Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Avfrostning R32 pumpar  (läst 12094 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PWik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostning R32 pumpar
« Svar #30 skrivet: 14 augusti 2018, 21:46:23 »
Hej!

Fick min pump uppdaterad i våras.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Avfrostning R32 pumpar
« Svar #31 skrivet: 17 augusti 2018, 19:56:24 »
Følger spent med på hvordan forskjellen på tidsintervaller blir når det blir kaldt, sammenliknet med sist vinter  :)
Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad Nyllet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostning R32 pumpar
« Svar #32 skrivet: 10 september 2018, 08:09:42 »
Har inte nyllets återförsälje glömt bort eller av annan anledning missat honom så bör den vara uppdaterad  tummenupp
Det stämmer. Min pump är nu uppdaterad, jag har haft semester så har inte varit så aktiv på forumet  :)

Malmen

  • Gäst
Malmen
SV: Avfrostning R32 pumpar
« Svar #33 skrivet: 20 september 2018, 23:30:18 »
Hur ser den uppdateringen ut? Byter man mjukvara eller vad?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Avfrostning R32 pumpar
« Svar #34 skrivet: 21 september 2018, 08:15:50 »
Med tanke på att det går så fort att uppdatera på plats med "handdatorn" så kan det bara vara någon mindre ändring i någon del av mjukvaran.
Har själv inte en susning vad som verkligen sker så det får du kontakta Mitsubishi om du vill ha något detaljerat vad som sker, om dom nu släpper sådan info!

 
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad PWik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostning R32 pumpar
« Svar #35 skrivet: 21 september 2018, 23:16:50 »
Installatören kom tiĺ oss med en uppdateringsmodul som de kopplade till utedelen. Uppdateringen tog inte så många minuter. Ska bli spännande att se om avfrosttingsintervallerna ändras när det blir kallare  ute 😃 kör pumpen sen en dryg vecka till baka och har ännu inte märkt någon skillnad. Återkommer när det blir kallare ute👍

Utloggad Nyllet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostning R32 pumpar
« Svar #36 skrivet: 23 september 2018, 17:58:58 »
Installatören kom tiĺ oss med en uppdateringsmodul som de kopplade till utedelen. Uppdateringen tog inte så många minuter. Ska bli spännande att se om avfrosttingsintervallerna ändras när det blir kallare  ute 😃 kör pumpen sen en dryg vecka till baka och har ännu inte märkt någon skillnad. Återkommer när det blir kallare ute👍
Jag var på jobbet när uppdateringen gjordes men enligt min sambo så gick det väldigt fort. Har precis som du inte heller märkt någon skillnad än så länge  :o

Utloggad Rand0m

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostning R32 pumpar
« Svar #37 skrivet: 22 januari 2019, 08:52:35 »
Någon som har fått sin uppdaterad, och kan säga om det blev någon skillnad?

Utloggad Nyllet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostning R32 pumpar
« Svar #38 skrivet: 22 januari 2019, 22:05:40 »
Någon som har fått sin uppdaterad, och kan säga om det blev någon skillnad?
Japp..Min Hero LN25 funkar alldeles ypperligt nu efter uppdateringen.

Utloggad Rand0m

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostning R32 pumpar
« Svar #39 skrivet: 23 januari 2019, 08:15:14 »
Japp..Min Hero LN25 funkar alldeles ypperligt nu efter uppdateringen.

Okej, ungefär vilken tid mellan avfrostning kör den normalt?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Avfrostning R32 pumpar
« Svar #40 skrivet: 23 januari 2019, 23:23:31 »
Japp..Min Hero LN25 funkar alldeles ypperligt nu efter uppdateringen.

 tummenupp

Är nog lite svårt att ge ett riktigt bra svar på vilken tid det är mellan avfrostningar ”normalt” om det inte är ganska konsekvent effektuttag/temperatur/luftfuktighet för Nyllet där han/hon bor

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Avfrostning R32 pumpar
« Svar #41 skrivet: 24 januari 2019, 07:41:07 »
Det finns en aspekt i denna diskussion som inte kommit upp och det är det faktum att en avfrostning vid temperaturer runt 0 grader ute, och när maskinen går på låg belastning tar väldigt kort tid, i mina mätningar har jag kommit fram till att kompressorn går i ca 2 minuter med ca 700W medeleffekt, och det kostar ca 3.5 öre/avfrostning.
Visst kan tillverkarna se till att det tar längre tid mellan avfrostningarna, men då kanske på bekostnad av en lägre temp efter förångaren, med sämre COP som följ, vilket i sin tur kan kosta MER än en "till synes" onödig avfrostning.

Avfrostningarna triggas normalt av skillnaden mellan utetemp och temp på gasen efter förångaren, när deltaT blir mer än X grader så triggas en avfrostning.
Min personliga uppfattning är att gränserna är satta utifrån en effektivitetsoptimering, inte utifrån en optimering som säkerställer att förångaren skall vara si eller så mycket påfrostad innan avfrostning inleds.

Exakt vad som gör att deltaT vid vissa förutsättningar blir hög innan det finns ett påtagligt lager frost på förångaren har överhuvudtaget inte diskuterats, och jag har ingen aning, kanske någon med bättre förståelse eller erfarenhet av köldmediernas förångning kan ha en teori om detta?

Jag tror att frekventa avfrostningar ofta är ett resultat av obalans i kylkretsen mer än "mjukvarufel", det GÅR åtgärda med ny mjukvara, men kanske på bekostnad av sämre COP.
Många minns säkert Panasonics tidigare "äggklocka" som gjorde att deras värmepumpar avfrostade var 45:e minut? när det blev under -15 grader.
Det gjorde dom inte för att det behövdes p.g.a. mycket frost, men kanske av andra orsaker, och kanske var det t.o.m ekonomiskt sett bättre än att låta dem gå längre med ett påtagligt lager frost och en försämrad oljeåterföring?

Personligen så anser jag att egentligen bara är viktigt att det går lång tid mellan avfrostningar under de perioder när värmepumpen går med 100% effekt för att hålla huset varmt, just då tappar man ju rätt många minuters värmetillskott om värmepumpen avfrostar innan den frostat på ordentligt.
Dessa minuter innebär ett tapp av värme i huset som då måste ersättas med el eller annan (dyrare) värmetillförsel.
« Senast ändrad: 24 januari 2019, 07:59:23 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Nyllet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostning R32 pumpar
« Svar #42 skrivet: 24 januari 2019, 08:51:29 »
Okej, ungefär vilken tid mellan avfrostning kör den normalt?
Beror lite på utetemp och luftfuktighet så det är svårt att säga.

Men just i detta nu har den passerat timmen utan avfrostning! Utetemp - 17,5 och luftfuktighet 84%.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!