Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Gizmo007
« skrivet: 22 augusti 2018, 15:19:55 »

fredrikru:
Hur gick det med frikylan denna sommar?? Jag skall installera ett kylbatteri på min FTX anläggning.
Kör du fortfarande med 2-vägsventilen?
Vad kör du för media i kylslingan?? Vatten, glykolblandning, Käldbärarsprit

Intressan läsning. tummenupp tummenupp
//T
Skrivet av: villvetamer
« skrivet: 22 augusti 2014, 15:48:53 »

Det är noterat.
Tack för ditt svar och att du delar med dig av dina erfarenheter.
Skrivet av: fredrikru
« skrivet: 22 augusti 2014, 14:57:36 »

Hej

Det är ett riktigt kylbatteri där jag har en slang för kondensvatten. Jag har även ökat hastigheten på fläktarna (från 50% till 75%) när det har varit som varmast och jag har legat runt 23-24 grader inne när det har varit som varmast. Problemet är att barnen springer in och ut genom altandörren är uppe och släpper in en massa värme ;) . Mitt hus är välisolerat och jag har inga fönster mot söderläge. Jag har bytt ner till en svagare cirulationspump som jag kör på lägsta effekten (40w) men mitt FTX aggregat stänger av och på den ändå. Börja du med kylbatteri till FTX för då får du in kyla till samtliga rum och i mitt fall så har jag till-luftventilerna i taket och spridningen blir rätt effektiv. Sen om du känner för större behov av kyla så komplimentera med fläktkonvektor i dom rum som du behöver det.

Jag slipper i alla fall vädra på kvällarna för att få vettig temperatur inne.

Jag har blivit rekommenderat att aldrig gå under 15 grader på till-luften och jag kan heller inte ställa lägre till-luft temperatur på mitt FTX aggregat.


Fredriku: Tack för ditt svar!
Upplevde du några problem med kondens i och med att du gick ned så pass lågt i temp? (28 -> 15). Det som brukar rekommenderas är väl ca 8 grader C, fast det kanske inte spelar någon då du ändå har någon form av kondenstråg(?)

Samt vet du vad innetempen var i huset när du hade som varmast ute?
Enligt informationen om vätskebatteriet så är max kyleffekt 2,5kW vid 200l/s. I ditt fall borde kyleffekten i så fall ligga på 780W med 1/4 av flödet (kan jämföras med en fläktkonvektor som klarar 3kW). Formeln för bortförd värmeeffekt: P = q*Cp*p*(Trumsluften-Ttillluft) ger P = 1000*1,2*0,05*(28-15) = 780 W

q=luftens värmekapacitet (J/kg C)
Cp=luftens densitet (kg/m3)
p=luftlödet (m3/s)


Orsaken till min fråga är för att jag är intresserad av frikyla genom FTX själv, men de beräkningar jag gjort visar att jag då med ca 65l/s får ut endast ca 700W i kyleffekt (jag räknar endast med 8 grader delta T) samtidigt som kylbehovet i huset (170m2) ligger närmare 3kW.
Skrivet av: villvetamer
« skrivet: 21 augusti 2014, 14:23:45 »

Fredriku: Tack för ditt svar!
Upplevde du några problem med kondens i och med att du gick ned så pass lågt i temp? (28 -> 15). Det som brukar rekommenderas är väl ca 8 grader C, fast det kanske inte spelar någon då du ändå har någon form av kondenstråg(?)

Samt vet du vad innetempen var i huset när du hade som varmast ute?
Enligt informationen om vätskebatteriet så är max kyleffekt 2,5kW vid 200l/s. I ditt fall borde kyleffekten i så fall ligga på 780W med 1/4 av flödet (kan jämföras med en fläktkonvektor som klarar 3kW). Formeln för bortförd värmeeffekt: P = q*Cp*p*(Trumsluften-Ttillluft) ger P = 1000*1,2*0,05*(28-15) = 780 W

q=luftens värmekapacitet (J/kg C)
Cp=luftens densitet (kg/m3)
p=luftlödet (m3/s)


Orsaken till min fråga är för att jag är intresserad av frikyla genom FTX själv, men de beräkningar jag gjort visar att jag då med ca 65l/s får ut endast ca 700W i kyleffekt (jag räknar endast med 8 grader delta T) samtidigt som kylbehovet i huset (170m2) ligger närmare 3kW.
Skrivet av: fredrikru
« skrivet: 21 augusti 2014, 11:07:27 »

Fredrikru: Har du gjort någon kyleffektsberäkning?
Är lite nyfiken på hur stor kyleffekten är vid normalt ventilationsflöde (0,35l/s m2) samt Delta T 8 grader (tilluft jmf uteluft).

