Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Korrosion och värmesystem o. klantiga borrare som inte tätar energihÃ¥l enl. norm  (läst 4044 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Teddyboy

  • Pensionär
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norra Dalarna
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fastighetsägare i fjällvärld
Hej igen!

Har "forskat" lite kring korrosion o. liknande och vad detta kan göra med ditt värmesystem, inkl. värmepumpar, radiatorsystem etc. OM olyckan är framme!
Jag blir SKRÄMD!! >:D
Satsar 175.000 - 200.000 kr på bergvärme (till ett ordinärt enfamiljshus) och det går 5-10 år så visar det sig att rörslingor,
varmvattenberedare m.m. (av vilket som helst material : ex. koppar, rostfritt, emalj) har rostat sönder pga. otätheter och
syrediffusion ! Och det kan gÃ¥ fortare än man tror!!  Kul -kul!
Har redan känt på "problematiken"!
Uthyrn.stugor med golvvärme (Wirsboplatsrör) från elpannor byggdes i början på 80-talet och efter knappt ett år hade jag bytt ett flertal elpatroner. "Experter" skyllde på vattenkvalitén!
I vårt bostadshus från slutet av 80-talet fick vi elpannehaveri pga. rosthål i varmvattenberedaren. Nytt liknande (?) problem i samma panna NU IGEN !! Berört/skildrat i en annan "tråd" här på forumet ganska nyligen!
Läser just nu om foderrör som rostar sönder och förkortar livslängden på borrhålet med massor av år beroende på hur korrosivt vatten man har i sin närhet! Lägg därtill den mycket viktiga aspekten som har med noggrann tätning av själva energihålet att göra!
Ex. borrföretaget har inte tid att invänta härdningen av betongen de hällt ner i energihålet, vilket gör att betongen "blåses upp igen" med otätheter som följd!
Man är ganska liten i detta sammanhang. Hur ska faster Tora, änka o. inte många att rådgöra med klara denna BIFF??
Här på forumet skrivs inte särskilt mycket om den här aspekten! Varför det??
Ha det bra, sköt om Er och Era Goa Värmekällor!!!
Teddyboy   tomte::

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34890
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Att det inte skrivs så mycket om det beror nog på att rätt få har haft denna typ av problem.
Däremot kan jag hålla med dig om att det förmodligen är många borrare som inte sköter fodringen som de bör, men detta är nog ett problem som ännu inte börjat visa sig på allvar.
Stämmer det du skriver kanske vi får se mer sådana rapporter kommande år när borrorna börjar bli 10 år eller mer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Syrediffusion in i plaströr och slangar är uppmärksammat men ingen har mig veterligen gjort någon utredning. Det är synd eftersom problemet kommer att ge överraskningar i framtiden.

I system som har salter som brine är det än värre... där kan det slå igenom väldigt fort.

Det gäller mest kalla system då syret kan koka ur i varma system.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Syrediffusion in i plaströr och slangar är uppmärksammat men ingen har mig veterligen gjort någon utredning. Det är synd eftersom problemet kommer att ge överraskningar i framtiden.

I system som har salter som brine är det än värre... där kan det slå igenom väldigt fort.

Det gäller mest kalla system då syret kan koka ur i varma system.

Jag vet att Thermia hade problem i markvärmepumparnas barndom på 1970-talet. Man hade missat att syre diffunderade in i köldbäraren vilket resulterade i att värmeväxlarna korroderade sönder. Idag är det inga problem på köldbärarsidan.

En sak som jag ibland undrar över vad gäller min pump är syrediffusionen genom flexslangarna som sitter i pumpen. Har man tänkt till vad gäller syrediffusion där?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Korrosion och värmesystem /pottaska
« Svar #4 skrivet: 02 november 2010, 23:52:36 »
Väntar just pÃ¥ svar  i frÃ¥n mitt försäkringsbolag. Ska bli intressant om de yrkar pÃ¥ Ã¥ldersavdrag..
  Saxar lite ifrÃ¥n vÃ¥r korrespondens Min anläggning som köptes 2002 (av ett företag som jag gärna namnger i meddelanden )  Delar byggdes professionellt av min röris . delar av leverantören ifrÃ¥n helvetet. Fylldes med pottaska för att fÃ¥ bättre effekt enl säljaren
Strax efter idrifttagande började pottaskan som har mycket lÃ¥g ytspänning tränga ut i kopplingar i plattan, senare frättes packningar ovan VP upp vilket ledde till att isolering runt slangar och sedan maskinen fylldes med salt detta torkade och blev till dam som spreds inne VP.  Tennlodet de lött delar av anläggninhen med med höll mindre än en vecka .
Handläggare pÃ¥  det stora försäkringsbolaget ville att jag skulle göra upp i godo med leverantören.
Ny läckage  gav fler skador, VÃ¥ren 2003 gick det inte hÃ¥lla igÃ¥ng anläggningen längre pga läckage varför pottaskan byttes ut och anläggningen sanerades för ca 60000.
Tyvärr har aldrig solkresten blivit helt tät utan måste luftas och glykol ersättas.

Under hösten 2009 ökade pumpens gÃ¥ngtider och alltmer spetsel behövdes.  Trodde först att detta berodde pÃ¥ kylan men sommaren 2010 när bergvärmekretsen började läcka 2-3 liter etanol/mÃ¥nad stod det klart att fler skador uppkommit och gamla förvärrats till en sÃ¥n grad att det  sannolikt kommer bli billigare med nyinstallation av värmepump och delar av rörsystem än att laga.

OBS bilderna om de kommer med visar packningar och  galvade flexslangar som sattes dit  2004


 
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ja... så snabbt kan det nog gå med salt som brine om man bygger fel. En pump kan ätas upp redan år 1.
Some call it global warming.. i am just freezing.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!