Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: VP i England ?  (läst 16801 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mats in the uk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
VP i England ?
« skrivet: 03 januari 2008, 13:55:19 »
Jag undersöker alternativa uppvärmings metoder åt min svåger i Lincolnshire, UK.

Han har ärvt en gard med en del tillhörande land och skog. Han ar nu i begrepp att renovera och modernisera boningshuset. Huset ar byggt 1740 och ar därför en skyddad byggnad sa han måste vara försiktig med förändringar (behöver tillstand frän kommunen) och kommer att ha svart att få installera full modern tillaggs isolering. Huset ar byggt i tegel (solida vaggar utan isolering!) och ar på 300m2. Till huset hör också en medium stor swimming pool som idag också ar värmd via oljepannan. Vi funderar på att installera vatten buren golv värme åtminstone på mark nivån och lag temperatur vatten radiatorer på över vaningen

Vi undersöker möjligheterna att installera VP att helt ersatta eller komplettera existerande olje eldning, kanske också installera en ved panna som extra komplement sedan han har tillgång till egen ved.

Nu ar kruxet att elektricitet ar dyrare i UK an i Sverige och kostar 74% mer per kWh an olja! Det finns en vag runt detta genom att använda något liknande till den Svenska nattaxan. Genom att utnyttja lag tariff 0000-0500, 1300-1600 och 2000-2200 kan el priset halveras. Jag forstar att det då behovs en stor buffert tank (3m2 ?) for att utnyttja det lägre el priset. Några tankar om detta?

Vilket VP typ av system lampar sig bäst? Kom ihåg att vintrarna ar mycket mildare an i Sverige sa kanske en modern luft-vatten VP ar lämplig. Det finns massor av land att utnyttja (med en back 90 meter från huset) for en jord VP om det skulle vara att foredra.

Jag skulle verkligen uppskatta kommentarer om ovanstående.

Tackar på forhand

Mats



 

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: VP i England ?
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2008, 14:19:34 »
I IVT finns en inställning för tidsstyrning för just om man har billigare el under ngn tid på dygnet för att tex buffra mkt vv eller värmevatten.
Dessutom så finns IVT representerat av återförsäljare samt service på ön.
Ta kontakt med dem är nog mitt råd till en start.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VP i England ?
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2008, 14:33:04 »
Jag undersöker alternativa uppvärmings metoder åt min svåger i Lincolnshire, UK.

Han har ärvt en gard med en del tillhörande land och skog. Han ar nu i begrepp att renovera och modernisera boningshuset. Huset ar byggt 1740 och ar därför en skyddad byggnad sa han måste vara försiktig med förändringar (behöver tillstand frän kommunen) och kommer att ha svart att få installera full modern tillaggs isolering. Huset ar byggt i tegel (solida vaggar utan isolering!) och ar på 300m2. Till huset hör också en medium stor swimming pool som idag också ar värmd via oljepannan. Vi funderar på att installera vatten buren golv värme åtminstone på mark nivån och lag temperatur vatten radiatorer på över vaningen

Vi undersöker möjligheterna att installera VP att helt ersatta eller komplettera existerande olje eldning, kanske också installera en ved panna som extra komplement sedan han har tillgång till egen ved.

Nu ar kruxet att elektricitet ar dyrare i UK an i Sverige och kostar 74% mer per kWh an olja! Det finns en vag runt detta genom att använda något liknande till den Svenska nattaxan. Genom att utnyttja lag tariff 0000-0500, 1300-1600 och 2000-2200 kan el priset halveras. Jag forstar att det då behovs en stor buffert tank (3m2 ?) for att utnyttja det lägre el priset. Några tankar om detta?

Vilket VP typ av system lampar sig bäst? Kom ihåg att vintrarna ar mycket mildare an i Sverige sa kanske en modern luft-vatten VP ar lämplig. Det finns massor av land att utnyttja (med en back 90 meter från huset) for en jord VP om det skulle vara att foredra.

Jag skulle verkligen uppskatta kommentarer om ovanstående.