Hej

Nej det har jag inte gjort. Men när det var som varmast och 28 grader på dagen och 20 grader på nätterna så var det rätt bra att inkommande luft var runt 15 grader dygnet runt. Mitt flöde ligger runt 50 liter/sekund och batteriet är dimensionerat för ett flöde för 200liter/sekund så det är lite överdimensionerat. Sen har kyleffekten ett beroende av luftfuktigheten ute.

Här är specen på kylbatteriet.
http://products.ostberg.com/Item/Details/1116?tab=TechnicalData

// Fredrik
Skrivet av: villvetamer
« skrivet: 12 augusti 2014, 15:26:36 »

Fredrikru: Har du gjort någon kyleffektsberäkning?
Är lite nyfiken på hur stor kyleffekten är vid normalt ventilationsflöde (0,35l/s m2) samt Delta T 8 grader (tilluft jmf uteluft).
Skrivet av: fredrikru
« skrivet: 02 augusti 2014, 11:52:00 »

Denna varma sommar har allt funkar riktigt bra. Jag har bytt cirkulationspump mot en svagare (40,60,75W) och jag kör på 40 Watt. Tyvärr så har 4st skruvar på pumpen börjat rosta p.g.a kondens så där måste jag hitta någon bra lösning. Letar efter en frigolitlåda till cirkulationspumpen.

Kyleffekten är inte så stor men det hjälper att hålla temperaturen nere inomhus och jag har inte haft varmare än 24 grader i sovrummet. Vill man öka kyleffekten ytterligare så är det bara att starta köksfläkten så ökar undertrycket i huset och mera kallluft strömmar in. Så fort altandörr öppnas så blir effekten motsatt och det minskar kyleffekten.

Idag har jag justerat motorventilen så den ska strypa mera för nu har jag en svagare cirkulationspump.

// Fredrik
Skrivet av: fredrikru
« skrivet: 15 september 2013, 17:46:55 »

Är det risk för kondens i rören även fast de är kondensisolerade, eller är det bara kondensen på utsidan man kommer ifrån med det? Det går alltså inte att skicka in kallare luft än 15C hur man än bär sig åt?
När det gäller styrning av kyla så kommer det att finnas i mitt aggreagat också, men frågan är vad som är smartast, att låta VP styra tempen, eller FTX. Jag tänker ju att i principskissen du kopierat in så byter man fläktkonvektorn mot Kylbatteriet. Jag skulle ju vilja styra mot en inomhustempgivare, om jag förstår din lösning rätt, måste du manuellt ställa ner ett värde de dagar det är varmt. Kör man mot VP inomhustempgivare och låter den öppna ventilen till kylbatteriet, när inomhustempen överstiger en viss temperatur så är min tanke att det sköter sig självt året om. FTX sköter ventilationen och VP temperaturen både kall och varm. Men då blir ju kanske risken att tilluften blir för kall.
Avstick för frikyla gjorde jag när VP installerades.
//Per

Har fått rådet att inte gå under 15 grader för att slippa kondens i rören från flera håll av ventilations experter. Går heller inte ställa kallare till-luft på FTX aggregatet. Angående styrningen så är det uppsatt nu att jag reglerar vilken temperatur jag vill ha på till-luften och jag tycker det funkar riktigt bra. Jag har trådlös fjärr till aggregatet så det är enkelt ändrat. På FTX aggregatet så finns det ingång för rumstermometer men jag har inte kommit dit än. Finns även sommarkyla läge då FTX fläkarna går upp i varv när det är varmare inne än önskad temperatur och det är svalare ute. Ska kolla upp det nästa sommar om jag ska prova lite mera avancerad reglering. Under sommaren så körde jag nästan hela tiden på mellan 16-18 grader på till-luften dygnet runt.

Tror det blir enklast att låta FTX aggregatet reglera frikyla om du har ett Heru aggregat. Den andra lösningen är anpassad för fläktkonvektor och saknar reglering för just att hålla temperaturen anpassad rätt för ventilationsrör. FTX aggregatet håller koll på vilken temperatur dom är inne via frånluften. Tänk även på att kyleffekten inte är så stor via FTX så du får nog komplettera med markiser mm...

