Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.  (läst 15732 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vedpannan

  • ByggnadsvÃ¥rdstaliban o värmepumpsnörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöllet
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GersgÃ¥rden
Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« skrivet: 27 december 2012, 19:29:20 »
Bor ju som sagt i sambons släktgÃ¥rd frÃ¥n 1844, tvÃ¥-plan pÃ¥ totalt 270m2. Efter fyra Ã¥r med värme endast frÃ¥n kakelugnar och vedspis har vi haft det varmt och skönt i dom rum där vi kakelugnarna fungerat, men för nÃ¥gon mÃ¥nad sen var sambon pÃ¥ dÃ¥ligt humör efter att hon var tvungen att ha mössa och jacka pÃ¥ sig för att leta kläder i kallställt rum som det var nära minusgrader i. "Det känns som att bo en etta med kök, jag vill har värmepump!!"  :)
Trodde aldrig att jag skulle fÃ¥ höra det frÃ¥n henne dÃ¥ hon morrat Ã¥t mig efter alla timmar jag spenderat pÃ¥ forumet.  a:gl
Dom 21 fönstren är ju som sagt en-glas med innanfönster som alla kommer att få 12cm luftspalt mellan glasen så småningom efter renovering. Väggarna är kilsågad panel, 6" timmer och väggspännpapp. På vinden ska inom någon framtid komma på mera kutterspån men jag måste ha expertutlåtande då jag både har tornseglare och fladdermöss boende där och jag vill för allt i världen inte skrämma/bygga bort dom.

Enligt programmet som IVT har sÃ¥ skulle huset ha ett effektbehov pÃ¥ 14,9kW, men jag har en IVT  11kW frÃ¥n 2001 stÃ¥ende som var tänkt till att användas till verkstaden men det blev en panna för biobränsle där istället.

Hur långt ner på kvicksilvret kan jag klara mig på 11kW? I realitetens namn kommer aldrig hela huset att ha 20 °C hela tiden då vi inte har bruk för det men säg att 185m2 har 20 °C och resterande bara har underhållsvärme då jag kommer att ha dra in element i varje rum när jag ändå är igång. Jag kommer att koppla allt själv och använda mig av blårör med dimensioner som man förr använde till självcirkulation samt sektionsradiatorer.
Ska jag räkna ner effekten på radiatorerna på andra våningen? Jag kan få in radiatorer på ca 71W/m2 med dom delar jag har.

Grannstugan på ca 460m2 har en jordvärmeanläggning från -96 och är en 11kW och jag har för mig att dom knäpper på oljan nånstans vid minus 13-15 °C. Där är det också bara panel, timmer och tretex i väggarna.
Timmerhus 1844 270m2 kakelugnar, vedspis med värmekista i kök
Ej installerat:
Thermia Duo jordvärme 8kw -84 köpt -11 för nöjes skull

Installerat:
Panasonic CS-E9CKP -04 köpt -11. I ett garage, fultoppfylld med propan, kompressor låter som en stenkross men värmer. Stendog 2015 med 240 volt rätt ut i chassit.
IVT jordvärme 11kw -95 köpt -11 till svärmor, BOA 148m2 Uppstartad 12/3 -12
IVT Greenline jordvärme 11kw -01 köpt -11  till verkstaden Hamnade i huset 2019 istället tillsammans med en 7 kw nibe 1110 frÃ¥n 2000 köpt 2018.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #1 skrivet: 27 december 2012, 19:40:39 »
Det här blir spännande att följa.
Om du inte får nåt napp från nån med erfarernhet av liknande objekt så kan jag berätta hur jag effektkollade mitt hus mha U-värden och skattning av ventilationen. Vart hyfsat rätt, men jag hade ju facit i form av el-panna.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #2 skrivet: 27 december 2012, 23:17:21 »
Mellan tumme och pekfinger kan man räkna på ca 70 W/m2 för gamla hus, det ger nästan 19 kW i max effektbehov för 270 m2.
Men om du värmer 185 m2 av dessa så blir siffrorna genast bättre, då ska en 11 kW VP räcka länge.
Jag tror inte grannarna värmer hela kåken med en 11 kW VP ner till -13 °C, antingen stöttar de med kakelungar eller så har de en stor del av huset på underhållsvärme.

