Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilka L/L-pumpar till stort garage?  (läst 15337 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nidhögg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpar.
Vilka L/L-pumpar till stort garage?
« skrivet: 17 februari 2014, 00:46:13 »
Hejsan!
Har ett garage på 180m² som jag letar ny värmekälla till.
I dagsläget har jag en oljepanna som bränner diesel, vilket varken är särskilt billigt eller miljövänligt..
Nu har oljan tagit slut, och istället för att köpa en kubik för ~10.000:- så tänkte jag lägga de pengarna (eller ja, det dubbla) på två L/L-pumpar.

Garaget är som sagt på 180m², uppdelat i två hallar med en skiljevägg. Väggen har två ganska rejäla fönster, och en dörrpost utan dörr, ganska bred (inga problem att köra pallar mellan hallarna). Dessutom är det fönster runt hela fastigheten, byggnaden är ganska välisolerad (tegel) men fönsterna är gamla tvåglasfönster.
Den stora hallen är på uppskattningsvis 120m² med ungefär 4m i takhöjd, och den lilla hallen är på 60m² med kanske 3m i takhöjd.

Jag hade tänkt köpa två pumpar, med maxkapacitet på kanske 130-160m², som får ta hand om varsin del.
Jag har hittat två jag blev lite sugen på:

Panasonic NE12PKE och Bosch Compress 5000 AA 6.0.

Panasonicen klarar, såvitt jag har hittat, en driftgång ner till -20º, SCOP 4,5.
Boschen å andra sidan har garanterad driftgång ner till -30º, SCOP 3,8.

Nu brukar det sällan vara under 20 minusgrader i Norrköping, men ska jag välja en som klarar en garanterad driftgång så lågt som möjligt, eller är det bättre att välja Panasonicen som ligger på 0,7 högre SCOP?
Låg kostnad är prioriterat över bullernivå och design, de kan iallafall inte låta mer än oljepannan, och de är definitivt tystare än den 30KW dieselkanon jag kör med för tillfället...
Jag är också inne på att skaffa typ två stycken 10KW byggfläktar med termostat som backup, de dagar som det är som kallast.
Men ju längre luftvärmepumparna kan snurra desto bättre.

Finns det några andra val som kan vara ännu bättre?
Behöver jag ha underhållsvärme? Jag vill gärna ha iallafall uppåt 20º då jag mekar i garaget, och springer därinne iallafall ett par gånger i veckan.
Tjänar jag något på att ha underhållsvärme typ 3-4 dagar i veckan, eller kan jag ställa på lägsta inställningen (typ 16º) hela tiden?
Hur funkar det med avfuktningen på underhållsvärme?
Avfuktning är ett krav då sambon kör in sin snöiga bil i garaget, och med gamla bilar och diverse motordelar så vill jag ha så torrt som möjligt.
Eventuellt får jag komplettera med riktig avfuktare, men två stycken luftvärmepumpar borde väl klara av att hålla ganska torrt?

Budget som sagt ungefär 20.000:- för pumparna, plus installation.

Andra tips?

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Vilka L/L-pumpar till stort garage?
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2014, 04:31:18 »
Titta på Mitsubishi MSZ-FH 35 alternativt MSZ-FH50, dessa är väl bland de bättre pumparna du kan hitta i dagsläget. 5 års garanti och mig veterligen väldigt få fel på. Jag har själv 3 st, 2 st FD 35:or till huset och sommarstugan och en FH-25:a till mitt garage.
Skall du ha avfuktning så bör du nog skaffa en luftavfuktare, det funkar inte så bra mitt i vintern om du inte vill kyla ner garaget. Jag kör värme hela tiden i mitt garage, öppnar upp dörren in till huset så det blir lite bättre luftfuktighet inne i huset, sedan stänger jag alltid innan vi går och lägger oss.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilka L/L-pumpar till stort garage?
« Svar #2 skrivet: 17 februari 2014, 12:46:09 »
Titta på Mitsubishi MSZ-FH 35 alternativt MSZ-FH50, dessa är väl bland de bättre pumparna du kan hitta i dagsläget. 5 års garanti och mig veterligen väldigt få fel på. Jag har själv 3 st, 2 st FD 35:or till huset och sommarstugan och en FH-25:a till mitt garage.
Skall du ha avfuktning så bör du nog skaffa en luftavfuktare, det funkar inte så bra mitt i vintern om du inte vill kyla ner garaget. Jag kör värme hela tiden i mitt garage, öppnar upp dörren in till huset så det blir lite bättre luftfuktighet inne i huset, sedan stänger jag alltid innan vi går och lägger oss.
Du har helt rätt avseende en separat avfuktare. LLVP:n avfuktar inget själv utan då gäller snabb vädring om man ska få torrare klimat. Alternativt en avfuktare som drar ström.
Kolla kurvan för fukt nedan under länken "Garaget". Under 1 vecka ser man hur fuktnivån rasar när porten öppnas för att stiga snabbt när bilen körts in. Sedan tar det lång tid att sänka fuktnivån om garaget är stängt. De mindre "hacken" är när bilen körts ut. Då fortsätter fuktnivån stadigt nedåt.
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Vilka L/L-pumpar till stort garage?
« Svar #3 skrivet: 17 februari 2014, 15:54:06 »
Jag hade satsat på en pump i det stora garaget först, placerad mitt i mot dörröppningen till det lilla garaget, låst i ett riktat luftflödet genom dörrhålet till det lilla garaget..