// Fredrik
Skrivet av: Tallstugan
« skrivet: 14 september 2013, 22:21:29 »

Är det risk för kondens i rören även fast de är kondensisolerade, eller är det bara kondensen på utsidan man kommer ifrån med det? Det går alltså inte att skicka in kallare luft än 15C hur man än bär sig åt?
När det gäller styrning av kyla så kommer det att finnas i mitt aggreagat också, men frågan är vad som är smartast, att låta VP styra tempen, eller FTX. Jag tänker ju att i principskissen du kopierat in så byter man fläktkonvektorn mot Kylbatteriet. Jag skulle ju vilja styra mot en inomhustempgivare, om jag förstår din lösning rätt, måste du manuellt ställa ner ett värde de dagar det är varmt. Kör man mot VP inomhustempgivare och låter den öppna ventilen till kylbatteriet, när inomhustempen överstiger en viss temperatur så är min tanke att det sköter sig självt året om. FTX sköter ventilationen och VP temperaturen både kall och varm. Men då blir ju kanske risken att tilluften blir för kall.
Avstick för frikyla gjorde jag när VP installerades.
//Per
Skrivet av: fredrikru
« skrivet: 11 september 2013, 14:59:29 »

En stilla tanke, varför låter man inte värmepumpen styra vattenflödet genom kylbatteriet, istället för ventaggregatet? Den styr ju redan temperaturen i övrigt. Till min Nibe verkar det ju dessutom finnas något tillbehör för passiv kyla, där man får med allt som behövs och styrningen är inbyggd i 1245:an. Då har man ju båda inomhusgivare och utomhusgivare till hands för styrningen. Men jag kanske har missat något väsentligt, lär mig fortfarande!! Är anledningen att man riskerar att kyla luften för mycket(kondensrisk)?

Styrningen fanns redan på FTX aggregatet och det är FTX aggregatet som skickar ut kylan i alla rum. Styrningen är ganska enkel. En reläutgång som startar och stoppar cirkulationspumpen och en utgång för motorventil som reglerar allt via en variabel styrspänning mellan 0-10 volt. Viktig att jag inte går under 15 grader för då får jag kondens i ventilationsrören. Kyleffekten är inte så stor med denna lösning (räknar med drygt 700w) men jag får ut det till alla rum i huset och när det var varit varmt ute så har inte temperaturen stigit inne.

På Östbergs Heru aggregaten är det bara par knapptryck som behövs på fjärrkontrollen som behövs för att aktivera styrningen efter jag har kopplat in det.

Som sagt så ställde jag ner temperaturen på FTX aggregatet så den höll 16 grader på inluften dygnet runt under varma sommardagarna och det har fungerat riktigt bra.

Ett avstick på binnen kostar inte många kronor extra att sätta in om du gör det samtidigt när du installerar bergvärmepumpen (en backventil och två t-kopplingar och två ventiler).

Nibes lösning styr en fläktkonvektor och då får jag kyla bara i ett rum och kan inte utnyttja FTX systemet för att fördela det till alla rum i huset. Men principbilden är rätt bra som jag hittade på deras hemsida och min inkoppling är ungefär lika.

http://www.nibe.se/sv/Produkter/Bergvarmepumpar/Svalt-inne-pa-sommaren/Princip---frikyla/

// Fredrik
Skrivet av: Tallstugan
« skrivet: 08 september 2013, 22:18:42 »

En stilla tanke, varför låter man inte värmepumpen styra vattenflödet genom kylbatteriet, istället för ventaggregatet? Den styr ju redan temperaturen i övrigt. Till min Nibe verkar det ju dessutom finnas något tillbehör för passiv kyla, där man får med allt som behövs och styrningen är inbyggd i 1245:an. Då har man ju båda inomhusgivare och utomhusgivare till hands för styrningen. Men jag kanske har missat något väsentligt, lär mig fortfarande!! Är anledningen att man riskerar att kyla luften för mycket(kondensrisk)?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 31 juli 2013, 21:25:59 »

Cp finns till ok pris på ebay köpte en vilo pico yonos för ca 1000 kr drar nästan inge ström men får du byta så är det ju bättre.
Skrivet av: fredrikru
« skrivet: 31 juli 2013, 21:22:09 »

Ventilmotorn funkar nu och felet var att jag hade läst fel och skiftade fel bygel i ventilmotorn. Verkar nu funka riktigt bra.

Konstaterar att jag har för stark cirkulationsmotor och jag undersöker om jag ska få en klenare eller jag måste byta till 3vägs ventil. Kabel är nu draget för styrning av relä för cirkulationsmotorn och jag mätte av den och det ser ut som att det ska funka.