Men just detta med kakelugnar är intressant, de ger bra med värme och funkar bra att stödelda i då värmepumpen inte orkar själv.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #3 skrivet: 28 december 2012, 11:24:40 »
Grattis till omvändelsen!!
Synd att du måste ha hyresgäster på vinden..låter som de borde betala värmeräkningen... ::)
« Senast ändrad: 28 december 2012, 12:49:23 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #4 skrivet: 28 december 2012, 12:38:18 »
Hej
SläktgÃ¥rd 270 kvm 2 plan.  Gissar att det är typ 3,5 meter i tak, ser sÃ¥ ut pÃ¥ bilden du har som profil.
Isolering igen höjdare kan jag tänka mig.
Jag hade satsat pÃ¥ den störstavillavärmepumpen dvs 17 kw. DÃ¥ räknade jag 80-85 w per kvm, vilket ger ett toppeffektbehov pÃ¥ 23 kw.  17kw är 15 kw pÃ¥ radiatorsprÃ¥k.   
Värmesystemet hade jag dimensionerat efter 100 w per kvm, dÃ¥ kan du hÃ¥lla en lÃ¥g framledningstemperatur samt hade jag kompletterat med 1 fläktkonvektor pÃ¥ varje vÃ¥ning.  Är de 270 kvm + källare?
Tidstypiskt för 1844 var  dÃ¥ligt isolerade, spÃ¥n pÃ¥ vinden etc.
Du kan prova med din 11, men jag tror att du fÃ¥r antingen stänga ner vissa delar av huset eller spetsa med nÃ¥got.   Men ett tips är att du lägger rejält med slang för att kunna byta din vp till större när elräkningarna blivit för höga.
var ligger huset?  Känns som att det är norrut.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad vedpannan

  • ByggnadsvÃ¥rdstaliban o värmepumpsnörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöllet
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GersgÃ¥rden
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #5 skrivet: 28 december 2012, 19:43:43 »
bopakoster: Ja jag var inne pÃ¥ nÃ¥n sida där man kunde räkna ut U-värde pÃ¥ en massa olika material, hade en fundering pÃ¥ hur mycket asfaboard isolerade. Har för mig att det var den här  http://www.energiberakning.se/U_medel/U_medel.aspx
Ja jag har ju inget att gå på då det stått tomt så länge och förr var det uppvärmt med ved och oljekaminer.

Carl N: Nä hela kÃ¥ken är inte varmt dÃ¥ det vore ohÃ¥llbart dÃ¥ det är en ensam dam som bor där. Inte nog med att den kÃ¥ken är stor, det är en källare som är nästan lika stor som huset ocksÃ¥, där dom bästa största elementen sitter.  :'( Hon vill inte gärna elda dÃ¥ hon är rädd för elden sÃ¥ kakelugnarna har inte varit eldade sen stora renoveringen 1959-62. När det kryper ner mot minus 25-30 °C kan hon tända i kösspisen. Förr gick det ca 7m3 olja om Ã¥ret där.
Ja hade vi inte haft kakelugnarna så hade vi inte kunnat bo här det är helt klart, så det blir ett fint komplement till VP. Det bästa är att vi kommer att kunna använda mer av huset och få ett vardagsrum utan att behöva betala Fortum en herrejösses massa pengar. Funderar på att lägga en lite lägre temperatur samt aktiva termostater så att kakelugnarna kan hjälpa till utan att "sprängelda" dom. Eller om jag ska dra ner på eldandet och bara elda en brasa/dygn. Timmertsommen är ju tung och kan lagra värme.

karlmb: Haha, ja tack sÃ¥ mycket.  :) Det känns kul men samtidigt sÃ¥ bromsar det i mitt byggnadsvÃ¥rdshjärta att installera centralvärme i ett hus som klarat sig under alla Ã¥r av renoveringsvÃ¥ldtäkt. Men jag fÃ¥r intala mig att det är samma steg som när folk gick frÃ¥n öppen spis till kakelugn och järnspis. Jag ska försöka gÃ¥ fram sÃ¥ varsamt jag kan men när centralvärmen kom stort pÃ¥ 1920-talet var det nÃ¥got man gärna lyfte fram och visade upp sÃ¥ det var stora maffiga gjutjärnsradiatorer med massa ornament och utsmyckningar, ungefär som när elektriciteten kom sÃ¥ skulle det synas.  8)
Element jag skulle vilja ha egentligen är typ såna här http://cast-iron-radiator.com/cast-iron-radiator.jpg
Haha, ja det vore ju fint om jag kunde få hyra av dom men dom betalar i att äta en massa mygg.

hawkeye99: Ja som jag förstått på forumet så kräver det någonstans närmare 20kW, men det river loss på en merkostnad mellan 60-70 000 för att köpa en ny pump och det känns mycket onödigt när jag ändå har en pump som redan är betald och förhoppningsvis har några år kvar. Jag har ju även en gammal Thermia Duo 8 från 1984 som jag kanske kan koppla parallellt och ha istället för spetsel? Skulle helst ha velat ha radiatorerna på 100W/m2 men då måste jag ha helt andra radiatorer typ triplex eller gjutjärn anno 1920.
Nä det är bara tvåplan utan källare, och takhöjden är ca två meter på första våningen och ca 2,5m på andra. Detta är beläget i ett riktigt köldhål, Klarälvdalen i norra Värmland då det är vanligt med minus 30 °C. Ja min tanke är att lägga ut slang så att en 20kW skulle få fina förhållanden om jag skulle skaffa en då allt havererar, plats finns på åkrarna då det är en gammal jordbruksfastighet.