Du har i princip lika många kubik som mig att värma och jag värmer hela huset ner till nollan med en pump, då har inte du lika mycket prång och dörrhål som luften ska passera som jag har så i ditt fall borde det fungera ännu bättre.. Då maxkör jag inte pumpen för då blir det bastu i undervåningen!!
Jag hade inte kört på sänkt temperatur några dagar i veckan, kan vara bra att ha allt uppvärmt ordentligt som en lagrad energi eftersom garageportarna öppnas i mellanåt..

Därför rekommenderar jag att du börjar med en pump av märket Abuquir rekommenderar ;)
Fasiken vad du kommer minska din uppvärmningskostnad tummenupp

Lycka till....
 
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Vilka L/L-pumpar till stort garage?
« Svar #4 skrivet: 17 februari 2014, 18:57:05 »
Hej   :)

LÃ¥t montera in 2 st Mitsubishi FH35 sÃ¥ räcker effekten bra till ,dessutom pÃ¥litliga maskiner   tummenupp

   
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Lussebulle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
  • Ururu-Sarara Emura Nexura Caldo Origo Altherma
SV: Vilka L/L-pumpar till stort garage?
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2014, 21:05:55 »
En pixo71 räcker långt
Daikin, vad annars?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vilka L/L-pumpar till stort garage?
« Svar #6 skrivet: 17 februari 2014, 22:04:42 »
pixo71 behöver väl 20A säkring och det kan nog ge problem för en del.

Låter som din lokal inte är så bra isolerad med tanke på vad du nu använder ganska flitigt för att värma lokalen idag om jag tolkar dina inlägg rätt.
Och att då få 2 riktigt vassa maskiner för 20000:- blir inte lätt.
Är budgeten spikad till 20000:- som första skede så satsa på en modell som kan ge mycket effekt när det även är ca -5 till -10 som kan vara en ganska normal vintertemperatur i dina trakter.
Tänk då även på att den ska ha en hög luftomsättning så du kan trycka iväg värmen till den andra lokalen.
Med 4m i takhöjd kan du behöva en takfläkt som trycker ner den varma luften men det märker du efterhand.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Nidhögg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpar.
SV: Vilka L/L-pumpar till stort garage?
« Svar #7 skrivet: 17 februari 2014, 22:48:30 »
MÃ¥nga bra tips som kommit in, fÃ¥r tacka för responsen!  tummenupp
Postar även lite bilder (försäljningsbilder, så det är tommare idag) på hur garaget ser ut om det underlättar.

Titta på Mitsubishi MSZ-FH 35 alternativt MSZ-FH50, dessa är väl bland de bättre pumparna du kan hitta i dagsläget. 5 års garanti och mig veterligen väldigt få fel på. Jag har själv 3 st, 2 st FD 35:or till huset och sommarstugan och en FH-25:a till mitt garage.
Skall du ha avfuktning så bör du nog skaffa en luftavfuktare, det funkar inte så bra mitt i vintern om du inte vill kyla ner garaget. Jag kör värme hela tiden i mitt garage, öppnar upp dörren in till huset så det blir lite bättre luftfuktighet inne i huset, sedan stänger jag alltid innan vi går och lägger oss.