// Fredrik
Skrivet av: fredrikru
« skrivet: 20 juli 2013, 21:59:45 »

Idag så var det 26 grader in och när jag körde FTX på lite högre fläkteffekt så kunde den hålla runt 13 grader in...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 juli 2013, 13:36:24 »

Det fixar du säkert till så slipper du byta ventilen  tummenupp
Skrivet av: fredrikru
« skrivet: 19 juli 2013, 10:59:40 »

Kan inte nuvarande ventil stänga flödet helt Sc:,h

Det ska den göra men jag får ingen fason på ventilmotorn.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 juli 2013, 09:36:05 »

Kan inte nuvarande ventil stänga flödet helt Sc:,h
Skrivet av: fredrikru
« skrivet: 17 juli 2013, 09:40:52 »

Vad har du för styrning som reglerar tempen på till luften  Sc:,h

Östberg Heru 100EC fixar detta. Den har följande utgångar...

2 st utgångar med 24 volt som du kopplar till ett relä som styr cirkulations pumpmotorn för varmvatten och kallvatten på och av.
2 st utgångar som styr ventilmotorn för varmvatten/kallvatten och reglerspänningen ligger mellan 0-10 volt (0 volt=avstängt)

Du aktiverar dessa funktioner mycket enkelt via service menyn på fjärrkontrollen.

När cirkulationsmotorn är avslagen och bergvärmepumpen går för att göra varmvatten så går binnen upp runt 2-3 grader och till-luften går ner 10 grader. Tror jag får byta till 3väggsventil....

// Fredrik
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 juli 2013, 21:45:32 »

Vad har du för styrning som reglerar tempen på till luften  Sc:,h
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 juli 2013, 21:44:56 »

Stämmer säkert och med 8 grader på brine så blir säkert till luften kallare än så med fullt flöde fast brine stiger nog nån grad när kylan gått ett tag.
Skrivet av: fredrikru
« skrivet: 16 juli 2013, 21:28:27 »

Är det inte bra med så högt flöde som möjligt genom kylbatteriet för max kyla eller är det pga risken för kondens som ventilen ska kunna reglera flödet  Sc:,h

Har läst och hört att man inte ska gå under 15 grader på till-luften för att slippa kondens.

// Fredrik
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 juli 2013, 21:21:09 »

Är det inte bra med så högt flöde som möjligt genom kylbatteriet för max kyla eller är det pga risken för kondens som ventilen ska kunna reglera flödet  Sc:,h
Skrivet av: fredrikru
« skrivet: 16 juli 2013, 21:02:41 »

Får erkänna. Jag har råkat ut för RTFM problem (Read the fine Maual). Instruktionerna för inkoppling är bristfällig men jag hittade nu hur jag skulle och felet var att ventilmotorn jobbade tvärtom som den skulle. När den får spänning så stänger den men då ska den öppna. Oki. Ta bort en bygel i inne i ventilmotorn. Kanon... Ska se om jag kan få igång frikyla läget ikväll annars får jag vänta till i morgon att testa hur det går...

Testade lite idag att strypa ventilen manuellt så det blir rätt flöde till kylbatteriet och märkte att cirkulationsmotorn fick jobba hårt trots den var på lägsta effektläget. Kanske jag ska byta ut 2-vägsventil mot en 3-vägsventil. Ska ha hit rörmokare innan vintern för lite annat arbete så det gäller att planera allt arbete som ska utföras.
Skrivet av: fredrikru
« skrivet: 14 juli 2013, 21:41:42 »

Förra sommaren var en katastrof och nu när värmen kommer så känner jag att behovet att fixa igång frikyla är stort.

Cirkulationsmotorn är inkopplad men bara via strömkontakt. Ska fixa till Reläinkopplingen i morgon. Har fixat en egen elmätare till FTX aggregatet som jag har i säkringsskåpet.

Har istället försökt få till styrningen med ventilmotor (Sauter AXM 117S http://www.reglerbutiken.se/dokument/AXM%20117S.pdf ) som styr en ventil men har inte riktigt fått igång det. Reglerspänningen från Agregatet har jag mätt av men det är något med kalibreringen som jag inte fattar. Får fortsätta i morgon och fundera över hur man har tänkt.

När jag kopplar in det så surrar motorn i ventilmotorn i alla fall...
Skrivet av: fredrikru
« skrivet: 26 oktober 2012, 21:56:10 »

Här kommer bilder från avstickaren som ska gå till kylbatteriet och pumpen som ska driva runt det och reglerventilen.

 
Skrivet av: fredrikru
« skrivet: 26 oktober 2012, 21:34:53 »

Nu har jag kopplat in Bergvärmen och kopplat in kylbatteriet efter FTX växlaren. Temperaturen på binne sidan är runt 8 grader men kommer nog att bli lägre till våren. I morgon ska jag fortsätta isolera kylbatteriet bättre...




Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!