Timmerhus 1844 270m2 kakelugnar, vedspis med värmekista i kök
Ej installerat:
Thermia Duo jordvärme 8kw -84 köpt -11 för nöjes skull

Installerat:
Panasonic CS-E9CKP -04 köpt -11. I ett garage, fultoppfylld med propan, kompressor låter som en stenkross men värmer. Stendog 2015 med 240 volt rätt ut i chassit.
IVT jordvärme 11kw -95 köpt -11 till svärmor, BOA 148m2 Uppstartad 12/3 -12
IVT Greenline jordvärme 11kw -01 köpt -11  till verkstaden Hamnade i huset 2019 istället tillsammans med en 7 kw nibe 1110 frÃ¥n 2000 köpt 2018.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #6 skrivet: 28 december 2012, 21:36:44 »
lägg slang för 20kW och kör slut på din 11 och 8 som spets.

det måste du göra.

Tänk dig signaturen här pÃ¥ forumet. 11kW VP med 8kW ful-vp som spets  tOOmten

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad vedpannan

  • ByggnadsvÃ¥rdstaliban o värmepumpsnörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöllet
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GersgÃ¥rden
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #7 skrivet: 28 december 2012, 21:48:02 »
Hahaha, ja det är ju sÃ¥ sant!  :-)) Nu blev det ju än mer lockande att göra det.
Timmerhus 1844 270m2 kakelugnar, vedspis med värmekista i kök
Ej installerat:
Thermia Duo jordvärme 8kw -84 köpt -11 för nöjes skull

Installerat:
Panasonic CS-E9CKP -04 köpt -11. I ett garage, fultoppfylld med propan, kompressor låter som en stenkross men värmer. Stendog 2015 med 240 volt rätt ut i chassit.
IVT jordvärme 11kw -95 köpt -11 till svärmor, BOA 148m2 Uppstartad 12/3 -12
IVT Greenline jordvärme 11kw -01 köpt -11  till verkstaden Hamnade i huset 2019 istället tillsammans med en 7 kw nibe 1110 frÃ¥n 2000 köpt 2018.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #8 skrivet: 28 december 2012, 21:55:17 »
lägg slang för 20kW och kör slut på din 11 och 8 som spets.

det måste du göra.

Tänk dig signaturen här pÃ¥ forumet. 11kW VP med 8kW ful-vp som spets  tOOmten

Hästkraftskrig!!  tummenupp
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #9 skrivet: 28 december 2012, 22:02:21 »
Förstår dig när det gäller fåglarna o fladdermössen, är själv djurvän...
Min granne som har en liten sommarstuga som står med max några + grader för frysriskens skull, var tvungen att "sanera" bort fladdermöss då de tog sig ner i bostadsdelen och utlöste deras larm de installerat. nono
Tycker jag var synd, de gör som sagt mkt nytta och har svårt att hitta sovplatser numera!
Men detta visar å andra sidan att de nog inte behöver så mkt uppvärmning på vinden som man kan tro för att de ska trivas.
Du kan ju alltid lägga på en 20 cm isolering (ta kuttterspån då för att göra det tidsenligt) i stöten och logga hur det påverkar temp o fukt däruppe.
Kontakta typ Skansen eller ngn expert o frÃ¥ga vad du ska tänka pÃ¥.  .,;-
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #10 skrivet: 28 december 2012, 22:12:28 »
http://cast-iron-radiator.com/cast-iron-radiator.jpg   tummenupp
Såna raddar är kanon! Vad kan de kosta (den engelska hemsidan saknar prislistan o den franska blir konstigt översatt...), kanske finns billigare i typ England eller så?
Ja, du kan se det som att du installerar el eller kanske tom kakelugnar i en tid när det bara fanns köksspisar. De som byggde huset en gång skulle inte vilja vara utan dessa landvinningar om de bara hade haft dem tillgängliga!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #11 skrivet: 28 december 2012, 22:31:43 »
Dom var riktigt grymma tummenupp ser i alla fall svindyra ut.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #12 skrivet: 28 december 2012, 22:33:20 »
Ska man ha så gamla radade till utseendet så ska dom ju såfall stå inne vid mursrocken och inte ute vid fönstren eller vid yttervägg. Så gjorde man ju i början när centralvärmen kom. Men frågan är när man ska bo där permanent om man ändå inte ska ha lite komfort och ekonomi också än som bara stirra sig blind på att det ska vara tidsenligt. Men visst det är så pass olika från person till person vad man gillar eller tycker är viktigt att behålla.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad vedpannan