Jag antar att du inte menar dubbla FH50? Då springer det iväg till summor som gör det mer prisvärt att dra kulvert från pelletspannan i huset :P
Dock verkar ju FH35 prisvärt och med bra COP-värde.
Får iallafall bli en extra avfuktare, då det verkar behövas :)

Du har helt rätt avseende en separat avfuktare. LLVP:n avfuktar inget själv utan då gäller snabb vädring om man ska få torrare klimat. Alternativt en avfuktare som drar ström.
Kolla kurvan för fukt nedan under länken "Garaget". Under 1 vecka ser man hur fuktnivån rasar när porten öppnas för att stiga snabbt när bilen körts in. Sedan tar det lång tid att sänka fuktnivån om garaget är stängt. De mindre "hacken" är när bilen körts ut. Då fortsätter fuktnivån stadigt nedåt.

Intressant att få en kurva på fuktnivån, det hjälper faktiskt riktigt mycket. Det får bli en separat avfuktare. :)

Jag hade satsat på en pump i det stora garaget först, placerad mitt i mot dörröppningen till det lilla garaget, låst i ett riktat luftflödet genom dörrhålet till det lilla garaget..

Du har i princip lika många kubik som mig att värma och jag värmer hela huset ner till nollan med en pump, då har inte du lika mycket prång och dörrhål som luften ska passera som jag har så i ditt fall borde det fungera ännu bättre.. Då maxkör jag inte pumpen för då blir det bastu i undervåningen!!
Jag hade inte kört på sänkt temperatur några dagar i veckan, kan vara bra att ha allt uppvärmt ordentligt som en lagrad energi eftersom garageportarna öppnas i mellanåt..

Därför rekommenderar jag att du börjar med en pump av märket Abuquir rekommenderar ;)
Fasiken vad du kommer minska din uppvärmningskostnad tummenupp

Lycka till....
 

Ja du har nog rätt i det du säger, man kan ju alltid börja med en pump och komplettera i efterhand om man tycker att det inte räcker till..
Det enda "problemet" är att om den ska riktas mot lilla hallen så hamnar den antingen på väggen där jag funderar på att bygga till carport, alternativt på väggen ut mot vägen.. Det sistnämnda funkar bättre men ser lite sämre ut :)
Angående lagrad värme så låter det också vettigt, har ganska rejäla skjutportar till stora hallen (tänk stora nog för traktor/lastbil) så öppnar man där så kommer en hel del värme rasa ut.. Och sparar man inte så mycket på underhållsvärme så får det väl stå på en 15-16º :)

Hej   :)

LÃ¥t montera in 2 st Mitsubishi FH35 sÃ¥ räcker effekten bra till ,dessutom pÃ¥litliga maskiner   tummenupp

Ännu en röst för FH35, låter vettiga iaf :)

pixo71 behöver väl 20A säkring och det kan nog ge problem för en del.

Låter som din lokal inte är så bra isolerad med tanke på vad du nu använder ganska flitigt för att värma lokalen idag om jag tolkar dina inlägg rätt.
Och att då få 2 riktigt vassa maskiner för 20000:- blir inte lätt.
Är budgeten spikad till 20000:- som första skede så satsa på en modell som kan ge mycket effekt när det även är ca -5 till -10 som kan vara en ganska normal vintertemperatur i dina trakter.
Tänk då även på att den ska ha en hög luftomsättning så du kan trycka iväg värmen till den andra lokalen.
Med 4m i takhöjd kan du behöva en takfläkt som trycker ner den varma luften men det märker du efterhand.

Väggarna och taket (vind) är ganska välisolerade, dock gamla tvåglasfönster.
Problemet är att jag inte vet hur förbrukningen i garaget ser ut, har bara bott här sen i september och det har varit en riktigt varm vinter, och tidigare ägare har haft garaget mer som förråd med underhållsvärme på 5º, och slog i "någon kubik för ett par år sedan"..
Sedan tog oljan slut för någon månad sedan, och sedan dess har det stått ouppvärmt (ligger på 3-4º när det är runt -10º ute, oisolerad platta?), och när jag har varit där för att meka så har jag slagit igång min 30KW dieselkanon för att värma upp just då.
Men då blir det ju varmt också, på en timme är det iallafall en 15º, men som du säger så samlas mycket av värmen i taket så takfläkt har jag tänkt införskaffa.


Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Vilka L/L-pumpar till stort garage?
« Svar #8 skrivet: 18 februari 2014, 04:07:13 »
Jag antar att du inte menar dubbla FH50? Då springer det iväg till summor som gör det mer prisvärt att dra kulvert från pelletspannan i huset :P

Njae, jag kom bara med förslag och FH50 är ju en stor maskin med mycket "krut i" så det kanske räcker med en.

