Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad krävs för att dra igÃ¥ng 8kvm golvvärme i badrum. Resten radiatorer...  (läst 886 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lansen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Hej.

Tänkte se om jag kunde få lite hjälp inför snar upphandling.

Skall strax installera bergvärme i en konverterad villa. Tidigare direktverkande el. Nu radiatorer i hela huset och golvärme i ett badrum.

Badrummet är på ca 8-9 kvm. Hur får man till det på enklaste sätt till rimligt pris...

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, är det för golvvärmen i badrummet du behöver hjälp eller hela bergvärmen?


För badrummet gäller i alla fall:
Du behöver nog vad som av en del tillverkare kallas minishunt. Kostar cirka 3-5kkr. Vad den gör är att den blandar ner vattnen till rätt framledningstemperatur för golvvärme och pumpar runt vattnet i den kretsen separat. De har ofta en termostat med rumsgivare så du har rätt temperatur i rummet och inte bara rätt framledningstemperatur. Se t.ex. LK minishunt m60n.

Utloggad Lansen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Det är bara för golvvärmen. Nu är jag på rätt spår tror jag...
Tack!

Utloggad Hobbysnickarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Arvika
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej
Vi renoverade badrummet för 4 år sedan och valde att ta bort radiatorn och installera vattenburen golvvärme i badrummet, resten av huset har rdiatorer och valde utan minishunt.

Installatören sa att det fungerar men det fanns begränsningar. Valde att förbereda för en minishunt i badrumsskåpet. Nu styrs temperaturen av en vanlig radiatortermostat. Det fungerar bra större delen av året, men när BVP skickar ut låga temperaturer blir golvet (klinker) inte tillräckligt varmt. Detta uppstår bara några kortare perioder under året.

Inget större problem tycker vi, inget som föranlett en efterinstallation av en minishunt, då grundproblemet är väl (?) att BVP levererar för låga temp. under vissa förutsättningar.
Villa byggd 1971, 1-plan med källare, 180 m2 per plan, totalt 360 m2, fristående uppvärmt garage 50 m2.
Bergvärme, 2 st borrhÃ¥l (110+130 m). Uppvärmning ca 11 MWh/Ã¥r plus lite ved. Total elförbrukning ca 21 MWh/Ã¥r (3 personer, värme, vv, hushÃ¥llsel, LVP i garage). Totalt uppvärmd yta 410 m2 ger ca 50 kWh/m2, Ã¥r.
Radiatorer underdimensionerade, ursprungligt dim för högre temperatur.
2017-10-27 - ny VP NIBE F1255 4-16 kW, tidigare VP Thermia Villa 155 installerad 2003 utbytt pga kompressorfel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Hur man gör beror på hur ditt radiatorsystem är dimensionerat, i vårt fall klarar vi oss med 45 grader på framledningen vid DUT (-31 grader), så jag tog helt sonika bort radiatorn och ersatte den med en golvvärmeslinga.
På returledningen satte jag in en trimventil så jag kan justera flödet för att få ett lagom temperaturfall över den slingan.
Fungerar helt perfekt.
Vi har dessutom slängt ut det kalla och hårda klinkergolvet och ersatt med en plastmatta, bättre på alla sätt och vis, nåt av det bästa vi gjort i vårt hus på länge.

Behöver dina radiatorer 50 grader eller mer på framledningen vid DUT så behöver du nog någon minishunt för att inte skada golvet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 529
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!