  • ByggnadsvÃ¥rdstaliban o värmepumpsnörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöllet
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GersgÃ¥rden
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #13 skrivet: 29 december 2012, 10:21:10 »
karlmb, Smurfen:
Ja Skansen var ingen dum ide´, ska nog kontakta dom och få något expertutlåtande. Huset stod öde i 27 år innan jag och sambon fixade till och flyttade in och redan då var det otroligt mycket spillning från fladdermöss uppe på vinden så de har nog bott där många många år.
Ja radiatorerna är helt fantastiska, dock betingar dom ett högt pris pÃ¥ de sidor jag hittat. Mellan 5000-10 000 styck sÃ¥ det är väl magstarkt, men det roliga i krÃ¥ksÃ¥ngen är att det finns produktion i Kina sÃ¥ om jag skulle lägga ner mig och kolla upp sÃ¥ borde det ju gÃ¥ att fÃ¥ hem ett gäng. Jag satt en helkväll och plöjde genom google med "cast iron radiator" och bara dreglade. Himmel sÃ¥ mycket vackra radiatorer det finns  :-* . http://www.alibaba.com/product-gs/564953570/Cast_Iron_Radiator.html?s=p

https://www.google.se/search?q=cast+iron+radiator+china&hl=sv&client=firefox-a&hs=rjD&tbo=d&rls=org.mozilla:sv-SE:official&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=4KjeUKSvAcHy4QTazoGoDA&ved=0CAoQ_AUoAA&biw=1024&bih=629
Här har vi en engelsk sida med priser, http://www.castrads.com/cast-iron-radiators/
Svensk sida: http://www.gamlamejeriet.com/product.html/gjutjarnsradiatorer---shaftsbury?category_id=72

Mr Henke: Min tanke var först att installera höga och grova gjutjärnsradiatorer intill murstockarna men effekten blir för liten om jag använder mig av VP, flis hade varit alternativet men då måste jag skaffa flistugg, flisförråd, brännare panna osv. Sen ska veden hem också, jag kan berätta en liten anekdot från förra året. Vi har ett driver ett familjeföretag med sju timmerbilar men efter att jag tjatat i tre månader om att få min ved hemkörd som låg två kilometer hemifrån mig fick jag kontakta en konkurrent som glatt körde hem den inom tre dagar.
Jag kommer ju inte upphöra att elda men det kommer bli en mycket mindre mängd som jag använder. Min lycka vore om jag skulle kunna ha alla värmekällor som fanns bara för att ha a:gl, en vedpanna för meterved och 9m3 ackumulatortankar och möjlighet för självcirkulation (det var min första tanke), VP, flisbrännare, oljebrännare för bioolja. Jag vet inte varför men jag är helt besatt i värmesystem, jag plÃ¥gar alla i min omgivning med att prata värmesystem, jag vill alltid se hur andra system är uppbyggda, hur det gÃ¥r att optimera, osv. Sen är jag snÃ¥l som fÃ¥ och vill alltid försöka använda det som finns tillgängligt.  :D
Timmerhus 1844 270m2 kakelugnar, vedspis med värmekista i kök
Ej installerat:
Thermia Duo jordvärme 8kw -84 köpt -11 för nöjes skull

Installerat:
Panasonic CS-E9CKP -04 köpt -11. I ett garage, fultoppfylld med propan, kompressor låter som en stenkross men värmer. Stendog 2015 med 240 volt rätt ut i chassit.
IVT jordvärme 11kw -95 köpt -11 till svärmor, BOA 148m2 Uppstartad 12/3 -12
IVT Greenline jordvärme 11kw -01 köpt -11  till verkstaden Hamnade i huset 2019 istället tillsammans med en 7 kw nibe 1110 frÃ¥n 2000 köpt 2018.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #14 skrivet: 29 december 2012, 12:13:44 »
Annars finns ju "vanliga" sektionsradiatorer, tycker nog att de där specialarna är lite överdrivna.
De passar kanske i hus med mycket reliefer och utsirningar.
Men i ett vanligt bostadshus så tycker jag att dessa passar bättre.

http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/display_sub.asp?apid=10
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #15 skrivet: 29 december 2012, 12:36:38 »
Ska man ha så gamla radade till utseendet så ska dom ju såfall stå inne vid mursrocken och inte ute vid fönstren eller vid yttervägg. Så gjorde man ju i början när centralvärmen kom. ..

Stämmer, jag har sett det ett par hus, renoveringsobjekt men nu finns det nog knappast kvar något sådant hus i Sverige, utom på Skansen då, eller Kulturen i Lund. Det innebär ju att ingen vet egentligen om hur de ska stå, så visst kan man sätta gamla gjutjärnsradiatorer där de gör mest nytta. annars är de bra att lägga vantar på i hallen, de passar också i badrum, okänsliga för fukt

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #16 skrivet: 29 december 2012, 12:43:32 »
Jag hade ingen aning att raddarna satt vid murstocken och ändå är jag dignitär på vp ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #17 skrivet: 29 december 2012, 12:56:33 »
Och ska man värna om ett hus från mitten av 1800 talet ska man väl inte sätta in element över huvud taget. Sätter man in element så blir det ju "förstört" oberoende vart och vilka element man har, för då är det ju en fråga om man vill ha ett hus som ser ut som ett "1920, 1940 eller ett 2012" för med element kommer det ju aldrig att se original ut.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #18 skrivet: 29 december 2012, 14:16:40 »
Jag hade ingen aning att raddarna satt vid murstocken och ändå är jag dignitär på vp ;)

Rördragningen blev ju mycket billigare, kanske nÃ¥got att Ã¥tergÃ¥ till  :)

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #19 skrivet: 29 december 2012, 19:52:14 »
Och ska man värna om ett hus från mitten av 1800 talet ska man väl inte sätta in element över huvud taget. Sätter man in element så blir det ju "förstört" oberoende vart och vilka element man har, för då är det ju en fråga om man vill ha ett hus som ser ut som ett "1920, 1940 eller ett 2012" för med element kommer det ju aldrig att se original ut.

