Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nytt golvvärmesystem med bergvärmepump, för liten cirkulationspump?  (läst 3683 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad litening

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, tack för svar. Jag kan enkelt se temperatur ut till en våning och temp. tillbaka från samma. Antar att det är detta som är delta T? Det är i alla fall lätt över 20°. Ungefär samma siffror för båda våningarna.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Det var värdena som man kan läsa av på värmepumpens när pumpen går jag menade. Pumpen bör ha gått ca 5 minuter innan man läser av så att givarna har hunnit anta rätt temperatur.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Iceman255

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lk som det ser ut som du har på nedre plan har iaf förut lagrat golvvärmeritningarna. Så prova kontakta dom.
I dom flesta fall brukar man hamna på runt 1-1,5 i flöde per slinga om man följer lks beräkningar.

Utloggad litening

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det var värdena som man kan läsa av på värmepumpens när pumpen går jag menade. Pumpen bör ha gått ca 5 minuter innan man läser av så att givarna har hunnit anta rätt temperatur.

Ah sorry, har inte järnkoll på detta som ni kanske förstår. Tog bilder på inställningarna, se nedan.

Utloggad litening

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lk som det ser ut som du har på nedre plan har iaf förut lagrat golvvärmeritningarna. Så prova kontakta dom.
I dom flesta fall brukar man hamna på runt 1-1,5 i flöde per slinga om man följer lks beräkningar.
Bra idé! Jag kontaktar dom och ser om jag kan få ut ritningarna så kanske. Tack! tOOmten

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
46 grader fram och 31 på returen. 15 graders differens vilket är för högt. Flödet är bara hälften till en tredjedel av vad det borde vara. Det Rickard skrev i sitt första inlägg tycker jag är goda råd.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
 tummenupp

HÃ¥ller med.  ;)

Säkerställ kontinuerligt flöde på alla slingor (väck med termostaterna tills du har koll på grundflöden och kurvlutning).
OCH, om de skall göra nåt mer med cirkpumpen/cirkpumparna så borde de i så fall sätta in en större Alpha 2 istället för två efter varandra.

Men, om deltaT fortfarande är över ca 7 med flöde i alla slingor så är det egentligen ett problem med för klena stammar som är grundorsaken till att det behövs en större cirkpump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Det ser ut att vara 22 mm rör i stammarna. Det är 20 parallella golvvärmeslingor (inte bara de 11 som jag räknade pÃ¥ en bild). Det vore märkligt om inte en standard cirkulationspump skulle klara av att pumpa fram 25 liter/minut. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Har räknat lite. En 8,5 kW pump och deltaT på 5 grader ger ett flöde på 0,4 L/s. 2 gånger 10 meter rör med en innerdiameter på 20 mm ska vid detta flöde ge ett tryckfall på 25 kPa. Tryckfallet i golvvärmeslingorna är försumbart. På högsta fart klarar pumpen enligt databladen att höja trycket 40 kPa vid ett flöde på 0,4 L/s. Jag tycker det ska räcka för ventiler och värmeväxlare.

Accepterar man ett deltaT på 7 grader blir tryckfallet i 22mm rören 13 kPa. Klena stammar tycker jag kan uteslutas. Det måste vara inställningarna av slingorna som det är fel på.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Jivenburk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärmepump & golvvärme
    • Aktuellt väder hos Jivenburk
Har liknande hus som är beskrivet med två fördelare på resp. plan, uppvärmd golvyta ~240 m2, bergvärme Fighter1230 8 kW, Kurva 3, DT ~6.5 grader
Är ett Smatrix system installerat av förre ägaren som jag inte är nöjd med >30/dygn starter pÃ¥ kompressor och DT varierande mellan 3-12 grader + HP larm.  Har i höst ställt alla termostater pÃ¥ max sÃ¥ de inte pÃ¥verkar och skall justera resp. golvslinga när det blir lite kyla  tOOmten

LÃ¥gt flöde -  är smutsfiltret checkat, bör vara monterat pÃ¥ returen? 
Villa, 2 plan, 235kvm boyta + garage 30kvm, byggår 2006
Bergvärmepump Nibe F1230-8 + FLM30 + Compact 200 från 2006. Borrhål 170 m. Golvärme (tot ~900m).
VVC, styrning-övervakning Nibe RCU 11, 3030Pro, Smatrix Wave Plus, Ontech GSM 9025 och Leakomatic M4i Premium

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Jivenburk,
Är värmeslingorna ingjutna i betong eller finns det en volymtank i systemet? Enbart golvvärmeslingor på spånplattor gör att det blir för låg värmelagringskapacitet för pumpen att arbeta mot. Då blir det stort antal starter.
 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Jivenburk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärmepump & golvvärme
    • Aktuellt väder hos Jivenburk
Roland,
Värmeslingorna är ingjutna i betongplattan. Ingen volymtank. Det är Smatrix styrningen som ställer till det, 12 termostater som styr tvÃ¥ fördelare oberoende av VP, jag har data pÃ¥ hur VP'en arbetar bÃ¥de när den indirekt slavar under Smatrix (mode: autobalansering: strypventiler fullt öppna) och när den enbart styr pÃ¥ utomhusgivaren, alla slingor öppna (inte pÃ¥verkade av termostater), "injusterade" och med lämplig kurva & förskjutning. Under Smatrix är VP's kurvorna oftast helt förkastliga. Den enda nyttan med Smatrix är att man kan se temperaturen i all utrymmen/rum dÃ¥ de har digital visning. 
Villa, 2 plan, 235kvm boyta + garage 30kvm, byggår 2006
Bergvärmepump Nibe F1230-8 + FLM30 + Compact 200 från 2006. Borrhål 170 m. Golvärme (tot ~900m).
VVC, styrning-övervakning Nibe RCU 11, 3030Pro, Smatrix Wave Plus, Ontech GSM 9025 och Leakomatic M4i Premium

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 486
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!