Tackar på forhand

Mats



 

 du mÃ¥ste nog ha en väldigt kraftig VP om du ska värma 3 kubik
 pÃ¥ de fÃ¥ timmarna
 hur stora huvudsäkringar är det i huset ?
 Ã¤r det lika som här avgiften stiger med säkringens storlek ?
 golv värme är en buffert tank i sig när den väl har blivit varm
 blir nog mycket förluster pÃ¥ ett sÃ¥ gammalt hus
 Ã¤r nog dÃ¥lig isolering i golvet ?
 mvh kjell   *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: VP i England ?
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2008, 14:53:18 »
300m2, halvbra isolering, usch tegel betongväggar det är jäkligt lurigt det där men golvvärme vore ju kanon om man fick in.
Skulle kunna gissa uppemot en 30-40 kw
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: VP i England ?
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2008, 15:05:50 »
För en eller två vintrar sedan var det en svenska i England som skrev här om sina problem med en installation av en svensk värmepump via en engelsk återförsäljare, kommer inte ihåg vad det var för fabrikat, NIBE eller IVT. Kompetensen hos återförsäljaren den gången verkade inte vara den bästa men det var ju ett tag sedan.

3 m3 bufferttank räcker inte långt. Med värmepump är man begränsad i högsta temperatur, 55 grader är nog max. Jag tror det blir svårt att lagra mer än 15 kWh värme/m3 och laddning, dvs 45 kWh för en tank på 3 m3. Det räcker inte många timmar för ett så stort hus. Men det kan ändå vara en bra variant, kräver dock lite räknearbete. Det går ju också att lagra värme i byggnaden om man accepterar att temperaturen pendlar.

L/V lÃ¥ter som ett attraktivt alternativ, det blir lägst investeringskostnader. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VP i England ?
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2008, 15:47:03 »
En rejäl oljedriven elgenerator (30kW). Utnyttja spillvärmen att värma poolen (10kW), sälj resten till det lokala elbolaget. (74%, 20kW )
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VP i England ?
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2008, 15:53:11 »
vad beror det pÃ¥ att elen är sÃ¥ dyr?  är det att England tillverkar sin största del el i kolkraftverk
och behöver köpa mycket utsläppsrätter?
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: VP i England ?
« Svar #7 skrivet: 03 januari 2008, 16:19:29 »
De har ingen Polenkabel till den ön ;D
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VP i England ?
« Svar #8 skrivet: 03 januari 2008, 16:23:50 »
Har du någon aning om:

Nuvarande energiförbrukning
Säkringarnas storlek
Ortens årsmedeltemperatur
Ortens DUT (kallaste dagen på året)
Blir det någonsin minusgrader?

Om du kan ge mig någon eller några av dessa uppgifter så vore det bra.

Jag är helt säker på att jordvärme blir billigast och bäst i detta läge, bra livslängd och extremt lång livslängd på slingorna kommer att ge låga driftskostnader jämför med luft/vattenalternativet.
Jag gissar att det krävs runt 100 W/m2 när det är som kallast ute vilket skulle indikera att det krävs en värmepump på minst 20 kW, gärna mer.
Många av de rejälare värmepumparna har två kompressorer där den ena bara startar om det finns ett stort effektbehov, övrig tid går bara den ena kompresorn med mycket bra COP som resultat (markslingorna/borrhålen belastat lite när den går på halv effekt)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: VP i England ?
« Svar #9 skrivet: 03 januari 2008, 16:34:04 »
vad beror det pÃ¥ att elen är sÃ¥ dyr?  är det att England tillverkar sin största del el i kolkraftverk
och behöver köpa mycket utsläppsrätter?

Det kan ju också vara så att brännoljan är billig med våra mått mätt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: VP i England ?
« Svar #10 skrivet: 03 januari 2008, 16:42:09 »
vad beror det pÃ¥ att elen är sÃ¥ dyr?  är det att England tillverkar sin största del el i kolkraftverk
och behöver köpa mycket utsläppsrätter?

Man ska nog vända på frågan och fundera på varför oljan är så dyr i Sverige jämfört med el.

Det hela beror på vilka energiskatter som läggs på olika energislag. I Sverige beskattas olja och el relativt lika per kWh energiinnehål.
I de flesta andra länder beskattas primärenergin, alltså bränslet som används för uppvärmning och elproduktion. I detta fall kommer i praktiken beskattningen på el att bli 2,5-3 ggr högre än för olja. Detta beror på att kraftverken har 30-40% verkningsgrad. Man stoppar i 3 kWh olja och får ut 1 kWh el. Detta är orsaken till att värmepumpar är så pass lönsamma som de är i Sverige.