Med det synsättet så måste han ju börja med att genast riva ur alla elinstallationer också...
Antingen bor man i gamla hus, eller så gör man om dem till museer.
Att installera centralvärme är knappast ngt helgerÃ¥n om det görs snyggt och med antika  prylar.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #20 skrivet: 29 december 2012, 20:16:24 »
Jag har lite svÃ¥rt att förstÃ¥ att ena minuten är "det g:a" näst intill heligt och ska bevaras till varje pris, men när det blir "obekvämt" eller dyrt är det plötsligt inte sÃ¥ noga. Det gäller inte den här trÃ¥den speciellt utan är ganska generellt  när det gäller g:a hus och annat gammalt, bÃ¥de här och ute i verkligheten
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #21 skrivet: 29 december 2012, 21:17:50 »
Självklart ska man kunna renovera och modernisera gamla hus, och för min del behöver man inte vara fanatisk i att behålla tidseran exakt i alla detaljer. Huvudsaken är att man renoverar med stil. Vad som är stil kan man ju alltid diskutera men jag hade nöjt mig med sektionsradiatorer, under fönsterna, och med slottsventiler. Man behöver ju inte göra om gamla misstag bara för att de är gamla med t ex radiatorerna utmed murstocken.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #22 skrivet: 30 december 2012, 09:26:58 »
Självklart ska man kunna renovera och modernisera gamla hus, och för min del behöver man inte vara fanatisk i att behålla tidseran exakt i alla detaljer. Huvudsaken är att man renoverar med stil. Vad som är stil kan man ju alltid diskutera men jag hade nöjt mig med sektionsradiatorer, under fönsterna, och med slottsventiler. Man behöver ju inte göra om gamla misstag bara för att de är gamla med t ex radiatorerna utmed murstocken.

 tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #23 skrivet: 30 december 2012, 10:00:01 »
tummenupp
Kunde inte sagt det bättre själv!
Det största  in greppet man kan ge sig pÃ¥ är dessutom el. Vem vill sitta i ett museum med vaxljus. .. sÃ¥ där är redan huset "förstört"...

Vill nog mena att denna  diskussion är tramsig.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #24 skrivet: 30 december 2012, 10:15:09 »
Om man är intresserad av byggnadskultur och av att bevara så är inte sådant som el och radiatorer något större problem, det blir oftast bara små ingrepp och är nödvändigt för att bevara huset, dvs för att någon ska vilja bo i huset. Värre är när man helt utan att tänka efter byter fönster och dörrar, eller byter taktegel för att det är mossigt (borde vara böter på det)

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #25 skrivet: 30 december 2012, 12:59:28 »
Om man är intresserad av byggnadskultur och av att bevara så är inte sådant som el och radiatorer något större problem, det blir oftast bara små ingrepp och är nödvändigt för att bevara huset, dvs för att någon ska vilja bo i huset. Värre är när man helt utan att tänka efter byter fönster och dörrar, eller byter taktegel för att det är mossigt (borde vara böter på det)

Ja, tex byte av tegel mot betong kan vi gott bötfälla! Obs, ej ironi!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #26 skrivet: 30 december 2012, 14:17:07 »
Ber härmed om att få böterna nedskrivna till hälften.

Huset, köpte 2003, från 1937 tegeltak, södra (storm-)sidan bytt till betongpannor på 80-talet, norra orginalpannor som kommer ner som flisor och saknar underlagspapp, den har vittrat sönder efter sina 75 år.
Kommer att renovera norra sidan när jag orkar. Har fÃ¥tt 770 beg. betongpannor av en ny öbo som river sitt hus för att bygga nytt. (Ja-ja-  det är en norrman.)
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #27 skrivet: 30 december 2012, 14:21:15 »
Och vem kan på 100 meter se skillnad på röda betongpannor och rött tegel, eller är det principen?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #28 skrivet: 30 december 2012, 15:05:43 »
Och vem kan på 100 meter se skillnad på röda betongpannor och rött tegel, eller är det principen?

