
Efter envägsventilen stängts så fortsätter stug-rörets bälg och trycka upp vatten tills den återgått till normal form.

Det hela konceptet är brutalt likt som analogi inom elektronik med en switch:at DC-DC aggregat av typen Boost. Man har en transistor = huvudventil, en induktans = grova röret från sjön, envägsventil = switchdiod, kondensator = gummibälg. Med precis samma funktionalitet förutom att man använder elektricitet till DC-DC boost omvandlaren och vatten i hydral-hammar-pumpen.

Du har inte sett vad jag har i bagaget om man läger pÃ¥ 3 nollor i volten pÃ¥ matningen i ditt schema  ;)
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Bygg ett vattenkraftverk.
« Svar #11 skrivet: 13 maj 2012, 09:20:39 »
GDS-Jan, 30kV in? skall du zappa mÃ¥nen eller?  a:gl
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!