Kör man elproduktion med en dieselmotor ska man vara glad om man får ut 35-40% el i småskalig drift, resten blir värme, inte tvärt om som Larryd skrev.

I Storbritanien börjar det bli populärt med CHP, alltså kombinerad värme och el produktion, framförallt med gasmotorer som körs på fossilgas (naturgas). Många sjukhus, universitet etc har egen värmeproduktion med gasmotorer som producerar så mycket el som krävs för att hålla fastigheten varm med spillvärme.


PerJ

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VP i England ?
« Svar #11 skrivet: 03 januari 2008, 17:06:21 »
med andra ord så har england lite göra för för att få ner växthusgaserna

finns det inte pellets i england?   borde vara bra skatte mässigt i sÃ¥ fall+att det spelar inte sÃ¥ stor roll vilken tid pÃ¥ dygnet man bränner pÃ¥ ordentligt
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VP i England ?
« Svar #12 skrivet: 03 januari 2008, 17:59:08 »
med andra ord så har england lite göra för för att få ner växthusgaserna


Tvärtom, engelsmännen behöver inte anstränga sig sÃ¥ mycket. EU har givit procentuella sparbeting pÃ¥ helheten.  Vi som redan kör vattenkraft, kärnkraft, biomassa och värmepumpar fÃ¥r det svettigt (och dyrt) att spara sÃ¥ mycket.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: VP i England ?
« Svar #13 skrivet: 03 januari 2008, 18:03:46 »
Vintertemperaturer över 0 ºC mest hela tiden och fri tillgång till ved. Värmetrög tegelfastighet (gård) som säkert kräver eldning i murstockar för att inte bli fuktskadat.
 Sc:,h
Jag skulle aldrig satsat på jordvärme som huvudvärmekälla med de förutsättningarna.
En modern vedpanna med rejäla acctankar med en eller flera L/L eller L/V VP som backup ger oöverträffad ekonomi oavsett nuvarande eller kommande elpris/oljepris. Räcker för att dimensionera för normal vintertemp.
Se bara till att han har en rationell hantering av ved och rejäl panna. På en gård finns rätt förutsättningar att med maskiner och pallar få en enkel och lättskött vedhantering. Ta inte förliten acctank/panna utan dimensionera den för eldning säg högst varannan dag vid normalt vinterväder. Inte vid DUT.
VP används "bara" som backup när man inte är på plats för att elda. Och då kan temperaturen få gå ner något. Man är ju ändå inte hemma och med rejäl vedpanna värmer man upp anläggningen på mycket kort tid.

Och givetvis lite solfångare för att korta eldningssäsongen och hålla poolen riktigt varm ;)


edit Glöm inte http://www.energysavingtrust.org.uk/generate_your_own_energy/grants_for_renewables
and http://www.lowcarbonbuildings.org.uk/home/

Lycka till!



« Senast ändrad: 03 januari 2008, 18:12:21 av Sfinx »

Utloggad mats in the uk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: VP i England ?
« Svar #14 skrivet: 03 januari 2008, 18:23:25 »
Tackar sa mycket for intresset och inlagor! Väldigt aktivt forum.

Jag måste få be att återkomma med en del av svaren på detalj frågorna.

Skillnaden i energi priser ar förmodligen som någon sade i energi beskattning. Dessutom sa finns det nästan inga vatten kraft verk har. All elektricitet ar kärnkraft eller fossila stationer vilket i sig gör det dyrbart.

Någon gjorde den mycket intressanta iakttagelsen att med sa hög elektricitets kostnad sa ar VP inte lika attraktivt som i Sverige. Det slog mig också när jag började kalkylera värme kostnaderna.

Intressant var också kommentaren att jord värme i längden ger lägre drifts kostnader an luft-vatten.

Sfinx kommentar om ved eldning som huvud värme resurs later vettig när svågern har fri ved att ta till. Måste vara lösning med basta "Carbon foot print" dvs minsta miljö påverkan.

Keep 'em coming!  :)

Mats

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!