Det har aldrig handlat om att kunna eller inte kunna se skillnad, i så fall kan vi ju slänga Mona Lisa också och istället låta staten ge alla en poster istället, ingen kan ju ändå se någon skillnad på två meters håll. Det handlar om kvalitet, kunskap, tradition och att föra vidare ett arv. En välbevarad byggnadstradition ger livskvalitet och historia. I somras köpte ett par ett vackert hus här i närheten, minst 150 år gammalt. De började med att låta lägga om taket, inte nog med att de tog bort det gamla vackra teglet och la dit nytt fake, de lät också takläggarna jobba ett antal dagar extra med att räta upp taket genom att sala på läkten, taket var ju inte helt rakt.... De inser inte att detta med gammalt tegel och att det inte är helt rakt ger karaktär, som det nu är undrar man bara vad som är fel, är huset gammalt eller nytt? Obegripligt för mig, varför köper man ett gammalt hus om man ändå bara vill blåsa det, varför inte köpa ett nytt utan karaktär?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #29 skrivet: 30 december 2012, 15:36:12 »
För att göra en lÃ¥ng utläggning kort, mig rör det inte i ryggen om nÃ¥gon eldar upp Mona Lisa  dontknow
Och det finns minst lika mycket skit i det gamla som i det nya.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #30 skrivet: 30 december 2012, 16:04:51 »
Och vem kan på 100 meter se skillnad på röda betongpannor och rött tegel, eller är det principen?

Tja, det kan jag..
Den grådaskiga kulören som betong antar förr eller senare (även om de numera tydligen MÅLAR pannorna) + den extra mosspåväxten är tyvärr omisskänlig.
Det är bara i Sverige verkar det som betong fått en sådan status som det har, i resten av Europa kör man fortfarande med tegel tack och lov!
Med rationella tillverkningsmetoder, vilket väl var det som kanske konkurrerade ut den svenska tegelindustrin på 70-talet.
Men jag vill inte stå med pekpinne, vet bara vad jag tycker är snyggast, och hållbarast i längden. Och gäller det över 100 år gammalt hus tycker jag valet är ännu enklare.

Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #31 skrivet: 30 december 2012, 16:09:40 »
Är även dom glaserade tegelpannorna ok eller är det bara dom röda?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #32 skrivet: 30 december 2012, 16:11:14 »
Plåt tak tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #33 skrivet: 30 december 2012, 16:31:32 »
Är även dom glaserade tegelpannorna ok eller är det bara dom röda?

hehe  :) Om du frÃ¥gar mig sÃ¥ handlar det inte om rött svart eller gult glaserat eller oglaserat, det handlar om att tänka efter och göra vad man kan för att behÃ¥lla det genuina hos ett hus. Glaserade tegelpannor hade nästan bara de förmögna rÃ¥d med, sÃ¥ bor du i ett gammalt slott sÃ¥ är det väl ok. Betongpannor passar inte pÃ¥ ett äldre hus, tycker jag.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #34 skrivet: 30 december 2012, 16:42:12 »
Orsaken till att folk väljer betongpannor är rent ekonomiskt, dom allra flesta har inte råd att vara "genuina". Själv har jag ett Planja plåt TP70 av en typ som inte tillverkats på många år det håller mitt hus torrt och kommer att göra så under min livstid. Om det är "finkultur" om hundra år bryr jag mig inte om.
Skulle jag bry mig om "traditionerna" skulle det vara spåntak med byte vart 15 20 år samt årligt underhåll. Det var ju det vanliga tidigare för Vanligt folk hade inte råd med dyrt tegel.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #35 skrivet: 30 december 2012, 17:08:02 »
När vårt hus renoverades lade man mörkt plåttak, så det har en något mörkare nyans än det spåntak som låg där från början. Tegeltaket som plockades ner var ju faktiskt inte ursprungligt. Många äldre hus som från början hade spåntak har inte mått bra när man bytt ut träspånen mot tunga tegel- eller betongpannor. Takstolar har ofta krökts. Att man då försöker räta upp taket till ursprunglig form ser jag inget fel i. Nåt som är väldigt typiskt för hur man förr renoverade och underhöll hus var att man anpassade sig till ny teknik. För egen del tycker jag att det är vettigt. Husen är ju till för att leva i, inte fungera som museum. Den som vill se museihus kan ju åka till Skansen eller Kulturen i Lund.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #36 skrivet: 30 december 2012, 17:12:29 »
Skulle jag bry mig om "traditionerna" skulle det vara spåntak med byte vart 15 20 år samt årligt underhåll. Det var ju det vanliga tidigare för Vanligt folk hade inte råd med dyrt tegel.

Tänkte skriva detsamma, min gamla far var med om att lägga spåntak på ladugårdar och uthus när han var ung.
Idag ligger där korrugerad plåt och den är säkert sen 60-talet och ett självklart takmaterial på uthus och ladugårdar.
Jag har bara sett spåntak på ett ställe där man fanatiskt bevarar de gamla materialen.

Själv bytte jag ut mitt 70-tals eternittak mot plåt, man behöver som sagt inte göra om gamla misstag bara för att de är gamla.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #37 skrivet: 30 december 2012, 17:38:18 »
Vi har spÃ¥ntaket kvar pÃ¥ ett äldre uthus, som är frÃ¥n tiden före skiftet 1860.  tOOmten
... fast någon la gammeldags pannplåt ovanpå för ganska länge sen, så nu har uthuset både gammalt och jättegammalt tak!