Men ditt garage ser ju relativt öppet ut, så jag skulle nog börja med antingen en FH 35:a eller FH 50. Nu vet jag inte vad den sistnämda kostar men FH 35:an kan du nog få installerat för ca:18000 kr eller däromkring iaf.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad Nidhögg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpar.
SV: Vilka L/L-pumpar till stort garage?
« Svar #9 skrivet: 18 februari 2014, 22:32:27 »
Njae, jag kom bara med förslag och FH50 är ju en stor maskin med mycket "krut i" så det kanske räcker med en.

Men ditt garage ser ju relativt öppet ut, så jag skulle nog börja med antingen en FH 35:a eller FH 50. Nu vet jag inte vad den sistnämda kostar men FH 35:an kan du nog få installerat för ca:18000 kr eller däromkring iaf.

Hittar inte så mycket prisuppgifter på den faktiskt, hittade den dock på hetluften.se för 26 550:-..
Visserligen blir totalkostnaden ungefär samma som dubbla FH35, men vad är bäst både ekonomiskt, driftmässigt och värmemässigt, ett stort eller två mindre aggregat?
Två mindre borde väl egentligen kunna köra på lite lägre effekt än en stor som får ta hand om allt, och så borde det virvla runt luften lite bättre om man har på olika ställen?

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Vilka L/L-pumpar till stort garage?
« Svar #10 skrivet: 18 februari 2014, 22:59:40 »
Nu skriver jag av mig av det jag märkt och inga vetenskapliga bevis, bara det jag ser på elmätaren och den tittar jag på ca 20-30ggr om dagen ::) visserligen via e-logger och min logger 2020, tittar även på arbetstid, veeeeeeeet det är sjukt..
Om jag kör två pumpar i mitt hus så drar dom mer tillsammans än om jag kör en pump hårdare, det kan iofs bero på att den övre pumpen knappt användes men stod alltid startklar ifall värmen skulle behövas där, nu har jag stängt av den helt, funderar på att säkerställa att den inte drar tjyvström genom att skruva ur proppen...

Vi skulle plåga pumpen på 31°C för att få ut max, det gick inte eftersom det blev för varmt, nu kör vi den alltid på maxfläkt och oftast på 24 °C.. Då får vi 20 °C längst bort i undervåningen och ca 19.5 °C i sovrummet en våning upp och ca 21-23meter från undervåningens pump..

Skulle önska att min planlösning var som ditt garage ;)
Jag känner mig rätt säker på att du bara ska börja med en pump, typ FH35, var inte rädd för att plåga den, du har ju 5-års garanti ;)
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Vilka L/L-pumpar till stort garage?
« Svar #11 skrivet: 19 februari 2014, 18:10:43 »
Mer än en FH35 lär du inte behöva om du nöjer dig med temperaturer under +20.
Eller en Daikin Caldo 50. Daikin kan du välja underhållsvärme temperatur steglöst +10 till +30.
« Senast ändrad: 19 februari 2014, 18:21:47 av Zelda »

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Vilka L/L-pumpar till stort garage?
« Svar #12 skrivet: 19 februari 2014, 18:51:22 »
Eller en Daikin Caldo 50. Daikin kan du välja underhållsvärme temperatur steglöst +10 till +30.

Daikin Caldo 50 är dyrare och ger lite mindre effekt vid -15C än ME FH35 (som har 10C underhållsvärme).

Utloggad Lussebulle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
  • Ururu-Sarara Emura Nexura Caldo Origo Altherma
SV: Vilka L/L-pumpar till stort garage?
« Svar #13 skrivet: 19 februari 2014, 19:25:55 »
Vad Zelda menar är att man kan steglöst ställa temperaturen mellan 10-30 alltså inte bara underhållsvärme. Kan vara en fördel att kunna ställa på tex 14 grader. (för att hålla borta fukten bättre) Samma funktion finns i hela pixo serien om man vill ha ett aningen billigare alternativ.
Daikin, vad annars?

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Vilka L/L-pumpar till stort garage?
« Svar #14 skrivet: 19 februari 2014, 19:44:24 »
Vad Zelda menar är att man kan steglöst ställa temperaturen mellan 10-30 alltså inte bara underhållsvärme.

Kan vara användbart. Tycker fler fabrikat borde ha den möjligheten.
Har du någon kommentar på prisskillnaden också, inkluderat ev. mervärde för Caldo 50 (förutom steglös temp.) med tanke på det högre priset?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!