Energiförbrukningen är noll. Där finns inga fönster, ingen el, ingen uppvärmning, och ingen i byn vet längre vad man hade just det uthuset till. Men fint är det!
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #38 skrivet: 30 december 2012, 19:05:39 »
Orsaken till att folk väljer betongpannor är rent ekonomiskt, dom allra flesta har inte råd att vara "genuina". Själv har jag ett Planja plåt TP70 av en typ som inte tillverkats på många år det håller mitt hus torrt och kommer att göra så under min livstid. Om det är "finkultur" om hundra år bryr jag mig inte om.
Skulle jag bry mig om "traditionerna" skulle det vara spåntak med byte vart 15 20 år samt årligt underhåll. Det var ju det vanliga tidigare för Vanligt folk hade inte råd med dyrt tegel.

Skillnaden idag mellan bra importerat tegel från Danmark eller Tyskland är inte så stor jfrt med svenskt betong"tegel".
Räknar man sedan in att betongen eroderas bort eller bara blir så fult att ägaren tröttnar, ja då blir det billigare med riktigt tegel.
Idag är det heller inte de ekonomiska premisserna som det var förr.
Att blanda in takmaterial som inte är hållbara mer än 15-20 år ju inte relevant med tanke på hur arbete värderas idag.
Alla med hus har idag råd att välja riktigt tegel särskilt om räknar in värdeökningen på fastigheten.

Men nu börjar vi bli OT rejält..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #39 skrivet: 30 december 2012, 19:27:14 »
Jag tror du har lite fel i prisbilden, jag arbetar delvis med bl.a att ge offerter på just "takbyten" och prisskillnaden är helt avgörande av årets ca 30 takbyten var det ca 29 betong och ett tegel och två plåttak.
Och spån taket var ett typiskt exempel på hur "fornvården" helt plötsligt blir helt underställd ekonomin.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #40 skrivet: 30 december 2012, 20:02:34 »
Prisbilden kan ju se olika ut om man tittar 10 eller 50 år framåt..
Folk köper också bergvärmeinstallationer av entrepenörer som offererar lägsta priset och det blir ju inte alltid billigast i längden...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #41 skrivet: 31 december 2012, 00:59:13 »
Kostnaden kan inte vara ett problem  - man kan fÃ¥ hur mycket man vill, tvÃ¥kupigt för kring en krona styck, eller ofta gratis mot att man plockar ner det, pÃ¥ Blocket just nu 4000 st gratis, enkupigt kostar oftast ett par kronor styck men ofta mindre, vill man ha tex Vittinge kan man fÃ¥ vänta nÃ¥gra dar under säsong pÃ¥ att det ska komma en annons. PÃ¥ Blocket just nu kan man tom köpa 1770 st handslagna till ungefär vad nya kostar. Allt detta beror pÃ¥ att man vill att taket ska se rent fint snyggt och rakt ut med betong som ju inte har nÃ¥got liv i sig, det är samma sjuka som har gjort att man förstört snart 50% av Sveriges trädgÃ¥rdar genom att man skaffat trumlad marksten frÃ¥n Byggmax och stensatt allt utom en rabatt och en bambubuske.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #42 skrivet: 31 december 2012, 09:16:45 »
Problemet är väl att vi som byter tak hos folk inget fattar  >:( Dom g:a DÃ…LIGA tegeltaken vi plockar ner kör vi till deponi och fÃ¥r betala för att kasta, vi skulle gladeligen sälja teglet för en kr/st men vi vill inte sälja en sÃ¥ sekunda produkt till folk.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #43 skrivet: 31 december 2012, 11:53:20 »
Det är inte ett tegeltak som blir dåligt och läcker och måste bytas ut, det är underlaget, underlagspappen och ev sponten som måste bytas på sina ställen, beroende på att enstaka pannor har antingen rubbats från sitt läge pga blåst eller frostsprängts eller gått sönder när nån gått på dem, och sedan har man kanske inte sett det nerifrån. Så det är inte hela tegeltaket som måste bytas, det är enstaka pannor, kanske 10-20 på ett normalhus om taket är 50 år och ej underhållet, kanske så många som 50 om taket är 80 år eller äldre. Det tar ju faktiskt oftast många år innan pappen under börjar läcka.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #44 skrivet: 31 december 2012, 12:36:21 »
Konstig att du med din gedigna erfarenhet inte har sett frostsprängda tegelpannor??? Det är inte alls ovanligt med vanligt "standard" tegel, det som är glaserat klarar sig betydligt bättre men det förekommer nästan aldrig hemma hos "vanligt" folk.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #45 skrivet: 31 december 2012, 12:48:35 »
Det väl hända att inte allt tegel går att återanvända, speciellt 70-tals tegel från Vittinge var ju rena skräpet och frostsprängdes pga man snålade med bränningen enligt vad jag hört. Oljekrisen skapade dessa problem.
Men, som Sanntos skriver så är äldre pannor av högre kvalitet ofta utmärkta och kan lätt hålla 50 år till.
Jag letade dock när jag byggde till mitt hus pÃ¥ blocket o överallt efter beg, enkupigt  tegel i större volym , typ 200 m2. Var svÃ¥rt att hita större volymer av samma sort.
Kom då fram till att det billigaste blev att köpa nytt enkupigt tegel från Danmark, via en svensk importör, kanske hade tjänat några tusen på att direktimportera dem själv.
Har för mig kanske det kanske kostade 30-40% mer än svensk betong.
(Jag tycker de är värda mer, men vi vet ju att den svenska byggmaterialmarkanden präglas av bristande konkurrens o skyhöga priser och därför blir inte skillnaden större.)
Vad jag menar är att om man räknar hur stor del av en takrenovering som utgörs av arbete i ett land med perversa skattenivÃ¥er pÃ¥ arbete, sÃ¥ betyder ju ett dyrare material  rätt lite, särskilt om det hÃ¥ller 50% längre än ett billigare material.
Och jag tror sällan de som beställer takrenoverging i Sverige har detta klart för sig.
(Lika lite som de kan bli blåsta på underdimensionerade vp-installationer..)
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #46 skrivet: 31 december 2012, 12:57:14 »
Konstig att du med din gedigna erfarenhet inte har sett frostsprängda tegelpannor??? Det är inte alls ovanligt med vanligt "standard" tegel, det som är glaserat klarar sig betydligt bättre men det förekommer nästan aldrig hemma hos "vanligt" folk.
Jag skrev ju "frostsprängts", så visst är frostsprängning en orsak till att någon enstaka måste bytas, gissningsvis max 1 vart femte år på ett normaltak, är lutningen bra så händer det nästan aldrig. Men visst, en takläggare ska ju också tjäna nåt, och han har väl sin materialprocent precis som rörmokarna, och dessutom, om han bara lägger tillbaks de gamla tegelpannorna efter att ha lagat taket så syns det ju knappt att han gjort något.
Vad gäller glaserat skrev jag inte att det inte används nu, jag skrev att förr så hade bara de mer förmögna råd med det.

Utloggad vedpannan

  • ByggnadsvÃ¥rdstaliban o värmepumpsnörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöllet
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GersgÃ¥rden
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #47 skrivet: 06 januari 2016, 21:06:15 »
Ja då har det gått en tid och många tankar har stötts och blötts.
Beställningen av 4x400m slang är gjord, vet inte om jag ska lägga tvÃ¥ eller fyra slingor. Plats finns pÃ¥ Ã¥krarna sÃ¥ det är inga problem.Tanken ligger kvar att toppa med den gamla Thermia Duo 8 men är inte hugget i sten, lite kul vore det, men dÃ¥ borde jag väl ha fyra slingor. 

Pumpen blir den nämnda IVT E11kW via 36m 2x40mm PEX-kulvert, ingen VV-cirkulation. Kommer att förvärma vattnet i en gammal beredare som för tillfället är kopplad till vedspisen men ska kopplas ur och sättas i serie efter sista elementet.
Installationen blir i fler etapper så jag tar första våningen nu så får andra våningen vänta ett tag då det kostar såpass i första skedet.
Elementen blir nya T22 samt ett T33 och effekten hamnar runt 96w/m2 på första våningen. Hur mycket ska jag minska ner effekten till andra våningen, 50-60% av första våningen?
Rören blir troligtvis elförzinkat med presskopplingar, skulle inte förvÃ¥na mig om jag eldar ner kÃ¥ken om jag tar koppar och löder.  :-\
Det har varit plusgrader ända fram till för en vecka sen och nu small det till och blev -25 °C och inget är nedgrävt än. Vette fasen hur det ska gå.
Att allt har hänt ramlar pÃ¥ nu direkt är att jag ställde liksom till det och blev lite för tung i arslet och klarade inte att hoppa av sambon sÃ¥ i april blir det en till i familjen.  :P
Timmerhus 1844 270m2 kakelugnar, vedspis med värmekista i kök
Ej installerat:
Thermia Duo jordvärme 8kw -84 köpt -11 för nöjes skull

Installerat:
Panasonic CS-E9CKP -04 köpt -11. I ett garage, fultoppfylld med propan, kompressor låter som en stenkross men värmer. Stendog 2015 med 240 volt rätt ut i chassit.
IVT jordvärme 11kw -95 köpt -11 till svärmor, BOA 148m2 Uppstartad 12/3 -12
IVT Greenline jordvärme 11kw -01 köpt -11  till verkstaden Hamnade i huset 2019 istället tillsammans med en 7 kw nibe 1110 frÃ¥n 2000 köpt 2018.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #48 skrivet: 06 januari 2016, 22:58:02 »
 tummenupp
 *roflmao*
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #49 skrivet: 06 januari 2016, 23:17:06 »
Går så går de ^-^
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!